Hvad limer man med??
Fra : Lars Hansen

Dato : 22-05-10 06:50

Hejsa

Jeg og en kammerat er "kommet til" at købe os en lille kølbåd, en Hurley 22.

Inde i sådan en er siderne beklædt med noget kunstlæder-ligneden på væggene,
men dette har mange steder sluppet.

Hvad limer man sådan noget fast med??

På forhånd tak.

Lars Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-10 10:20

Lars Hansen wrote:
> [...]
> Inde i sådan en er siderne beklædt med noget kunstlæder-ligneden på
> væggene, men dette har mange steder sluppet.

Da vi i sin skiftede vores inderbekædning (som var blevet nærmest
porøs på indersiden mod båden, som var fra 1973), brugte vi kontaktlim
.... påført med en tandspartel.
Men pas på ..., nogle typer kontaktlim "griber øjeblikkeligt fast i
materialet", så man næsten ikke kan nå at tilrette beklædningen, hvis
den ikke sidder lige "i øjet" ...
Det har nu siddet siden halvfemserne ... Men det er vigtigt at rense
gammelt materiale af først ... Det var et stort arbejde at få det
gamle af, synes jeg ...
God arbejdslyst og tillykke med båden.

Flemming Torp

Fra : Per Nordahl

Dato : 22-05-10 11:06

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det har nu siddet siden halvfemserne ... Men det er vigtigt at rense
> gammelt materiale af først ... Det var et stort arbejde at få det

Det ikke kontaktlim vi skal fat i. Derimod sætlim (på tube +
håndsprøjte). Minder meget om hinanden, men er nemmere at arbejde med,
i det der tid til tilretning
Husk at læse brugsforvirring, om materialerne ikke har noget mod
hinanden. (læs, er egnet).
Det bare der ud af

Mvh. "Thulfen"

Fra : Boje

Dato : 22-05-10 13:10

Hej.

Rilacol, som er en vandbaseret, eenkomponent lim. Fås i alle større
bådudstyrsforretninger.

Mvh
Boje

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-05-10 14:38

"Boje" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Rilacol, som er en vandbaseret, eenkomponent lim. Fås i alle større
> bådudstyrsforretninger.
>
> Mvh
> Boje

Holder det også i 10 år eller mere?

Mvh
JR

Fra : Boje

Dato : 24-05-10 17:27

Hej.

Beklædningen har foreløbig siddet pænt fast siden 1992 og viser ikke tegn på
at ville dratte ned.

Mvh
Boje

Fra : Lars Hansen

Dato : 22-05-10 16:32

Hejsa

Takker for forslagene, jeg tror jeg prøver at høre dem i bådcentret også.
Det må gerne hæfte ordentligt, men heller ikke for meget da vi agter at
skifte inderbeklædningen til næste år.
Lige nu drejer det sig bare om at få gjort hende sejlklar så vi kan komme på
vandet.......

Mvh
Lars Hansen

Fra : Per Nordahl

Dato : 22-05-10 17:08

> [...]
> at skifte inderbeklædningen til næste år.
> Lige nu drejer det sig bare om at få gjort hende sejlklar så vi kan

Sekundt lim.
Ku ik la vær.

Thulfen.

Fra : Lars Hansen

Dato : 22-05-10 17:11

> Sekundt lim.
> Ku ik la vær.
>
> Thulfen.

Ha ha, den er god....... Faktisk var det i mine tanker, men efter at jeg kom
i tanke om hvor længe det tog mig at fjerne sekundlim fra en af ungernes
legetøj gik den tanke bort......

God weekend.

Lars Hansen

Fra : HH

Dato : 23-05-10 03:50

Jeg har skiftet gammel inderbeklædning som du beskriver. På grund af
anbefalingerne fra bådudstyrsforretningerne startede jeg med Rilacol.
Dommen er hård: Det duer ikke! Det skal virke som en slags kontaktlim,
men det er meget kritisk med at det tørrer lige præcis rigtigt,
hvilket jeg fandt var næsten umuligt at ramme. Er det ikke tørt nok,
så falder det limede ned igen, er det for tørt så limer det slet
ikke.Jeg vil gætte på at denne diagnose er den samme som gælder for
andre vandbaserede klæbemidler til husbrug (vægge og gulve) - men der
er ikke nogen der tænker på at i en båd er der meget "neden-op"
arbejde hvor beklædningen ikke bare bliver hængende til limer er tør.

Jeg gik over til at bruge fugemasse (Sikaflex og Tec7)som påført med
en fin tandspartel er let at arbejde med, klæber passende og giver en
stærk klæbning.

Hans-Henrik

Fra : HKN

Dato : 23-05-10 11:17

Gulvlim - eksempelvis Cascoflex, som rulles på begge flader og
dereftertrykkes sammen efter samme princip som kontaktlim. Set til kr. 99,-
hos bl.a. Hellers i Kastrup

MH
Henrik

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 23-05-10 15:05

On 23 Maj, 12:17, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Gulvlim - eksempelvis Cascoflex, som rulles på begge flader og
> dereftertrykkes sammen efter samme princip som kontaktlim. Set til kr. 99,-
> [...]

Cascoflex skal påføres med en tandspartel, som giver 5 m2 pr L.
Fidusen er, at på en ikke sugende flade, som glasfiberen i en båd,
skal limen "dampe af" til den napper.Det vil sige at man prøver med
fingeren om den klæber, uden at smitte af på fingeren. Det kan godt
tage 15-30 min afhængig af temperatur og luftfugtighed. Derefter kan
man montere sin vinylbelægning idet man skal sørge for at få alle
luftlommer presset ud inden limen tørrer helt op. Det er sådan man
monterer vinylbeklædning på vægge i vådrum. Cascoflex fås i 1, 3 , og
5 liter spande ved din lokale gulvforhandler eller i et bygggemarked.
99.- ved Hellers er billigt.
Alternativt kan man bruge en anden lim fra Casco, som hedder "Casco
Proff". Den binder hurtigere og har ikke så lang åbningstid. Derfor er
den beregnet til Proffer.
Hvis du vil bruge kontaktlim skal du bruge en vandbaseret, da den
almindelige S9 kontaktlim indeholder så mange oplysningsmidler at du
mister kontakten med din hjerne efter kort tids brug. Desuden gør en
kontaktlim det ganske umuligt at rette belægningen til ved montering.

Hilsen
Ole Jeppesen
Larsen 28 Hejlsminde
Søfie