Tilslutning af GPS
Fra : LasseNC

Dato : 22-05-10 07:05

Hej

Jeg har fået min TomTom Rider2 ind af døren og sidder nu og kikker på
stikkene.

Hvordan ville i sætte det sammen? Umiddelbart ville jeg sætte det
direkte på batteriet, evt. med en sikring imellem.

Det er det eneste ekstra udstyr jeg kører med.

Fra : kop

Dato : 22-05-10 14:44

--
Med venlig hilsen / Kind Regards
www.kretaejendomme.dk

Karl-Ove Pedersen
telf. +45 30 30 84 78
"LasseNC" <lassenc@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

... det kommer jo lidt an på hvilken mc du har. Hvis den har can-bus elanlæg,
er der umiddelbart kun den mulighed at koble direkte på batteriet, ellers
risikerer du store problemer. Ved alle andre mc, ville jeg koble den over
tændingen, således at gps afbrydes sammen med maskinen.

kop BMW F800ST

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-10 18:27

On Sat, 22 May 2010 15:43:47 +0200, kop wrote:

> [...]
> risikerer du store problemer. Ved alle andre mc, ville jeg koble den over
> tændingen, således at gps afbrydes sammen med maskinen.

Øhh ?? Can-bus BMW'er har da et dedikeret GPS stik nær gaffelkronen.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 6-5-2010

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 22-05-10 16:32

Den 22-05-2010 15:05, LasseNC skrev:
> [...]
> direkte på batteriet, evt. med en sikring imellem.
>
> Det er det eneste ekstra udstyr jeg kører med.

Jeg ville tilslutte den direkte til batteriet, for hvis man tilslutter
over tændingen, så skal du altid sætte tænding på før du kan lave eller
vise lidt på GPS-en
Hilsen Matthias

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-05-10 10:46

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg ville tilslutte den direkte til batteriet, for hvis man tilslutter
> over tændingen, så skal du altid sætte tænding på før du kan lave eller
> vise lidt på GPS-en
> Hilsen Matthias

Er der ikke indbygget batteri i TomTom'en?

Jeg har lige købt en Garmin Zumo 220, den har indbygget batteri. Jeg
tilsluttede den til et strømudtag på KTM'en, som der kun er strøm i, når der
er tænding på motorcyklen.
Så skal man ikke bekymre sig om, at huske at slukke gps'en hver gang man
stopper..

Mvh Anders

Fra : kop

Dato : 22-05-10 17:17

..... nu har de fleste GPS' dog et batteri.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 22-05-10 18:46

Den 22-05-2010 18:17, kop skrev:
> .... nu har de fleste GPS' dog et batteri.

Det har du ret i. Men når jeg slukker min mc, så slukker jeg samtidig
GPS-en. Så skal jeg først genstarte den igen via tænding eller dens batteri.
Derfor har jeg ændret tilslutningen, så strømmen kommer direkte fra
batteriet.
Hilsen Matthias

Fra : Per V. Misser

Dato : 22-05-10 21:18

Hej!

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> batteri.
> Derfor har jeg ændret tilslutningen, så strømmen kommer direkte fra

Jeg bruger selv TomTom Rider II
De forudgående betragtninger i tråden er sådan set både gode og relevante.
Hvis man skal lave eller vise noget på GPSén har man den sikkert ikke
siddende i konsollet, men har den enten i hånden, på tur, eller tilsluttet
PC derhjemme .

Min erfaring, jf. en tidligere tråd er at konsollet i sig selv har et lille
stand by forbrug, bla. fordi den indeholder kredsløb der tilpasser spænding
til TomToms behov, og samtidig føler efter om der er monteret en TomTom i
konsollet. Forbruget er der, selv om der ikke er monteret en navigator.

Konsollet kan sagtens tømme en MC akkumulator et par gange i løbet af
vinterperioden. Forbruget mærkes ikke nødvendigvis når man kører jævnligt i
sæsonen.

Dette taler for at konsollet tilsluttes via tændingskontakten, hvilket
eliminerer det beskrevne uønskede forbrug.

Til kommentaren om at den slukker når tændingen afbrydes er der at sige at
man så får stillet spørgsmålet, om man vil fortsætte. I modsat fald lukker
TomTom ned efter 30 sek. Hvis man fortsætter, kører den naturligvis videre
på den indbyggede akkumulator.

--
Per V. Misser
CX500E82

Fra : Søren

Dato : 23-05-10 09:46

Jeg har en Garmin Zumo 660, og den sidder selvfølgelig på batteriet,
alt andet er fjollet. F.eks. hvis jeg lige slukker for motorcyklen og
tanker, så
brokker Garmin'en sig ikke over at strømmen er blevet taget fra den,
og så spørger den ikke om jeg nu vil slukke for osv osv. Så der er bare
størm på den hele tiden. Den bruger max 15Watt.

Hvis jeg forlader mc'en, så tager jeg Garmin'en af, og stopper den i lommen,
og så bruger den ikke strøm, men vigtigst af alt, den bliver ikke stjålet.

Her er et billede af holder på styret (uden Garmin'en i)
http://sodan.dk/xl1200n2009/work/5/P5210003.JPG

Søren

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-05-10 10:52

"Søren" <a@a.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> og så spørger den ikke om jeg nu vil slukke for osv osv. Så der er bare
> størm på den hele tiden. Den bruger max 15Watt.

Den måde turde jeg ikke montere min på. Batteriet på min cykel står allerede
og bliver brugt lidt af alarmen, og sætter jeg den boks på som omformer fra
12v til 5v, så ville jeg nærmest ikke kunne holde stille i en uge, uden at
der skulle starthjælp på.

Den lille notits på skærmen om, at nu er strømmen gået, samt spørgsmålet om
den skal slukke eller køre videre på indbygget batteri betyder intet for
mig. Hellere det, og så kunne starte maskinen igen, end at den lille
omformer har slugt så meget power på batteriet, at maskinen ikke kan
starte... for KTMen kan nemlig ikke(!) løbes i gang

mvh Anders

Fra : Knud Dam

Dato : 23-05-10 11:17

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> omformer har slugt så meget power på batteriet, at maskinen ikke kan
> starte... for KTMen kan nemlig ikke(!) løbes i gang

Helt enig.

Jeg bruger også en tændingsplus.

; - )

KD

Fra : PMH

Dato : 23-05-10 11:23

"Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> TomTom ned efter 30 sek. Hvis man fortsætter, kører den naturligvis videre

Hej, jeg har også en Rider2, den er tilkoblet over tændingen, så
den starter automatisk op når der kommer tænding på.
Men den slukker ikke når jeg tager tændingen igen, og jeg bliver
heller ikke spurgt om jeg vil fortsætte.
Er det en indstilling der skal aktiveres..??

PMH

Fra : Per V. Misser

Dato : 23-05-10 18:01

Hej!
"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> heller ikke spurgt om jeg vil fortsætte.
> Er det en indstilling der skal aktiveres..??

Var lige ovre at teste efter

Du skal ind i Hovedmenu 1 af 3, vælg "skift indstillinger".
Gå til Indstilling 6 af 8 og vælg "Indstillinger for batteribesparelse".
Tryk udført for den foretrukne indstilling for "sluk skærm".
Herefter får du et nyt (ellers usynligt) menupunkt frem:
"Sluk hvis der ikke er ekstern strøm" .... Den skal lige vinges af.

Jeg skrev at der var 30 sek varsel. Det var ikke helt korrekt, varslet er 10
sek.

God fornøjelse

--
Per V. Misser
CX500E82

Fra : PMH

Dato : 23-05-10 21:10

> [...]
> "Sluk hvis der ikke er ekstern strøm" .... Den skal lige vinges af.
>
> Jeg skrev at der var 30 sek varsel. Det var ikke helt korrekt, varslet er

Alletiders, det virker perfekt
Det var godt nok en indstilling jeg aldrig var faldet over.
Takker mange gange for tippet

PMH

Fra : Per V. Misser

Dato : 24-05-10 01:20

Hej igen

> Alletiders, det virker perfekt
> Det var godt nok en indstilling jeg aldrig var faldet over.
> Takker mange gange for tippet

Ingen årsag! Det var sjovt at rode frem........
Hvis du har et bil-konsol monteret i øsen skelner TomTom RiderII. I bilen
får man det pågældende spørgsmål prompte når nøglen drejes. Her føler den
tilsyneladende på forskellen mellem hvilespænding og startet motor. Jeg har
endnu ikke fundet en meny der kan indstille på dette,,,

vh
--
Per V.Misser
C500E82

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-06-10 00:39

> [...]
> tilsyneladende på forskellen mellem hvilespænding og startet motor. Jeg har
> endnu ikke fundet en meny der kan indstille på dette,,,

Mener det er noget med at man kan slå fra ved at blokere et af benene på
holderen med et stykke tape. Så kan den ikke 'se' at den sidder i
holderen. Jeg kan ikke huske hvilken, men det kan man vel prøve sig frem
med.

--
Mvh. Martin

Fra : S.B.

Dato : 24-05-10 21:35

> [...]
> TomTom ned efter 30 sek. Hvis man fortsætter, kører den naturligvis videre

Ikke nogen problem for dem som har vedligeholdelseslader på, og har de
fleste ikke det i dag?
Ellers er batteriet vel alligevel tømt så meget at der skal lader på, efter
3 - 4 mdr. på stor støttefod uden at MC'n har været startet

Søren

Fra : Armand

Dato : 23-05-10 09:31

LasseNC skrev:
> [...]
> direkte på batteriet, evt. med en sikring imellem.
>
> Det er det eneste ekstra udstyr jeg kører med.

Det skulle undre mig om der ikke er en decideret 'ekstraudstyrs-sikring'
med tilhørende klemmer, i din sikringsboks!
Om den så køre med eller udenom tændingslåsen, jvf. den øvrige debat, må
du selv finde ud af samt råde derefter!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-10 10:13

> Om den så køre med eller udenom tændingslåsen, jvf. den øvrige debat, må
> du selv finde ud af samt råde derefter!

Min løsning er at jeg trækker et relæ med strømmen fra positionslyset.
Derfra forsyner jeg så alt tilbehør som varmehåndtag, kædesmører,
brændstofmåler, extra lys og GPS'en.

Men på en tur med mange stop . i.e tur udenfor asfalten hvor der køres
rotation og man derfor indimellem holde "længe" og venter er det blevet et
irritationsmoment at den slukker. Så jeg overvejer at lave det så jeg kan
overrule relæet ved hjælp af en ekstra sikring. Så kan jeg i det daglige
køre som jeg plejer og være sikker på at der ikke er noget der tapper
strøm - men også let få fast stræm ved lige at montere sikringen ...
(Nej det skal ikke være en afbryder for så er der nok en endag der lige får
den slået til og jeg kommer ned til et fladt batteri ...)

/A

Fra : norsker

Dato : 23-05-10 03:06

> [...]
> risikerer du store problemer. Ved alle andre mc, ville jeg koble den over
> tændingen, således at gps afbrydes sammen med maskinen.

Hej Kop

Jeg kører også F800ST og fik en mekaniker til at montere den korrekt
til GPS udtaget på can-bus på 30 minutter. Alternativt er der
vejledninger på nettet til at finde det rigtige udtag. www.f800riders.org
(Først ringede jeg til en "gps-ekspert", som en anden BMW mekaniker
anbefalede, men han ville montere direkte på batteriet, så det
droppede jeg)

Mvh
Norsker
BMW F800ST

Fra : LasseNC

Dato : 23-05-10 14:40

Jeg kører på en MZ, så GPS'en er nok mere værd end cyklen selv.

Derfor er der heller ikke ekstra sikringer i min "sikringsboks" eller
noget i den dur, men den kommer direkte på nettet så :)