/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Hvordan reparerer man en disk
Fra : thohei


Dato : 22-05-10 07:45

Har lige kørt noget disk-utillity og fik nedenstående besked.
Men 'Repair Disk'-knappen er grå og kan ikke vælges.
Skal jeg gøre noget, når jeg egentlig ikke har problemer med disken?
Thomas

Verifying volume “Macintosh HD”
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Checking multi-linked files.
Checking Catalog hierarchy.
%)
Checking Extended Attributes file.
Checking volume bitmap.
Checking volume information.
Volume Header needs minor repair
The volume Macintosh HD needs to be repaired.

Error: The underlying task reported failure on exit


1 HFS volume checked
   Volume needs repair

 
 
Karl Antz (22-05-2010)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 22-05-10 15:06

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Har lige kørt noget disk-utillity og fik nedenstående besked.
> Men 'Repair Disk'-knappen er grå og kan ikke vælges.
> Skal jeg gøre noget, når jeg egentlig ikke har problemer med disken?
> Thomas

snip

> Volume needs repair

Du starter op fra den dvd der fulgte med computeren.

Når installerungsprogrammet er startet, vælger du oppe i menulinien
Utilities/hjælpeværktøjer og dernæst Disk Utility/diskværktøj. Og nu kan
du reparere disken.

Problemet er at diskværktøj ikke kan reparere selve startdisken - derfor
må du starte fra en anden disk.

kh karl
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

Thorbjørn Ravn Ander~ (22-05-2010)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 22-05-10 16:17

Den 22/05/10 15.44, thohei skrev:

> Skal jeg gøre noget, når jeg egentlig ikke har problemer med disken?

Ja. Sammenlign det med olielampen på bilen.

(og du booter på dit installationsmedie og bruger dens DiskVærktøj til det)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

thohei (22-05-2010)
Kommentar
Fra : thohei


Dato : 22-05-10 11:21


>
> (og du booter på dit installationsmedie og bruger dens DiskVærktøj til det)
>
Mit drev duer ikke.
Tvivler også på jeg stadig har disken.
Thomas

Thorbjoern Ravn Ande~ (22-05-2010)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 22-05-10 18:30

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

>> (og du booter på dit installationsmedie og bruger dens DiskVærktøj til det)
>>
> Mit drev duer ikke.
> Tvivler også på jeg stadig har disken.

Problemet her er at DiskVærktøj ikke kan reparere den disk der er
startet fra. Du skal derfor finde en måde at være startet på en _anden_
disk, så du kan køre DiskVærktøj der. Desværre er du så formentlig
tilbage til at du skal installere OS X på denne anden disk, hvilket igen
giver problemet.

Måske kan det løses ved at bruge SuperDuper eller CarbonCloneCopy (eller
hvad den nu hedder) til at lave et spejl af din interne harddisk til en
ekstern disk og så boote på _DEN_, og så herefter komme til at køre
DiskVærktøj? Jeg har hørt programmerne lovprist herinde så mon ikke der
er nogen der kan bekræfte om det er vejen frem?

Når så du er i luften igen med et repareret drev så vil jeg foreslå du
laver en ny kopi på din eksterne disk, og så putter den i skuffen til
næste gang (så har du også en sikkerhedskopi).

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (22-05-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 22-05-10 19:08

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> thohei <heinesen@mail.dk> writes:
>
> >> (og du booter på dit installationsmedie og bruger dens DiskVærktøj til det)
> >>
> > Mit drev duer ikke.
> > Tvivler også på jeg stadig har disken.
>
> Problemet her er at DiskVærktøj ikke kan reparere den disk der er
> startet fra. Du skal derfor finde en måde at være startet på en _anden_
> disk, så du kan køre DiskVærktøj der. Desværre er du så formentlig
> tilbage til at du skal installere OS X på denne anden disk, hvilket igen
> giver problemet.
>
> Måske kan det løses ved at bruge SuperDuper eller CarbonCloneCopy (eller
> hvad den nu hedder) til at lave et spejl af din interne harddisk til en
> ekstern disk og så boote på _DEN_, og så herefter komme til at køre
> DiskVærktøj? Jeg har hørt programmerne lovprist herinde så mon ikke der
> er nogen der kan bekræfte om det er vejen frem?

hvis man ikke kan boote fra sit optiske medie så jo, så er det vejen
frem. Men uden installations medie er du jo lidt fucked hvis du skal
geninstallere ...



/thomas

Henrik Münster (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 25-05-10 11:25

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Måske kan det løses ved at bruge SuperDuper eller CarbonCloneCopy (eller
> hvad den nu hedder) til at lave et spejl af din interne harddisk til en
> ekstern disk og så boote på _DEN_, og så herefter komme til at køre
> DiskVærktøj? Jeg har hørt programmerne lovprist herinde så mon ikke der
> er nogen der kan bekræfte om det er vejen frem?

Helt sikkert. Man kan såmænd bare bruge Diskværktøj i mappen med
hjælpeprogrammer.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Erik Richard Sørense~ (22-05-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 22-05-10 19:59


thohei wrote:
>> (og du booter på dit installationsmedie og bruger dens DiskVærktøj til det)
>
> Mit drev duer ikke.
> Tvivler også på jeg stadig har disken.

Hm, kan du starte den op som target disk via Firewire på en anden
computer, så skulle det også være nok. Og så er det for såvidt
ligegyldigt hvilket system, der ligger på host maskinen. Og du kan bruge
den Diskværktøj/DiskUtility, der ligeer på host maskinen.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (22-05-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 22-05-10 20:00

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> thohei wrote:
> >> (og du booter på dit installationsmedie og bruger dens DiskVærktøj til det)
> >
> > Mit drev duer ikke.
> > Tvivler også på jeg stadig har disken.
>
> Hm, kan du starte den op som target disk via Firewire på en anden
> computer, så skulle det også være nok. Og så er det for såvidt
> ligegyldigt hvilket system, der ligger på host maskinen. Og du kan bruge
> den Diskværktøj/DiskUtility, der ligeer på host maskinen.

jep ... dog er tommelfinger reglen at den bare skal være samme OS eller
nyere ... helst ikke ældre.

/thomas

N/A (22-05-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 22-05-10 19:59



thohei (23-05-2010)
Kommentar
Fra : thohei


Dato : 23-05-10 03:20

On May 22, 9:00 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
>
> > thohei wrote:
> > >> (og du booter på dit installationsmedie og bruger dens DiskVærktøj til det)
>
> > > Mit drev duer ikke.
> > > Tvivler også på jeg stadig har disken.
>
> > Hm, kan du starte den op som target disk via Firewire på en anden
> > computer, så skulle det også være nok. Og så er det for såvidt
> > ligegyldigt hvilket system, der ligger på host maskinen. Og du kan bruge
> > den Diskværktøj/DiskUtility, der ligeer på host maskinen.
>
> jep ... dog er tommelfinger reglen at den bare skal være samme OS eller
> nyere ... helst ikke ældre.
>
> /thomas

Ok, jeg har andre maskiner med 10.4.11 som er det system der er tale
om her. Så hvis jeg slutter den syge maskine til en af de andre på en
sådan måde så den bare agerer harddisk, så kan jeg reparere den med
den raske maskine via disk utillity, er det rigtigt forstået?
Thomas

Thorbjørn Ravn Ander~ (23-05-2010)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 23-05-10 10:54

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> Ok, jeg har andre maskiner med 10.4.11 som er det system der er tale
> om her. Så hvis jeg slutter den syge maskine til en af de andre på en
> sådan måde så den bare agerer harddisk, så kan jeg reparere den med
> den raske maskine via disk utillity, er det rigtigt forstået?

Ja, men "agere harddisk" skal være via "firewire target mode" og ikke
delt via netværk. En iMac G3 skal have T trykket ned ved opstart, og
viser så et gigantisk firewiresymbol på skærmen. Herefter kan den
sluttes til en anden Mac og repareres.


--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

thohei (25-05-2010)
Kommentar
Fra : thohei


Dato : 25-05-10 10:39

Ja, men "agere harddisk" skal være via "firewire target mode" og ikke
delt via netværk. En iMac G3 skal have T trykket ned ved opstart, og
viser så et gigantisk firewiresymbol på skærmen. Herefter kan den
sluttes til en anden Mac og repareres.


Tak det gik perfekt.
Thomas

Thorbjørn Ravn Ander~ (25-05-2010)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 25-05-10 18:31

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> Ja, men "agere harddisk" skal være via "firewire target mode" og ikke
> delt via netværk. En iMac G3 skal have T trykket ned ved opstart, og
> viser så et gigantisk firewiresymbol på skærmen. Herefter kan den
> sluttes til en anden Mac og repareres.
>
>
> Tak det gik perfekt.
> Thomas

Dejligt at høre at NOGET gik som det skulle :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408518
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste