Brug af kobling eller ej
Fra : Jopa

Dato : 21-05-10 15:48

Hejsa
Når jeg skal lege foregår opgearing som regel uden brug af kobling,
blot letning af gas, og det går nemt og tjept.
Bruger det ikke til nedgearing.

Nå var der så en der påstod af cyklen rent faktisk havde godt af at den
blev kørt sådan.
Hvad siger eksperterne.

Skal siges at jeg har gjort det i en del år uden skade på gearkasse

--
Mvh John
www.johns-web.dk

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-05-10 20:44

Den 21-05-2010 16:47, Jopa skrev:
> [...]
> blev kørt sådan.
> Hvad siger eksperterne.
>

> Skal siges at jeg har gjort det i en del år uden skade på gearkasse

din sætningskonstruktion er ikke helt god, så jeg er egentlig i tvivl om
hvad du mener.

Men jeg vil da sige så meget som:

Gearkassen tager _ikke_ skade af gearskifte "op" uden brug af kobling.

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 21-05-10 21:34

J.C.Kløve skrev:

> din sætningskonstruktion er ikke helt god, så jeg er egentlig i tvivl om
> hvad du mener.
>
> Men jeg vil da sige så meget som:
>
> Gearkassen tager _ikke_ skade af gearskifte "op" uden brug af kobling.

Jo mere larm, desto større slitage og vice versa.
Og velovervejede koblingsfrie op-gearinger er som regel mere lydløse end
de fleste daglige gearkassebetjeninger :-|
Til gengæld er risikoen for alvorligt fumleri større når man ikke bruger
sin kobling.
Teknikken er IMO fornuftigst i kombination med samtidige korte 'blib'
med koblingen :-|

Nedgearinger.
Same-same: Blot med påløb som udgangspunkt og kort mellemgas som
'gearkasseløsnende' funktion, samt ikke mindst: Understøtning af bagbremse!
Bagbremsen er faktisk en væsentlig detalje og således også yderst
gavnlig under alm. dagligdags nedgearinger!

--
Armand

Fra : Thomas Andersen

Dato : 25-05-10 20:13

On Fri, 21 May 2010 22:33:40 +0200, Armand wrote:

> Til gengæld er risikoen for alvorligt fumleri større når man ikke bruger
> sin kobling.

Min daværende kawa 1000j fik bukket skiftearmen på gearrullen fordi jeg
ofte skiftede gear mens jeg kørte på baghjulet og endda med bobling.
Så jeg fraråder at man skifter gear med 100 km/t på baghjulet og nøjes med
morfarkørsel

--
Hilsen Thomas Andersen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 22-05-10 10:40

"Jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> Bruger det ikke til nedgearing.
>
> Nå var der så en der påstod af cyklen rent faktisk havde godt af at den

Jeg er ikke ekspert, men bruger det også når der skal "leges"

Fuld gas, let pres på gear pedalen, og så skifter den gear når man rammer
omdrejningsbegrænseren, det må vel være den hurtigste måde at komme op
gennem gearne på ?, ved det faktisk ikke, men den tunge 1150'er har da
kunnet følge med mc'er der på papiret skulle være hurtigere!............

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Jopa

Dato : 22-05-10 11:37

Dennis Hellan Pedersen har bragt dette til os:

> Jeg er ikke ekspert, men bruger det også når der skal "leges"

Konstaterer at jeg ikke er alene
Takker for svarene

--
Mvh John
www.johns-web.dk

Fra : Armand

Dato : 23-05-10 09:26

Dennis Hellan Pedersen skrev:

> [...]
>
> Fuld gas, let pres på gear pedalen, og så skifter den gear når man
> rammer omdrejningsbegrænseren, det må vel være den hurtigste måde at

Heey! Smart!!

Road-racerne bruger det dyre Quick-shift, der har en kontakt på
gear-pedalen, der således styrer en tids-justerbar tændings-afbrydelse,
men nogle bruger også fattigmands-løsningen á et 'horn-kontakts nødstop'.
I grunden kunne man jo lave sig et "halvt Quick-shift" ved blot at
montere en omdrejnings-begrænser ved redline eller ~100rpm senere/højere
(så man ikke behøver at overdreje motoren hver gang man ønskede at
'quick-shifte') og have dén i baghånden til power-accelerationer og
ellers bruge koblingen som ønsket i det daglige!

--
Armand.

Fra : Kasper

Dato : 29-05-10 14:50

> [...]

> komme op gennem gearne på ?, ved det faktisk ikke, men den tunge 1150'er
> har da kunnet følge med mc'er der på papiret skulle være

Jeg skal lige fatte det rigtigt:
Kører I op i høje omdrejninger (hvor høje?) og holder omdrejningerne
mens I skifter op i gear? Eller slipper i gasse i sekundet inden i
gearer op?

PS: Har kun haft MC et års tid (GS500) og lærte det jo på den "pæne"
måde hos kørelæren

Fra : dufur

Dato : 29-05-10 15:00

On 29/05/10 15.50, Kasper wrote:

> [...]
> gearer op?
>
> PS: Har kun haft MC et års tid (GS500) og lærte det jo på den "pæne"

foranlediget af denne tråd prøvede jeg lige på min (gs500) 3 gear, 6000+
omdrejninger, let tryk på gearpedal, slip gas, hov fod flyttede sig en
lille smule (ingen lyd) og gi gas igen.

Fra : Kasper

Dato : 01-06-10 16:09

dufur skrev:

> foranlediget af denne tråd prøvede jeg lige på min (gs500) 3 gear, 6000+
> omdrejninger, let tryk på gearpedal, slip gas, hov fod flyttede sig en
> lille smule (ingen lyd) og gi gas igen.

Super - det virker jo Men jeg synes ikke det giver den samme rolige
acceleration og gearskifte men det er nok smag og behag

Fra : Armand

Dato : 01-06-10 17:13

Kasper skrev:

> Super - det virker jo Men jeg synes ikke det giver den samme rolige
> acceleration og gearskifte men det er nok smag og behag

Eller fingerspitzengefühl!
Det ideelle gearskifte uden kobling foregår ved at gassen kun akkurat
slippes så der ikke længere er træk på baghjulet og hvis man
efterfølgende giver blødt gas, så kán accelerationen ikke blive roligere :-|

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-06-10 19:14

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]
> slippes så der ikke længere er træk på baghjulet og hvis man
> efterfølgende giver blødt gas, så kán accelerationen ikke blive

Og når man har lært dette til fingerspidserne, kan man jo ligesågodt
begynde på at øve sig i at lave *nedgearinger* uden brug af koblingen

Kai (der troede det var løwn før han prøvede det selv)
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Jopa

Dato : 01-06-10 20:06

Armand skrev:

> Det ideelle gearskifte uden kobling foregår ved at gassen kun akkurat slippes
> så der ikke længere er træk på baghjulet og hvis man efterfølgende giver
> blødt gas, så kán accelerationen ikke blive roligere :-|

Jeg har lavet omvendt gearskift og nedgearing foregår fint uden kobling
Det er en vanesag at køre på den måde, kan ikke forstå at jeg har brugt
mange år på klemme greb ind B-)

--
Mvh John
www.johns-web.dk

Fra : Kasper

Dato : 03-06-10 13:59

Armand skrev:
> Eller fingerspitzengefühl!

Okay okay Jeg kan godt se/mærke allerede nu at det går bedre. Det er
vel lidt med øvelse

Fra : dufur

Dato : 01-06-10 19:28

Den 01/06/10 17.09, Kasper skrev:

> Super - det virker jo Men jeg synes ikke det giver den samme rolige
> acceleration og gearskifte men det er nok smag og behag

Yea der kom nogen gevaldige hop i starten.
Det går over

Fra : Kim J

Dato : 22-05-10 15:30

Hejsa,

> [...]
> blev kørt sådan.
> Hvad siger eksperterne.
>

> Skal siges at jeg har gjort det i en del år uden skade på gearkasse

Kan du gøre det uden der kommer larm fra gearkassen, så tager den nu ikke
skade af det, men der er selvfølgelig altid en risiko for, at man rammer
forkerte omdrejningstal. Jeg har brugt det en del uden problemer, og har
aldrig smadret en gearkasse. Har da også et par gange været nød til at køre
hjem uden kobling pga. knækket kabel, ret nervepirrende ved lyskryds, men
det kan lade sig gøre. Det mest bøvlede er at få gearet ned.

Hilsen
Kim J.

Fra : Armand

Dato : 23-05-10 09:17

Kim J skrev:

> ..... Har da også et par gange været nød
> til at køre hjem uden kobling pga. knækket kabel, ret nervepirrende ved
> lyskryds, men det kan lade sig gøre. Det mest bøvlede er at få gearet ned.

Nedgearing er ellers ligeså enkelt, omend at det p.g.a. kræfterne let
bliver usmukt!

Som erfaren Puch-rod kendte jég heldigvis til 'træk og slip'
-nødreperaturen da koblingskablet på min dobbelt ferie-oppakkede XS1100
knækkede ved første brug da vi skulle hjem fra Macon(*) på
Bastille-dagen (=ALT er lukket!)!
Det var før jeg havde tillagt mig teknikken med koblings-fri gearskifte
(gad vide hvordan XS'erens trator-gearkasse havde opført sig i dén
henseende?), men selvom vi boede tæt op af motorvejen var der undervejs
alligevel et antal igengsætninger hvor det var rart med den beherskede
koblings-funktion, ligesom turen hen over Rødby-færgens våde
jernbanespors-fyldte vogndæk havde været større prøvelse uden kobling
end med én hånd på styret og én med "træk-og-slip'en" =

(*):
Spurgte lige Viamichelin:
1425km fra Macon til Lyngby!

--
Armand.

Fra : BoA

Dato : 25-05-10 12:05

Armand skrev:
..................klip
> Det var før jeg havde tillagt mig teknikken med koblings-fri gearskifte
> (gad vide hvordan XS'erens trator-gearkasse havde opført sig i dén
> henseende?), ...........klip

Kører xs100 med stor sidevogn.
Erfaring:

Gearskifte med brug af kobling:
Gearskiftet fungerer i alle gear som om
der skiftes gear ved hjælp af en 1,5 kg
mukkert og en jernstang.

Gearskifte uden brug af kobling: Gearet
skifter 1. til 2. og 2. til 3. gear med
et ret tydeligt "klank". Efterfølgende
gear indsættes næsten lydefrit.

Nedgearing kan godt lade sig gøre uden
kobling, men kræver megen opmærksomhed
og "Fingerspitzengefühl"

Koblingen kræves til igangsætning. Den
har dog en tendens til at pulsere lidt
og er faktisk svær at dosere ved start
op ad bakke.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Armand

Dato : 25-05-10 16:23

BoA skrev:
> [...]
>
> Gearskifte med brug af kobling: Gearskiftet fungerer i alle gear som om
> der skiftes gear ved hjælp af en 1,5 kg mukkert og en jernstang.

Lyder ganske genkendeligt
Min største irritation ved XS'eren var at over 6500rpm var det
tilnærmelsesvis umuligt at skifte traktorgearkassen!

> Gearskifte uden brug af kobling: Gearet skifter 1. til 2. og 2. til 3.
> gear med et ret tydeligt "klank". Efterfølgende gear indsættes næsten
> lydefrit.

Anede mig at det ville gavne!

--
Armand.

Fra : Stup

Dato : 30-05-10 06:16

On 25 Maj, 17:23, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]

Tsk-stk-tsk..... Armand dog! Er det SÅ mange år siden, du kørte
"Ymmerhakker" med sejtræk...))

En XS1100 gearkasse kan sagtens bruges til de der små kvikke geaskift
uden kobling, men dog kun opad! Sp hut jeg visker, så er den og alle
andre mc-gearkasser født uden Syncromesh-ringe og derfor både
velegnede til det kvikke og trælse. Racergearkasser i biler var
tidligere heller ikke synkroniserede. Nedgearinger kan dog ske uden
ret megen brug af koblingen, men skal dog lige have det der lille
millisekund tryk på håndtaget, mens gassen lige får den der lille
"broap", når pedalen trykkes ned.

Og sådan hygger man sig selv på et tussegammel xs'er med snart en halv
mille på klokken og de sjove tosporede rundkørsler, hvor man jo kan
pusle med at udbremse søndagsbilisten, og så lave de der tre små sving
højre-venstre-højre og så ud af rundkøslen igen....

Hvis der da ikke er for mange biler i nærheden. Og det laves altsammen
også med 80-i-timen....

Nå, man ska vare sig, ska man på en "Øllehunner", for han gearskiften
til 2. kikset et par gange, så er det en meeeget svagt sted resten af
dens levetid, med fastlåst gearpedal (Teknisk: Noget med noget, der
kommer i klemme inde i livet af den og kan vist løses osv...)

> Lyder ganske genkendeligt
> Min største irritation ved XS'eren var at over 6500rpm var det
> tilnærmelsesvis umuligt at skifte traktorgearkassen!

Øhhhh, det kender jeg og så ikke alligevel. Jo, ved for lave
hastigheder i forhold til belæsning (Passager og oppakning) og op ad
bjergveje, skal mukkerten nogle gange i brug, men er man over 6500, så
skifter den da fint!??

I det mindste på min "knallert"

Sgudda åsse 2. til 3. opad, men ja, 1. til 2. og det har åbenbart sin
grund (se ovenfor)

> Anede mig at det ville gavne!
>
> --
> Armand.

Nåmmen, ellers ER det da ret, at det ER en gammel konstruktion og jeg
ville selv gru for en tur uden kobling, som din fra sydeuropa. Især
hvis Fruen var med...

Men ellers lærer man at leve med xserens små svagheder, når man nu
ikke har friværdi til andet....

Mvh

Stup
XS1100S, der lige nu slås med gigt i blinklyssystemet, så den højre
"knæ" ikke altid lystrer.....

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-05-10 15:20

Kasper <kbstaal-forpuletspam@gmail.com> writes:

> Jeg skal lige fatte det rigtigt:
> Kører I op i høje omdrejninger (hvor høje?) og holder omdrejningerne
> mens I skifter op i gear? Eller slipper i gasse i sekundet inden i
> gearer op?

Du holder fuld gas på mens du trykker let på gearpedalen. Når
omdrejningerne når et lille stykke op i det røde felt slår motoren selv
fra (omdrejningsbegrænseren slår til), og så smutter den fint i næste
gear hvorved omdrejningerne falder og du stadig bare kan holde gassen
på.

Husk dog at omdrejningsbegrænseren bare er en sikkerhedsforanstaltning
der hjælper dig med ikke at ødelægge din motor, hvis du en dag glemmer
at kigge på omdrejningstælleren mens du accelererer. Motoren er ikke
lavet til at du dagligt i årevis kører den til begrænseren.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Knud Dam

Dato : 01-06-10 21:20

"Jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> Skal siges at jeg har gjort det i en del år uden skade på gearkasse

Hej John.

Jeg skifter stort set altid uden brug af kobling, både op- og nedgearinger
og har gjort det i mange år.

På min Bandit 600 var jeg åbenbart lige hård nok ved grejet i starten, for
der begyndte den at springe ud af 3. gear ved ca. 40.000 km. Jeg blev lidt
mere forsigtig med det, og havde ikke skader de næste 120.000 km.

På Yamaha'en har der ikke været nogen problemer.

Specielt ved nedgearing, er det efter min mening en fordel med en lidt løs
kæde.

; - )

KD, FZ1-S

Fra : Armand

Dato : 01-06-10 22:35

Knud Dam skrev:

> På Yamaha'en har der ikke været nogen problemer.
>
> Specielt ved nedgearing, er det efter min mening en fordel med en lidt løs
> kæde.
>
> ; - )

Brug bagbremsen samtidig og se en forskel!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 02-06-10 21:12

> Brug bagbremsen samtidig og se en forskel!

Hej Armand.

Jeg bremser jo med begge hjul samtidigt. Ved ikke, om det betyder noget, men
jeg kan ikke mærke nogen forskel, om jeg bremser eller ej. Jeg har set, at
du har nævnt det med bagbremsen flere gange. Hvad gavner det at bruge
bagbremsen samtidigt med nedgearing ?

Jeg motorbremser, og giver kort gas, idet jeg gearer ned. Næsten altid
absolut uden lyde eller ryk.

Mvh.

KD

Fra : Armand

Dato : 02-06-10 22:45

Knud Dam skrev:

> [...]
> jeg kan ikke mærke nogen forskel, om jeg bremser eller ej. Jeg har set, at
> du har nævnt det med bagbremsen flere gange. Hvad gavner det at bruge

Jeg har svlrt ved at definere det - Måske at brug af bremsen tager lidt
træk fra kæden eller gearkassen :-/
Anyhow: Jég oplever stor forskel på med og uden bremse!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-10 22:50

On Wed, 02 Jun 2010 23:45:02 +0200, Armand wrote:

> Jeg har svlrt ved at definere det - Måske at brug af bremsen tager lidt
> træk fra kæden eller gearkassen :-/

Umuligt så længe hjulet ruller :-|

> Anyhow: Jég oplever stor forskel på med og uden bremse!

Fordi at bagbremsen sænker/trykker bagenden, og kæden strammes en anelse
derved ?

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 6-5-2010

Fra : Armand

Dato : 02-06-10 23:21

Orla Pedersen skrev:

> Umuligt så længe hjulet ruller :-|

Ikke umuligt: Hvis bremsen får baghjulet til at decellerere hurtigere
end motoren, vil den i princippet flytte trækket over på 'den anden side
af kæden'.
Men det er jo ikke sådan en opbremsning jeg taler om, til gengæld må der
forekomme en gradvis påvirkning imellem så hård bremsebrug og ingen
bremsebrug hvilket vel er hvad der gør forskellen :-/

> Fordi at bagbremsen sænker/trykker bagenden, og kæden strammes en anelse
> derved ?

Mnjarh :-/

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-06-10 00:31

> Ikke umuligt: Hvis bremsen får baghjulet til at decellerere hurtigere
> end motoren, vil den i princippet flytte trækket over på 'den anden side
> af kæden'.

Så vil det vel også fungere udelukkende med brug af forhjulsbremsen.

Jeg har prøvet med og uden bagbremse og kan ikke helt mærke forskel på
hvor godt nedgearingen går. Det er derimod ret vigtigt at jeg bremser
under nedgearing, men om det udelukkende er på forhjulet eller om jeg
kombinerer det med bagbremsen synes jeg ikke ændrer det store, hverken
på min forhenværende FZ6 eller på min nuværende CBF600 (som forøvrigt
har et meget ringe bagbremse).

--
Mvh. Martin

Fra : Knud Dam

Dato : 03-06-10 22:13

> Ikke umuligt: Hvis bremsen får baghjulet til at decellerere hurtigere end
> motoren, vil den i princippet flytte trækket over på 'den anden side af
> kæden'.

Jeg er helt sikker på, at kæden under motorbremsning bliver slap på
oversiden. Det er dét, der gør, at man får slip i gearkassen, når man giver
kort gas, således, at nedgearingen forløber glat.

Jeg forstår bare ikke, at det hjælper at bruge bagbremsen - men hvis nogen
har erfaring for, at det hjælper, så er der åbenbart noget om det.

; - )

KD

Fra : Bo Nielsen

Dato : 04-06-10 07:08

Knud Dam skrev:

> [...]
>
> Jeg forstår bare ikke, at det hjælper at bruge bagbremsen - men hvis nogen
> har erfaring for, at det hjælper, så er der åbenbart noget om det.

Jeg bruger som udgangspunkt sjældent kobling ifm. opgearing - den blev
luret for en del år siden, mens koblingsfri nedgearing kun er noget jeg
har eksperimenteret lidt med.

Men efter gennemgang af tråden her, har jeg i går leget lidt med det.
Det kræver for det første lidt større omhu end opgearing - det er
lettere at risikere "klonk" end "klik", men som med alt andet - øvelse
gør (om ikke mester, så i al fald) dygtigere

Jeg er efter de indledende øvelser ikke sikker på hvorvidt bagbremsen
har nogen positiv effekt ifm nedgearinger, men meget sikker på at brug
af forbremsen gør nedgearinger lettere!

ScooterBo

Fra : Dennis Hansen

Dato : 05-06-10 19:43

Bo Nielsen skrev Den. 04-06-2010 08:08:

> Jeg er efter de indledende øvelser ikke sikker på hvorvidt bagbremsen
> har nogen positiv effekt ifm nedgearinger, men meget sikker på at brug
> af forbremsen gør nedgearinger lettere!

Så kunne man vel ligeså godt snuppe koblingen, hvis man nu skal
strække fingrene

Vh
Dennis

Fra : Bo Nielsen

Dato : 07-06-10 07:37

Dennis Hansen skrev:

> Så kunne man vel ligeså godt snuppe koblingen, hvis man nu skal strække
> fingrene
>
> Vh
> Dennis

Dovenskab er en dyd ;-D

Og så tror jeg på - hvis det bliver gjort korrekt - at koblingsfri
gearskift slider mindre end hvis man bruger kobling.

Er der egentlig nogen der har "bevis" for dette i form af egne erfaringer?

ScooterBo

Fra : Armand

Dato : 07-06-10 08:25

Bo Nielsen skrev:

> [...]
> gearskift slider mindre end hvis man bruger kobling.
>
> Er der egentlig nogen der har "bevis" for dette i form af egne erfaringer?

Jeg tror at de fleste med kendskab til teknikken i praksis 'blipper' med
koblingen ved gearkiftet :-/

--
Armand.

Fra : Dennis Hansen

Dato : 07-06-10 17:46

Armand skrev Den. 07-06-2010 09:25:

> Jeg tror at de fleste med kendskab til teknikken i praksis 'blipper' med
> koblingen ved gearkiftet :-/

Jeg er ikke en af dem, blipper?
Er det noget med at holde pres på gearpedalen, og så et kort tryk på
koblingen så den smutter i gear?

I min ungdom, 20 år siden, kørte jeg cross, der snakkede vi altid om
at de havde "rullegear", brugte aldrig kobling op i gear, kun ned,
fungerede perfekt.
Var der noget specielt ved de gearkasser, eller brugte vi bare samme
teknik som der diskuteres i tråden?

Vh
Dennis

Fra : Armand

Dato : 07-06-10 21:20

Dennis Hansen skrev:

> Jeg er ikke en af dem, blipper?
> Er det noget med at holde pres på gearpedalen, og så et kort tryk på
> koblingen så den smutter i gear?

Det er ihvertfalr ikke dét jeg mener!
Meningen var 'en let understøtning ved kortvarigt at trække let i
koblingen'!

Det skulle jeg mene!

--
Armand.