El scottoiler
Fra : CL

Dato : 20-05-10 21:23

faldt over denne ved louis
http://www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003167
Jeg er spændt på, om det er noget der bliver almindeligt,
at se på MC.
Personligt kunne jeg aldrig finde på at montere sådan en
øjebæ på nogle af mine MC`er.
PS: jeg har selv MC coi på to af mine MC

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL

Fra : Seth

Dato : 22-05-10 17:16

"CL" <ffffffff@ffff.ff> wrote in news:4bf59a7d$0$279$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
> Personligt kunne jeg aldrig finde på at montere sådan en
> øjebæ på nogle af mine MC`er.
> PS: jeg har selv MC coi på to af mine MC

Det er for længst blevet så almindeligt at mange bestiller det som præ
monteret udstyr på deres nyindkøbte maskiner.

Det kan få kæder til at holde temmelig meget længere end ved gammeldags
"rens og spray" metoden.

Om det er øjebæ er mindre relevant hvis man sætter funktion over design.
_
Seth

Fra : CL

Dato : 22-05-10 18:37

Seth wrote:
> [...]
> "rens og spray" metoden.
>
> Om det er øjebæ er mindre relevant hvis man sætter funktion over design.

okay det jeg kalder et øjebæ er betjenings delen.
den mccoi jeg bruger er også elektrisk men der er det mest synlige
en lysdiode som lyser når pumben giver olie

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL

Fra : Seth

Dato : 23-05-10 09:33

"CL" <ffffffff@ffff.ff> wrote in news:4bf817a8$0$278$14726298
@news.sunsite.dk:

> okay det jeg kalder et øjebæ er betjenings delen.
> den mccoi jeg bruger er også elektrisk men der er det mest synlige
> en lysdiode som lyser når pumben giver olie

Jeg forstår.

Betjeningsenheden behøver jo strengt taget ikke være særlig meget "Up
Front".
Efter kort tids brug har man jo justeret den til niveauet og herefter
bruger man den ikke meget mere.
_
Seth

Fra : Armand

Dato : 23-05-10 09:45

CL skrev:

> okay det jeg kalder et øjebæ er betjenings delen.
> den mccoi jeg bruger er også elektrisk men der er det mest synlige
> en lysdiode som lyser når pumben giver olie

Dén har så heller ikke samme mulighed for at kunne justeres 'on demand'.
I tilgift får man så både et termometer og G-meter, hvilket mange
gadget-freaks sikkert vil frydes over

Men lige under et par tusinde kr. er sq lige rigeligt til mine
gadget-lyster

Og når nu den er så elektroni'seret, hvorfor så ikke relatere
smørings-frekvensen til hjulomdrejninger fremfor tid?
Der er væsentlig forskel på stop'n go trafik og 180' dernedaf :-|

--
Armand.

Fra : Seth

Dato : 23-05-10 10:44

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in

> [...]
> smørings-frekvensen til hjulomdrejninger fremfor tid?
> Der er væsentlig forskel på stop'n go trafik og 180' dernedaf :-|

Tjo..... men netop Stop'n Go har Scott taget højde for med med g-
målingen.
Den smører kun når cyklen er i bevægelse.

Og ligesåvel som der er forskel på Stop'n Go trafik og 180mph så er der
jo også forskel på smøre behovet alt efter om man kører på asfalt eller
grus, om man kører alene uden oppak eller om man kører to på ferie med
fuld udestue samt om man færdes i varmt og koldt klima.

Mon ikke teknologien udvikles løbende?
_
Seth

Fra : Anders Majland

Dato : 24-05-10 16:47

> Dén har så heller ikke samme mulighed for at kunne justeres 'on demand'.

Da det er selvbyg er det jo lidt op til ham der monterer den - Men der er et
potmeter til at justere doseringen. Så man kan jo evt montere den med en
drejeknap et "betjenbart" sted. Desuden er der jo regnmåleren til at give
lidt ekstra når der er fugtigt og mulighed for at sætte en afbryder på til
"cross-mode". Beregnet for extra smøring hvis der er meget støvet og/eller
man måske har renghjort kæden og derfor vil have den sølet grundigt ind i en
fart.

> Men lige under et par tusinde kr. er sq lige rigeligt til mine
> gadget-lyster

McCoi er en smule billigere - men jeg vil ikke undvære en kædesmører sålænge
jeg pendler på en kædemc...

Jeg har kørt små 20000km men en på xtz'en og 54000km med en ældre og
simplere mccoi på XT'en. Heraf det meste med en scottoile dual injector til
at lægge olien på bagerste kædetandhjul

På XTZ'en har jeg også prøvet den simple Loobman men købte så også en mccoi
til den. Der smører jeg ved forreste kædetandhjul. Det sviner noget mere end
ved bagtandhjulet da overskydende olie slynges rundt i det lille næsten
lukkede rum og uvægerligt kan dryppe lidt efter et stykker tid.

Kæden har rundet de 25000km men er så også en DID 530 VM. Udover et kort
forsøg med en DC520 kæde der var færdig efter 6000km har jeg også kørt en
DID520VM kæde der holdt 15000km

Næste kæde bliver en DID 525ZVM gold der skulle være stærkere end den
nuværende 530er.

Da kæden havde gået 21000km skiftede jeg bagdæk og fandt det ikke nædvendigt
at stramme den. Det har jeg dog gjort her fornyligt så den er ved at være
færdig, men måske den kan holde bagdækket ud - kræver ihvertfald at jeg
holder øje med hvormeget kæden strækkes

> Og når nu den er så elektroni'seret, hvorfor så ikke relatere
> smørings-frekvensen til hjulomdrejninger fremfor tid?

McCoi'en måler hjulomdrejninger så smøringen er relateret til strækningen.
McCoi øger desuden doseringen ved høje hastigheder

Ja det er totalt overkille med en mikroprocessor til at hælde olie på en
kæde. Men den gamle scottoiler have problemer med at oliens viskositet
skifter en del når man kører hjemmefra en morgen ved måske 5 grader og så om
eftermiddagen har cykel der er bagt op på 25-30grader af solen

Imho er pumpeløsningen bedre - og det har scottoiler åbenbart også fundet