Folk er sq egentlige mærkelige
Fra : Armand

Dato : 20-05-10 16:17

Tog lige en betragtning, der gled hen over bardisken ude i klubben, til mig:
"på diverse fora ses bestandigt folk der køber en kæmpe touring-krydser
selvom de fra første færd erkender at det er trist at køre på autobahn
og derfor tager autotoget når de skal ned og køre sving i alperne"!

--
Armand.
(der mener at INTET er så trist som at køre med autozug)

Fra : Andersen [3650]

Dato : 20-05-10 16:41

Armand udtrykte præcist:
> [...]
> selvom de fra første færd erkender at det er trist at køre på autobahn og
> derfor tager autotoget når de skal ned og køre sving i alperne"!

Ligesom folk der har store dyre biler sidder og snakker håndholdt,
når man tager i betragtning at et HF sæt koster et par tusinde.
Altså en brøkdel af bilens pris. Næææ så hellere et sæt flotte
måtter i bunden.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-05-10 08:44

Andersen [3650] wrote:
> Ligesom folk der har store dyre biler sidder og snakker håndholdt,
> når man tager i betragtning at et HF sæt koster et par tusinde.
> Altså en brøkdel af bilens pris.

Joe, men når de ikke engang har råd til at skifte den forlygtepære der er
sprunget, skal de da ikke bruge penge på noget håndholdt.

/jim

Fra : KentBM

Dato : 21-05-10 21:01

Den 21/05/10 09.43, Jim Andersen skrev:

> Joe, men når de ikke engang har råd til at skifte den forlygtepære der er
> sprunget, skal de da ikke bruge penge på noget håndholdt.
Men det kan jo også være, at de ikke rigtigt har tid til at komme på
værksted for at få skiftet lygten. Jeg måtte have hjælp for at skifte en
forlygtepære på en Peugeot 107. Det burde vel ikke være nødvendigt.

--

Kent

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-05-10 08:57

KentBM wrote:
> de ikke rigtigt har tid til at komme på værksted

Gu har de da tid.

/jim

Fra : Hekto

Dato : 21-05-10 05:31

On 20 Maj, 17:17, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
>
> --
> Armand.
> (der mener at INTET er så trist som at køre med autozug)

Togrejser af større varighed er drææææbende. Hvordan det forholder sig
med disse større færger ved jeg ikke; men at køre langt ad motorvejen,
krøllet sammen på en Ducati er ihvertfald heller ikke nogen nydelse,
og bagdækket har sikkert heller ikke den optimale profil når man når
frem til alperne.

Vi må bare konstatere at vi bor det forkerte sted.

--

/Hekto

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-05-10 12:42

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Armand.
> (der mener at INTET er så trist som at køre med autozug)

Du har misforstået konceptet. Lad mig illustere. Før tur med Autozug
(bemærk øllerne): http://galleri.flof.dk/Alperne_2006/Allan/DSC00702.JPG
Næste morgen efter tur med Autozug:
http://galleri.flof.dk/Alperne_2006/Allan/DSC00708.JPG

Efter turen er man endda udhvilet, mæt efter morgenmad på toget og kun
en time fra de fedeste veje i Alperne. Jeg har svært ved at forestille
mig en bedre løsning. Turen på motorvejen er i hvert fald endnu mere
trist end turen med biltoget.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Armand

Dato : 21-05-10 18:07

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> ....... Turen på motorvejen er i hvert fald endnu mere
> trist end turen med biltoget.

Det er sjovt, for lige siden mine tidlige år på nakken af motorcykel,
hvor man kørte til træf i Holland hver 3. weekend, har jeg syntes at der
altid sker alt muligt spændende på/langs Autobahn.
Selv et par dræbende langsomme ture i bil med trailer efter har været
langt mere overkommelige end sådan en togtur.

Dét er underforstået med mig ved rattet, for som passager falder jeg
lynhurtigt i søvn (har kun én erfaring som bagsædepassager, og den
fortaber sig i glemsel).

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 21-05-10 07:31

On 21 Maj, 13:42, Jacob Bunk Nielsen <s...@bunk.cc> wrote:

> Du har misforstået konceptet. Lad mig illustere. Før tur med Autozug
> [...]
Stadig ca. lige mange øl.

> [...]
> en time fra de fedeste veje i Alperne. Jeg har svært ved at forestille
> mig en bedre løsning. Turen på motorvejen er i hvert fald endnu mere

Det er nok en smagssag.
Og man er da også udhvilet efter første overnatning i teltet et sted i
Sydtyskland, eller hvor man nu nåede til efter 1. dags kørsel.
Og køreturen er vist en del billigere.
--
Venlig hilsen
Niels

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-05-10 14:40

Pein <niels.pein@gmail.com> writes:

> Stadig ca. lige mange øl.

Så vidt jeg husker røg der en 7-10 stykker. Vi delte kupé med et par
gamle damer der gerne ville sove, så vi var nødt til at gå hen i
restaurationsvognen og drikke de sidste par øl inden vi også skulle i
seng

> Og køreturen er vist en del billigere [end biltoget].

Det er jeg ikke sikker på. Nu er det godt nok 4 år siden jeg prøvede
det. Vi gav vist ca. 2300 kroner for en retur-billet fra Hamborg til
München.

Derved sparede vi ca. 2x700 km kørsel plus en overnatning. Jeg gider
ikke sove i telt, hvis jeg kan sove på hotel for 30-40 euro pr. nat, så
mine overnatninger er muligvis lidt dyrere end dine i telt.

Et slag på tasken siger at min Fazer koster 2 kr pr. km. Så er det ikke
svært at regne ud at det ikke er nævneværdigt billigere at køre på
motorvejen i forhold til at tage biltoget, måske endda tværtimod. Til
gengæld synes jeg at turen på motorvejen er dødsyg. Jeg vil helt sikkert
tage biltoget igen, hvis jeg skal en tur mere til Alperne.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 21-05-10 16:36

Kæreste Armand
Lidt beskæmmende, at du har denne noget generaliserende betragtning
Jeg kører af hjertet gerne på MC (på 5.år) men har oplevet at det er en god
kombination af "ferie-opstart", at mødes med andre mennesker på auto-toget.
I 2006 tog jeg toget fra Hamburg til Bolzano (Italien), og oplevede den
fælles feriestemning der var med de fælles rejsende som jeg delte kupé med.
Jeg har regnet lidt på det, og fandt at jeg sparer 127, danske kroner ved at
tage toget, modsat at køre hele vejen, med de rissici dette måtte medføre
(STAU, regnvejr, defekt m.m.)
På retur rejsen var jeg sammen med en flok tyske MCíster, der som jeg, synes
at toget er en god måde at "flytte en masse kilometer" der eller - for
nogle - kan være anstrengende.
PS. Jeg tager toget samme rejse til Bolzano den 1. august, og glæder mig
vildt til at møde de Italienske bjergveje, frisk og vel-udhvilet
De bedste ønsker om en god pinse.
John Senius-Jørgensen
Honda CBR 1000, som ellers godt kan flytte kilometre

Fra : Armand

Dato : 21-05-10 18:28

John Senius-Jørgensen skrev:
> [...]
> PS. Jeg tager toget samme rejse til Bolzano den 1. august, og glæder mig
> vildt til at møde de Italienske bjergveje, frisk og vel-udhvilet

Min makker og jeg tog toget hjem efter at være kørt til Superbike-løbet
på Monza i bededagsferien og dét skyldtes primært at vi under
planlægningen gik ud fra at vi ville være ødelagte af at starte sæsonen
op med en landistance-tur.
Tidmæssigt og prismæssigt havde det mindst(!) været det samme, til
gengæld havde vi fået endnu en tur gennem Alperne. Turen derned á over
San Bernadino var nok noget af det mest imponerende jeg har oplevet (ved
næstkommende lejlighed skal det være senere på året hvor selve pasvejen
er åben), så dén havde nok kunnet tåle gentagelse.
På vej sydover overnattede vi i en lille basseby med fire byporte og
brolagte gader <http://www.gratisupload.dk/download/44244/>
og dét er også en hygge-oplevelse at tage med!

Hvad angår selskabet på toget medførte vores bad vibrations åbenbart at
vi skulle ende i kupe med tysklands største tørvetriller af en
motorcyklist - Hám fik vi kun lokket en-stavelses sætninger ud af
Og hellere et regulært Autobahn-lokum til ½Euron end den rustfrie
cornetto man kanter sig ind til på toget

--
Armand.

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 21-05-10 19:07

Hej Armand
Fine billeder, og ja jeg kan godt vse, at der er fordele/ulemper for begge
transportmuligheder.
Jeg har som tidligere beskrevet gode oplevelser, men det er heller ikke det
samme som at det er den eneste løsning på et transport/ en
overspringshandling
Jeg tror at det bliver "fest" at møde mennesker fra andre nationer på toget,
og vil se frem til at der er angang til "porcelæns" kummer hvis de lukker
for meget l.... ud:0)
Mvh John Senius-Jørgensen

Fra : Armand

Dato : 21-05-10 20:49

John Senius-Jørgensen skrev:

> Jeg har som tidligere beskrevet gode oplevelser, ........
> Jeg tror at det bliver "fest" at møde mennesker fra andre nationer på toget,

Kom lige i tanke om en kammerat der sydover kom i kupé med G. Skrydstrup
fra TuringSnydt og en veninde til ham. Gunnar selv opfattede åbenbart
godt at han ikke behøvede at forsøge at holde nogen samtale igang, men
veninden brugte hele turen til forventningsfuld snak om ferien hvorunder
Gunnar S. konstant blev omtalt i 3.person selv om han sad lige ved siden
af

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-05-10 20:40

Den 21-05-2010 17:36, John Senius-Jørgensen skrev:
> Kæreste Armand
> Lidt beskæmmende, at du har denne noget generaliserende betragtning

Hvor i består det beskæmmende?
Spørgsmålet er da lige til højrebenet..

Det er da en kilde til undren at man køber et gigantisk "touring-lokum",
og så tager toget??

Det er da lige til en sketch:

Goda'v - jeg er motorcyklist, ja det vil så sige jer er egentlig
togpassager, men jeg finder motorcyklen ubekvem at lade mig transportere
på... *lol*

Hvis man vil køre på trædecykel i alperne, så kan jeg se pointen, men
som motorcyklist(og her især med en motorcykel hvis force er at køre
tysk motorvej)undrer jeg mig da også.

Nå -
Det sagt - kan man da gøre som man vil, jeg vil bestemt ikke forhindre
det :D og egentlig er det jo grundlæggende folks egen sag...

--
Dun@nt - der lige har været til SBK i Assen PÅ motorcykel
SFau1000R Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 21-05-10 21:07

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> Hvis man vil køre på trædecykel i alperne, så kan jeg se pointen, men
> som motorcyklist(og her især med en motorcykel hvis force er at køre

Jup!
Det er netop den dobbeltsidede dumhed: At købe en tung touiring-damper
for at køre i alperne, hhv. ikke orke at køre derned på den, at jeg taog
til mig

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 23-05-10 12:05

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Det sagt - kan man da gøre som man vil, jeg vil bestemt ikke forhindre det
> :D og egentlig er det jo grundlæggende folks egen sag...

Min kammi, Claus og jeg lige været på vores årlige kultur-tur, der i år gik
med autotog fra Hamborg til Munchen. Derfra ned gennem Østrig til Italien,
gennem San Marino til Adriaterhavet, dagen efter sydvest og gennem de
flotteste bjergveje. Ned til ca. 100 km syd for Rom og derefter nord på igen
til Firenze. Herfra til Dolomotterne, hvor vi kørte 2 dage, i op til 2300
meters højde i et fantastisk flot område.
Vi tog så hjem fra Bolzano til Hamborg.

Vi er sgu heller ikke imponeret over toget; men med en uges ferie, så giver
det 6 køredage i fede omgivelser, istedet for at bruge de 2 dage på
autobahn.

3000 km, i snit 67 km/t, og 6,2 timer i bevægelse pr. dag jf. Garmin.

http://www.knuddam.dk/kulturtur3
http://www.knuddam.dk/kulturtur2
http://www.knuddam.dk/kulturtur1

Til sommer kører fruen og jeg til Spanien og Portugal. Der tager vi afsted i
3 uger og det bliver ad hoved- og landeveje, for der har vi tiden til det.

; - )

KD

Fra : Knud Dam

Dato : 23-05-10 12:08

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Dolomotterne = Dolomitterne

; - )

KD

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-05-10 22:24

Søren Larsen <me@localhost> writes:

> Hvordan når du frem til den pris Jacob? Det forekommer mig lidt i
> overkanten.

Det var også bare et slag på tasken uden at jeg havde tænkt nærmere over
det, men jeg kan da godt prøve at uddybe lidt.

10 kr/L benzin ~ 0,50-0,70 kr/km (afhængigt af kørestil)
Afskrivning ~ 0,50 kr/km
Dæk ~ 0,20 kr/km (ca. 10.000 km på et sæt dæk)
Kæde ~ 0,08 kr/km (ca. 20.000-30.000 km på et kædekit¹)
Anden service ~ 0,20 kr/km²

¹) På min gamle Bandit kørte jeg ~12.000 km på et Regina kædekit. På min
Fazer kørte jeg 30.000 km på et RK kædekit, og har nu kørt 20.000 på et
DID kædekit, som vist stadig har lidt endnu.

²) Anden service dækker over olie, oliefilter, bremser, luftfilter,
forgaffelolie, pærer og hvad man ellers skal skifte i ny og næ.

Ovenstående bliver til 1,48-1,68 kr/km, men så er afskrivningen også sat
temmelig lavt. Reelt er afskrivningen nok højere på en MC i den
prisklasse.

Dertil kommer så ikke-variable omkostninger som forsikring og
vægtafgift, men de er jo ikke kilometer-betingede. Med mit nuværende
kørselsmønster løber det op i ca. 0,50 kr/km.

2 kr/km er vist stadig ikke helt skævt som et hurtigt og nogenlunde
rundt bud på hvad det koster pr. kilometer.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 22-05-10 01:06

> [...]
> selvom de fra første færd erkender at det er trist at køre på autobahn
> og derfor tager autotoget når de skal ned og køre sving i alperne"!

Vi tager Autozug for første gang i år, fordi vi har koneriet med. Er
spændt på at prøve det, og sandsynligheden for at møde sjove mennesker
er sikkert stor. Alene vil jeg til enhver tid vælge Autozug fra, og
har haft mange superdejlige ture ned gennem DE, men vælger også
Autobahn fra - Deutsche Bundesstrasse er formidabel til mellemhurtig
og fornøjelig MC-kørsel. Turen starter når der lægges fra land
hjemmefra

--
Mvh - Arne Lorenzen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-05-10 12:00

Den 22-05-2010 09:05, Arne Lorenzen skrev:
> [...]
> Autobahn fra - Deutsche Bundesstrasse er formidabel til mellemhurtig
> og fornøjelig MC-kørsel. Turen starter når der lægges fra land

Fuldstændig enig Arne

Væk fra Autobahn, og ind på hovedvejene, de er godt præparerede, i fin
stand, og man må som hovedregel køre 100

Dog - Jeg kørte på "sognevejene" til Assen her i foråret, og det kan så
ikke anbefales, de er i stærkt forfald i disse år.
--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-05-10 17:13

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> writes:

> ja det var nok bedst helt at lade være med at bruge den, så sparer man
> jo en frygtelig masse penge - tja måske bare et billede af en MC på
> vægen DET er da billigt

Nej, det vil da være kedeligt. Jeg kører 10-14.000 km om året for tiden,
så jeg synes da jeg får den brugt lidt. Hvor meget kører du?

.... men derfor kan man da godt overveje om man gider køre sit bagdæk
firkantet på autobahn, eller man hellere vil slide det på kanterne på
nogle små bjergveje. Jeg vil helst det sidste.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Søren

Dato : 23-05-10 09:39

før det hele går op i kr og tid og tog osv...
så tjek dem her: http://www.kccd.no/

Søren

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-05-10 08:54

"Søren" <a@a.com> skrev i meddelelsen
> før det hele går op i kr og tid og tog osv...
> så tjek dem her: http://www.kccd.no/

R-E-S-P-E-K-T ! ! !
Det sætter diskussionen om Autobahn-krydsere og AutoZug lidt i perspektiv...
--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F

Fra : Søren

Dato : 24-05-10 22:50

nemlig !

Fra : Pein

Dato : 26-05-10 02:27

On 21 Maj, 15:40, Jacob Bunk Nielsen <s...@bunk.cc> wrote:

> [...]
> gengæld synes jeg at turen på motorvejen er dødsyg. Jeg vil helt sikkert
> tage biltoget igen, hvis jeg skal en tur mere til Alperne.

Jamen det er jo en smagssag.
Vigtigst, så synes jeg ikke motorvejen er dødsyg. Man kører selv
(vigtigt for mig), og der sker noget, og er noget at se, stort set
hele tiden. IMHO mere end i et tog. Men ok, man kan ikke læse en bog
imens, hvis det nu var det man ville.

Dernæst har jeg udregnet driftomkostningerne for min Bandit til 1,10
pr. km. Lidt billigere på ferier, fordi den her kører længere på
literen.
Men det er nu ikke økonomien der er afgørende.
Jeg troede at jeg på et tidspunkt ville blive for gammel til at gide
det der med telt, og det tror jeg stadig, det er bare ikke sket endnu.
Det var faktisk rigtigt hyggeligt sidste år, og nu er kæresten og jeg
ved at være i 50'erne.
Det er bestemt en smagssag.

Alperne er simpelthen for tæt på, til at jeg gider lumre afsted i et
tog når jeg kan drible derned på motorcykel.
Sådan er vi så forskellige.

Men som Armand er inde på: Køber man en "landevejskonge" som f.eks. en
Goldwing, så er det da lidt en modsætning at tage toget ned til
Alperne. Jeg kunne bedre forstå hvis man var vild med sving, og f.eks.
havde købt en "svingkonge" cykel, at man så ville springe motorvejen
over og blive sat af toget nede i sving-land.
--
Mvh.
Niels