Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Ekstrem close-up med bælg og omvendt objek~
Fra : Skovsgaard

Dato : 20-05-10 11:45

Hej

Jeg går og overvejer at lege lidt med ekstrem close-up fotografering
via en bælg og et omvendt objektiv.

Jeg har nikon, og har fundet bælgen og antager at et Nikon BR-2A
omvenderring skal bruges. Dertil ville et gammelt 50mm objektiv kunne
anvendes.

Eftersom alt er manuelt og skal sættes omvendt på antager jeg at jeg i
teorien kan bruge et hvilket som helst objektiv ligegyldigt om det
passer til canon, nikon eller noget helt 3. - Er det rigtig forstået?

Det eneste jeg vel skal sikre er objektivet har en filterdiameter på
52mm, som passer med omvenderringen - nogle erfaringere med hvilke
faste objektiver der har det i brændvidden 20 til 50mm?

Mvh
Søren

Fra : ab©

Dato : 20-05-10 20:19

Alle Nikons objektiver fra 24 til 58 mm (minus et par med største blænde på
1,4) har filtergevind på 52 mm.

- Men bruger du bælg med automatisk springblænde og objektivet retvendt,
bliver arrangementet noget nemmere at manøvrere med. Jeg bruger en sådan
sammen med bl.a. 55 mm Micro-Nikkor. Med objektivet vendt, kan du bruge en
E2-mellemring ( http://glennview.com/jpgs/35mm/nikon/e2/big_1.jpg ) og en
trådudløser til at åbne blænden med under focusering.

ab©

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-10 20:34

"Skovsgaard" <skovsgaard@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> 52mm, som passer med omvenderringen - nogle erfaringere med hvilke
> faste objektiver der har det i brændvidden 20 til 50mm?

Du skal også sikre dig, at du kan anvende blænden på objektivet.
Jeg har leget med et objektiv fra et gammelt forstørrelsesapparat, og det
fungerer faktisk utroligt godt. Der er manuel blænde, og det er beregnet til
at arbejde i nærområdet.
Jeg skar en alu-plade ud, borede/filede et hul og skruede objektivet ind i
pladen. Derefter satte jeg pladen ind i en T2-adapter, som passede på
bælgen. Bare en idé

Mvh. Claus Petersen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 21-05-10 10:50

Skovsgaard wrote:
> [...]
> 52mm, som passer med omvenderringen - nogle erfaringere med hvilke
> faste objektiver der har det i brændvidden 20 til 50mm?

Jeg har selv leget med omvenderring, dog uden bælg. Jeg havde monteret en 50
mm (filterdiameter på 52 mm) omvendt udenpå min 70-200 og så nogle
mellemringe mellem kamera og 70-200 - der kan ud også komme rigtig tæt på:
http://www.flickr.com/photos/pudekamp/4021412501/sizes/l/in/set-72157618891837561/

Billede af setup: http://www.flickr.com/photos/pudekamp/4018375327/ - har
overvejet at prøve en bælg på et tidspunkt, det må alt andet lige være lidt
lettere at arbejde med, end to objektiver.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-05-10 11:10

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> overvejet at prøve en bælg på et tidspunkt, det må alt andet lige være
> lidt lettere at arbejde med, end to objektiver.

Det er ved at være længe siden jeg prøvede...
Men det var sjovt, så jeg kan da kun opfordre til at prøve det...

Købte bælge til både Nikon & Minolta, og brugte standard optikken.
Sjovt så stort, hullet i en taffel chip kan blive.... Og en engangslighter
bliver nærmest uigenkendelig

Kunne være man snart skulle prøve igen, har vist stadig en bunke
gamle film der ligger.

M.V.H....Benny..

Fra : Kaj

Dato : 23-05-10 09:22

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver nærmest uigenkendelig
>
> Kunne være man snart skulle prøve igen, har vist stadig en bunke

Kan man bruge sådan et setup til affotografering af dias - måske med en god
forstørrelsesoptik, eller kommer man for tæt på??

Mvh. Kaj

Fra : ab©

Dato : 24-05-10 00:00

"Kaj" <kasorklatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man bruge sådan et setup til affotografering af dias - måske med en
> god forstørrelsesoptik, eller kommer man for tæt på??

Ja, det går fint - jeg bruger et retvendt 80 mm Rodenstock og en Nikon PB-5
bælg med diakopiforsats PS-4. Kombinationen passer med et crop-kamera

ab©

Fra : Skovsgaard

Dato : 21-05-10 09:43

On 20 Maj, 21:18, "ab©" <huskFJ...@DETTEc.dk> wrote:
> [...]
> E2-mellemring (http://glennview.com/jpgs/35mm/nikon/e2/big_1.jpg) og en
> trådudløser til at åbne blænden med under focusering.

Hej allesammen

Tak for svarene - gjorde jo ikke lysten til at prøve dette endnu
mindre. Har det nye 50mm F/1.4G, men det mangler jo både manuel blænde
på objektivet, og diameteren er også større end de 52 mm. Så nu skal
jeg så bare have fundet et brugt gammelt 50mm objektiv - de gamle
manuelle objektiver skal jeg vil ikke forvente at give mere end en
300-500 kroner for?

Mvh
Søren

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 21-05-10 17:29

Skovsgaard wrote:

> [...]
> jeg så bare have fundet et brugt gammelt 50mm objektiv - de gamle
> manuelle objektiver skal jeg vil ikke forvente at give mere end en

Jeg gav omkring 600-700 for mit 50 mm 1.8 brugt - det har manuel blænde og
også AF.

Fra : Skovsgaard

Dato : 21-05-10 13:31

On 21 Maj, 18:29, .°o.O Thomas O.o°. <fla...@it.invalid> wrote:

> Jeg gav omkring 600-700 for mit 50 mm 1.8 brugt - det har manuel blænde og
> også AF.
>
> --
> MVH Thomashttp://www.sjovevarer.dk- er du vild med gadgets?http://www.mobil-navigation.dk- få din mobil til at navigere med GPS- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej

Så er bælgen bestilt, og jeg har hertil aften fundet og købt et Nikon
50mm F/1.8 med manuelblænde i hvad ser udtil at være et yderst
velholdt eksemplar til den glade pris af 225 kroner. Så skal er bare
lige bestilles omvendering i morgen, og så er jeg klar til at lege.

Mvh
Søren