Logge aktivitet eller når skærmen bliver
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 21-05-10 06:56

Hey,

Jeg vil gerne have et program eller script, der kan logge aktivitet på
min Mac. Målet er, at kunne guestimere min ugentlige arbejdstid. I
princippet, har jeg kun brug for at vide, hvornår Mac'en - i løbet af en
dag - første gang blev låst og og sidste gang blev låst.

Kender noget et program der tracker aktiviteten på ens Mac?

Alternativt kan hooks til Applescript også bruges, men jeg har ikke
kunnet google mig til det.

Jeg regner under alle omstændigheder med at skulle lave noget
efterbehandling med et script, så det er ikke noget problem, hvis jeg
skal programmere mig ud af det. Jeg mangler bare en løsning på, hvordan
jeg kan logge aktive/inaktive perioder eller når Mac'en bliver
låst/oplåst - måske noget helt tredje...

Har I nogle gode ideer?

--
Peter Farsinsen
peter@farsinsen.dk

Fra : Jon

Dato : 21-05-10 07:26

Peter Farsinsen <peter@farsinsen.dk> wrote:

> Har I nogle gode ideer?

<http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=time+log+mac&ie=UTF
-8&oe=UTF-8> ?
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-05-10 07:14

Den 21/05/10 07.56, Peter Farsinsen skrev:
> [...]
> jeg kan logge aktive/inaktive perioder eller når Mac'en bliver
> låst/oplåst - måske noget helt tredje...

/var/log/system.log indeholder linier i stil med

May 03 00:37:39 ravn kernel[0]: AFPSleepWakeHandler: going to sleep
May 21 07:36:53 ravn kernel[0]: AFPSleepWakeHandler: waking up

Kan du evt bruge dét til noget?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 21-05-10 00:54

On May 21, 8:13 am, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> /var/log/system.log indeholder linier i stil med
>
> May 03 00:37:39 ravn kernel[0]: AFPSleepWakeHandler: going to sleep
> May 21 07:36:53 ravn kernel[0]: AFPSleepWakeHandler: waking up
>
> Kan du evt bruge dét til noget?

Nah. Den sover nemlig ikke, men jeg har slet ikke tænkt over at
traversere system logs. Jeg fandt de her, som ser ud til at virke:

21/05/10 08.51.58   SecurityAgent[25844]   Showing Login Window
21/05/10 08.52.01   loginwindow[25831]   Login Window - Returned from
Security Agent

Tror de vil virke ;)

Tak for tippet!

- Peter

Fra : Morten Lind

Dato : 21-05-10 09:26

Peter Farsinsen <peter@farsinsen.dk> wrote:

> Målet er, at kunne guestimere min ugentlige arbejdstid.

Hvad pokker betyder guestimere?

(<http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=guestimere>) = nix

Gyldendals retskrivningsordbog 2001 = nix

Politikens Nudansk Ordbog 2005 = nix

Gyldendals Røde Fremmedorddbog 1963 = nix

Google:
(<http://www.google.dk/search?client=safari&rls=en&q=guestimere&ie=UTF-8
&oe=UTF-8&redir_esc=&ei=Jj72S_ioN8z0OdLe8OgI>) = nix

Politikens Nudansk ordbog 1981 = nix

The Advanced Learner´s Dictionary of Current English 1963 = nix

Wikipedia:
(<http://da.wikipedia.org/w/index.php?title=Speciel%3ASøgning&redirs=0&s
earch=guestimere&fulltext=Search&ns0=1>) = nix

Jeg er klar over, at ordet "estimering" bruges i flæng og véd, hvad det
betyder, men "gu" ?, hvad er det?

Er vi ude i en dobbeltkonfekt, som eksempelvis guerillakrig og
resortområde?

M.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 21-05-10 09:32

On 21-05-2010 10:25, Morten Lind wrote:

> [...]
> betyder, men "gu" ?, hvad er det?
>
> Er vi ude i en dobbeltkonfekt, som eksempelvis guerillakrig og

Guess + estimere = guestimere :)

Jesper \

Fra : Morten Lind

Dato : 21-05-10 09:44

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Guess + estimere = guestimere :)

Øhh...))

Jamen, så _er_ vi vist ude i en dobbetkonfekt, da at estimere jo er at
gætte, men hvor kommer det ord fra?

Noget fagteknisk?

Ligesom, når de nye mennesker siger glimragende, og jeg derefter siger
fremrende?

Nå, jeg er vist UE(udenfor emnet) )))

M.

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-10 09:47

Hej,

> Jamen, så _er_ vi vist ude i en dobbetkonfekt, da at estimere jo er at
> gætte, men hvor kommer det ord fra?

Jeg har hørt det anvendt mange gange blandt både tekniknørder
(dataloger, ingeniører, osv.) og blandt økonominørder - som et udtryk
for et estimat som mere er at trække et tilfældigt tal fra hatten end et
med reelle overvejelser bag. Plejer dog at se det stavet guesstimate.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Morten Lind

Dato : 21-05-10 10:13

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> for et estimat som mere er at trække et tilfældigt tal fra hatten end et
> med reelle overvejelser bag. Plejer dog at se det stavet guesstimate.

Njae...at estimere er at forudsige, vurdere og f.eks. lægge et budget -
et budget er et økonomisk estimat, og der vil naturligvis være reelle
overvejelser bag.

Altså fagfordrejning af sprog

Men det er jo også temmelig udbredt i alle faggrupper - vi "opfinder"
vort eget sprog og kan derefter kaste om os med "fag"udtryk, som ikke en
levende sjæl forstår, hvorved vi fremstår som "virkelige" eksperter.

Den pædagogiske og psykologiske sektor har gjort det i tredive år )

M.

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-10 10:24

Hej,

> Njae...at estimere er at forudsige, vurdere og f.eks. lægge et budget -
> et budget er et økonomisk estimat, og der vil naturligvis være reelle
> overvejelser bag.

Jeg tror du misforstod, hvad jeg skrev. Et estimat er netop hvad du
skriver - hvor et guesstimate er et "tilfældigt tal trukket ud af den
blå luft" som bliver præsenteret som et estimat.

Fra : Morten Lind

Dato : 21-05-10 10:48

> Jeg tror du misforstod, hvad jeg skrev. Et estimat er netop hvad du
> skriver - hvor et guesstimate er et "tilfældigt tal trukket ud af den
> blå luft" som bliver præsenteret som et estimat.

OK - ja, så har du ret, jeg misforstod din pointe.

(Men hvem i Helvede, bortset fra Peter, har så brug for sådan en
tingest? Luftkasteller, vindfrikadeller og tomme, uinteressante slag i
vinden?).

M., der i 1984 lavede tre budgetter for at få spiritusbevilling til min
restauration - et reelt til mig selv - et hårdt pumpet til banken for at
få en kassekredit og et mellempumpet til politiet for at få bevillingen.

Det må være det, ingeniørforeningen har adopteret, he, he...))))

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 21-05-10 13:07

On 21-05-2010 11:47, Morten Lind wrote:

> [...]
>
> (Men hvem i Helvede, bortset fra Peter, har så brug for sådan en
> tingest? Luftkasteller, vindfrikadeller og tomme, uinteressante slag i

Njah, de sjældne gange jeg trækker udtrykket frem, er som regel pga. en
chef og/eller kunde, der VIL have et bud på et eller andet, som er
umuligt at vurdere.
Så bliver det leveret som et (begavet) bud baseret på
intuition/mavefornemmelse, men uden nogen form for analysearbejde.

Jesper \

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-05-10 18:15

Den 21/05/10 11.47, Morten Lind skrev:

> (Men hvem i Helvede, bortset fra Peter, har så brug for sådan en
> tingest? Luftkasteller, vindfrikadeller og tomme, uinteressante slag i
> vinden?).

"Hvor lang tid vil det tage at lave et program der gør X?" (fx til ham
regnearkssnobben Morten)

Det kan man kun svare på ved faktisk at GØRE det, men inden må man så
gætte efter bedste evne. Det er undertiden stadig et rent gæt :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-05-10 20:07

> [...]
>
> Det kan man kun svare på ved faktisk at GØRE det, men inden må man så
> gætte efter bedste evne. Det er undertiden stadig et rent gæt :)

især hvis opgavestiller flytter målstolperne et par gange inden man er
_helt_ færdig ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-05-10 18:11

Den 21/05/10 10.25, Morten Lind skrev:
> Jeg er klar over, at ordet "estimering" bruges i flæng og véd, hvad det
> betyder, men "gu" ?, hvad er det?

En undersættelse af guesstimate...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-05-10 08:42

> [...]

> jeg kan logge aktive/inaktive perioder eller når Mac'en bliver
> låst/oplåst - måske noget helt tredje...

Apple Remote Desktop har et par "reporting features" som måske kan
bruges .. især hvis det er mange maskiner.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-10 23:48

On 2010-05-21 07:56:11 +0200, Peter Farsinsen said:

> [...]
> jeg kan logge aktive/inaktive perioder eller når Mac'en bliver
> låst/oplåst - måske noget helt tredje...

Kommandoen last i terminalen
$ last
jhp ttys000 Sat May 22 00:44 still logged in
jhp ttys000 Fri May 21 23:31 - 00:36 (01:04)
admin console Thu May 20 21:24 - 21:38 (00:14)
jhp ttys000 Thu May 20 08:25 - 08:35 (00:09)
jhp console Tue May 18 16:50 still logged in
reboot ~ Tue May 18 16:49
jhp ttys000 Tue May 18 13:42 - 13:44 (00:02)
jhp console Mon May 17 21:29 - crash (19:19)
reboot ~ Mon May 17 21:29
shutdown ~ Mon May 17 21:28
jhp console Mon May 17 21:20 - 21:28 (00:07)

og så er der vist en logfil (monthly.*) der fortæller noget om, hvor
lang tid, hver konto har været aktiv i den seneste måned

mvh. Joakim