XJ 600 raslen ?
Fra : C. Caspersen

Dato : 19-05-10 08:07

Har kigget på XJ 600 Diversion. Den rasler fra toppen, i hvert fald i
tomgang.

I forskellige annoncer har jeg set, at cyklen bliver beskrevet med "den
karakteristiske XJ-raslelyd"

Er det et XJ 600-kendetegn, eller blot en undskyldning for, at den rasler ?

Mvh

Caspersen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-05-10 17:51

> [...]
> karakteristiske XJ-raslelyd"
>
> Er det et XJ 600-kendetegn, eller blot en undskyldning for, at den rasler

Det er meget normalt.
I forbindelse med at jeg også kiggede efter sådan en maskine til min kone
lagde jeg også mærke til den lidt
markante raslen i tomgang (og ikke noget ved bare 1500 omr).

ALLE de XJ 600 Diversion jeg kiggede (og lyttede) på - havde denne raslelyd.

Min lokale MC puscher har også bekræftet , at det gør de bare.

Købte en der kun havde gået 8000 km - og den rasler også.

Mvh
Claus Rasmussen

Fra : Ivar

Dato : 19-05-10 18:44

Claus Rasmussen skrev:

> ALLE de XJ 600 Diversion jeg kiggede (og lyttede) på - havde denne raslelyd.

Knastkæden?

Ivar Magnusson

Fra : JE

Dato : 21-05-10 13:38

On 19-05-2010 19:44, Ivar wrote:

> Knastkæden?
>

> Ivar Magnusson

Jeg kan bekræfte raslelyden, men syntes dog at den aftager når motoren
er driftvarm
og ofte forsvinder helt.

Iflg. Yamaha og dem jeg har spurgt, så er det knastkædestrammeren der er
årsag til
problemet og det kan i nogle tilfælde afhjælpes ved at stramme fjederen
på den med en isat stålkugle bag fjederen. Korrekt synkronisering og
ventiljustering er også et
must for at minimere "raslelyde".

Det er dog utroligt, at Yamaha ikke en gang i dag kan tilbyde en anden
strammer der
kan afhjælpe problemet, som dog kun er "kosmetisk". Jeg har aldrig hørt
om motorer
der er døde på grund af det og "lever" selv med en der helt fra ny har
haft sygdommen.

Fra : JE

Dato : 21-05-10 13:44

On 19-05-2010 09:06, C. Caspersen wrote:
> [...]
> karakteristiske XJ-raslelyd"
>
> Er det et XJ 600-kendetegn, eller blot en undskyldning for, at den rasler ?

Der er ikke nogen undskyldning og motoren har ikke ry for nogle specielle
dårlige sider ud over denne.
Vær opmærksom på, at fra '96 til '98 skete der markante ændringer og
fra '98 er der f.eks. dobbelte skiver i for, kraftigere forgaffel mm.
Karburator, sæde mm. blev ændret i '96 mener jeg.