Hjælp til MC
Fra : ssst

Dato : 18-05-10 21:21

Hej!

Jeg er 1.92m og har haft problemer med at finde en cykel som passer mig
og samtidig er sjov at køre på (i det at jeg ikke er interesseret i en
transalp, offroad eller chopper).

Jeg faldt over yamaha fz1 som egentlig passer perfekt i størrelsen og
som jeg synes den har udseendet med sig (med halv eller hel kåbe). Det
kan ikke nægtes at motoren er sjovest fra 8000 omdrejninger og op, men
noget som jeg ikke nødvendigvis sætter pris på er at når jeg kommer ud
af første gear er jeg allerede over de lave fartgrænser. Det gør den
meget sjov på motorvejen og ikke så meget andre steder (i hvert fald kun
indtil kortet ryger).

Jeg ved ikke meget om den tekniske del af motorcyklen derfor har jeg de
følgene spørgsmål:

Hvis jeg får fingrene i en fz1, hvad er mine muligheder så for at ændre
på dette?
Og er der muligheder for at pille ved dens bundtræk (forøge)?

Jeg tænker på hvad mulighederne er med ændring af gearing og hvad det
ville give mig, hvad det ville give ved neddrosling af hk, indførelse af
powercommander, osv.

Alle jeres forslag og idéer er mere end velkomne!
Tak på forhånd!

Venlig hilsen,
SSST

Fra : S.B.

Dato : 18-05-10 21:42

"ssst" <test@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> powercommander, osv.
>
> Alle jeres forslag og idéer er mere end velkomne!

Hvis du har brug for et droslingskit, enten at du endnu ikke har haft kortet
i 2 år eller er fyldt 21, så tror jeg nok at du bør kontakte forsikringen,
for at høre hvad præmien bliver, din ancinnitet kan ikke være ret stor så,
og tror du vil blive overrasket over hvad du skal betale.
Er det din første MC er det nok også lidt st spørgsmål om det er den rigtige
til at "lære" at kører MC på.

Søren

Fra : ssst

Dato : 19-05-10 14:39

On 18-05-2010 22:42, S.B. wrote:
> [...]
> og tror du vil blive overrasket over hvad du skal betale.
> Er det din første MC er det nok også lidt st spørgsmål om det er den rigtige

Hej Søren

Det er ikke at jeg har brug for et af de to grunde, men kommentar
omkring drosling var udelukkende at det var en af de muligheder jeg
kunne forestille mig var mulige for at afhjælpe mine bekymringer.
Men ellers tak.

Venlig hilsen,
SSST

Fra : Knud Dam

Dato : 18-05-10 21:49

> [...]

> Jeg tænker på hvad mulighederne er med ændring af gearing og hvad det
> ville give mig, hvad det ville give ved neddrosling af hk, indførelse af

Hej SSST.

Der er flere muligheder for at give FZ1 mere træk fra bunden og du er selv
inde på nogle af dem.

Jeg har ændret følgende for at sikre hurtigere start:
En tand mindre foran (effektivt og stort set gratis), jeg har monteret
Speedohealer for at spedometeret passer.
Længere tragte fra Micron (øget bundtræk mod til gengæld mindre spidseffekt)

Derudover har jeg lavet følgende ændringer ved motoren:
Åbnet luftfilterkasse
KN luftfilter
Akrapovic slip-on og Powercommander.

Endelig har jeg monteret Quick-skift, hvilket jo også er med til at hjælpe
den fra land.

Iøvrigt er det en utroligt velkørende mc, som jeg har er ualmindeligt glad
for. Den har lige rundet 107.000 km og bruger under en halv liter olie på
10.000 km.

; - )

KD

Fra : ssst

Dato : 18-05-10 22:16

On 18-05-2010 22:49, Knud Dam wrote:
> [...]
> for. Den har lige rundet 107.000 km og bruger under en halv liter olie på

Hej KD!

Tak for det meget fyldstgørene svar!
Du må lige hjælpe mig lidt i land med et par ting:
"En tand mindre foran", kan jeg få uddybet den?

Har du evt. links til tragte fra Micron? og ved du hvor meget mindre
spidseffekt det har udmundet sig i?

Åbnet luftfilterkasse? Hvad har det er andre konsekvenser?

Giver Akrapovic slip-on' ikke mest omkring de højere omdrejninger og
ikke så meget ved bunden?

Der er selvfølgelig det med at jeg gerne vil have den skal være lidt
sjov at køre på i by/landevej uden at jeg skal bryde alt for mange
fartgrænser allerede i første. Ser du nedrosling som den eneste udvej på
dette?

> Iøvrigt er det en utroligt velkørende mc, som jeg har er ualmindeligt
glad
> for. Den har lige rundet 107.000 km og bruger under en halv liter olie på
> 10.000 km.
Det er jeg glad for at høre, og jeg har også kun haft gode oplevelser på
den de gange jeg har prøvet den. Hvilken årgang er den? Går ud fra det
er en 06+

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-05-10 13:09

ssst wrote:
> "En tand mindre foran", kan jeg få uddybet den?

Det forreste kædehjul skiftes til ét der har en tand mindre end standard.
Det ændrer gearingen (i alle gear) så farten nedsættes og trækkraften øges.

Det er nok det første du skal gøre. Næsten gratis, virker med det samme, og
kan faktisk ikke gå galt.

/jim

Fra : ssst

Dato : 19-05-10 14:28

On 19-05-2010 14:08, Jim Andersen wrote:

> [...]
>
> Det er nok det første du skal gøre. Næsten gratis, virker med det samme, og

Aha! Mange tak for den forklaring. Er der andre muligheder for at pille
ved gearingen?
Jeg har intet behov for en topfart på 200+ og sætter langt højere pris
på højere trækkraft og også på kortere gear!

Venlig hilsen,
SSST

Fra : Knud Dam

Dato : 19-05-10 22:06

"ssst" <test@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej SSST

> Har du evt. links til tragte fra Micron? og ved du hvor meget mindre
> spidseffekt det har udmundet sig i?

http://www.micronsystems.de/pd1060963621.htm?categoryId=221

Jeg ved faktisk ikke, om det har givet mindre spidseffekt; men da man
monterer kortere tragte for at øge spidseffekten, så gætter jeg på, at det
gælder begge veje ;- )

> Åbnet luftfilterkasse? Hvad har det er andre konsekvenser?

Det giver mere luft = mere effekt og eneste ulempe er lidt mere støj fra
indsugningen.

> Giver Akrapovic slip-on' ikke mest omkring de højere omdrejninger og ikke
> så meget ved bunden?

Det tror jeg, du har ret i.

> Der er selvfølgelig det med at jeg gerne vil have den skal være lidt sjov
> at køre på i by/landevej uden at jeg skal bryde alt for mange fartgrænser
> allerede i første. Ser du nedrosling som den eneste udvej på dette?

Nej overhovedet ikke. FZ1 er efter min mening sjov og velkørende og man er
selv herre over, om det skal være ved høj eller lav fart. Den styrer og
bremser rigtigt godt.

> Det er jeg glad for at høre, og jeg har også kun haft gode oplevelser på
> den de gange jeg har prøvet den. Hvilken årgang er den? Går ud fra det er
> en 06+

Ja, det er en 2006 model.

; - )

KD

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-05-10 14:46

ssst <test@mail.dk> writes:

> Aha! Mange tak for den forklaring. Er der andre muligheder for at
> pille ved gearingen?

Du kan også sætte et større tandhjul bagpå, så skal du bare huske også
at du muligvis også skal skaffe en længere kæde, hvis du går mange
tænder op i størrelse.

> Jeg har intet behov for en topfart på 200+ og sætter langt højere pris
> på højere trækkraft og også på kortere gear!

Mon ikke sådan en FZ1 går 270 km/t ved redline i 6. gear? Så den kan
geares ret meget ned hvis du ikke vil kunne køre mere end 200 ved
redline i 6. gear. Så skal du nok til at passe på at den ikke går på
baghjul for et godt ord. Min Fazer vil i hvert fald gerne vippe med
forhjulet i 1. gear når den rammer 7000 RPM.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-05-10 22:35

ssst <test@mail.dk> writes:

> Tak for idéerne. Hvad har du selv lavet af modificeringer på din cykel
> (om nogen)?

SÃ¥ lidt som muligt. Hvis jeg ville have en MC med flere heste, en anden
kørestilling eller den slags, så tror jeg bare at jeg have købt en anden
MC. Jeg har sat den originale udstødning på i stedet for den
carbon-larme-ting der sad på da jeg købte den. Jeg gider ikke høre på
larmen.

Den har stage 1 jetkit, KN luftfilter, stålarmerede bremseslanger,
hugger og plov fra tidligere ejer. Jeg havde nok kun sat stålarmerede
bremseslanger på, hvis jeg havde haft den fra ny eller tidligere ejer
ikke havde gjort det.

Jeg har nu kørt lidt over 50.000 km på den de sidste 4 år. Den kører og
kører bare, og jeg er stadig rigtig glad for den. I den tid jeg har haft
den har eneste problemer været et ødelagt baghjulsleje og en tændingslås
der raslede løs på grund af dårlige veje i Harzen. Da jeg fik kigget på
det tror jeg tidligere ejer har haft den pillet af på et tidspunkt, så
det må være ham (eller hans værksted) der ikke har samlet det rigtigt
dengang, for den slags rasler normalt ikke løs.

> Efter at have brugt nogle timer på den er jeg slet ikke i tvivl om at
> det er en balance der skal findes, da jeg har været ved at have den
> oppe og stå et par gange (utilsigtet).

Det lærer man hurtigt. Bare husk at hvis du har en bagpå, så letter den
forhjulet endnu lettere.

Jeg kan godt lide den lidt høje gearing. Det er en elendighed til
Bakkens åbning, hvor man godt kan blive lidt træt i koblingshånden, men
ellers føler jeg at jeg har en cykel hvor 1. gear er et anvendeligt
gear, og ikke bare til igangsætning. Samtidig kan jeg køre
motorvejshastighed ved ikke alt for høje omdrejninger (5000 RPM ved 120
km/t i 6. gear), og stadig have godt med kraftoverskud til at
accelerere, hvis det er nødvendigt.

> Har du nogen kommentarer mht. dine erfaringer med fazeren? (negative
> er også meget velkomne)

Jeg har faktisk meget lidt negativt at sige om den. Jeg synes bare den
kører rigtig godt. Nu har den gået 70.000 km, og bagdæmperen har nok set
bedre dage, men der er da lidt i den endnu. Den der sad på min gamle
Bandit 600 døde på under 30.000 km, så dæmperen på Fazeren er en del
bedre.

Bremserne er supergode. Første gang jeg prøvede dem blev jeg overrasket
over hvor godt de tog fat. Det er muligt at lave stoppies med to fingre
på bremsegrebet. Til gengæld skal man være flink til at holde dem rene.
Pakningerne koster vist nok en mindre formue.

> Faldt i øvrigt over din hjemmeside. Jeg studerer selv på IMM og
> overvejer helt sikkert at melde mig ind i PMC når jeg skal tilbage og
> studere fuldtid her til efteråret.

Check vores kalender på www.pmc.dk, der burde komme en masse
opdateringer en af de nærmeste dage. Du er velkommen til at dukke op til
en af vores køreture. Du er også velkommen til at skrive til mig (min
mailadresse virker uden ændringer), hvis du skal høre om jeg er med,
hvis du skal se Fazeren live

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-05-10 17:28

ssst <test@mail.dk> writes:

> Jetkit? Så kan jeg næsten gætte mig til at du har en 01-05 model?

Ja, det er så vidt jeg ved de eneste årgange der blevet lavet en FZS
1000.

> Der skal helt sikkert en bag på. Har du i øvrigt nogen erfaring med
> hvor komfortabel den er at sidde bag på? Også gerne på lidt længere
> strækninger.

Jeg havde min ven Allan med bagpå til Flensburg, hvor vi skulle ned og
hente en RF'er. Da vi nåede til Odense gav Allan morgenmad, og jeg sagde
"Tak for kaffe". Allan svarede højt og tydeligt "Tak for ondt i røven,
Jacob". Det var godt nok nogle der kiggede sjovt på den tankstation

Jeg har kørt hundredevis af kilometer med en tidligere kæreste bagpå, og
hun har aldrig klaget alvorligt over at have fået ondt i røven. Til
gengæld tror jeg nok at FZ1-N er kortere og derfor har et kortere
bagsæde end min Fazer og FZ1-S.

> Det er jo en af de ting som man ikke lige kan teste så godt under en
> kort prøvekørsel!

Nej, men jeg tror bagsæde-komforten er et stykke over gennemsnittet for
lidt sportslige cykler.

> Hvordan synes ud i øvrigt den håndterer på de små snoede veje og
> landeveje? Det er trods alt de noget mere sceniske ruter der trækker i
> forhold til motorvejen,

Fint, bare man ikke havner i for høje gear når man somme tider skal
langt ned i fart i nogle af de helt små sving. Jeg har kørt på små
bjergveje i Alperne og lidt større bjergveje i Harzen og haft masser af
sjov ud af den. Op af en bjerg, hvor vejen kun består af hårnålesving
med 1-200 meter imellem bruger man kun 1. og 2. gear. Utroligt nok kører
den stadig 16-18 km/L når man udsætter den for den slags.

PÃ¥ almindelig landevej har den eminent kraftoverskud til overhalinger i
fx 4. gear. Skal det gå rigtig friskt kan man sætte den i 2. gear, så
går det hurtigt fra fx 70->120 hvis man lige skal overhale en enkelt
bil. Redline i 2. gear er først ved omkring 160 km/t.

Sidste år i pinsen var vi et par stykker der var en tur i Harzen. De
andre døbte ret hurtigt mine overhalinger til warp-speed-overhalinger
fordi jeg gav den lidt gas når jeg skulle forbi bilerne på landevejen

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*