Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ridser på display
Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-05-10 05:24

En af mine venner har købt en Canon 550D og var bange for at displayet
skulle blive ridset på f.eks. lynlåse.
Derfor spurgte han hvad jeg gjorde for at undgå det, og havde set på noget
folie eller ekstra glas som beskyttelse.

På de DSLR som jeg bruger eller har brugt (Canon 10D, 5D, 1D mkII og 1Ds
mkII) har jeg aldrig gjort noget, aldrig oplevet ridser og ikke passet
specielt på.

Hvad gør I og har I oplevet ridsede display ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-05-10 06:43

On 19-05-2010 06:23, Mogens Hansen wrote:
> [...]
> specielt på.
>
> Hvad gør I og har I oplevet ridsede display ?

Ingenting. på de Nikon, som jeg har haft siddder der et
beskyttelsesplastic i forvejen. Et andet kan om nødvendigt anskaffes.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-05-10 08:00

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Ingenting. på de Nikon, som jeg har haft siddder der et
> beskyttelsesplastic i forvejen. Et andet kan om nødvendigt anskaffes.

Ja - det har også altid undret mig. Jeg syntes at Nikon'er ofte har
beskyttelse
Er det beskyttesplastik nødvendigt ?

Jeg har ingen beskyttelse og ingen ridser.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Gert Nielsen

Dato : 19-05-10 08:28

> [...]
>
> [8<8<8<]
>
> Ja - det har også altid undret mig. Jeg syntes at Nikon'er ofte har

Det tror jeg, det er. Og mit (på D200) kommer kun af, når apparatet skal
renses.
Displayet er på huset dækket af af en - sikkert hård plastic. Det vil
uundgåeligt blive ridset med tiden.
Skulle det holde, skulle det være safirglas eller lignende. Bruger Canon
det?

> Jeg har ingen beskyttelse og ingen ridser.

Måske er Caon bedre her - eller du er mere omhyggelig
Gert

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-05-10 09:08

"Gert Nielsen" <gert.nielsen@nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Displayet er på huset dækket af af en - sikkert hård plastic. Det vil
> uundgåeligt blive ridset med tiden.
> Skulle det holde, skulle det være safirglas eller lignende. Bruger Canon
> det?

Det er måske i virkeligheden det jeg spørger til.

Der er ingen ridser i displayet mine 1D-serie kameraer.

Men hvad med de "mindre" serier ?

[8<8<8<]
> Måske er Caon bedre her - eller du er mere omhyggelig

Jeg skal ikke kunne sige om Canon er bedre, eller om der f.eks. er forskel
på glasset i de forskellige serie. Hvordan er det med f.eks. Nikon D3 i
forhold til f.eks. D5000 ?
Jeg er ikke specielt omhyggelig med at passe på. Kameraerne er købt er for
at blive brugt og det bliver de - ofte under ubekvemme forhold.

Jeg sviner ikke unødigt med dem, men se på f.eks.
http://blogs.denverpost.com/captured/2010/03/24/captured-guttenfelders-iphone-photos/
billede 32
http://politiken.dk/fotografier/klummer_foto/article812579.ece

Min ven som har købt en 550D var bekymret for ridser fra lynlåse i jakken
eller når man bærer kameraet på skulderen - og det spekulerer jeg absolut
aldrig på.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-05-10 09:17

On 19-05-2010 10:08, Mogens Hansen wrote:
> Jeg er ikke specielt omhyggelig med at passe på. Kameraerne er købt er for
> at blive brugt og det bliver de - ofte under ubekvemme forhold.

Også mine, men det er jo bare lidt sent, hvis de har taget skade af
noget. Forleden sad jeg i 1½ time i regnvejr. Dog under noget paraply,
men støvregn/større drøber er svære at håndtere.

Fra : Werner C. Klausen

Dato : 19-05-10 14:09

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> beskyttelse
> Er det beskyttesplastik nødvendigt ?
>
> Jeg har ingen beskyttelse og ingen ridser.

Jeg har også fjernet plasticpladen fra min Nikon. Skulle den gå hen og
blive ridset, hvad jeg ikke tror, er det formodentlig også ved at være
tid til at få en nyere model :)

En af mine venner lader al beskyttelsesplastic sidde på al hans
forbrugerelektronik, og næste step bliver vel at han skærer hul i
emballagen foran objektivet for at sikre maksimal beskyttelse. Jeg synes
nu det er sjovere uden kondom ;)

Fra : Robert Piil

Dato : 19-05-10 14:22

Werner C. Klausen skrev:

> [...]
> forbrugerelektronik, og næste step bliver vel at han skærer hul i
> emballagen foran objektivet for at sikre maksimal beskyttelse. Jeg synes

Nu er det jo ikke al emballage der nødvendigvis er kedelig:
http://www.youtube.com/watch?v=Uvo_YZL5Y8Q

Jeg har plastikbeskyttelse på mit D80 (det sad på) og det generer på
ingen måde ift at tage det af. På mit D40 (som min datter har overtaget)
var der ikke noget beskyttelse på, og der er heller ingen ridser at se.

--
Robert Piil

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-05-10 22:16

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> [8<8<8<]
>
> Ja - det har også altid undret mig. Jeg syntes at Nikon'er ofte har

Nej - piller det af som det første, passer ikke specielt meget på mit
kamera, der bliver slæbt med ud i vejr, vind og på kravleture og i
sandstorm - og aldrig antydningen af en ridse.
Hvordan man kan have det på altid, og så vide om det er nødvendigt er mig en
gåde. Den eneste måde at erkende det på, er vel IKKE at bruge det og så
konstatere at der kommer skader.

vh
Jan

pt. Island - uden kamera
--
Jan Bøgh
Billeder fra fiskerlandsby i

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-05-10 02:46

On 19-05-2010 23:16, Jan Bøgh wrote:
> Hvordan man kan have det på altid, og så vide om det er nødvendigt er
> mig en gåde. Den eneste måde at erkende det på, er vel IKKE at bruge det
> og så konstatere at der kommer skader.

Hvem påstår det?

Fra : Allan

Dato : 20-05-10 05:16

Jan Bøgh skrev:
> [...]
> Hvordan man kan have det på altid, og så vide om det er nødvendigt er
> mig en gåde. Den eneste måde at erkende det på, er vel IKKE at bruge det

Ganske enig i din gåde.
Men måske du havde taget din Nikoneser med til Island, hvis du kunne
finde beskyttelsen, HæHæ.

Beskyttelsen har en anden funktion end at mindske microridser. Den er en
ganske god fald- og slagsikring, for et ganske let slag på ruden vil få
den til at revne. Derfor, der er afstand mellem beskyttelse og ruden.
Endvidere forhindrer den næsefedt i at sætte sig på ruden, og så kan man
altid vippe beskyttelsen af og glo på en helt ren skærm.

Jeg har været så heldig, at mit beskyttelsesplastik knækkede af ganske
kort efter købet, og der er nu gået 3 år, hvor jeg med bagsiden af
hånden ofte må fjerne fedtet fra ruden. Men jeg stikker jo også næsen i alt!
Hverken næsefedt, og det fakta, at jeg har kameraet liggende løst i en
ganske almindelig upolstret rygsæk til 200 kr har givet andledning til
syreskader eller ridser, der kan ses eller har betydning.
Det eneste jeg passer rimeligt godt på er mine glas. De ligger i poser
hver for sig i rygsækken.

Aben

Fra : Allan

Dato : 20-05-10 05:28

For fuldstændighedens skyld vil jeg lige nævne, at jeg stor set hver dag
i de 3 år har haft rygsækken med mig overalt.
Og årsagen til, at det er en almindelig rygsæk, er at den vækker ikke
interesse i de miljøer, hvor jeg færdes.

Aben

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-05-10 06:56

On 20-05-2010 06:15, Allan wrote:
> Ganske enig i din gåde.

Jo, man kan sikkert forestille sig meget, men der ingen, der påstår i
denne tråd, at noget bliver ridset, hvis man tager beskyttelsen af. Jeg
har ikke set nogen speciel grund til at tage den af, men jeg har også
unge øjne. Jeg skal kunne se mine indstillinger og histogrammer. Det har
jeg ikke nogen problemer, men dine og andres erfaringer kan måske få mig
til at overveje et fotoliv uden beskyttelse. Også fordi jeg nu har noget
liveview, som jeg endnu ikke har brugt en eneste gang, men funktionen er
formodentlig anvendelig og så får jeg jo nok et meget bedre billede uden
beskyttelse. Tak for input.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-05-10 00:20

"Allan" <afuttb@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Ganske enig i din gåde.
> Men måske du havde taget din Nikoneser med til Island, hvis du kunne finde
> beskyttelsen, HæHæ.

Næppe - jeg har vurderet at noget så ubehageligt som arbejde stjæler al min
dyrebare fritid, hvorfor det forekom omsonst at slæbe det med. Nu har det
vist sig at der alligevel er blevet lejlighed til et par udflugter og jeg må
så lide den tort at være henvist til at fotografere med min iPhone - sådan
en slags lavalomografi
Men heller ikke iPhonen har beskyttelseshinder af nogen slags!

Men i øvrigt kunne jeg godt tænke mig at komme herop en gang (i et lidt
bedre vejr) for der er godt nok nogle landskabsmotiver der vil noget.

vh

Fra : Allan

Dato : 21-05-10 04:48

Jan Bøgh skrev:

> Men i øvrigt kunne jeg godt tænke mig at komme herop en gang (i et lidt
> bedre vejr) for der er godt nok nogle landskabsmotiver der vil noget.
>
> vh

Husk endelig, at udnytte velværet ved at svømme eller bare sidde til
opvarmning i en af de udendørs badeanstalter mens sneen eller regnen
raser om ørerne.
Mit foretrukne badekar i Reykjavikområdet er afgjort Vesturbæjarlaug på
Hofsvellagata.

Aben

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-05-10 17:28

> [...]
> om ørerne.
> Mit foretrukne badekar i Reykjavikområdet er afgjort Vesturbæjarlaug på

Har tilbragt så lang tid i Den Blå Lagune, at jeg var bange for at være helt
mør! I øvrigt en fornem oplevelse at svømme rundt i en trediedel hektar
badekar i regnvejr.

vh
Jan

Fra : Allan

Dato : 25-05-10 07:21

Jan Bøgh skrev:
> [...]
>
> Har tilbragt så lang tid i Den Blå Lagune, at jeg var bange for at være
> helt mør! I øvrigt en fornem oplevelse at svømme rundt i en trediedel

Yes, det er dejligt at bade i kraftværkssøens feta-ost

bh
Aben

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-05-10 12:03

On 2010-05-21 01:20:01 +0200, Jan Bøgh <nothanx@nospam.tome> said:

> Men i øvrigt kunne jeg godt tænke mig at komme herop en gang (i et lidt
> bedre vejr) for der er godt nok nogle landskabsmotiver der vil noget.

Når du skal hjem igen og er i lufthavnen, så prøv at finde denne bog:
Amazing Iceland af Sigurgeir Sigurjonsson. Min kone købte den til mig
en gang hun var på Island på arbejde. Jeg har ikke været derope endnu,
men det kommer forhåbentlig en dag.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-05-10 17:26

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Amazing Iceland af Sigurgeir Sigurjonsson. Min kone købte den til mig en
> gang hun var på Island på arbejde. Jeg har ikke været derope endnu, men

For sent, desværre! Er hjemme i foråret igen. Men mine gode kollegaer oppe
fra vulkanøen vil helt sikkert gerne skaffe den til mig.

vh
Jan

Fra : Allan

Dato : 21-05-10 18:12

Jan Bøgh skrev:

> vh
> Jan
>
> pt. Island - uden kamera

Hejsa
Se, hvad der lige er kommet til min mail:
http://www.phaseone.com/Global/PODAS/Events/Iceland.aspx

Det klær lidt for at genopleve de pragtfulde stunder.

bh
Aben

Fra : ab©

Dato : 21-05-10 18:42

"Allan" <afuttb@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det klær lidt for at genopleve de pragtfulde stunder.

Og hvad betyder det - oversat til dansk ?

ab©

Fra : Allan

Dato : 21-05-10 21:27

ab© skrev:
> "Allan" <afuttb@mail.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Og hvad betyder det - oversat til dansk ?
>

> ab©

at det kunne være frugtbart at besøge island igen efter 10 års
rejsepause. Denne gang med et ordentligt kamera.

klær = klør

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-05-10 17:53

> [...]
> http://www.phaseone.com/Global/PODAS/Events/Iceland.aspx
>
> Det klær lidt for at genopleve de pragtfulde stunder.

Jeg forstår kløen. Det var et af de steder, hvor jeg godt kunne tænke mig at
tage hen på en fotoworkshop - men ikke helt til de priser, der nævnes her.
Og i virkeligheden behøver man såmænd ikke at køre forfærdeligt mange km. -
det ene fantastiske motiv efter det andet befinder sig inden for 100 km. fra
Reykjavik.

vh
Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-05-10 21:22

On 19-05-2010 23:16, Jan Bøgh wrote:

> pt. Island - uden kamera

Jeg troede ikke du lavede så store fejl
Se så at få fat i et eengangskamera. Det er lidt bedre end intet kamera.

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-05-10 17:56

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg troede ikke du lavede så store fejl
> Se så at få fat i et eengangskamera. Det er lidt bedre end intet kamera.

Ak, det må henregnes til en af mine mindre store fejl og man vænner sig til
det, 'sed perseverare turpe' - så jeg vil undgå en gentagelse.
Hvilket i øvrigt får mig til at overveje om en investering i noget småt men
godt ville være hensigtsmæssigt.

vh
Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-05-10 09:32

On 2010-05-19 06:23:56 +0200, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]
> specielt på.
>
> Hvad gør I og har I oplevet ridsede display ?

Jeg checkede min 5D, 1Ds mk3 og 7D og ingen af dem har ridser, der ses
ved normalt brug. Hvis man se på displayets overflade ved reflekterende
lys så kan man se en masse fine små ridser. Men som sagt ikke noget der
generer. Jeg har på samme måde aldrig taget hensyn til mine kameraer og
vil helst ikke have noget plastik til at forringe billedet på displayet.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 19-05-10 09:42

> [...]
> Jeg har på samme måde aldrig taget hensyn til mine kameraer og vil helst
> ikke have noget plastik til at forringe billedet på displayet.

Jeg vil tro, at både Nikon og Canon anvender hård plast som dækplade.
Det bruges jo også til briller og mobiltelefoner, og er bestemt ikke ringe.
Men det kan ridses af fx sand.
Nu leverer Nikon et beskyttelsesglas, så hvorfor ikke lade det blive på.
Jeg synes ikke det forringer billedet.
Gert

Fra : ab©

Dato : 19-05-10 10:26

> Hvad gør I og har I oplevet ridsede display ?

Jeg bruger såden én her på alle vore kameraer

http://www.foto-tip.pl/sklep/nikon_d300_d3__3___lcd_hood___protector-p-1087.html

både for ridser, men også for at kunne se skærmen i sollys / kraftig
dagslys - skagten er lige til at hæfte af ...

- og jeg ved godt, hvem jeg helst ville købe brugt kamera af, hvis valget
skulle stå mellem kamera med og uden

ab©

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-05-10 15:28

> [...]
> specielt på.
>
> Hvad gør I og har I oplevet ridsede display ?

1. jeg har aldrig ridset mine displays, og jeg gør ikke noget specielt
(men jeg har heller ikke lynlås foran, i den højde...)

2. D3 leveres uden beskyttelse, og hævdes at være lavet af eet eller
andet hærdet/coated.

3. D300 har et plastvisir, og jeg synes det er umuligt at se noget
fornuftigt, når det sidder på. Så det ligger i skuffen.

4. På flere af de instrumenter, jeg bruger i felten, har jeg sat en
beskyttelsesfolie på. Det er væsentligt bedre end en plastplade, der
falder af. Det kan købes i ark, og klippes til. søg efter "lcd
protection/protective film/foil"

Bo //

Fra : schlafen

Dato : 19-05-10 20:31

> Hvad gør I og har I oplevet ridsede display ?
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Mogens Hansen

Jeg har fornyligt fået en rids i mit display på mit 5dmkII så jeg købte
denne og er glad derfor:

http://www.giottos.com/SP.htm

mvh
Lars

Fra : skeptikeren

Dato : 20-05-10 09:52

On Wed, 19 May 2010 21:30:35 +0200, "schlafen" <luft@hansa.de> wrote:

> [...]

Hvordan fik du fat i det? Tilsyneladende sælger de ikke fra den
hjemmeside

mvh

sk

Fra : Elmer Fjort

Dato : 20-05-10 10:39

"skeptikeren" <skeptikeren@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Ved ikke om ebay.de kan bruges.
Der er masser af den slags til salg.
http://foto.shop.ebay.de/Displayschutzfolien-/32915/i.html?_catref=1&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m282

elmer

Fra : schlafen

Dato : 20-05-10 17:46

"skeptikeren" <skeptikeren@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

købte det her..
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B002AL7UCS/ref=oss_product

lynhurtig levering
---

Fra : Brian Lund

Dato : 21-05-10 18:01

Den 19-05-2010 06:23, Mogens Hansen skrev:
> [...]
> specielt på.
>
> Hvad gør I og har I oplevet ridsede display ?

Aldrig haft en ridse..! Har haft 350D og nu 40D som har været med på
bjergture og jeg ved ikke hvad...

Brian

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-05-10 22:47

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad gør I og har I oplevet ridsede display ?

Tak til jer alle - det er godt at høre andres erfaringer.
Jeres kommentarer er videresendt til min ven som har købt DSLR.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen