Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billed program?
Fra : Henrik 8600

Dato : 18-05-10 22:18

Jeg har ca 14000 digitale billeder, der ikke er i nogen særlig orden.

Og så har jeg ca 5000 billeder der skal scannes.

Spørgsmålet er så hvilket program der er bedst til at få styr på billederne?

Jeg vil gerne ha dateret billederne korrekt, samlet i grupper fra samme
begivenhed fra forskellige kameraer og på en nem og overskuelig måde.

Hvad dælen gør man?

H.

Fra : Allan

Dato : 19-05-10 04:24

Henrik 8600 skrev:
> [...]
>
> Jeg vil gerne ha dateret billederne korrekt, samlet i grupper fra samme
> begivenhed fra forskellige kameraer og på en nem og overskuelig måde.

Jeg er overordentlig tilfreds med ACDSee Pro 3
http://store.acdsee.com/store/acd/en_US/DisplayProductDetailsPage/productID.156603200

Fra : emjeppesen

Dato : 19-05-10 08:05

Henrik 8600 skrev:

>Jeg vil gerne ha dateret billederne korrekt, samlet i grupper fra samme
>begivenhed fra forskellige kameraer og på en nem og overskuelig måde.

Det kan du såmænd klare med Picasa, som er gratis.
Den finder selv ud af at læse datoen fra billedernes EXIF.
Det er værre med de 5000 indskannede. De har ikke nogle
exif-informationer, der kan bruges til sortering efter dato, så det må
du klare manuelt, hvis de skal parres med de digitale fotos.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Henrik 8600

Dato : 19-05-10 12:22

> [...]
>
> Jeg vil gerne ha dateret billederne korrekt, samlet i grupper fra samme
> begivenhed fra forskellige kameraer og på en nem og overskuelig måde.

Glemte at skrive at jeg har Mac og Windows 7 at vælge mellem.

Har iPhoto, men er der noget bedre til Macen?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-05-10 14:07

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> Glemte at skrive at jeg har Mac og Windows 7 at vælge mellem.
>
> Har iPhoto, men er der noget bedre til Macen?

Lightroom og Aperture er de "pro" muligheder.

Picasa findes også til mac og er gratis ...

/thomas

Fra : Claus Pehrsson

Dato : 19-05-10 16:18

> Hvad dælen gør man?

Brug først stifinder. Opret et bibliotek pr. dag med et sigende navn
bestående af dato og beskrivelse af indhold fx <20100519 tantes fødselsdag>.
Så vil billederne altid ligge i datoorden (husk det skal være ÅÅÅÅMMDD og
ikke DDMMÅÅÅÅ) og beskrivelsen vil gøre det nemt at finde bestemte billeder
igen. Med Picasa kan du derefter lave kontaktkopi af hvert bibliotek som
dokumentation.
Der er fotobehandligsprogrammer, der kan dele billederne op på forskellige
måder, men jeg synes nu det er nemmere at styre på ovennævnte måde.