Virago - Karburator synkronisering
Fra : Rasmus

Dato : 17-05-10 20:15

Hej
Har renset mine karburatorer da cyklen var svær at starte op og idlet
dårligt.

Nu har jeg problemer med at den bagerste cylinder hiver dobbelt så meget
som den forreste. (Når toppen af carbtune)

Har ikke rigtigt kunne bringe den ned ved at stille på synkroniserings
skruen eller throttle stop skruen.

http://www.gratisupload.dk/download/44123/

Kan det være luft der lækker ind eller har i nogen gode idéer til hvad
jeg skal tjekke for at få den bagerste cylinder ned i et nogenlunde
tempo?? :)

Det er en Virago - Mikuni BST40 karb, meget svær at få ud/ind og samle
ordentligt, så har ikke lyst til at tage den ud for mange gange :)

M.v.h.
Rasmus

Fra : Armand

Dato : 18-05-10 13:24

Rasmus skrev:
> [...]
>
> Kan det være luft der lækker ind eller har i nogen gode idéer til hvad
> jeg skal tjekke for at få den bagerste cylinder ned i et nogenlunde

Falsk luft detekterer man let v.h.a. startspray 'piftet' forsigtigt(*)
ind omkring karbunaderne: Hvis der er en læk snøftes der gas ind dér
hvilket får omdrejningerne til at stige!

Jeg kender ikke til Virago'ens opbygning specifikt, men sædvanligvis kan
én af karburatorerne ikke synkroniseres: Dén som gaskablet trækker på
er dén der så at sige 'bestemmer' og som den anden/de andre følgelig
skal synkroniseres efter!
Det er ikke dér at du snubler?

Chokeren:
Chokeren er i praksis en ventil der åbner for mere bensin - Følg
chokerkablet og leg med choker-grebet for at se funktionen og kontrollér
i den forbindelse at begge choker-ventiler falder helt på plads når
chokergrebet ikke er aktiveret!
At chokeren hænger kan skyldes en mekanisk skævhed (i samlingen?) eller
snavs hhv. manglende smøring.

Svømmerhøjden!
Eftersom du har været inde i svømmerhuset kan der være forandinger i
svømmerhøjden.
Er svømmerhuset af typen med en stuts og en skrue som ventil er det
enkelt at montere en klar bensinslange på stutsen og føre op på siden af
karburator-huset: Når der åbnes for 'bundventilen' skulle bensinen i
slangen gerne stige til lige under svømmerhus-pakfladen, og frem for
alt: være ens for de to karburatorer!
Bemærk at du ikke må løfte i slangen under denne måling da dét burde
medføre at bensin løber tilbage i svømmerhuset - hvilket det ikke kan
p.g.a. den lukkede svømmer og derfor giver et forkert mål.
ER der en væsentlig forskel på de to karburatorer, så prøv at give begge
et kærligt men bestemt gok med f.eks, et hammerskaft eller en
gummihammer og se om det ændrer på en efterfølgende måling!

Luftskruer:
Kan du have pillet med luftskruerne (á: 'pilot screw) under rengøringen?
Luftskruerne er til for regulering af lufttilgangen til tomgangsdysen og
således en finjustring af denne. Behovet for finjustering ligger i at
dyserne kun fås i bestemte spring i størrelserne, der ikke nødvendigvis
behøver at ramme behovet præcist. Derudover er der også en svag forskel
fra karburator til karburator som den variable finjustering kan
kompensere for!
Luftskruerne justeres efter gehør, á højeste omdrejningstal, hvorunder
det kan blive nødvendigt at justere ned på tomgangsskruen!

Klø på!

(*):
Startspray er særdeles brandfarligt meget og let antændelig - voldsom
sprayen og en simpel overgang i tændkablet kan have voldsomme følger!

--
Armand.