Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bryllupsfotografering
Fra : Rune Trusell

Dato : 17-05-10 11:17

Jeg skal snart fotografere et bryllup for for første gang. Det bliver
ikke en "komplet" pakke jeg skal levere, da jeg efter vielsen skal
fungere som gæst frem for fotograf. Jeg har tænkt mig at fotografere
parret efter vielsen, og eventuelt under vielsen, hvis parret ønsker det
og hvis det er i orden med præsten. Jeg har også tænkt mig at skyde lidt
af forsamlingen uden for kirken.

Er der nogle der vil dele lidt erfaringer mht. min forberedelse, hvilken
type billeder det kan anbefales at gå efter, hvad jeg bør huske, tips og
tricks osv.

--
De bedste hilsner,
Rune

Fra : Michaelbs

Dato : 17-05-10 12:18

"Rune Trusell" <runetrusell@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der nogle der vil dele lidt erfaringer mht. min forberedelse, hvilken
> type billeder det kan anbefales at gå efter, hvad jeg bør huske, tips og

Tag ud i kirken nogle dage før og find indstillingerne på kameraet.
Afbalancer det eksisterende lys med flash, som kun skal være fill.
Det grimmeste der findes er et overblitzet brudepar og
baggrunden/kirkerummet er et sort hul.
Derfor: tag ud i kirken og afprøv lyset.

Arbejd kun indenfor din tekniske komfortzone.
Det er meget stressende og et stort ansvar.
Hav planlagt hvordan parret skal "posere" på forhånd. Tænk på baggrunden og
ikke mindst lyset.

mvh Michaelbs

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-10 12:36

> [...]
>
> Er der nogle der vil dele lidt erfaringer mht. min forberedelse, hvilken
> type billeder det kan anbefales at gå efter, hvad jeg bør huske, tips og

Du kan jo kaste et blik i det seneste nummer af bladet Zoom 2/2010, her er
der en
artikel netop om bryllupsfotografering med en huskeliste osv.

mvh
Carsten

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-05-10 13:36

"Rune Trusell" <runetrusell@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogle der vil dele lidt erfaringer mht. min forberedelse, hvilken
> type billeder det kan anbefales at gå efter, hvad jeg bør huske, tips og

De seneste gange jeg har fotograferet et bryllup, har jeg taget en god snak
med brudeparret om hvilken type billeder de vil have og hvilken type jeg kan
tage. Snak om hvordan billederne skal afleveres - det lyder som om det er en
vennetjeneste, så der ikke er så meget prissnak. Vi har også snakket om der
er nogle særlige billeder eller øjeblikke der er vigtige for dem eller
familien - f.eks. når bruden bliver ført op af kirkegangen af sin far. Jeg
siger typisk at jeg laver en reportageagtig stil, og opfordrede den ene gang
brudeparret til at få en professionel fotograf til at lave det formelle
bryllupsportræt. Samtidig havde jeg nogle idéer til at lave lidt opstillede
billeder med lidt gang i.
Vi har snakket forløbet igennem og der er lavet en tidsplan for hvad der
foregår hvor og hvornår. Jeg har undersøgt stederne på forhånd for at se på
vinklerne, og hvor man kan være uden at forstyre. Snak med præsten eller bed
brudeparret snakke med præsten om hvordan der ses på fotografering under
vielsen.

Overvej grundigt hvilket grej der skal bruges.
Har du hukommelseskort og batterier nok ? Hvad med backup kamera ? Hvilke
objektiver vil du bruge ? Sommetider har jeg lejet objektiver hos Click
eller Goecker, hvis jeg syntes der manglede noget.

Tænk forløbet igennem og prøv at afstemme brudeparrets forventninger med det
du leverer.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Soeren Friberg

Dato : 17-05-10 15:51

On 17-05-2010 12:17, Rune Trusell wrote:
> Jeg skal snart fotografere et bryllup for for første gang.

Lyder nok lidt negativt, men det kan let være det bedste råd. Hvis du er
et sted, hvor du har brug for at spørge en nyhedsgruppe til råds, er det
bedte råd, jeg kan give: Lad være med at påtage dig opgaven!

Hvis du alligevel påtager dig opgaven er et godt sted: The complete
guide to Professional Wedding Photography af Damien Lovegrove. Bogen
kommer ind på mange sider af denne genre. Det ville dog være rimelig
uprofessionelt at skyde en 4 - 10 linjer af her med LØSNINGEN på dit
problem.

Det bliver
> ikke en "komplet" pakke jeg skal levere, da jeg efter vielsen skal
> fungere som gæst frem for fotograf.

Foretag et valg. På lyder det til, at det netop er her, at du kan gøre
en indsats som fotograf, men lad for Gud og din egen skyld være med at
tro, at du samtidig kan være gæst. Det er enten eller. Ellers bliver
begge dele halvt og uengageret.

> --
> De bedste hilsner,
> Rune

I lige måde.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Soeren Friberg

Dato : 12-06-10 07:08

On 17-05-2010 16:50, Soeren Friberg wrote:
> Lyder nok lidt negativt, men det kan let være det bedste råd. Hvis du er
> et sted, hvor du har brug for at spørge en nyhedsgruppe til råds, er det
> bedte råd, jeg kan give: Lad være med at påtage dig opgaven!

Dette undrestreges også af, at det er en opgave med 2 sider. På den ene
side kan man planlægge sig ud af en del. På den anden er de interessante
billeder oftest de uforudsete og spontant optagede, der ALDRIG bliver
eller kan gentages. Derfor kræves en evne til at se og overføre det sete
til dit kamera. Det sidste kan du gøre noget ved. Du kan blive fortrolig
med dit kamera, så du kan stille det korrekt på et spiltsekund; du kan
træne postprocessing. Evnen til at se det interessante er sværere at
oparbejde - om overhovedet. Det er den samme situation alle fotografer,
der fotograferer vigtige begivenheder o.lign. hver dag er i. Men det er
altså heller ikke alle, der er lige gode.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-05-10 09:01

> [...]
>
> Er der nogle der vil dele lidt erfaringer mht. min forberedelse, hvilken
> type billeder det kan anbefales at gå efter, hvad jeg bør huske, tips og

selvtak!

Fra : Rune Trusell

Dato : 20-05-10 10:02

Rune Trusell skrev:
> [...]
>
> Er der nogle der vil dele lidt erfaringer mht. min forberedelse, hvilken
> type billeder det kan anbefales at gå efter, hvad jeg bør huske, tips og

Hermed et fælles tak til Michaelbs, Carsten, Mogens og Søren.

I er kommet med nogle nyttige og konkrete ting, som jeg alle vil have
med i mine overvejelser. Og ja, det er en vennetjeneste, og
fotografering, redigering, udvælgelse og print af udvalgte billeder
bliver så min bryllupsgave til parret.

Søren, var 1,75 døgn virkelig grænsen for din tålmodighed? Selvfølgelig
følger jeg op på min egen tråd. Når jeg har mulighed for det.

--
De bedste hilsner,
Rune

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-06-10 18:31

"Rune Trusell" <runetrusell@gmail.com> wrote in message
> Jeg skal snart fotografere et bryllup for for første gang.

Hvordan gik det ?
Er du kommet igennem efterbehandlingen og leveringen ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen