Airport kan ikke koble sig til eksisterend~
Fra : thohei

Dato : 16-05-10 07:42

Nu fik jeg endelig min Linksys-router op at køre (tak til gruppen!)
Næste problem er at få en Airport Exress til at forlænge netværket.
Jeg har resettet Airporten (som kørte fint med det gamle Airport-
express-netværk).
Jeg går i Airport Setup Utility / set-up new airport base station /
connect to an existing network / extend the range of my Airport
Extreme or Airport Express network / jeg vælger min netværk og giver
Airporten et navn. Herefter leder set-up utility efter Base Station
og kan ikke finde nogen. Den står bare og leder i timer uden resultat
også selvom jeg prøver rescan.
Jeg er klar over at mit netværk ikke er et Airport netværk, men kan
ikke finde nogen anden vej til at få Airporten til at finde
LInksys'en.
System 10.4.11
Airport set-up assistant 4.2
Nogen forslag og/eller tips og tricks?
På forhånd tak.
Mvh,
Thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-05-10 17:24

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> ...jeg vælger min netværk og giver Airporten et navn.

Det er WDS, så Airporten skal ha' samme navn som din linksys har.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-10 17:36

> Det er WDS, så Airporten skal ha' samme navn som din linksys har.

nej, WDS virker som regel ikke ret godt med dimser fra forskellige
leverandører ... det han skal er ikke at udvide netværket .. han skal
bare connecte til det med hans express .. expressen skal bare være en
klient på netværket som enhver anden computer eller lign.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-05-10 10:47

> nej, WDS virker som regel ikke ret godt med dimser fra forskellige
> leverandører ...

Joh, de skal ha' samme SSID (=navn).

Det virker fint her med WDS og udstyr fra forskellige fabrikater, bl.a
fra D-Link, ASUS, Trendnet og Netgear.

> det han skal er ikke at udvide netværket ..

Læs det OP skriver igen. Han vælger optionen

: extend the range of my ... network

> han skal bare connecte til det med hans express .. expressen skal bare
> være en klient på netværket som enhver anden computer eller lign.

Så er det ikke extend, vel. Extend er WDS.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-10 11:05

> [...]
>
> Læs det OP skriver igen. Han vælger optionen
>
> : extend the range of my ... network

> Så er det ikke extend, vel. Extend er WDS.

nej, ikke helt ... Extend på en extreme/express er noget apple magic ..
der er nemlig også en WDS option længere nede ...

Problemet med WDS er det hver enkelt producent selv finder ud af hvordan
det skal laves, der er ingen standard og det er ikke med i de
forskellige 802.11x specs.

Så hvis du har det til at virke så er du dygtig ... eller heldig ..
eller begge dele.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-05-10 11:29

Thomas von Hassel:

> nej, ikke helt ... Extend på en extreme/express er noget apple
> magic .. der er nemlig også en WDS option længere nede ...

Så kan OP vel benytte det?

D-Link lavede 2 dimser, hvor den ene blev kaldt for extender (DWL-
G710) og den anden (DWL-G700AP) fik en funktion tilføjet ved en
firmware opdatering som de kaldte for Repeater Mode.

Jeg kun praktisk erfaring med den sidste af de to. Den virker godt,
og man kan benytte WPA-PSK (TKIP) som kryptering.

Det er meget ofte sådan, at det kun er muligt at benytte WEP med
repeaters/extenders. Det giver åbenbart problemer, at skulle skifte
sessionsnøglen.

Sådan er det f.eks med min Trendnet TEW-510APBs Repeater Mode.

Min ASUS kan godt benyttes som Repeater med WPA.

> Problemet med WDS er det hver enkelt producent selv finder ud af
> hvordan det skal laves, der er ingen standard og det er ikke med i
> de forskellige 802.11x specs.

Sådan var det for nogel år side.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-10 11:38

> [...]
>
> Sådan er det f.eks med min Trendnet TEW-510APBs Repeater Mode.
>
> Min ASUS kan godt benyttes som Repeater med WPA.

der er stadig ikke en WDS standard ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-05-10 13:52

Thomas von Hassel:

<snip>

> der er stadig ikke en WDS standard ?

Det er vel heller ikke nødvendigt.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-10 14:11

> Thomas von Hassel:

> <snip>

> Det er vel heller ikke nødvendigt.

der det da hvis du vil være sikker på at to dimser virker sammen. Dimser
med WiFi følger jo en standard (802.11n f.eks.) og sikrer at det med 99%
sandsynlighed virker ... der er ikke nogen standard for WDS så hver
producnt har lavet sin egen implementering .. at de så med tiden er
blevet enige om at lave det så det virker på tværs af mærker og modeller
er da fint, men ikke så godt som en standard* ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-05-10 20:41

<snip>

> [...]
> blevet enige om at lave det så det virker på tværs af mærker og modeller
> er da fint, men ikke så godt som en standard* ...

WDS er med i 802.11 standarden.

Og som du kan se fra det link OP har fundet, så kan Apples og Linksys'
udstyr godt forbinde med WDS.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-10 21:03

> <snip>

> WDS er med i 802.11 standarden.

ikke helt ... du kan selv rode lidt rundt på http://www.ieee802.org/ men
jeg faldt over en gennemgang der forklarer det bedre end jeg kan ...

<http://www.ieee802.org/1/files/public/802_architecture_group/802-11/4-a
ddress-format.doc>

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-05-10 11:12

Axel Hammerschmidt:

> Joh, de skal ha' samme SSID (=navn).
>
> Det virker fint her med WDS og udstyr fra forskellige fabrikater,
> bl.a fra D-Link, ASUS, Trendnet og Netgear.

En ASUS WL-330gE i repeater (aka extender) mode, som forlænger signalet
til og fra min D-Link DWL-G700AP med WDS:

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/Repeater1.jpg

Og en hjemmelavet repeater/extender:

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/Repeater2.jpg

Den består af en D-Link DWL-G730AP i AP mode og en Belkin F5D770 client
(aka game) adapter forbundet med et kort kabel. I det tilfælde skal de
ikke ha' samme SSID, og det er heller ikke WDS, fordi DS (=the
distribution system) ikke er wirelass, men kabel.

Der er iøvrigt ingen væsentlig forskel på netværkshastigheden med de 2
løsninger, så det hjælper åbenbart ikke at der er 2 radioer.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : thohei

Dato : 16-05-10 14:43

On May 16, 6:35 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> bare connecte til det med hans express .. expressen skal bare være en
> klient på netværket som enhver anden computer eller lign.

Tak.
Kan du antyde hvordan jeg gør det. Jeg synes kun jeg får to
muligheder med set-up assist: bruge Airport Express som iTunes/printer-
enhed (det fungerer godt) eller som extention.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-10 21:45

> [...]

> muligheder med set-up assist: bruge Airport Express som iTunes/printer-
> enhed (det fungerer godt) eller som extention.

ja .... det er mulighed nr 1 ....

/thomas

Fra : thohei

Dato : 16-05-10 15:02

> ja .... det er mulighed nr 1 ....
>
> /thomas

Fint nok, men så forlænger den jo ikke netværket. Det vil jeg rigtig
gerne, er det ikke muligt når det hele starter med en Linksys-router?
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-10 22:04

> Fint nok, men så forlænger den jo ikke netværket. Det vil jeg rigtig
> gerne, er det ikke muligt når det hele starter med en Linksys-router?

korrekt*

/thomas

* jeg har aldrig fået det til at virke ...

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-05-10 13:24

> Fint nok, men så forlænger den jo ikke netværket. Det vil jeg rigtig
> gerne, er det ikke muligt når det hele starter med en Linksys-router?
> Thomas

Hvorfor SKAL den Linksys være på det netværk?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : thohei

Dato : 17-05-10 06:15

On May 17, 12:38 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> der er stadig ikke en WDS standard ?
>
> /thomas

Det kommer bag på mig det er så kompliceret og jeg forstår ikke meget
af det.
Jeg vil helst bruge en Airport til at forlænge med, da jeg også bruger
den til at spille musik igennem.
Jeg har fundet ud af at det er et problem der har optaget mange og der
er faktisk et par guides der siges at kunne løse problemet (fx
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060609053254368). Jeg
prøver det og ser hvad der sker.
Thomas

Fra : thohei

Dato : 17-05-10 06:36

> Hvorfor SKAL den Linksys være på det netværk?

Godt spørgsmål ;)
Fordi en Airport Express ikke har flere tilslutninger og jeg gerne
ville have en NAS på.
Så fik jeg Linksys'en af en ven og prøver nu at få det hele til at
fungere, men det er ikke let.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-05-10 13:39

> [...]
> ville have en NAS på.
> Så fik jeg Linksys'en af en ven og prøver nu at få det hele til at

Med al den tid du nu har brugt, kunne du have købt en Timecapsule og
dermed fået en trådløs router, switch, printserver samt backup disk i
eet.

Desuden havde det så kun tager ca. 2 minutter at sætte op.

Din NAS kan uden problemer sættes på en TimeCapsule.

Fra : thohei

Dato : 17-05-10 06:43

> [...]
>
> Desuden havde det så kun tager ca. 2 minutter at sætte op.
>
> Din NAS kan uden problemer sættes på en TimeCapsule.

Det er tæt på jeg giver dig ret. Heldigvis lærer jeg mig lidt
undervejs.
Mvh,
Thomas

Fra : thohei

Dato : 18-05-10 11:57

Til alm info klarede jeg ikke at sætte Linksys og Airport Express
sammen.
Den configurationsmåde jeg fandt beskrivelse af passede ikke helt med
det der mødte mig da jeg forbandt Airport og router. Og det var nok
også ved at blive for avanceret for mig.
Jeg må vente til jeg kan indforhandle en Timecapsule også selvom det
byder mig imod at router og harddisk sidder sammen på den måde.
Tak for al hjælp.
Thomas