Tyrkisk iPhone oplader
Fra : hans jørgen hvid

Dato : 16-05-10 09:21

Jeg mistede min iPhone-oplader i Istanbul og købte en ny som ikke er
original. Der står noget med meget småt, blandt andet 5V 1A. Den har
virket udmærket , men jeg ved ikke om jeg burde købe en original Apple?
Har ikke kunnet finde oplysninger om spændingen på iPhone batteriet. Går
ud fra at den software der skal sørge for korrekt opladning findes i
telefonen?
Mvh
Hans Jørgen Hvid

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-05-10 11:08

hans jørgen hvid <hvid@hj-hvid.dk> wrote:

> [...]
> Har ikke kunnet finde oplysninger om spændingen på iPhone batteriet. Går
> ud fra at den software der skal sørge for korrekt opladning findes i

Der er jo svært at sige noget om kvaliteten, men spændingen er bestemt i
USB-standarden. Den er vist netop 5 volt. Alle USB-stik har den
spænding, men der kan selvfølgelig være forskel på, hvor stor
strømstyrke (ampére), de kan levere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-05-10 11:45

Den 16/05/10 12.07, Henrik Münster skrev:

> [...]
> USB-standarden. Den er vist netop 5 volt. Alle USB-stik har den
> spænding, men der kan selvfølgelig være forskel på, hvor stor

1 Ampere er meget fint. USB garanterer kun op til 500 mA som max, og
Apple har før leveret porte der kunne servere mere end påkrævet af
hensyn til eksternt udstyr.

Måske til det eksterne superdrive til Air'en?

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-10 13:50

Hej,

> 1 Ampere er meget fint. USB garanterer kun op til 500 mA som max, og

Nej, det var i gamle dage at man max kunne trække 500 mA indenfor
standarden. For de ældre USB-versioners vedkommende er der kommet et
tillæg til standarden vedr. netop opladning af batterier. Nu kan
USB-enheder bede om at trække helt op til 900 mA mens de stadig er
tilkoblet bussen som USB-enheder. Hvis enheden kun oplader (og altså
ikke er aktiv på data-bussen) må den trække endnu mere - på et alm.
USB-stik op til 1500 mA. Derudover findes der nu i standarden mulig for
at enheder kan detektere at den er sat til en oplader (og ikke en
computer) - her må de trække 1800 mA. For USB3 ser det så igen
anderledes ud.

Vedrørende Apples opladere er iPod/iPhone opladeren med 5V, 1A. iPad
opladeren er 5.1V, 2.1A. Sidstnævnte er det Apple kalder for 10W-opladeren.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : hans jørgen hvid

Dato : 16-05-10 14:14

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>
> Vedrørende Apples opladere er iPod/iPhone opladeren med 5V, 1A. iPad
> opladeren er 5.1V, 2.1A. Sidstnævnte er det Apple kalder for 10W-opladeren.

Tak for alle 3 svar. Jeg føler mig nu helt tryg ved at fortsætte med at
bruge min oplader.
Mvh
Hans Jørgen Hvid

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-05-10 14:20

Den 16/05/10 14.49, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
> at enheder kan detektere at den er sat til en oplader (og ikke en
> computer) - her må de trække 1800 mA. For USB3 ser det så igen

Der kan man se. Indrømmet - det er nogen år siden jeg har kigget på
USB-standarden (og da kun fra softwaredelen), så det har nok været USB-1.

Dejligt der er kommet mere saft på porten. Det gør jo at man kan nøjes
med een port til en USB-disk - det kneb i gamle dage med at få nok.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-10 14:59

> Måske til det eksterne superdrive til Air'en?

netop .. for at kunne spare en ekstra strømforsyning væk...

/thomas