”Svagt” gearskifte
Fra : Begbie

Dato : 15-05-10 12:40

Jeg har i løbet af ugen oplevede det jeg bedst kan beskrive som et
svagt gearskifte på Hornet’en.

Normalt er man aldrig i tvivl om hvorvidt man har skiftet gear, det
giver jo et lille smæld. Men jeg har oplevede mindre modstand i
gearskifteren fra tid til anden, og oplevet at skifte direkte fra 4.
til 6. gear, samt sågar slet ikke at skifte fra 3. gear.

Jeg har egentlig ikke noget idé om hvorfor. Jeg oplevede det første
gang for en uge siden under en længere tur i konstant regnvejr.

Når jeg får tid, vil jeg selv forsøge at justere koblingen, som
_måske_ er lidt løsere end tidligere (aldrig prøvet det før, men
instruktionsbogen er meget udførlig på det punkt).

Kæden lader til at være korrekt justeret.

Tvivler på at ”gamle olie” i gearkassen kan være en årsag, da det blev
skiftet sidste vinter, og det er ikke så mange kilometer siden.

Nogen idéer…?

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 15-05-10 21:44

Den 15-05-2010 20:39, Begbie skrev:
> Jeg har i løbet af ugen oplevede det jeg bedst kan beskrive som et
> svagt gearskifte på Hornet’en.
>
> Nogen idéer…?

Er gearpedalen ordentligt spændt fast ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Armand

Dato : 15-05-10 22:24

Begbie skrev:

> Kæden lader til at være korrekt justeret.

"Lader til"?

Prøv alligevel at slække den til grænsen af hvad du anser for 'løs' og
se om dét ændrer noget.

Ellers er det typisk at sådant ikke sker uden en forudgående årsag,
spørgsmålet er blot om du kan, eller vil, huske hvad der kan have skadet
gearskiftemekanismen!?
Jeg har snart set er par gearkasser smadret af at lave brændere og
forsøge at få geden op i højere gear derunder - Jeg ved ikke hvad der
skulle gøre nogen forskel, men det er ikke desto mindre et faktum. Er
dét måske noget at du kan finde frem fra registeret i kraniekassen?

--
Armand.

Fra : Begbie

Dato : 16-05-10 00:34

> Prøv alligevel at slække den til grænsen af hvad du anser for 'løs' og
> se om dét ændrer noget.

Jeg havde indtryk af det modsatte, altså en kæde der er for stram
kunne være en teoretisk årsag.
Jeg vender lige den tanke 180 grader så...

> [...]
> skulle gøre nogen forskel, men det er ikke desto mindre et faktum. Er
> dét måske noget at du kan finde frem fra registeret i kraniekassen?

Brændere ligger (desværre?) udenfor mine kompetencer!

Det eneste jeg kan komme i tanken om er at netop på den lange
regnvejstur sidste weekend, så oplevede jeg for første gang at finde
en falske frigear mellem 5. og 6.
I lige dét tilfælde var jeg slet ikke tvivl om at noget var galt. Det
er vist oplevede tidligere på Hornets - førløbet var nemlig præcist
som denne beskrevet på http://www.hondahornet.co.uk/faqs.html :

8<
I once found a false neutral between 5th and 6th gear. What's going on
there?
To my knowledge, this is NOT a common problem. But in the 42000 miles
I have ridden Hornets I have encountered it twice.
Basically you're speeding up through the gears, giving it some beans,
when suddenly, as you shift from 5th to 6th you don't get a gear. Just
a sort of neutral. You try again and CLUNK RATTLE BANG! the gear pops
in with a hugely disconcerting sound.
For a horrible second you think something nasty has happened like the
chain snapped or the gear sheared - but no - you're off again as
normal.
Like I say, this has happened to me twice and both times the only
thing I could put it down to was - either I had shifted badly with my
foot or the fact that I had allowed my chain to get loose and not
lubricated it for a while.
8<

Der er ikke så meget at tilføje til det, udover en formodning om igen
at kædens (manglende?) justering kunne være en årsag.

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-05-10 08:30

Den 16-05-2010 08:34, Begbie skrev:

> Jeg havde indtryk af det modsatte, altså en kæde der er for stram
> kunne være en teoretisk årsag.
> Jeg vender lige den tanke 180 grader så...

Jeg er sikker på at der menes - gør kæden løsere!

Har du gennemgået lejringerne af gearskiftemekanismen? Rens og smør.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 16-05-10 11:56

Begbie skrev:

> Jeg havde indtryk af det modsatte, altså en kæde der er for stram
> kunne være en teoretisk årsag.
> Jeg vender lige den tanke 180 grader så...

Det er da også dét jeg skriver:
Selvom det 'lader til' at kæden er korrekt strammet så kán den godt være
for stram og bør derfor løsnes (á 'slække') forsøgsvis.
Ud fra udtrykket: 'lader til' kán det jo være din opfattelse af
kædeopspænding der svigter, hvorfor rigelig løsnen i blinde måske vil
gøre forskel - Og i fald kan du jo så stramme op derfra til det
ideelle(*) punkt!

Bare sådan for en start, så prøv at sætte dig i sadlen og få én til at
se om ikke kæden ligefrem virker spændt (hvad den ikke må i dén
situation!) - Eller bedre endnu: Få en der er tungere end dig til at
sidde i sadlen og check kæden selv!

> [...]
> I lige dét tilfælde var jeg slet ikke tvivl om at noget var galt. Det
> er vist oplevede tidligere på Hornets - førløbet var nemlig præcist

Til din (og andre Hornet-ejeres) trøst har f.eks. Ducati i mange år
brugt en gearkasse der havde mindst ét ekstra frigear, som man skulle
være bevidst om at komme forbi.

> Der er ikke så meget at tilføje til det, udover en formodning om igen
> at kædens (manglende?) justering kunne være en årsag.

Sikkert.
Jeg kan bare ikke lide at du også nævnte noget med at springe et helt
gear over :-/

Til historien hører også snakken og gearskifte-teknik, som ikke(!) er
ideel i sin simpleste skole-form á: #træk koblingen; gas ned; Skift
gear; kobl til; giv gas"!
Jeg har fundet et tidligere indlæg omkring gearskifte uden brug af kobling:
<http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/4be916f952bae4d6/11656e0300847e7d?hl=da&ie=UTF-8&q=koblingsfri+gearskifte#11656e0300847e7d>
Prøv at læse på dét og brug tricket til at skifte gear med(!)
koblingsbrug ved at 'pre-loade' gearpedalen kort forinden skiftet!
Efter kort tid dermed vil du givetvis komme til at skifte gear blot
v.h.a. et kort 'blip'(tm Mads Lund) på koblingen og sidenhen få en
fingerspitzengefühl omkring gearkassens funktion og kædens rette
justering (á kunne mærke når kæden måtte blive for slap)!

(*):
Kæde justering er efter indførelsen af o-rings-kæden blevet til noget
man gør ved genmontering af baghjul efter dækskifte.
Selv om man populært sagt "spænder kæde", så skal den ikke være stram,
men faktisk mere løs end man lige skulle mene. Årsagen skal findes i
geometrien i bagsvingerens bevægelse (kæde og bagsvinger har ikke samme
omdrejningspunkt og svingerens bevægelse under indfjedring strammer
kæden op)!
Et par cm's slup som minimum er en god tommelfingerregel; men hvis man
kigger på kæden under jævn fart i højgear, er det enkelt at vurdere
justeringen:
- Kæden skal hænge ned i én jævn bue!
- Den er for slap hvis den "slanger" sig á flere buer!!
- Den er for stram hvis den nærmest sitrer!!!
Har man én gang fundet den rette justering er det enkelt at finde sig
sit egen mål: F.eks. á holde kæden opad midt på/ud for en svejsning og
måle den mindst forekommende afstand til bagsvingeren!
Man kan evt. tildanne en måleklods som kæden akkurat ikke må kunne
røre), for senere brug ved genmontering af hjulet efter dækskifte!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-10 15:49

On Sun, 16 May 2010 12:56:22 +0200, Armand wrote:

> Jeg kan bare ikke lide at du også nævnte noget med at springe et helt
> gear over :-/

Hvilket typisk er en knækket fjeder til låsen på skiftetromlen Passer
fint med OP's fornemmelse af letgående gearpedal.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 6-5-2010

Fra : N/A

Dato : 16-05-10 18:33

Fra : N/A

Dato : 16-05-10 08:30

Fra : Begbie

Dato : 16-05-10 09:37

Ok, budskabet er kæden skal løsnedes. Jeg har ellers ikke strammet den
i år, så det eneste som skulle gøre den strammede var måske det meget/
fugtige vejr (?!).
Specielle anbefalinger til rens og smøring af gearskiftemekanismen,
udover WD40?
8<
Hvilket typisk er en knækket fjeder til låsen på skiftetromlen :-
( Passer
fint med OP's fornemmelse af letgående gearpedal.
8<
Nu ved jeg slet ikke hvad skiftetromlen er (det lyder dyrt og
besværligt), men hvis det var sket, ville det så ikke være aktuelt
være gang man skiftede igennem de pågældende gear. Jeg har kun
oplevede et par gange…

Fra : Armand

Dato : 16-05-10 18:33

Begbie skrev:
> [...]
> fugtige vejr (?!).
> Specielle anbefalinger til rens og smøring af gearskiftemekanismen,

Snarere kædespray, en efter adskillelse er alm. lejefedt eller
molykotefedt bedst (læs: fyldigst) at samle med!

> [...]
> besværligt), men hvis det var sket, ville det så ikke være aktuelt
> være gang man skiftede igennem de pågældende gear. Jeg har kun

Hvis skiftetromle-låsen bliver slap kan inertien i et intensivt
gearskifte få tromlen til at fortsætte sin rotation => over i næste
gearpos.!

--
Armand.

Fra : Begbie

Dato : 18-05-10 10:57

Jeg valgte ikke at justere kæden, da den efter min bedste
overbevisning er korrekt indstillede.

Jeg fik derimod renset og smurt kæden og ikke mindst gearskifteren, og
på den efterfølgende køretur mærkede jeg en kæmpe forbedring ift.
tidligere.

Note til selv: Det passer rent faktisk det der siges om at kæden skal
smøres oftere når der køres meget i regnvejr...