Cell broadcast, bruges det i DK?
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-10 07:07

Hej gruppe

Er der nogen operatører i Danmark der gør brug af cell broadcast,
og hvordan kommer jeg i så fald i gang?

På forhånd tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 15-05-10 07:34

Hej.

Klaus Alexander Seistrup skrev:
> Er der nogen operatører i Danmark der gør brug af cell broadcast,
> og hvordan kommer jeg i så fald i gang?

For to år siden udsendte TDC Mobil og Telia navnet fra den celle, hvor
du var logget på, men jeg ved ikke, om de stadig tilbyder det.

Obs, at det kun er på 2G-nettet, hvor det kan udsendes, og at det kun er
udenfor samtaler, hvor det kan modtages.

Hvordan du kan aktivere modtagelsen, er lidt afhængigt af den mobil, du
bruger.

Mvh.

Rainer

Fra : Poul Christensen

Dato : 15-05-10 08:26

=?UTF-8?B?UmFpbmVyIFNjaMO2YmU=?= <news.rainer@schoebe.eu> wrote in

> Hej.

> For to år siden udsendte TDC Mobil og Telia navnet fra den celle, hvor
> du var logget på, men jeg ved ikke, om de stadig tilbyder det.

Jeg har indstillet min bedagede Nokia, så den viser celleinformation. Min
udbyder er Telmore (=TDC)

mvh poul christensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-10 09:04

Rainer Schöbe skrev:

> For to år siden udsendte TDC Mobil og Telia navnet fra den
> celle, hvor du var logget på, men jeg ved ikke, om de stadig
> tilbyder det.

Jeg er på Telenors netværk nu, og de gør tilsyneladende ikke, men
jeg mener at jeg har set det hos CBB engang.

> Obs, at det kun er på 2G-nettet, hvor det kan udsendes, og at
> det kun er udenfor samtaler, hvor det kan modtages.

Wikipedia nævner [¹] at CB osse understøttes på UTMS?

> Hvordan du kan aktivere modtagelsen, er lidt afhængigt af den
> mobil, du bruger.

Jeg har en androïd-dims, og jeg har forsøgt at “abonnere” på kanal
050, men det sker der ikke noget ved. Jeg gætter på at Telenor ikke
understøtter CB.

Mvh
Klaus

[¹] http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_Broadcast
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 15-05-10 09:56

Hej igen.

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Jeg er på Telenors netværk nu, og de gør tilsyneladende ikke, men
> jeg mener at jeg har set det hos CBB engang.

Fra 2000-2008 har der ikke været noget CB på Sonofons netværk.

> Wikipedia nævner [¹] at CB osse understøttes på UTMS?

Okay, CB er en lidt mere generelt betegnelse. Det der understøttes af
vores mobiler er SMS-CB og det findes kun på 2G. Det udsendes på CBCh,
hvilken ikke er eksisterende på 3G. På 3G hedder det Service Area
Broadcast (SAB).

> Jeg har en androïd-dims, og jeg har forsøgt at “abonnere” på kanal
> 050, men det sker der ikke noget ved. Jeg gætter på at Telenor ikke
> understøtter CB.

Udgående fra mine gamle erfaringer har du desværre ret.

Mvh.

Rainer

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-10 09:05

Poul Christensen skrev:

> Jeg har indstillet min bedagede Nokia, så den viser celle-
> information. Min udbyder er Telmore (=TDC)

Ved du hvilken kanal det sker på?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 15-05-10 09:48

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Ved du hvilken kanal det sker på?

Jeg tillader mig at svare: 50.

Mvh.

Rainer

Fra : Carsten Stage

Dato : 15-05-10 09:28

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Er der nogen operatører i Danmark der gør brug af cell broadcast,
> og hvordan kommer jeg i så fald i gang?

CB er da vist en gammeldags ting. Jeg husker, at min gamle Ericsson (318?)
for 15 års tid siden kunne vise det, men har aldrig brugt det.

Der er ellers et vist potentiale i systemet, det er bare aldrig blevet
udnyttet...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-10 09:47

Carsten Stage skrev:

> CB er da vist en gammeldags ting.

Jep, men ...

> Der er ellers et vist potentiale i systemet, det er bare
> aldrig blevet udnyttet...

.... det er ærgerligt at det ikke bliver udnyttet. Gad vide om det
er af økonomiske årsager, eller om det skyldes dovenskab/uvidenhed.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Lars Raaby

Dato : 15-05-10 09:58

Den 15-05-2010 10:46, Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Jep, men ...

> ... det er ærgerligt at det ikke bliver udnyttet. Gad vide om det
> er af økonomiske årsager, eller om det skyldes dovenskab/uvidenhed.
>
> Mvh,

Jeg har også tit undret mig over hvorfor Telenor ikke bruger CB.
Jeg syntes det er sjovt at se på min TDC telefon hvilken celle
den er på. Nogle gange fanger den signal 10 km væk selv om der er
en sender tæt på.

Jeg tror selv den på dovenskab siden de ikke har det. Men prøv at
se om du kan få en fornuftig forklaring fra Telenor. Jeg tvivler.

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-10 09:56

Rainer Schöbe skrev:

> Jeg tillader mig at svare: 50.

Tak, det regnede jeg osse med.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-10 10:04

Rainer Schöbe skrev:

> Fra 2000-2008 har der ikke været noget CB på Sonofons netværk.

Ok, jeg gætter på at jeg har set det under roaming, så.

> [...]
> af vores mobiler er SMS-CB og det findes kun på 2G. Det udsendes på
> CBCh, hvilken ikke er eksisterende på 3G. På 3G hedder det Service

Tak for oplysningen.

> Udgående fra mine gamle erfaringer har du desværre ret.

Det ku' være at jeg sku' prøve at kontakte deres kundeservice for at
høre om det er noget de har planer om at tage i brug.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 15-05-10 10:08

Klaus Alexander Seistrup skrev:
> Ok, jeg gætter på at jeg har set det under roaming, så.

Det er vel muligt. Kom så til Tyskland og logger på o2s 2G-netværk. Her
vil du få sendemasternes nøjagtige koordinater på kanal 221. Derfor er
det muligt at lave et kort som dette (http://gsm.yz.to/karte.php), hvor
ikke alle, men de fleste celler kan ses.

Mvh.

Rainer

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-10 10:05

Lars Raaby skrev:

> Men prøv at se om du kan få en fornuftig forklaring fra Telenor.

Jeg skriver til deres kundeservice og poster svaret her hvis jeg
får et.

> Jeg tvivler.

:)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-10 10:32

Rainer Schöbe skrev:

> Kom så til Tyskland og logger på o2s 2G-netværk. Her vil du
> få sendemasternes nøjagtige koordinater på kanal 221.

Smart!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-10 12:34

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Er der nogen operatører i Danmark der gør brug af cell broadcast,
> og hvordan kommer jeg i så fald i gang?

På min SE-mobil kan jeg under sms vælge
Indstillinger - Områdeinfo - Celleinfo (til/fra)

Hvis jeg slår det til, ser jeg på 'forsiden' hvilken celle jeg er
tilkoblet. Jeg har Telmore der kører på TDC's net.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-10 12:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> På min SE-mobil kan jeg under sms vælge
> Indstillinger - Områdeinfo - Celleinfo (til/fra)

Det kunne jeg osse på min Nokia 6300, men på min androïd skal jeg
angive hvilken kanal jeg vil abonnere på (der kan angiveligt sendes
forskellige oplysninger ud på forskellige kanaler).

> Hvis jeg slår det til, ser jeg på 'forsiden' hvilken celle jeg
> er tilkoblet. Jeg har Telmore der kører på TDC's net.

Min operatør kører på Telenors net — de bruger åbenbart ikke celle-
info. Ærgerligt nok.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-10 13:57

> [...]

> angive hvilken kanal jeg vil abonnere på (der kan angiveligt sendes
> forskellige oplysninger ud på forskellige kanaler).

Okay. På min mobil kan jeg vælge forskellige tjenester til
(Områdeinfo - Abonnementer), men ingen af dem er aktive. Det er
nok de andre kanaler du taler om.

Lidt senere:
Det er det. Hvis jeg vil abonnere på nummer 50, forlanger den at
jeg bruger "Celleinfo" til det.

--
Bertel

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 15-05-10 15:29

> Min operatør kører på Telenors net - de bruger åbenbart ikke celle-
> info. Ærgerligt nok.

Hvad er det helt konkret du ønsker at bruge celleinfo til?

Jeg er med på at cellbroadcast teknologien giver mulighed for at sende andre
typer oplysninger ud til enheder under den pågældende basestation, og kan
principielt også godt se et par fornuftige anvendelsesmuligheder i dette.
Dog er dette behov i mine øjne til en hvis grad blevet udvandet med
muligheden for internet på mobiltelefonen hvormed informationerne dermed kan
tilgåes på anden vis.

Som jeg læser dine indlæg forstår jeg det da også mest som om det er
celleinfo du savner, og det bringer mig tilbage til mit oprindelige
spørgsmål: Hvilken konkret nytte er det du mener at kunne drage af denne
information?

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 16-05-10 12:50

Michael Kjærsgård skrev:

> [...]
> celleinfo du savner, og det bringer mig tilbage til mit oprindelige
> spørgsmål: Hvilken konkret nytte er det du mener at kunne drage af denne

Det er god information hvis man har dårlig modtagelse ;

Hos min far (mellem Kolding/Haderselv) får jeg ofte Middelfart eller Ejby
på Fyn, det er rart at vide så man kan gå hen til det vindue tættest
på senderen.
(Kun problem med Telia, der ikke har lokal mast, TDC har fået en lokal mast
i nærheden, desværre kan jeg ikke udlede hvor udfra navnet)

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 16-05-10 18:03

> Hos min far (mellem Kolding/Haderselv) får jeg ofte Middelfart eller
> Ejby på Fyn, det er rart at vide så man kan gå hen til det vindue
> tættest
> på senderen.

Jeg kan godt følge tankegangen, men vil næppe være nogen hjælp i praksis.
Hvis du har 2 (eller flere) sendemaster der dækker lige godt (eller dårligt)
kan du sagtens komme ud for at telefonen under samtale skifter mellem disse.
Dvs. selvom du starter samtalen på en mast du mener står i en retning kan
resten af samtalen sagtens foregå på en mast i den modsatte retning uden du
vil kunne se det på telefon eller andre steder.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-10 16:43

Michael Kjærsgård skrev:

> Hvad er det helt konkret du ønsker at bruge celleinfo til?

Konkret og konkret… Jeg har anskaffet mig en mobiltelefon hvor der
er mulighed for at indstille visse CB-parametre. Jeg vidste ikke
hvad “CB” står for, men syntes at det lød spændende da jeg læste om
det på wikipedia, og derfor ville jeg gerne lege lidt med det hvis
der var mulighed for det. altså ren og skær nysgerrighed.

> Som jeg læser dine indlæg forstår jeg det da også mest som
> om det er celleinfo du savner, og […]

Nej, jeg er interesseret i at afprøve de muligheder teknologien giver.
Celleinfo er blot én mulighed — og en som jeg kendte og havde set i
forvejen, uden at jeg dengang vidste at det havde noget med “cell
broadcast” at gøre.

> Hvilken konkret nytte er det du mener at kunne drage af denne
> information?

Jeg er en meget nysgerrig sjæl, længere er den historie vist ikke.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 16-05-10 18:06

> Celleinfo er blot én mulighed

Og mig bekendt også den eneste der benyttes, i hvert fald på vores
breddegrader.

> Jeg er en meget nysgerrig sjæl, længere er den historie vist ikke.

Det er nok desværre næppe argument nok til at få dit teleselskab til at
poste penge i udviklingen/aktivering af denne tjeneste på deres netværk :)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-10 16:46

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> Det er nok de andre kanaler du taler om.
>
> Lidt senere:
> Det er det. Hvis jeg vil abonnere på nummer 50, forlanger

Tak for det, så blev jeg så meget klogere. Telenors net er en
smule ustabilt i disse dage, det ku' være jeg sku' prøve at
roame hos TDC næste gang forbindelsen falder ud — det ku' være
sjovt at se hvordan min telefon præsenterer informationen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 16-05-10 17:59

> [...]
> roame hos TDC næste gang forbindelsen falder ud - det ku' være
> sjovt at se hvordan min telefon præsenterer informationen.

Du kan ikke roame på TDC's net med et dansk simkort fra et andet netværk (du
kan kun ringe 112)