Linux til ADSL
Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-08-01 13:10

Jeg sidder og bøvler med at få min linux computer og min nye ADSL
linie til at snakke sammen.

Til at begynde med havde jeg en dynamisk IP adresse og kunne fint
forbinde til Internettet ved at køre "netconfig" og sætte stjerne ei
DHCP og lade systemet overtage resten.

Nu har jeg fået en fast IP adresse og kan ikke få det sat rigtigt
op...

Jeg har to netkort i maskinen: Eth0 som er forbundet til ADSL modemet
med den faste IP adresse: 11.22.33.44

Dernæst har jeg et eth1 som kører LAN netværket 192.168.1.*

Jeg har prøvet at connecte med DHCP men når eth0 skal "op" går der
ualmindelig lang tid og selvfølgenig mislykkes dette.

Hvis jeg selv konfigurerer med adressen 11.22.33.44 og den korrekte
nameserver, så er jeg ikke engang i stand til at pinge nameserveren.

At bruge ADSL setup/start mislykkes også (Timeout).
Jeg mangler sansynligvis en "route" eller lignende.

Øhhh...: Den faste IP adresse jeg har, er det adressen på modemet
eller er det min linux maskine...?

Er der nogen der har prøvet dette setup og kan give en pegepind om
hvad at gøre...?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Steen Suder

Dato : 05-08-01 14:19

Ole Braad-Sorensen wrote:

<KLIP noget om ADSL setup>

> Er der nogen der har prøvet dette setup og kan give en pegepind om
> hvad at gøre...?

Du kunne starte med at fortælle os hvad det er for systemer der er
indblandet.
Hvilken ADSL løsning?
Hvilket OS? (version)

Desuden ser 11.22.33.44 noget mistænkelig ud; hvor stammer den adresse
fra?

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-08-01 18:43

Steen Suder <CAB@earthling.net> wrote:

>Ole Braad-Sorensen wrote:
>>
><KLIP noget om ADSL setup>

>Du kunne starte med at fortælle os hvad det er for systemer der er
>indblandet.
>Hvilken ADSL løsning?

Øhh...! Er der mere end een mulighed med fast IP...?

>Hvilket OS? (version)

RH 7.1

>Desuden ser 11.22.33.44 noget mistænkelig ud; hvor stammer den adresse
>fra?

Fra min fantasi. Det er ikke en "forbedring" af sikkerheden at råbe op
om den rigtige
Jeg kunne også have skrevet: aa.bb.cc.dd

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Lars R. Pedersen

Dato : 05-08-01 16:35

Hej.
Jeg kører også med ADSL. Leveret af TDC.
Systemet virkede fint i 2 måneder med DHCP, derefter modtog jeg et brev med
min faste IP, 80.62.xx.yy netmask 255.255.255.255
Jeg satte min LINUX RH7.1 op med disse informationer. Resultatet var ingen
connect. Jeg gik tilbage til DHCP og fik nyttige informationer fra
netstat -ive nemlig at netmask skulle være 255.255.255.240 , broardcast: en
højere end mit IP nummer. Satte maskinen op med dette og den virker.

Lars.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-08-01 16:52

On Sun, 5 Aug 2001 17:35:11 +0200, Lars R Pedersen wrote:

> Jeg kører også med ADSL. Leveret af TDC.

Hvad hedder den slags abonnement du har?

(Jeg er nysgerrig & bagude

Mvh.

--
"heksaeder -> heksaeder -> heksæder" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 05-08-01 16:59

"Lars R. Pedersen" wrote:

> Hej.
> Jeg kører også med ADSL. Leveret af TDC.
> Systemet virkede fint i 2 måneder med DHCP, derefter modtog jeg et brev med
> min faste IP, 80.62.xx.yy netmask 255.255.255.255

Jeg er nysgerrig da jeg har samme produkt.
Skulle man få et brev med sin faste IP fra TDC? Jeg har ikke modtaget et
sådant brev og jeg har haft BB i ca. to mnd. nu. Jeg har rykket for et
sådant brev flere gange, men de siger at det får man ikke. Det er dog
lidt afhængigt af hvem man spørger.

<KLIP>

Fra : Lars R. Pedersen

Dato : 05-08-01 17:08

Hej
Produktet er: Bredbånds ADSL
Brevet jeg modtog er dateret 30. juli d.å.

Brevet indeholder:

Din IP adresse: 80.62.XX.YY /32 (subnet-maske: 255.255.255.255)
DNS(primær): 194.239.134.83 (ns3.tele.dk)
DNS(sekundær): 193.162.153.164 (ns3.inet.tele.dk)

Nyheder: news.tele.dk

Information om listserver:

ftp test: ftp://ftptest1.tele.dk/pub/

Fejl på Bredbånd Hotline på tlf: 80 80 80 17

Håber dette kan bruges
lars

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-08-01 18:43

"Lars R. Pedersen" <lars.r@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hej
>Produktet er: Bredbånds ADSL
>Brevet jeg modtog er dateret 30. juli d.å.
>
>Brevet indeholder:
>
>Din IP adresse: 80.62.XX.YY /32 (subnet-maske: 255.255.255.255)

Jeps. Denne adresse (4 x 255) kan ikke bruges. Det ser man også hvis
man indtaster den i Winblows der protesterer kraftigt. Jeg har hørt at
MAC accepterer denne adresse, selv om jeg har min tvivl.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Kent Friis

Dato : 05-08-01 19:43

Den Sun, 05 Aug 2001 19:42:59 +0200 skrev Ole Braad-Sorensen:

>Jeps. Denne adresse (4 x 255) kan ikke bruges. Det ser man også hvis
>man indtaster den i Winblows der protesterer kraftigt. Jeg har hørt at
>MAC accepterer denne adresse, selv om jeg har min tvivl.

Linux accepterer adressen, og den er faktisk brugbar når man sætter
et interface op med pointopoint.

Fx.

ifconfig eth0 10.0.0.1 pointopoint 192.168.0.1 netmask 255.255.255.255

(På et netkort er det kun brugbart med et krydset kabel imellem to
linux-maskiner - jeg kender ikke andre systemer der accepterer den
konfiguration; ikke engang cisco-routere (SVJV)).

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Doom and
Quake run side by side

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-08-01 20:03

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) wrote:

> [...]
>linux-maskiner - jeg kender ikke andre systemer der accepterer den
>konfiguration; ikke engang cisco-routere (SVJV)).

[TUD OFF]

OK! Lyder som om du ved noget men kan jeg bruge ovenstående til
noget for at få hul igennem? Sikkert ikke sådan som jeg læser dine
sidste linier!

Efterfølgende har jeg prøvet at sætte winblows98 op ved at indtaste
min IP adresse og den opgivne nameserver adresse. Gæt engang: Det
virker ikke. Men når jeg så vælger: "Obtain IP address autonatically"
og gør ligeså med nameserveren, så køret det igen og sandelig med den
IP adresse som jeg har fået tildelt. Jeg går ud fra at jeg på den måde
bruger det der i linux kaldes DHCP, ikk'? Men hvof' virker det så
ikke i linux?

[TUD ON]

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Lars R. Pedersen

Dato : 05-08-01 20:09

> [...]
>IP adresse som jeg har fået tildelt. Jeg går ud fra at jeg på den måde
>bruger det der i linux kaldes DHCP, ikk'? Men hvof' virker det så

Hej igen!

I W98 kan du skrive i en prompt WINIPCFG og så får du alle informationer.

Lars

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-08-01 21:35

"Lars R. Pedersen" <lars.r@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>I W98 kan du skrive i en prompt WINIPCFG og så får du alle informationer.

Hold da helt kæft!!! Sikken en masse info det giver
Jeg har garanteret nok til at få resten til at gå...!

Har lige prøvet at sætte Win98 op med den faste adresse som ikke
virkede tidligere. Nu virker det med den rigtige default gateway som
jeg fik ud af WINIPCFG.

Linux derimod virker stadig ikke, men nu er der da lidt tal at arbejde
videre med.

[LAUGH ON]
Gør det forresten noget at nogle af netkablerne ikke er sat i...?
[LAUGH OFF]

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Kent Friis

Dato : 05-08-01 20:34

Den Sun, 05 Aug 2001 21:03:24 +0200 skrev Ole Braad-Sorensen:

>[TUD OFF]
>
>OK! Lyder som om du ved noget men kan jeg bruge ovenstående til
>noget for at få hul igennem? Sikkert ikke sådan som jeg læser dine
>sidste linier!

Nej, den konfiguration er linux-specifik, og du kan være ret sikker på
at TeleDK (eller hvem det nu er) ikke konfigurerer deres routere så
det kun virker med linux.

> [...]
>IP adresse som jeg har fået tildelt. Jeg går ud fra at jeg på den måde
>bruger det der i linux kaldes DHCP, ikk'? Men hvof' virker det så

Interessant spørgsmål - jeg har ikke rodet ret meget med linux som
DHCP-klient.

Hvis du er heldig, kan du hugge netmask'en fra DHCP-config'en, og så
beregne network+broadcast adresse ud fra dit ip-nr som foreslået i et
andet indlæg.

under windows kan du se dhcp-konfigurationen med enten "winipcfg" eller
"ipconfig" (i en prompt). Hvilken du skal bruge er jeg ikke helt klar
over - win95 bruger winipcfg og NT/2k bruger ipconfig.

Mvh
Kent

Fra : Steen Suder

Dato : 05-08-01 20:39

Ole Braad-Sorensen wrote:

<KLIP et råd fra Hr. Friis>

> [...]
> IP adresse som jeg har fået tildelt. Jeg går ud fra at jeg på den måde
> bruger det der i linux kaldes DHCP, ikk'? Men hvof' virker det så

Et eller andet dæmrer... hvilken dhcp klient bruger du?
Sikkert dhcpcd. Den fik jeg ikke til at virke. Prøv istedet pump.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-08-01 21:35

Steen Suder <CAB@earthling.net> wrote:

>Et eller andet dæmrer... hvilken dhcp klient bruger du?
>Sikkert dhcpcd. Den fik jeg ikke til at virke. Prøv istedet pump.

Rigtigt, jeg bruger dhcpcd. Men ikke megen større success med pump.
Fik operation failed

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-08-01 18:43

> [...]

>Systemet virkede fint i 2 måneder med DHCP, derefter modtog jeg et brev med
>min faste IP, 80.62.xx.yy netmask 255.255.255.255

Akkurart som det jeg fik.

> [...]
>netstat -ive nemlig at netmask skulle være 255.255.255.240 , broardcast: en
>højere end mit IP nummer. Satte maskinen op med dette og den virker.

Hvor kan man altså blive misundlig på folk hvor det bare virker

Jeg har også prøvet at gå tilbage til DHCP bare for at prøve noget,
men når eth0 startes op er der en lang pause og jeg får meddelelsen:

"timed out waiting for valid DHCP server response"

Når jeg efterfølgende taster "ifconfig", ser jeg ikke eth0 i listen

Jeg har lige prøvet din løsning med "netmask" og broadcast sat een
højere end IP adressen, men no-go

Har du ikke efterfølgende en "route add" eller lignende ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Lars R. Pedersen

Dato : 05-08-01 19:38

Ole Braad-Sorensen skrev i meddelelsen ...

>Har du ikke efterfølgende en "route add" eller lignende ???

Prøv med "cat /etc/dhcp/dhcp.info" måske giver det nogle nyttige
oplysninger.

mvh
Lars

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 05-08-01 19:53

>Prøv med "cat /etc/dhcp/dhcp.info" måske giver det nogle nyttige
>oplysninger.

Sorry! Det dir er absolut tomt
Heller ikke "locate dhcp.info" giver bid.

Hvad er dhcp.info? Er det en slags logfil...???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Lars R. Pedersen

Dato : 05-08-01 20:08

>Hvad er dhcp.info? Er det en slags logfil...???

I RH7.1 indeholder filen de informationer der er modtaget fra en DHCP
server.

Prøv om du kan finde en fil med navnet dhcp* Som root: "find / -name dhcp*"

Jeg har arbejdet lidt i sagen. Det ser ud som om netmask 255.255.255.240
mapper 16 IP adresser. Dvs i hver gruppe af 16 adresser er adresse 0 =
netværket selv, 1 = gateway, 15 = broadcast, hos mig 14 = min IP adr.

Hvis denne teori holder så kan du med netstat se hvilken IP adr du har
modtaget. fx x.x.x.222 dvs dine 16 adr går fra 208 til 223

aa.bb.cc.208 netværket
aa.bb.cc.209 gateway
aa.bb.cc.222 din adr
aa.bb.cc.223 broadcast

mvh Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 05-08-01 19:41

Den Sun, 5 Aug 2001 17:35:11 +0200 skrev Lars R. Pedersen:
>Hej.
>Jeg kører også med ADSL. Leveret af TDC.
>Systemet virkede fint i 2 måneder med DHCP, derefter modtog jeg et brev med
>min faste IP, 80.62.xx.yy netmask 255.255.255.255

Kvæl den tekniker der har skrevet det brev. 255.255.255.255 er ikke et
netværk, men en enkelt maskine.

Mvh
Kent