Nordisk sommerferie
Fra : Per V. Misser

Dato : 15-05-10 02:03

Nordisk sommerferie
Hej i gruppen
Jeg plejer at spørge mig for i gruppen om hints til sommerferieturen, som
foregår med "Telt og Trangia"
Jeg har med gode hints fra folk i gruppen i de seneste års løb set
interessante steder i Holland/Belgien, Nordtyskland, Skotland/Færøerne, og
senest spændende MC-museer mv i Sydtyskland.

Denne gang har jeg tænkt mig at køre rundt om Østersøen, dvs op gennem
Sverige og ned gennem Finland. Startende Grenaa / Varberg, også ellers
nordpå for at runde Haparenda. Jeg kender Sverige, men har ikke været nord
for Stockholm. Finland er ukendt land. Jeg forestiller mig at returnere via
Ålandsøerne til en svensk havn.
(Jeg har været i de baltiske lande tidligere, og ved ikke lige om jeg gider
at tage den udfordring igen. Det skulle lige være for en alternativ
færgerute mod Danmark?)
Er der nogen som kan byde ind med spektakulære steder, interessante museer,
mindesmærker eller "must see" ? Jeg regner med at bruge 14 dage på
projektet.

--

Per Misser
CX500E82

Fra : Richard

Dato : 15-05-10 08:28

On 15 Maj, 03:02, "Per V. Misser" <per_mis...@mail.dk> wrote:

> [...]
> Er der nogen som kan byde ind med  spektakulære steder, interessante museer,
> mindesmærker eller "must see" ?  Jeg regner med  at bruge 14 dage på

Lyder som om du får travlt med at køre for at nå rundt. Havde du mere
tid ville jeg foreslå at tage helt ned/over til Savonlinna og den
fortryllende smukke Punkarharju og ditto område ved Puumala-Mikkeli.

Men i FI ville jeg med de få dage som minimum holde østover fra Tornio
ned til Jÿväskylä og derfra mod Lahti og Tampere. Lige inden du når
TMP, finder du på den smukke ås øst for Kangasala det hyggelige
Vehoniemi Automuseo http://www.automuseo.com/ Gratis entré og en
interessant samling mc og biler, der veksler lidt, idet de låner sig
frem. Sidste år havde de bl.a. en flot Elleham, tidligere en
Bridgestone GT185, som du heller ikke ser i DK ´hver dag. Museets
hjemmelavede cheese cake er forrygende, deres newfoundlændere ret
kælne og om sommeren har de åbent til midnat, hvor der gerne kommer en
del mc'ister, i år er det fredag. (Ved midsommer er der lyst hele
natten, så det sker, folk bliver siddende til langt over midnat).

I nærheden museet Mobilia med skiftende temaudstillinger, se
programmet her: http://www.mobilia.fi/

I Tampere mødes mcisterne gerne tirsdag aften ved Pispalan Näkötorni
(Udsigtstårnet i Pispala) og i Mustalahden satama-alue (Mustalahden
havn), men det har du sikkert ikke tid til at deltage i.

Inspiration til turen i FI generelt finder du i Bike's
tursforslag:http://www.bike.fi/roadtrips/ På vej mod Åbo fra Vehoniemi
kan du med fordel følge den syd/østlige del af turen
http://www.bike.fi/roadtrips/roadtrip.php?id=135 - strækket fra
Lempäälä vestover mod Stormi/Vammala.

Et stop-over på Ålandsøerne er værd at overveje, naturen er ret smuk
og forbavsende varieret, der er svjh 800 km veje.

Åland-Sverige kan du med fordel benytte den mindre trafikerede
http://www.eckerolinjen.se der sætter dig af lidt nordligere i
Sverige. har du tid, kan du hoppe øst om Stockholm med færger fra fx
Vaxholm og fortsætte ned ad østkysten øst om Norrköping med andre
færger. Så kan du skrå ind over Blekinge og Skåne, når du synes.

Nåeh ja, og på vej op gennem S kører du vel indlandsruten, fx fra
Örebro op gennem dalarne ved Rättvik, hvor du passende kan se om
programmet for koncertstedet Dalhalla i det nedlagte stenbrud byder på
musik i din smag. Akustikken er imponerende! Bike.se har også vejtips
til strækninger op gennem S, http://www.bike.se/roadtrips

Hvornår skal du afsted?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Per V. Misser

Dato : 16-05-10 22:03

Hej Richard

"Richard" skrev i en meddelelse> Finland er ukendt land. Jeg forestiller
> [...]

programmet for koncertstedet Dalhalla i det nedlagte stenbrud byder på
musik i din smag. Akustikken er imponerende! Bike.se har også vejtips

Tak for dine fine input. Der er virkelig noget at arbejde videre med.
Jeg er godt klar over at tiden er stram med 14 dage til turen. Jeg kunne jo
vælge den strategi at rykke ret hurtigt gennem Sverige, for så at tage bedre
tid i Finland og på Ålandsøerne. Det er jo trods alt nemmere at snuppe noget
mere af Sverige ved senere lejligheder.
Eckerö-færgen ser ud til at være et godt alternativ til de store ruter.
Jeg ved ikke endeligt hvornår der bliver afgang, det kunne godt blive i uge
26 eller 27.
Nu går detailplanlægningen i hvert fald i gang.

Venlig hilsen

--
Per V. Misser
CX500E82

Fra : Cykellapper

Dato : 20-05-10 08:19

Per V. Misser wrote:

> [...]
> nemmere at snuppe noget mere af Sverige ved senere lejligheder.
> Eckerö-færgen ser ud til at være et godt alternativ til de store

Jeg kørte østersøen rundt sidste sommer, men valgte at snyde ved at tage
over Åland til Finland.
På Åland hoppede vi med småfærger fra ø til ø, hvorefter vi kørte over
skærene til Åbo.
I Finland fulgte vi Kungsvägen fra Åbo til Helsinki. Kungsvägen fortsætter
helt over til den russiske grænse. Det er en fantastisk vej, som jeg
personligt gerne ville udforske lidt mere (frem for at bruge tiden i de
svenske skove).

--
Preben Mortensen
(Cyekllapper)

Fra : Per V. Misser

Dato : 26-05-10 22:11

Hej

> [...]
> helt over til den russiske grænse. Det er en fantastisk vej, som jeg
> personligt gerne ville udforske lidt mere (frem for at bruge tiden i de

Tak for dit input. Jeg går ud fra at du så er kørt neden rundt via de
Baltiske lande? Den tur har jeg imidlertid kørt flere gange, dog i bil og
sejlads med Estonia til Tallin (hmm). - Så det er mere selve Finland der
trækker.
Det med ø-hopning mellem Åland og Åbo lyder interessant. Er det den nordlige
rute der fører til ldv 192 mod Åbo du har fulgt?
Jeg kunne godt finde på at droppe Haparenda denne gang til fordel for et par
sejlruter frem og tilbage over Åland til Finland, for at spare
skov-kilometre. Ikke mindst pga. den begrænsede tid jeg har til rådighed.
Der ser ud til at være en mangfoldighed af skærgård, små veje samt udsigter.
Kan man forvente at komme med de små færger umiddelbart, hvis man bare møder
op?

--
Venlig hilsen
Per V. Misser

Fra : Cykellapper

Dato : 28-05-10 15:45

Per V. Misser wrote:
> Hej
> Tak for dit input. Jeg går ud fra at du så er kørt neden rundt via de
> Baltiske lande?

Nemlig.

> Det med ø-hopning mellem Åland og Åbo lyder interessant. Er det den
> nordlige rute der fører til ldv 192 mod Åbo du har fulgt?

Vi sejlede Grislehamn-Eckerø. Kørte til Marieshamn og overnattede.
Herefter sejlede vi fra Långnäs til øen Kökar, hvor vi blev et par dage.
Herefter sejlede vi videre til Galtby, og kørte af vej 180 til fastlandet, .
Der er flere små (kabel-) færger osv.
Vi kørte på Kungsvägen lidt øst for Åbo, og fulgte den til Helsinki.

> [...]
> rådighed. Der ser ud til at være en mangfoldighed af skærgård, små
> veje samt udsigter. Kan man forvente at komme med de små færger

Jeg foretrækker også den varierede skærgårdsnatur og -kultur frem for de øde
skove.

De siger, at der altid er plads til en motorcykel. Jeg kunne dog fornemme,
at man i højsæsonen bør reservere, hvis man SKAL med. Fra Kökar går der vist
kun 2 færger om dagen (var det en søndag?), men vi troppede bare op i
chance-køen og kom med den første færge der gik.

I et af færgelejerne snakkede vi med et par finner, der var på vej den
modsatte vej. De gav os nogle kort over kungsvägen, som vi i Tallin forærede
videre til et dansk ægtepar, der var på vej til Finland. Hvem ved, måske
turnerer de kort stadigvæk rundt i området

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Richard

Dato : 30-05-10 07:35

On 28 Maj, 16:44, "Cykellapper" <preben_xfjer...@cykellapper.dk>
wrote:

> [...]
> Der er flere små (kabel-) færger osv.
> Vi kørte på Kungsvägen lidt øst for Åbo, og fulgte den til Helsinki.

Tak for stikordet, et oversigtskort til Kungsvägen/Kuninkaantie:
http://www.kuninkaantie.net/
Den er mærket og har status som Margueriteruten herhjemme og indgik i
postruten Stkh-Skt. Petersborg. Netop på Eckerö nær færgehavnen er der
et lille museum, der fortæller om ruten og ikke mindst de tapre
postroere, som roede posten over det åbne farvand og gennem
skærgårdene – om vinteren skiftevis trak/skubbede de båden over isen
mellem vågerne. Et barsk job, men posten skal jo frem...

Bliver du bidt af skærgården er der faktisk markeret en 250 km lang
ringvej, Skärgårdens Ringväg / Saariston rengastie:
http://www.visitfinland.com/sv_SE/web/guest/finland-guide/what-to-see/touring-routes/archipelago-trail
Den giver et godt indtryk af området. Og anlagt i en landsdel med
overvejende svensktalende befolkning, er den velegnet til at vænne sig
til at være i FI – og færdes i den finske trafik med de mange
stærekasser

Regner selv med at køre ruten og nogle dage i området sidst i juli,
hvis jeg blot kan skaffe noget fornuftigt at køre på under ferien
deroppe. Den sædvanligvis lånte kilo-Gixxer er ikke egnet til en sådan
tur, en udlejnings-chopper heller ikke IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Per V. Misser

Dato : 30-05-10 21:59

Hej Preben og Richard som bla. skrev:

[...]

---
Tak for de gode hints, som jo opstår og fødes undervejs, når der bliver
tygget på de forrige indlæg
Jeg har opnået at få fokus rettet ind, så der nu kan se konturerne af en
spændende ferietur via Ålandsøerne til Finland. Det er nok i god harmoni med
den tid der er til rådighed.
Rundt i skærgården, Kungsvâgen og måske kan der nås et smut lidt opad i
landet. En rigtig god måde at vænne sig til landet. Kultur og historie er et
meget vigtigt element for mig, for at jeg kan erkende at jeg har været der.
Måske at der et andet år bliver mulighed for en ordentlig lang tur, hvor det
nordlige land bliver aktuelt.
Der er vist noget mindre kendt historie om at tyskerne blev kæmpet/fordrevet
nordover for at kapitulere i Norge. Det er så historie der må studeres før
næste tur.

Fra : Richard

Dato : 31-05-10 10:28

Et godt sted at starte er den udmærkede, privatdrevne http://finland.dk/

> Der er vist noget mindre kendt historie om at tyskerne blev kæmpet/fordrevet
> nordover for at kapitulere i Norge. Det er så historie der må studeres før
> næste tur.

Fordrivelsen efter afslutningen af Fortsættelseskrigen forgik godt nok
allerede i efteråret 1944, længe før tyskerne kapitulerede i Norge.
Men du kan sikkert få et indblik i den historie set med danske øjne i
litteraturen om de danske frivillige i de fisnke krige. Langs FI's
østgrænse ses endnu i dag mange af de gamle stillinger fra Vinter- og
Fortsættelseskrigene. Og på det karelske næs mellem grænsen og Viborg
glimrer manglen af de højeste fyrre- og birketræer – i
Fortsættelseskrigens sidste fase havde det frontafsnit den tætteste
koncentration af kanoner af noget under 2. verdenskrig, så alle træer
blev skudt til pindebrænde

Men mc-mæssigt er de egne mest for on/off-roadere, da asfalten ophører
uden for de største, ret lige veje – og endnu tidligere end vestpå.
Grusvejene er til gengæld gode og bliver rettet af regelmæssigt
ligesom i S, men du skal blot være forberedt på det.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK