Time Lapse
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-05-10 22:59

Er der nogen som er stødt ind i et Time Lapse program til MacOSX, hvor
man kan starte med at lave en serie på 500 eller 5000 stilbilleder med
et digital kamera, som man så kan smide i en mappe, og lade programmet
samle til en tidsforkortet film.

Der findes flere forskellige Time Lapse programmer til MacOSX, som
forudsætter brug af webcam, og de er uinteressante.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-05-10 23:16

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>
> Der findes flere forskellige Time Lapse programmer til MacOSX, som
> forudsætter brug af webcam, og de er uinteressante.

hvis du ikke er bange for terminalen er ffmpeg din ven:

<http://www.ffmpeg.org/faq.html#SEC14>

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-05-10 08:38

On 2010-05-15 00:15:53 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvis du ikke er bange for terminalen er ffmpeg din ven:
>
> <http://www.ffmpeg.org/faq.html#SEC14>

Hmm... det der er vist for en kategori af nørder, som jeg ikke tilhører...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-05-10 20:33

On 2010-05-14 23:58:32 +0200, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> [...]
>
> Der findes flere forskellige Time Lapse programmer til MacOSX, som
> forudsætter brug af webcam, og de er uinteressante.

Hmm... vil det virkelig sige, at der ikke findes et Time Lapse program
til MacOSX med et GUI...

Fra : Franz Berliner

Dato : 15-05-10 22:57

iPhoto: Hiv billederne ind i iPhoto, væg eksporter som Movie eller
slideshow.
Keynote: Drag alle billederne ind i slidepanelet, Vælg eksporter som
Movie.
Final Cut Pro/Express: Hiv alle billederne ind på timelinen, sæt
duration, gem som film.

Eller har jeg overset noget det skal kunne?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-05-10 11:34

On 2010-05-15 23:56:34 +0200, stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) said:

> iPhoto: Hiv billederne ind i iPhoto, væg eksporter som Movie eller
> slideshow.

Er afprøvet, selv med det hurtigste billedskifte kommer det slet ikke i
nærheden af en film.

> Keynote: Drag alle billederne ind i slidepanelet, Vælg eksporter som
> Movie.

Er afprøvet, selv med det hurtigste billedskifte kommer det slet ikke i
nærheden af en film, og billederne blev rodet sammen i tilfældig
rækkefølge.

> Final Cut Pro/Express: Hiv alle billederne ind på timelinen, sæt
> duration, gem som film.

Jeg har ikke Final Cut Pro eller Express, så den mulighed er ikke
afprøvet, jeg havde allerede prøvet det samme i iMovie, men der er
grænser for, hvor hurtigt den vil afspille billederne.

> Eller har jeg overset noget det skal kunne?

Men ellers tak for forslagne, de var da vær at afprøve.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-10 17:06

On 2010-05-15 23:56:34 +0200, stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) said:

> [...]
> Final Cut Pro/Express: Hiv alle billederne ind på timelinen, sæt
> duration, gem som film.
>
> Eller har jeg overset noget det skal kunne?

tror såmænd også at det er muligt at importere som "film" eller
sekvens" i quicktime ( kan være det kræver plug ?)
ellers er der premiere og adobe, der ( igen vist nok og igen måske
forudsat plug) kan importere som "film" etc..

Final Cut/imovie ideen er nok lettest..

ps
husk at der er 25 billeder i sekundet, og at det kunne tænkes at du har
lyst til at køre 15 billeder eller langsommere, hvis "udviklingen"
lettere skal kunne ses..?
kan ikke huske hvordan billeder dobles (eller tre dobles ) så hvert
billede gentages 2-3 gange..
Det kunne også være en ide hvis der skal køres med 25 fps..

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-05-10 19:58

On 2010-05-16 18:05:35 +0200, ecozyz said:

> [...]
> billede gentages 2-3 gange..
> Det kunne også være en ide hvis der skal køres med 25 fps..

Det jeg ønsker at lave, er tidsforkortede film, som dette eksempel -
http://www.break.com/index/fruit-decomposition-time-lapse.html - her er
der nok taget et stilbillede hvert minut hen over måske 10-14 døgn, og
når disse billeder bliver samlet til en film, som som viser 25 billeder
i sekundet, så har man en time lapse.

Prøv at søge på YouTube, der er i hundrevis af eksempler på mere eller
mindre opfindsomme time lapses, de klassiske er blomster som springer
ud, skyer der bevæger med stor fart hen over himlen, isterninger som
smelter, o.s.v.

Metoden kan også bruges til at lave tegne- og dukkefilm.

Jeg har forsøgt at lave en time lapse med iMovie og iPhoto, men de
kommer slet ikke op i nærhedden af 25 billeder i sekundet, når det går
hurtigst, så ligger de vel omkring 2 billeder i sekundet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-10 20:05

> [...]

> kommer slet ikke op i nærhedden af 25 billeder i sekundet, når det går
> hurtigst, så ligger de vel omkring 2 billeder i sekundet.

hvis du vil have fuld kontrol og ikke vil lege med terminalen må jeg
abefale iStopMotion fra boinx ?

http://www.boinx.com/istopmotion/overview/

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-05-10 20:08

Den 16/05/10 20.58, Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> mindre opfindsomme time lapses, de klassiske er blomster som springer
> ud, skyer der bevæger med stor fart hen over himlen, isterninger som

Teknikken er også fint demonstreret her af en gut der har kigget på
gletchere over hele verden til at gøre at vi kan se noget som man kunne
bo ved siden af hele livet og ikke se.

http://www.ted.com/talks/lang/eng/james_balog_time_lapse_proof_of_extreme_ice_loss.html

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-05-10 23:17

On 2010-05-16 21:07:40 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Teknikken er også fint demonstreret her af en gut der har kigget på
> gletchere over hele verden til at gøre at vi kan se noget som man kunne
> [...]

Prøv

at se denne time lapse, det er den som gjorde, at jeg er blevet tændt
på at prøve om jeg kan lave noget sjovt.

http://www.youtube.com/watch?v=VrDnCLczYA4&feature=player_embedded#!

Fra : thohei

Dato : 20-05-10 07:26

[...]

Quicktime Pro har en mulighed der hedder open image sequence. Her
peger man på en mappe med de ønskede billeder i og bestemmer en frame-
rate og man kan så afspille og exportere sin film til alle mulige
formater. Har ikke selv leget med det, men det er da en mulighed at
undersøge det nærmere.
Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-05-10 14:43

On 2010-05-20 15:26:12 +0200, thohei <heinesen@mail.dk> said:

> [...]
> rate og man kan så afspille og exportere sin film til alle mulige
> formater. Har ikke selv leget med det, men det er da en mulighed at

Hmm... det ser ud til, at jeg bliver nødt til at investere i et QuickTime Pro.

Fra : thohei

Dato : 22-05-10 08:57

On May 20, 3:43 pm, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hmm... det ser ud til, at jeg bliver nødt til at investere i et QuickTime Pro.
> --
> Med venlig hilsen
> Niels Riis Ebbesen
> Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmarkwww.niels-ebbesen.net-www..photo-gallery.dk

Har nu prøvet at lege lidt med med QT (jeg var nemlig selv i gang med
det problem), jeg har godt nok svært ved at få det til at fungere.
Jeg tror ikke det er den rigtige løsning.
Thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 26-05-10 11:36

http://web.mac.com/philipp.brendel/Software/FrameByFrame.html
FrameByFrame er freeware og kan gøre det fra tilsluttet kamera. Ved ikke om
det kan gøre det med billeder i en mappe, men det kan QT Pro.

- Mikael

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-10 12:14

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> FrameByFrame er freeware og kan gøre det fra tilsluttet kamera. Ved ikke om
> det kan gøre det med billeder i en mappe, men det kan QT Pro.

Der er vist ikke rigtigt nogen i gruppen, der interesserer sig for, hvad
QuickTime Pro kan(?).

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 12:19

> Der er vist ikke rigtigt nogen i gruppen, der interesserer sig for, hvad
> QuickTime Pro kan(?).

njaeh ... kun fordi der er andre alternativer .. som kan mere og som
koster mindre ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-10 12:42

> njaeh ... kun fordi der er andre alternativer .. som kan mere og som
> koster mindre ...
>
> /thomas

Kan _mere_ for 150,- kr.? Nævn nogle

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 13:13

> Kan _mere_ for 150,- kr.? Nævn nogle

ffmpeg, MPEGStream clip, handbrake, Video Monkey

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-10 14:43

> ffmpeg, MPEGStream clip, handbrake, Video Monkey
>
> /thomas

OK - så véd du ikke, hvad QT Pro kan, men det er også iorden

Du har vel set min lille ting, jeg lavede, da Thorbjørn ikke kunne få
MPEGStream til at klare opgaven, ikke sandt?

Jeg kender ikke de to andre og ffmpeg er vist Terminal, eller? - og hvis
det er, tæller det jo ikke (Nerds only).

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 14:57

> OK - så véd du ikke, hvad QT Pro kan, men det er også iorden

jo, jeg ved godt hvad QT pro kan ..

> Du har vel set min lille ting, jeg lavede, da Thorbjørn ikke kunne få
> MPEGStream til at klare opgaven, ikke sandt?

det tror jeg ikke .. ?

> Jeg kender ikke de to andre og ffmpeg er vist Terminal, eller? - og hvis
> det er, tæller det jo ikke (Nerds only).

Sikke da et bogus statement ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-10 17:05

> jo, jeg ved godt hvad QT pro kan ..

Godt. Og de andre ting kan det samme? Ja, så er alting jo godt

> det tror jeg ikke .. ?

Synes ellers at huske, du var med i snakken?

> Sikke da et bogus statement ...

Ja, ikke sandt ))

> /thomas

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 18:10

> Godt. Og de andre ting kan det samme? Ja, så er alting jo godt

hvad er det som QT Pro kan som ingen andre værktøjer kan ?

> Synes ellers at huske, du var med i snakken?

var det sådan noget screen capture noget ?... det springer jeg som regel
over

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-10 15:51

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Der er vist ikke rigtigt nogen i gruppen, der interesserer sig for, hvad
> QuickTime Pro kan(?).

Øh, det gjorde du da vist, gjorde du ikke?

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-10 17:35

> Øh, det gjorde du da vist, gjorde du ikke?

Nåh jo....kan du huske henvisningen til den skærm"film", jeg lavede? Jeg
kan ikke huske det, og Thomas har ikke set den.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-05-10 17:37

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Nåh jo....kan du huske henvisningen til den skærm"film", jeg lavede? Jeg
> kan ikke huske det, og Thomas har ikke set den.

Jeg kan godt huske henvisningen, men jeg har heller ikke set filmen :)

Fra : Morten Lind

Dato : 27-05-10 18:04

> Jeg kan godt huske henvisningen, men jeg har heller ikke set filmen :)

Ja, så kan jeg jo blot konstatere, at jeg kaster perler ...........

Jeg lavede den specifikt til dig, da du ikke kunne få din MPEGPlayer til
at virke - så kunne du ikke se den, da jeg ikke havde taget højde for,
at du bruger bærbar, og derfor lavede jeg den om for din skyld.

Du godeste.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-10 18:10

> [...]
> at virke - så kunne du ikke se den, da jeg ikke havde taget højde for,
> at du bruger bærbar, og derfor lavede jeg den om for din skyld.

har du et link?

/thomas