Ny Eudora 8.0 (beta 9) med stavekontrol...
Fra : glenn

Dato : 14-05-10 08:31

Hej!

Der er rent faktisk en ny mail-klient med navnet Eudora (ikke Penelope):

4 marts 2010, Eudora 8.0 beta 9:
https://wiki.mozilla.org/Eudora_Releases#Eudora_8.0b9_.284_Mar_2010.29

Hvor utroligt det end lyder hentes de fra:
http://eudora.com/download/eudora/8.0b9/
- Genuine Eudora

Kan fint fungere samtidig med gamle Eudora 6.3 (gamle kræver rosetta
under 10.6), selvom de ser ud til at have samme programnavn. Denne nye
har brugermappen under:
Users:<dit brugernavn>:Bibliotek:Thunderbird:Profiles:<bogstaver din mappe>

Brugermappen kan udskiftes med en henvisning til en anden Mac - eller et
andet volume på samme Mac. Men tilsyneladende ikke på et Novell 6.5
volume (10.5.8)? (her gik den tit ned).

"Kun" crashet ca. 3 udramatiske gange (i løbet af 4 dage 10.6.3) - kunne
fint genstartes:

* indbygget nyhedlæser

* stavekontrol (fra
https://addons.mozilla.org/en-US/thunderbird/browse/type:3 link er i Eudora)

* Automatisk opdateringsfunktion

* Har herudover mange af eudoras vigtige indstillinger og nye.

-

Startforslag:

* Preferences
*** slå spotlight fra
*** global search (spare strøm på bærbar - futter ellers rundt i
mailboksene "hele" tiden...)
** Penelope
*** Mailboxes
**** 3-Pane...
**** fjern hak i automatisk åben mailbokse med nye mails
**** fjern hak 9 "open mailbokses in tabs"
*** Misc
**** fjern hak i "Always display remote images"
**** fjern hak i "Detach message attachment om..." (træk og slip i
stedet bilag til eks. skrivebord). Sådan sikres mod en monster bilagsmappe!
**** Sæt hak i "Quit when main..."

-

Der er mulighed for at justere følgende steder:
* Under "Eudora"-menu - preferences
* Under "Tools" - Acount Settings -
sidste samme som
* Tryk i vindue på kontonavn - og der er en link til "view settings for
this account" - hvor man også kan se andre konti settings.

PS: husk at sætte bilag/attachment kataloget før du henter dine
monstermailsamling - eller får du dekoréret skrivebordet med et ikontæppe...

-

Andre relaterede henvisninger:

https://wiki.mozilla.org/penelope

https://wiki.mozilla.org/Penelope_Extensions

Glenn

Fra : (glenn)

Dato : 14-05-10 08:38

On 14/05/10 09.30, glenn wrote:
> PS: husk at sætte bilag/attachment kataloget før du henter dine
> monstermailsamling - eller får du dekoréret skrivebordet med et
> ikontæppe...

Det sker faktisk ikke - for filerne dukker først på i bilagsmappen når
du dobbeltklikker i på det enkelte bilag i mailene.

Glenn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-05-10 08:44

glenn <nomail@xx.dk> wrote:

> Hej!
>
> Der er rent faktisk en ny mail-klient med navnet Eudora (ikke Penelope):

Al respekt for dem der gerne vil bruge Eudora, eller noget der ligner ..
... men vi snakker om et produkt der grundlæggende er et "skin" til
Thunderbird og som har været i beta siden 2007 ....

/thomas

Fra : (glenn)

Dato : 14-05-10 09:06

On 14/05/10 09.43, Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> .. men vi snakker om et produkt der grundlæggende er et "skin" til
> Thunderbird og som har været i beta siden 2007 ....

Hej Thomas

Har Thunderbird de samme indstillingsmuligheder? Det er et godt stykke
tid siden at jeg testede Thunderbird.

Glenn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-05-10 09:12

(glenn) <nomail@xx.dk> wrote:

> Hej Thomas
>
> Har Thunderbird de samme indstillingsmuligheder? Det er et godt stykke
> tid siden at jeg testede Thunderbird.

Hvilke indstllingsmuligheder mangler du ?

Hvis jeg skulle se på et alternativt email program så vil jeg se på
Postbox ... det er også bygget ovenpå Thunderbird men meget mere
gennemført.

http://www.postbox-inc.com/

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-10 01:35

Thomas von Hassel wrote:

> Al respekt for dem der gerne vil bruge Eudora, eller noget der ligner ..
> .. men vi snakker om et produkt der grundlæggende er et "skin" til
> Thunderbird og som har været i beta siden 2007 ....

Thomas, jeg synes ærlig talt, du skulle undersøge, *hvad* den nye Eudora
egentlig er! - Det eneste, den har til fælles med Thunderbird, er, at
begge to bruger samme 'engine'. - Resten af den nye Eudora er ganske
enkelt en helt nyskrivning af den gode gamle version til OS 9.x og de
tidlige §OS X [til og med 10.4.11*)] for at få den omskrevet til cocoa,
så den fremover også vil kunne bruges på både Leopard og ikke mindst på
SnowLeopard.

*) Seneste 'klassiske' ver. - altså før, det blev til opensource /kan/
køre på Leopard, men den er meget ustabil.

Hvis det nu var så enkelt, at Eudora er en 'kopi' af Thunderbird, så
ville den jo fungere lige så godt som Thunderbird, men det gør den -
desværre - ikke. Det skyldes, at den nye gruppe bag Eudora vil have den
fuldstændig kompatibel med de gamele Eudora versioner, så man kan
kopiere sine mailbiblioteker fra de gamle versioner over i den nye. -
Men det kan ikke lade sig gøre, da gruppen ikke har fået hele koden, da
Eudora.co ikke ville fortsætte udviklingen af klienten.

Grunden til, de nye Eudora-folk ikke har fået al kode, er ganske enkelt
den, at Eudora.co stadig laver et internetbaseret mailserver system, som
absolut ikke er freeware, men et rent kommercielt produkt, og hvor der
stadig bruges en hel del af koden fra de ældre OS 9.x og OS X versioner
af den klassiske Eudora, som vi har lært at sætte pris på.

Men som det er nu, må den nye Eudora-gruppe selv finde ud af at løse
problemerne med kopiering / import / arkivering af gamle Eudora
biblioteker og arkiver i den nye. - De oprindelige Eudora-udviklere
giver ikke så meget som et enkelt byte fra sig...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-10 02:05

Hej,

> Thomas, jeg synes ærlig talt, du skulle undersøge, *hvad* den nye Eudora
> egentlig er! - Det eneste, den har til fælles med Thunderbird, er, at
> begge to bruger samme 'engine'.

Nu er den "engine" jo så også størstedelen af programmet. Hvis du har
undersøg det så grundigt, synes jeg næsten du skal komme med nogen lidt
mere vægtige argumenter end bare at kalde det for en "engine".

> [...]
> biblioteker og arkiver i den nye. - De oprindelige Eudora-udviklere
> giver ikke så meget som et enkelt byte fra sig...

Det virker mere som om du ikke har sat dig så meget ind i det. Eudora
gemmer mails i spool-format (standardiseret i RFC 4155) med den eneste
lille spindsfindighed at de gemmer attachments i et andet bibliotek end
selve mailsene. Det er ikke ligefrem noget, der kræver større indsigt i
Eudora-koden for at man kan lave en importer.

Du skriver meget om at de ikke har hele koden og at den er svær at få
fat på. Folkene bag projektet udtaler sig ellers til linux.com at de har
hele sourcekoden (andet ville da også være underligt, da de jo er ansat
af virksomheden som udgav/udgiver Eudora). Eneste problem er, at de ikke
må _distribuere_ visse dele af koden. Det er noget helt andet. I
virkeligheden drejer det sig nok mest om, at man alligevel er nødt til
at reimplementere langt størstedelen da det gamle kode er forældet.

Du skriver også at de oprindelige Eudora-udviklere ikke giver så meget
som en enkelt byte fra sig. Hvor har du det fra?
Hvis man kigger på listen over udviklere på den nye open-source Eudora,
så er det jo sjovt nok nogen af de oprindelige Eudora-udviklere.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-10 14:26

> Thomas, jeg synes ærlig talt, du skulle undersøge, *hvad* den nye Eudora
> egentlig er! - Det eneste, den har til fælles med Thunderbird, er, at
> begge to bruger samme 'engine'.

ja ? hvilken "engine" der bruges er sku da også ret væsentligt ? og ikke
mindst om man kan få den engine til at opføre sig som man ønsker uden at
det hele exploderer. At mit mailprogram går ned 4 gange på 3 dage er
uacceptabelt hvis det er det der er "normen".

> [...]
>
> Hvis det nu var så enkelt, at Eudora er en 'kopi' af Thunderbird, så
> ville den jo fungere lige så godt som Thunderbird, men det gør den -

nej det siger sig selv .. det er ikke trivielt at "parre" to forskellige
ting ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-10 18:22

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> det hele exploderer. At mit mailprogram går ned 4 gange på 3 dage er
> uacceptabelt hvis det er det der er "normen".

Svjv. er 'enginen', 'motoren', 'kernen' - eller hvad pokker, du vil
kalde den, - præcis den samme som i både Thunderbird, MailSmith,
PowerMail og PowerMail Server + et par programmer mere til
mailserver-systemer, så det turde være rimelig kendt kode...

> nej det siger sig selv .. det er ikke trivielt at "parre" to forskellige
> ting ...

Det har jeg skam heller ikke sagt... Men det gør det jo ikke spor bedre,
når den gamle Eudora-gruppe ikke vil frigive den del af koden, der lige
præcis gør det muligt i en håndevending at lave både shell og de scripts
og applets, der er nødvendige for at den nye Eudora kan importere,
arkivere og anvende mails fra den originale Eudora.

Jeg brugte for år tilbage Eudora 5.x en del, men opgav den, da de
pludselig ikke længere ville acceptere en Eudora 4.x kode, som jeg havde
købt i en softwarepakke, - men skulle købe en helt ny licens, hvis man
ville undgå de forp***** pop-up reklamer - trods det, de havde lovet
'free upgrades for professional registered users'...

Jeg kender adskillige 'Eudora fans', [sjovt nok er mange også
NisusWriter fans.], der stædigt holder fast ved ver. 6.x/7.x, selvom
de er drønende ustabile på Leopard og slet ikke fungerer på SnowLeopard.
- Flere har endda valgt at holde en OS X 10.4 partition udelukkende til
internetbrug med Eudora.

Jeg /har/ prøvet den nye ver. 8.x, og der er mange rigtig gode ting i
den, men den falder igennem pga. dens manglende kompatibilitet. - Jeg
vil faktisk vove den påstand, at go'e gamle Claris Emailer 2.x er mere
kompatibel med de moderne mailklienter end den nye Eudora, - og det
siger ikke så lidt!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-10 22:04

> [...]
> og applets, der er nødvendige for at den nye Eudora kan importere,
> arkivere og anvende mails fra den originale Eudora.

æh .. jeg har også brugt eudora og den måde den gemmer mail på er vist
meget transperant ... så vidt jeg husker er det bare .mbox filer ?

> [...]
> de er drønende ustabile på Leopard og slet ikke fungerer på SnowLeopard.
> - Flere har endda valgt at holde en OS X 10.4 partition udelukkende til

du kender min holdning til at holde live i gammel teknologi med vold og
magt ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-10 01:15

Thomas von Hassel wrote:

> æh .. jeg har også brugt eudora og den måde den gemmer mail på er vist
> meget transperant ... så vidt jeg husker er det bare .mbox filer ?

Svjh. kunne man vælge forskellige formater som .mbox og .txt, men det er
jo ved at være længe siden....

> du kender min holdning til at holde live i gammel teknologi med vold og
> magt ...

Åh jo. - Men Eudora Internet Mail Server (EIMS) programmet bruges nu
ret meget - især i udlandet. Herhjemme har Eudora jo aldrig haft den
udbredelse, som den har i USA, Australien, New Zealand og Sydøstasien...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-10 09:57

> Svjh. kunne man vælge forskellige formater som .mbox og .txt, men det er
> jo ved at være længe siden....

måske, men det er jo stadig plaintext formater som er ret ligetil at
parse igennem. Det var noget andet hvis det var et proprietært binært
databaseformat som f.eks. Entourage har brugt indtil nu ...

> Åh jo. - Men Eudora Internet Mail Server (EIMS) programmet bruges nu
> ret meget - især i udlandet. Herhjemme har Eudora jo aldrig haft den
> udbredelse, som den har i USA, Australien, New Zealand og Sydøstasien...

hvorfor snakker du pludselig om EIMS ? EIMS ser ud til at have en
nogenlunde aktiv udvikler ... ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-10 16:23

Thomas von Hassel wrote:

> hvorfor snakker du pludselig om EIMS ? EIMS ser ud til at have en
> nogenlunde aktiv udvikler ... ?

Hvis du læste mit første indlæg i tråden, ville du vide, at jeg netop
påpeger, at udviklerne bag opensoruce versionen af Eudora mail klienten
_ikke_ har fået den fulde kildekode, da den del, de _ikke_ har fået,
stadig bruges i Eudoras Internet Mail Server = EIMS, og at det netop er
den kode, der ville gøre det langt lettere at portere fra den gamle
Eudora til den nye Eudora 8.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-10 16:37

> [...]
> stadig bruges i Eudoras Internet Mail Server = EIMS, og at det netop er
> den kode, der ville gøre det langt lettere at portere fra den gamle

ja, det læste jeg godt. Jeg synes det er en tyndbenet grund til at de
ikke kan lave en emailklient som ligner eudora ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-10 20:31

Hej,

> ja, det læste jeg godt. Jeg synes det er en tyndbenet grund til at de
> ikke kan lave en emailklient som ligner eudora ...

Ikke bare er den tyndbenet. Erik vil heller ikke forholde sig til, at de
(udviklerne) udtaler at de har adgang til hele kildekoden... men Erik
vil ikke underbygge eller forklare hvor han har sin særlige viden fra.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-10 20:38

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> (udviklerne) udtaler at de har adgang til hele kildekoden... men Erik
> vil ikke underbygge eller forklare hvor han har sin særlige viden fra.

det er jo den samme gamle sang ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-10 21:45

Thomas von Hassel wrote:

> ja, det læste jeg godt. Jeg synes det er en tyndbenet grund til at de
> ikke kan lave en emailklient som ligner eudora ...

Tja, det er vi ikke uenige i... De kan nok lave den,så den ligner Eudora
i udseendet, men det er jo det indenunder, der betyder noget. De gamle
Eudora-folk har aldrig været særligt medelsomme. - Jeg sendte dem engang
en forespørgsel om, hvor let - og i givet fald - hvordan, man kunne
implementere TTS kompatibilitet.. - Jeg fik kun et kort lakonisk svar -
"We will be looking at this...", - og så har jeg ellers aldrig hørt fra
dem siden...

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 16-05-10 13:12

> Jeg kender adskillige 'Eudora fans', [sjovt nok er mange også
> NisusWriter fans.], der stædigt holder fast ved ver. 6.x/7.x, selvom
> de er drønende ustabile på Leopard og slet ikke fungerer på SnowLeopard.

Så må jeg hellere korrigere her: Eudora 6.2.4 kører udmærket på
Sneleoparden. Det eneste nævneværdige problem er at Tasks-vinduet ikke
altid opdaterer korrekt.

Og IMAP har aldrig været Eudoras stærke side - ikke at jeg har brug for
det, men det kunne man vel få...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-10 16:31

Esben wrote:

> [...]
> altid opdaterer korrekt.
>
> Og IMAP har aldrig været Eudoras stærke side - ikke at jeg har brug for

Det kan vel også have noget at gøre med, hvilken hardware, der bruges...
- Jeg refererer kun, hvad de har skrevet til mig, når vi har diskuteret
mail klienter. - De fleste af dem bruger bærbare med trådløst eller via
kablet hjemmenetværk på 'low-band' opsætninger (under 1mbit).

- Hvad IMAP angår, så melder jeg pas, - jeg har aldrig brugt det.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-10 16:34

> [...]
> mail klienter. - De fleste af dem bruger bærbare med trådløst eller via
> kablet hjemmenetværk på 'low-band' opsætninger (under 1mbit).

et kablet netværk under 1mbit ?!

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-05-10 21:35

Thomas von Hassel wrote:

> et kablet netværk under 1mbit ?!

Ud af huset selvfølgelig. - Det er tilladt at tænke selv!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-10 21:39

> Ud af huset selvfølgelig. - Det er tilladt at tænke selv!

du burde som nogen vide at "klart tale" er et must når man snakker om
teknik ...

/thomas

Fra : (glenn)

Dato : 14-05-10 09:03

PS:

Jeg har lige testet filtrene og de virker ikke.

Håber de får dem til at virke senere.

Glenn

Fra : (glenn)

Dato : 14-05-10 09:46

On 14/05/10 10.03, (glenn) wrote:
> PS:
>
> Jeg har lige testet filtrene og de virker ikke.
>
> Håber de får dem til at virke senere.
>
> Glenn

Det gjorde de så alligevel - efter enabling.

Glenn