Hvad kan man forvente !!
Fra : Peter Hansen

Dato : 13-05-10 21:06

Jeg har fået konstateret for højt blodtryk, og er startet på Ramipril en ACE
hæmmer der skal sænke blodtrykket. Jeg har fået dette uden forudgående
undersøgelse hvor jeg starter med 2,5 mg i øvrigt efter jeg selv nævnte at
det nok var tilrådeligt da man kan have forsnævret blodforsyning til leveren
og derved få meget lavt blodtryk hvis man starter med f.eks 10 mg Ramipril.
Jeg har læst en del om ACE hæmmere og kan se at det anbefales at man får
målt sit serum-kreatinin, ligesom kalium balance og de hvide blodlægmer skal
kontrolleres løbende. Jeg har dog den opfattelse at min læge vil sige "hvis
du ikke føler dig syg er der ingen grund til at bruge penge på de
undersøgelser".
Jeg vil derfor gerne vide, kan jeg "kræve" at der tages blodprøver så
ovenstående kan kontrolleres og evt. at der tages et EKG for at se om
hjertet er OK, evt. som reference til senere målinger i behandlings
forløbet. Kan jeg sige til min læge at han ikke overholder sit lægeløfte
hvis han ikke følger de anbefalinger som der foreligger for behandlingen..
Jeg vil gerne have et par kommentarer til dette så jeg er bedre rustet når
jeg møder op om et par uger til "kontrol"

Fra : S. Kann

Dato : 15-05-10 23:25

On 13 Maj, 22:05, "Peter Hansen" <PeterQHan...@forum.dk> wrote:
> [...]
> Jeg vil gerne have et par kommentarer til dette så jeg er bedre rustet når
> jeg møder op om et par uger til "kontrol"

Din læge - som har ordineret medicinen - vil selvfølgelig følge op på
virkningerne. Det er helt normalt, at starte "lavt" og så hæve dosis,
hvis det viser sig nødvendigt.
De forskellige refleksioner over blodgennemløb i leveren osv. har du
vel fortalt ham?
Stefan K

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-10 21:42

"Peter Hansen" <PeterQHansen@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil gerne have et par kommentarer til dette så jeg er bedre rustet når
> jeg møder op om et par uger til "kontrol"

Ser du din læge som modstander i din behandling? Skal du ligefrem rustes til
at møde ham?

Hvis jeg læser din mail ret, så ønsker du selv at styre din behandling -
Nu er sundhedsvæsnet ikke et stort tagselvbord, hvor man kan shoppe
undersøgelser og behandling -
Ja, man bør kontrollere en hel del ting, når man får medicin - og blot for
morskabs skyld kan du jo tjekke med panodil og kodimagnyl, som ingen ved
deres fulde fem ville drømme om at indtage, hvis de læser
pakningsvedlæggenes beskrivelser af elendighed, der kan følge af dem. jeg er
helt sikker på, at den risiko, du er udsat for ved at få din medicin er
tifold lavere end risikoen ved at gå med et for højt blodtryk.

Jeg vil gerne gentage mig selv -
I forhold til et 'normalområde' rammer ca 95% det raske område - det betyder
at måler du tilstrækkeligt mange forskellige parametre, så har du under 50%
chance for at blive dømt rask - det er en 12-14 målinger.
Hvad vil du bruge de målinger til?

Og jo, jeg synes da bare du skal fortælle ham, at han bryder sit lægeløfte -
han ville elske at få en lejlighed til at skille sig af med en smartass som
dig - trust me!

Fra : Peter Hansen

Dato : 17-05-10 13:10

Du læser ikke min mail ret.

Jeg har ikke nævnt noget om hvilken medicin jeg ønsker, dosering af denne,
eller andet i den retning, herved har jeg på ingen måde forsøgt at styre min
behandling. Jeg har dog bemærket da jeg fik udskrevet 10 mg tabletter, at
det anbefales at man starter på 2,5 mg, hvorefter lægen skynder sig at ændre
dette.

Jeg taler om kontrol af de mulige bivirkninger der er ved den lægeordinerede
medicin. Det er ikke som du skriver på grundlag at et nervøst syn på de
bivirkninger der beskrives i vejledningen til medicinen, men en anbefaling
fra relevante instanser på området.

Hvis du viste lidt om hvad du taler om så ville du ikke spørge hvad jeg vil
bruge målingerne til, det er klart at de skal indikerer om man tåler
medicinen, og om der evt. er skjulte lever problemer.

Der er læger der er selvmedicineret med Opiater, nogle er alkoholiseret og
andre er decideret kriminelle som ham akupunktur lægen der blev vist i
operation X forleden.
Det er som med alle håndværkere der er de sløsede, og der er de gode
omhyggelige, at stole blindt på hvad lægen gør, eller især ikke gør, er dumt
når man kender fakta.

Hvis man har overskud til at sætte sig ind i en behandling og dens forløb er
man selv med til at sige fra hvis det ikke går som det skal. I den
forbindelse var det interessant at høre hvordan andre taklede en situation
hvor lægen er ret uvildig i forløbet.

At du er anonym mr. No Name og kalder mig en smartass, viser måske hvorfor
du kommer med et så arrogant og dumt svar som du gør.. Man skulle næsten tro
du er læge.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-10 20:19

> [...]
> du kommer med et så arrogant og dumt svar som du gør.. Man skulle næsten

At jeg er anonym skyldes den omstændighed, at der her i landet findes to
personer med mit navn hvilket gør mig entydigt identificerbar -
Det kan man mene er godt, men da jeg selv og min familie har været udsat for
chikane samt trusler om vold, ønsker jeg ikke at stå frem - men er det et
problem kan du jo kalde mig Peter Hansen, hvis du synes - det er vel
egentlig mere fair at jeg står ved, at jeg er anonym, men jeg kunne jo kalde
mig hvad som helst, ikke?

Med hensyn til hvem der ved hvad og ikke - så er det jo ret beset en af de
ting som ingen af os kan svare på. - men tro mig - det her er faktisk en af
de ting jeg ved noget om.

Nu var sagen den, at jeg tilfældigvis også læste dit indlæg i juragruppen
inden jeg gik til helbreds-gruppen - her i gruppen glemte du lige at nævne,
at du også ønskede taget blodprøver for vitaminer og andet - ligesom du
ønskede et lovgrundlag for at komme efter din læge for pligtforsømmelse.
Den holdning som udgangspunkt for at søge behandling synes jeg ærlig talt er
noget udsøgt - og derfor min kommentar om shopping.
Og en oplagt mulighed for en læge for at skille sig af med en patient vil
være at der ikke hersker det fornødne tillidsforhold.
Hvis alle skulle rende ned og få målt det ene og andet hver gang et ugeblad
eller BT slår sig op på danskernes frygt for a fejle dette eller hint -
eller for den sags skyld at tro at det offentlige skal betale endeløse
blodtypninger som udgangspunkt for fantasifulde slankekure....det ville
underminere enhver økonomi.

Og ja, jeg kaldte dig en smartass - fordi jeg læser dit indlæg som om dit
mål med at kontakte lægen ikke er at samarbejde med ham omkring din
behandling - men at søge at bringe ham enten i fedtefadet eller i
miskredit - under alle omstændigheder ligger det i luften at du ved mere om
behandling af en trivialitet som forhøjet blodtryk end din læge -
Ja - du har forhøjet blodtryk - ja du har fået Ramipril - er der noget som
helst der skulle indikere at også dine nyrer eller lever er dårligt
fungerende?
Altså så dårligt fungerende at din kreatininclearence er nede omkring 20
mL/min? Skulle du lide af truende leverinsufficiens uden at lægen opdagede
det? Næppe - uanset hvad du måtte mene om hans evner som læge -.

Jeg vil gerne medgive at en initialdosis på 10 mg er lige til den gode
side.Men så er det vel heller ikke være.
Men når du siger at "relevante instanser" anbefaler det ene og det andet -
så skal man også bevare sin sunde sans og spørge sig selv om der er en grad
af defensivitet over det skrevne - og det er der!

Den praktiserende læge har en modbydelig opgave - han skal finde de få syge
blandt alle de mange raske, der kommer - og samtidig holde alle klogeågerne
fra livet...

At man kan save et stykke træ over gør ikke en til snedker - og at man kan
læse et pakningsvedlæg gør ikke en til læge.
Jeg ved ikke hvad dit arbejde består i, men du ville formentlig betakke dig
for at vi andre kloger os på, hvorledes du skal udføre dit job.
Overlad nu den medicinske behandling til din læge -
Så kan du lægge kræfterne i den ikke-medikamentielle behandling - kost,
motion, vægt, stresssanering osv.

Fra : S. Kann

Dato : 17-05-10 06:27

On 17 Maj, 14:09, "Peter Hansen" <PeterQHan...@forum.dk> wrote:
> [...]
> du kommer med et så arrogant og dumt svar som du gør.. Man skulle næsten tro

Så har vi vist nået et argumentationsniveau, der afslutter denne
debat.
Stefan K

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 17-05-10 17:12

Peter Hansen skrev:

> [...]
> ovenstående kan kontrolleres og evt. at der tages et EKG for at se om
> hjertet er OK, evt. som reference til senere målinger i behandlings

Nej. Det kan du ikke. Lægen er gatekeeper for de ydelser der findes.
Hvis alle undersøgelser skulle udføres efter hvad juristerne dikterer så
skulle vi betale 100% i skat.

Kan jeg sige til min læge at han ikke overholder sit lægeløfte
> hvis han ikke følger de anbefalinger som der foreligger for behandlingen..

Lægeløftet indeholder ingen bestemmelser om at man skal følge nogen
lovtekst eller juridiske anbefalinger. Lægeløftet er en etisk
foranstaltning. Lægeloven er derimod noget andet, og den kan læses på sst.dk

> Jeg vil gerne have et par kommentarer til dette så jeg er bedre rustet når
> jeg møder op om et par uger til "kontrol"

Du godeste. Det vil jeg ikke engang kommentere på ...

/Jesper