suzuki gs450 S fra 86 renovering
Fra : Klaus R

Dato : 13-05-10 20:34

jeg er - lidt sent måske - igang med at renovere motoren på min suki.
jeg er helt klar over at det sikkert ikke står mål med alderen og
værdien af den i forhold til arbejdet men det er personlig begejstring
:D
mens jeg skiller bider jeg mærke i hvordan det hele står, og tjekker
med min haynes bog, men cam-kæden står ikke som i bogen.
knast-akslerne har hver et mærke i enden der skal pege mod hinanden
mens den nederst aksel har et mærke der skal stå ud for "T", men når de
to mærker peger mod hinanden har tredie aksel drejet forbi mærket.
hvordan skal jeg montere det hele igen - efter haynes eller som det
stod da jeg skilte. det skal siges at den kørte fint sidst den blev
kørt i garagen, den havde blot nogle utætte pakninger der trængte til
nyt liv

håber nogle kan huske hvordan det ser ud at skille en gammel svend som
den. :/

Mvh Klaus R

Fra : Armand

Dato : 13-05-10 23:54

Klaus R skrev:
> [...]
> garagen, den havde blot nogle utætte pakninger der trængte til nyt liv
>
> håber nogle kan huske hvordan det ser ud at skille en gammel svend som

Har du da ikke haft topstykke og/eller cylinder afmonteret?

Ifald har det jo inkluderet knastakslerne, som du ved samling atter selv
skal sørge for matcher imellem de nævnte mærker.

Hvis ikke, så er kæden enten alt for lang (Haynes angiver sikkert et
max. mål over 10 led!?), eller også har den været hoppet en tand over på
et tidspunkt.
Endelig er der også mulighed for at den tidligere er blevet van-samlet!

Knastkædestrammeren trækker dog kæden og derved knastaklserne "bagud"
ved en given kædeforlængelse, så start evt. med at kontrollere at det
ikke er dét der snyder dig: Stil krumtappen på "T"-mærket og vurdér om
ikke at knasterne kan være 'trukket bagud' af kædestrammeren samt om
forskydningen, set på knasterne (der er også mærker på
knastaksel-tandhjulene), vitterligt svarer til en hel tand!

Hvis kæden ikke er for lang, og hvis der vitterligt ér en forskydning
imellem akslerne, er det enkelt at flytte én tand af gangen på hvert
tandhjul:
Ved knast-tandhjulene er der ikke plads til at kæden kan 'takke over',
hvorfor du skal bolte tandhjulet af knastakslen så det kan ligge ind mod
akslen frem for monterings-recessen (der er ofte ligefrem en oval
udskæring i tandhjulet til gavn for arbejdet!) og derved give plads til
at flytte kæden én tand i rigtige retning. Kædehjulet genmonteres
efterfølgende med en let tilspænding (det kunne jo hænde at arbejdet
ikke er færdigt) og samme procedure gennemføres for den anden knasts
kædehjul.

Hvis du ikke har ladet dig forvirre af retningerne skulle de tre aksler
herefter matche når kæden atter er strammet op v.h.a. kædestrammeren.
D.v.s. så godt som den delvist slidte kædes længde tillader.

Når du er tilfreds afmonterer du én knastkædehjuls-bolt af gangen for at
affedte gevindene og påføre noget låsevædske, hvorefter den genmonteres
og spændes til med rette moment!

Dét skulle være det!

--
Armand.