Deinterlancing af videoer
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-05-10 15:52

Når jeg har redigeret mine videofilm i iMovie, så bruger jeg "Del"
funktionen i iMovie til at rendere dem til en mere passende størrelse,
som jeg kan lægge nettet, slutresultatet er nogle QuickTime film, som
ender på betegnelsen .mov, og det er sådanset godt nok.

Men disse QuickTime film er interlancet, d.v.s. at det kun er hver
anden linje i billederne som fornys, når de 25 enkeltbilleder i
sekundet udskiftes.

Interlancingen giver takkede kanter ved bevægelser i motivet, det betød
ikke noget på en gammeldags CRT-skærm, som havde en slags hukommelse
der virkede udglatnede, men på moderne fladskærme sker der ikke en
sådan udglatning, og derfor kan man forbedre en video ved at
deinterlance den.

Jeg har fundet et program som hedder JES Deinterlancer, og det funger
sådanset fint nok, hvis ikke det var fordi, at jeg ikke kan finde en
indstilling, hvor det giver nogle filer som har en acceptabel størrelse
og kvalitet, enten vokser en lille 7 minutters film fra ca. 80 Mb til
1,4 Gb, eller så skrumper de til 16 Mb med et helt vildt kvalitetstab
til følge.

Derfor vil jeg høre om der er nogen som har prøvet, at deinterlance
videoer, og som har fundet en indstilling, der giver en passende
balance mellem kvalitet og filstørrelse.

Note: Flg. link beskriver interlancing og deinterlancing http://www.100fps.com/
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-10 17:08

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> mellem kvalitet og filstørrelse.
>
> Note: Flg. link beskriver interlancing og deinterlancing

Jeg ved ikke så meget om det, men hvad med at køre skidtet igennem
QuickTime Pro og ende på f.eks. .mpeg4 eller andet interessant?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-05-10 17:28

> Jeg ved ikke så meget om det, men hvad med at køre skidtet igennem
> QuickTime Pro og ende på f.eks. .mpeg4 eller andet interessant?

jeg vil nok bruge noget som f.eks. handbrake hvor du kan stille på en
masse knapper mht. de-interlacing og få en god pakket h.264 fil ud i den
anden ende.

Export fra iMovie i en god høj kvalitet først...

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-05-10 17:47

On 2010-05-13 18:28:16 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> jeg vil nok bruge noget som f.eks. handbrake hvor du kan stille på en
> masse knapper mht. de-interlacing og få en god pakket h.264 fil ud i den
> anden ende.

JES Deintelancer har også en masse ndstillingsmuligheder, og det kan
eksportere til et hav af formater bl.a. h.264, men som jeg skrev i mit
første indlæg, så kniber det med at finde nogle indstillinger, hvor jeg
får et fornuftigt resultat.

Når jeg renderer fra iMovie, så har jeg fundet en rigtig god
indstilling, hvor jeg får en pæn størrelse og kvalitet, og hvor filmene
fylder ca. 10 Mb pr. minut - du kan se en stribe eksempler på flg. link
http://www.axm.dk - og mit håb er, at jeg kunne ramme en nogenlunde
tilsvarende kvalitet og fil-størrelse når de er deinterlancet.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-05-10 17:31

On 2010-05-13 18:07:59 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Jeg ved ikke så meget om det, men hvad med at køre skidtet igennem
> QuickTime Pro og ende på f.eks. .mpeg4 eller andet interessant?

Jeg har ikke QuickTime Pro, jag har kun standard versionen som følger
med systemet, men når jeg renderer fra iMovie, så kan jeg også vælge,
at ende op med en .mpeg4 fil, de fylder stort set det sammen som en
..mov fil, og de er også interlancet.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-05-10 08:44

On 2010-05-13 18:31:20 +0200, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> [...]
> med systemet, men når jeg renderer fra iMovie, så kan jeg også vælge,
> at ende op med en .mpeg4 fil, de fylder stort set det sammen som en

Nåh... der er vist heller ikke nogen kvalificerede bud på dette
problem, hvilket egenligt er underligt, for interlancing af QuickTime
movies er jo et kendt problem.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-10 09:07

> [...]

> hvilket egenligt er underligt, for interlancing af QuickTime movies er jo

du får ikke noget serveret på et sølvfad .. indstillingerne afhænger af
hvad du skal bruge det til .. hvordan dit video ser ud, hvor det kommer
fra etc. etc. .. men ideelt skal din deinterlacing ske i det øjeblik du
encoder til dit endelige format .. det nytter som regel ikke at lave en
mpeg4 fil og så køre deinterlace på den bagefter ...

/thomas

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-05-10 10:03

On 2010-05-17 10:07:15 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> encoder til dit endelige format .. det nytter som regel ikke at lave en
> mpeg4 fil og så køre deinterlace på den bagefter ...

Jeg forventer ikke at få noget som helst uden at gøre en seriøs
indsats, det der undrer mig, er at der ikke findes nogle gode løsninger
på et problem, som er så åbenlyst.

Men jeg er tilbøjelig til give dig ret, man kan ikke deinterlance en
video som er komprimeret, jeg har i hvert fald gjort mere end 30 forsøg
med forskellige indstillinger af JES Deinterlancer uden at få et
resultat, hvor jeg får en fornuftig forhold mellem fil-størrelse og
billedkvalitet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-10 10:32

> [...]

> med forskellige indstillinger af JES Deinterlancer uden at få et
> resultat, hvor jeg får en fornuftig forhold mellem fil-størrelse og

så prøv at eksportere ud fra iMovie i et råt format og kør den igennem
f.eks. handbrake eller mpeg streamclip.

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-05-10 14:29

On 2010-05-17 11:31:47 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> så prøv at eksportere ud fra iMovie i et råt format og kør den igennem
> f.eks. handbrake eller mpeg streamclip.

Jeg vil teste med MPEG Streamclip og vende tilbage.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-05-10 16:16

On 2010-05-17 15:28:40 +0200, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> Jeg vil teste med MPEG Streamclip og vende tilbage.

Testen er udført, og det ser ud til, at det er vejen frem, de bliver
faktisk pi.... flotte og der er ikke takker i konturerne, og
fil-størrelsen en passende, så jeg har en ordenlig stabel videoer, som
jeg skal ha' kørt en tur gennem MPEG Streamklip

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-10 18:25

> [...]

> fil-størrelsen en passende, så jeg har en ordenlig stabel videoer, som jeg
> skal ha' kørt en tur gennem MPEG Streamklip

jeg sender en regning .... ;)

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 17-05-10 09:54

> Nåh... der er vist heller ikke nogen kvalificerede bud på dette
> problem, hvilket egenligt er underligt, for interlancing af QuickTime
> movies er jo et kendt problem.

Handbrake er altså et rigtig godt bud. Du bruger en preset f.eks. Universal
og vælger Target size f.eks 10 MB. Rør ikke ved andre indstillinger.

- Mikael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-05-10 14:27

On 2010-05-17 10:54:07 +0200, "nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> said:

> Handbrake er altså et rigtig godt bud. Du bruger en preset f.eks. Universal
> og vælger Target size f.eks 10 MB. Rør ikke ved andre indstillinger.

Jeg har ikke kunnet finde en version af Handbrake som kan køre sammen
med OSX 10.4.x, å jeg har ikke haf mulighed for at afprøve den mulighed.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-05-10 10:12

> [...]

> Nåh... der er vist heller ikke nogen kvalificerede bud på dette
> problem, hvilket egenligt er underligt, for interlancing af QuickTime

Øh...troede, det var _de_interlancing? - du har vist ikke set min lille
skærmfilm? QT Pro kan sagtens alle de ting, I alle gerne vil.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-05-10 10:15

> Øh...troede, det var _de_interlancing? - du har vist ikke set min lille
> skærmfilm? QT Pro kan sagtens alle de ting, I alle gerne vil.

og quicktime frameworket gør det helt gratis .. husk du betaler kun for
_playeren_ ... ikke for de features den griber fat i.

Så man kan ligesågodt bruge MPEGStreamclip.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 18-05-10 12:32

> husk du betaler kun for
> _playeren_ ... ikke for de features den griber fat i.
>
> Så man kan ligesågodt bruge MPEGStreamclip.
>
> /thomas

Øhh, dét er faktuelt forkert, Thomas.

Hvis du ikke kender QT Pro, synes jeg, du skal se min lille film -
oceaner af muligheder, og lige præcis _betalingen_ gør, at QT-playeren
bliver til QT Pro - Voila

Men det er måske før din tid?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-05-10 12:44

> Øhh, dét er faktuelt forkert, Thomas.

hvad er ?

> Hvis du ikke kender QT Pro, synes jeg, du skal se min lille film -
> oceaner af muligheder, og lige præcis _betalingen_ gør, at QT-playeren
> bliver til QT Pro - Voila
>
> Men det er måske før din tid?

nope, jeg kender godt forskellen på QuickTIme Pro og ikke-Pro. Pro
nøglen har bare ikke noget at gøre med selve "motoren" QuickTime som er
et medie framework. MPEGStreamclip gør brug af dette framework og kan
gemme, encode, klippe og trimme, uden at der er installeret en Pro
nøgle.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 18-05-10 13:07

> [...]
> et medie framework. MPEGStreamclip gør brug af dette framework og kan
> gemme, encode, klippe og trimme, uden at der er installeret en Pro

Hmm...hvorfor bliver du så ved at sige, at QT Pro er en "player", når
den den _ikke_ er det?

Jeg har ikke forholdt mig til den der dims, du omtaler - blot vist og
fortalt, at QT Pro kan klare opgaven,

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-05-10 13:19

> Hmm...hvorfor bliver du så ved at sige, at QT Pro er en "player", når
> den den _ikke_ er det?

ok, "player" er nok ikke den rigtige "term" ... men den kan stadig
"playe" selvom den er "Pro" ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 18-05-10 17:21

> ok, "player" er nok ikke den rigtige "term" ... men den kan stadig
> "playe" selvom den er "Pro" ...
>
> /thomas

Godt, så

M.