Bento/Filemaker - innovativ database?
Fra : Morten Lind

Dato : 12-05-10 16:36

Hej

Jeg har brug for et letanvendeligt databaseprogram, der kan holde styr
på 31 busser....frekvensen på hver bus´ serviceeftersyn(6 ugers syn/26
ugers syn/52 ugers syn pr. bus, samt indrapportering og dokumentation af
skader, fejl, garanti, egenskyld, chaufførorientering og meget mere).

Jeg har i meget gamle dage afprøvet FileMaker, men den er s´gu´ ligeså
twisted som Acces(?), altså ikke særlig humanistisk indrettet(sikkert
skrevet af regnedrenge, som glemte den feminine tilgang ).

Jeg havde efterfølgende store forventninger til Bento 3, som jeg
indkøbte til min iPhone, i håb om, at den var mere brugervenlig, og jeg
har installeret testversionen af samme program på den stationære -
alting sync´er, men brugerfladen er ikke ens.

Kan nogle af Jer i gruppen anbefale et program, der nærmer sig noget af
dét, jeg gerne vil have - og husk...det skal være pædagogisk.....jeg er
ikke regnedreng, he, he....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-10 16:40

Den 12/05/10 17.36, Morten Lind skrev:
> Kan nogle af Jer i gruppen anbefale et program, der nærmer sig noget af
> dét, jeg gerne vil have - og husk...det skal være pædagogisk.....jeg er
> ikke regnedreng, he, he....

Hvad er det du har brug for som et regneark ikke kan klare (evt
kombineret med en kalender)?

Fra : Morten Lind

Dato : 12-05-10 16:57

> Hvad er det du har brug for som et regneark ikke kan klare (evt
> kombineret med en kalender)?

Noget mindre primitivt

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-10 17:37

Den 12/05/10 17.57, Morten Lind skrev:

> Noget mindre primitivt

Har du eventuelt overvejet detaljer desangående?

(alternativt er det en sekretær du skal have )

Fra : Morten Lind

Dato : 12-05-10 20:13

> Har du eventuelt overvejet detaljer desangående?

Næeh, jeg har jo ikke så megen forstand på de dele.

> (alternativt er det en sekretær du skal have )

JA tak - med ..... .......

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-10 20:37

Den 12/05/10 21.12, Morten Lind skrev:

> Næeh, jeg har jo ikke så megen forstand på de dele.

Pjat, da. Du ved hvad du vil have. Det er der ingen andre der gør :p

> JA tak - med ..... .......

Det har du ikke ancennitet til!

Fra : Morten Lind

Dato : 12-05-10 22:06

> Det har du ikke ancennitet til!

Øv

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-10 17:41

> [...]
>
> Kan nogle af Jer i gruppen anbefale et program, der nærmer sig noget af
> dét, jeg gerne vil have - og husk...det skal være pædagogisk.....jeg er

Nu er jeg så nødt til at komme med et eksempel, så jeg er sådan
nogenlunde sikker på du kender forskel mellem master og detail i en
database.

Forestil dig at du har brug for en database over din bogsamling. Du
laver derefter en tabel over forfattere, og en underordnet tabel over
bøger. En forfatter har [normalt] skrevet mange, en bog er [normalt]
skrevet af en forfatter. Her vil Forfatter-tabellen være master, og bog
detail.

Hvis du nu vil søge efter bogen Nordens Guder, men ikke ved hvem der har
skrevet den, skal du søge efter i detail-tabellen, i et vindue der viser
forfattere og de bøger de har skrevet, nemlig i et master-detail vindue.
Og søger du på bogen Nordens Guder skulle det fremkomme, sammen med de
overordnede svar: hvem skrev denne bog.

Det kan FileMaker Pro klare. Det kan Bento ikke klare. Der kan man
nemlig kun søge i master, ikke i detail, så for at finde ud af hvem der
skrev Nordens Guder må man altså gå igennem hele databasen ...

Jeg går ud fra at du kender forfatteren; enhver dansker over 10 år
kender sikkert hans navn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 12-05-10 20:18

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> skrev Nordens Guder må man altså gå igennem hele databasen ...
>
> Jeg går ud fra at du kender forfatteren; enhver dansker over 10 år

Hmm...tak, jeg håbede som sagt, at Bento kunne

Tænker du på ham den førstefødte med det uladsigskrivelige efternavn?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-05-10 20:52

> Hmm...tak, jeg håbede som sagt, at Bento kunne
>
> Tænker du på ham den førstefødte med det uladsigskrivelige efternavn?

jesus ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 12-05-10 22:09

> jesus ?
>
> /thomas

Tror, Per mener Adam Oehlenschläger?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-10 08:11

> Tror, Per mener Adam Oehlenschläger?

Nordens digterkonge, ja!

Og du kunne endda stave efternavnet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-10 10:36

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Nordens digterkonge, ja!
>
> Og du kunne endda stave efternavnet ...

Hæ, ja - vi skulle jo øve os i skolen

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-05-10 20:52

> [...]

> nemlig kun søge i master, ikke i detail, så for at finde ud af hvem der
> skrev Nordens Guder må man altså gå igennem hele databasen ...

jeg tror den slags tænkning er forældet i vore dage hvor alting er
indexeret på kryds og tværs i en meget mere organisk måde.

Tænk "spotlight" istedet for ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-10 08:11

> jeg tror den slags tænkning er forældet i vore dage hvor alting er
> indexeret på kryds og tværs i en meget mere organisk måde.
>
> Tænk "spotlight" istedet for ..

Prøv at downloade Bento og oprette en master-detail. Man kan ganske
simpelt ikke søge i detail af en master-detail.

Nu har jeg ganske vist ikke Bento installeret, men ikke engang min
FileMaker Pro 9 Advanced giver adgang til Spotlight, selv om den dog
undersøtter TimeMachine.

Men prøv selv; jeg har lige konstateret af såvel databaserne i
Adressekartotek som Entourage gør. Det var så første gang i mere end et
år jeg fik åbnet sidstnævnte ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 12-05-10 18:52

> Kan nogle af Jer i gruppen anbefale et program, der nærmer sig noget af
> dét, jeg gerne vil have - og husk...det skal være pædagogisk.....jeg er
> ikke regnedreng, he, he....

Tag et kig på iData/iData Lite <http://www.idata3.com/iData3.html>

Meget enklere bliver det vist ikke.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 12-05-10 20:22

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Tag et kig på iData/iData Lite <http://www.idata3.com/iData3.html>
>
> Meget enklere bliver det vist ikke.

Tak Mogens

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-05-10 20:56

Mogens Thyregod wrote:

> Tag et kig på iData/iData Lite <http://www.idata3.com/iData3.html>
>
> Meget enklere bliver det vist ikke.

- Og så alligevel ret avanceret bl.a. pga. dens 'FTA' (Free Text Area)
system, hvor man også kan søge efter fri tekst i felterne vha. RegEx
søgesystemet...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-05-10 21:05

> RegEx

jojo .. men regex er jo ikke "hvide mennesker"....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-05-10 21:49

Thomas von Hassel wrote:

> jojo .. men regex er jo ikke "hvide mennesker"....

Måske ikke, men det giver fantastisk gode søgefunktioner i de
programmer, hvor det er indbygget. - Det var bl.a. det sammen med ODF
kompatibilitet, der i første omgang gjorde, jeg faldt for Bean, og
senere fandt jeg så også ud af, det er med i både iText Pro og iData 3.
Det gør jo søgning ujtrolig fleksibel.... - Og man behøver heller ikke
ændre ved parametrene, for at man kan bruge det, når RegEx som std. står
til 'Alle'/'All'. - Og er man lidt fiks på fingrene, så er det jo bare
at åbne 'regex.info' i 'content' og følge opsætning, så kan man meget
let selv indsætte andre/ekstra parametre.... - Det kan endda gøres med
TextEdit.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-05-10 22:05

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> at åbne 'regex.info' i 'content' og følge opsætning, så kan man meget
> let selv indsætte andre/ekstra parametre.... - Det kan endda gøres med

Glemte lige at tilføje, at iData 3 også har en såkaldt 'Cupboard'
søgning - oversat til 'Vilkårlig søgning' i den danske version. systemet
går ud på, at man kan søge efter vilkårlig tekst, vilkårlig udtryk i
hele basen eller i valgt område, valgt felt eller i hele FTA basen. FTA
(Free Text Area) tekst samles i 1 fælles base delt op efter hvilke kort,
FTA er brugt i, og det hele ligger i iData som en ganske alm. 'plain
text' fil...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-05-10 20:27

Morten Lind wrote:
> [...]
>
> Kan nogle af Jer i gruppen anbefale et program, der nærmer sig noget af
> dét, jeg gerne vil have - og husk...det skal være pædagogisk.....jeg er

Når du nu ikke vil bruge verdens bedste database, der ikke er så sævr,
når man først har fundet ud af, hvordan den er bygget op, - så synes
jeg, du hurtigst mulig skal gøre dig fri af det der makværk til Bento, -
den er da rædselsfuld.!

Et billigt alternativ, der samtidig også er ret intuitiv at bruge og så
allivel kan være avanceret, hvis det er det, man har brug for, - OG -
som samtidig også er kompatibel med fx. Filemaker, Access og de andre
store gennem sine mujligheder for at bruge 'Export as' -> 'Tab delimited
text', - så kan det næsten kun være 'iData 3'.

iData 3.1.15
Freeform database app with optional fields.
http://www.idata3.com/

Du kan endda få en dansk beta version gennem undertegnede, hvis du vil
det. Jeg har lavet en dansk oversættelse og sendt den til udvikleren, og
han vil gerne bruge den, men han er pt. sygemeldt, så han kan ikke selv
gøre noget ved programmeringen, så lige pt. holdes den meget i ro, og
det er kun de allerede igangværende oversættelser, der følges op i de
nyeste 'versioner'.

Jeg skal lige bemærke, at der er taget copyright på den danske
oversættelse, så den er altså ikke til fri afbenyttelse, men kun enten
med en original iData 3 demo eller købt iData 3. - Iflg. aftale med
udvikleren må jeg godt videregive den til allerede registrerede iData 3
brugere, - så jeg håber, han snart kommer over sine rygproblemer, - men
iflg. hans kone, - tror jeg da, siden de hedder det samme, - kan det
desværre godt blive ret langvarigt... - I mellemtiden bruger jeg så
tiden på at finpudse oversættelsen.

Jeg brugte den lidt 'i gamle dage' på OS 8.x og 9.x, men den er altså
alligevel lidt for lille til mig, så jeg valgte at opgradere min gamle
Filemaker til en ver. 8.5 Advanced og er nu på ver. 10.x Advanced. Har
lige fået en trial af ver. 11.x Advanced, som jeg vil afprøve og se, om
jeg vil ofre pengene på en opgradering.:)

Ved et tilfælde faldt jeg så over den nye OS X version af iData i en
gratis 'promo' version, og brugte den noget på 10.2.8-10.3.9 og syntes
egentlig, den var ganske god, og har så holdt lidt øje med den siden.
Med ver. 3.x er den nu 100% cocoa og fungerer aldeles forrygende på både
PowerPC og Intel Macs (universal binary).

I muligheder og funktionalitet ligger den et sted mellem FileMaker 4.1
(seneste dansksprogede version), 4th Dimension og "go'e gamle FoxPro"
[dyb sarkasme.] i muligheder og funktionalitet, men modsat FoxPro, så
er iData 3 både intuitiv, stabil og lynende hurtig - med FoxPros
muligheder og fleksibilitet + 4th Dimensions avancerede funktioner, men
nemmere at sætte op. - Skal jeg sammenligne iData 3 med en Filemaker
version, vil det nok ligge lige omkring ver. 5.5-6.0 uden 'WebCompagnon'.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-05-10 20:52

> [...]
>

> Kan nogle af Jer i gruppen anbefale et program, der nærmer sig noget af
> dét, jeg gerne vil have - og husk...det skal være pædagogisk.....jeg er

få en smart person til at lave det i php/mysql ....

Det lyder som noget job halløj .. har i ikke et budget til sådan noget ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 12-05-10 22:21

> få en smart person til at lave det i php/mysql ....
>
> Det lyder som noget job halløj .. har i ikke et budget til sådan noget ?
>
> /thomas

Ja, det er en mulighed - og ja, det er job, og jeg vil bare gerne af med
papirerne og køre det digitalt, men det er et soloprojekt, så der er
ikke budget(endnu) til den slags.

Det er også min tanke, at det skal kunne styres på iPad´en.

M.