Gør det selv iPad
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-05-10 14:47

Med Macbookens nVidia skærmkort kan man roterer skærmbilledet i
kontrolpanelet - i Windows Vista - 90 grader. Det har jeg osse kunne
længe på min stationære med nVidia kort - med XP Pro.

Det kan desværre ikke lade sig gøre med Prefs i OS X

Så kan man f.eks installerer Kindle for PC og f.eks købe e-bøger på
Amazon. Eller låne på www.ebib.dk og læse dem på sin "MacPad" med Adobe
Digital Editions - og spare udgiften til en iPad.

Man får ovenikøbet en større skærm uden fedtede fingermærker.

Eneste minus, der skal en del øvelse til før man lærerer at styre musen
når skærmen er roteret.

Det ville være rart hvis man kunne få en modificeret mus driver så
trackpaden fulgte med rotationen.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-05-10 15:05

> [...]
> længe på min stationære med nVidia kort - med XP Pro.
>
> Det kan desværre ikke lade sig gøre med Prefs i OS X

ikke for den indbyggede skærm nej .. det giver jo ikke mening ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-05-10 15:16

> ikke for den indbyggede skærm nej .. det giver jo ikke mening ...

Err! Mening? Det giver da "mening" at gøre det i Windows.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-05-10 15:31

> Err! Mening? Det giver da "mening" at gøre det i Windows.

dvs. du vil holde din macbook som en åben bog 90 grader til højre ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-05-10 16:09

> dvs. du vil holde din macbook som en åben bog 90 grader til højre ?

Ja, du læser hele tided venstre (eller højre - afhængig om du roterer
den ene eller anden vej) side. Det er fordi forholdet mellem en bogs
sider passer bedre, du er fri for at scrolle - som det hedder på
computerdansk.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-05-10 17:54

> [...]
> den ene eller anden vej) side. Det er fordi forholdet mellem en bogs
> sider passer bedre, du er fri for at scrolle - som det hedder på

ja det giver masser af mening .. men ergonomien er da ikke god når
dimsen ikke er bereget til det ?

(mener at Microsofts "courier" prototype var designet som en bog du
klappede op med en skærm i begge sider)

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-10 15:31

Hej,

> [...]
> længe på min stationære med nVidia kort - med XP Pro.
> Det kan desværre ikke lade sig gøre med Prefs i OS X

Hent programmet MacFlip - det kan gøre det for dig.

> Så kan man f.eks installerer Kindle for PC og f.eks købe e-bøger på
> Amazon. Eller låne på www.ebib.dk og læse dem på sin "MacPad" med Adobe
> Digital Editions - og spare udgiften til en iPad.

Jeg ved ikke om du har overvejet det - men man kan også løse bøger på en
MacBook med dens helt alm. skærmvisning.

> Eneste minus, der skal en del øvelse til før man lærerer at styre musen
> når skærmen er roteret.

Hvis det er det eneste minus du kan se, så har du nogen særlige behov.

For mig at se er der godt nok meget meget lidt iPad over en MacBook
vendt på siden.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-05-10 16:09

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

<snip>

> For mig at se er der godt nok meget meget lidt iPad over en MacBook
> vendt på siden.

Ja, netop! Du får en større skærm og ingen fedtede fingre.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-10 16:31

Hej,

> Ja, netop!

Så er det jo ikke så særligt dækkende at kalde tråden for "Gør det selv
iPad".

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-05-10 16:39

Jens Kristian Søgaard:

> Hej,

> Så er det jo ikke så særligt dækkende at kalde tråden for "Gør det
> selv iPad".

Er rettet.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-10 16:42

Hej,

> Er rettet.

Dit forslag er en elendig iPad.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-05-10 17:33

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Dit forslag er en elendig iPad.

Smag og behag. iPad er en elendig e-bog.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-05-10 17:54

> Smag og behag. iPad er en elendig e-bog.

eh ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-05-10 21:49

> eh ?

Fedtede fingre på en 9,7" skærm

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-05-10 16:31

Jens Kristian Søgaard:

> Hej,

> Hent programmet MacFlip - det kan gøre det for dig.

Hvorfor? Når nu nVidia kan - i Windows.

Jeg bruger hver måned en masse tid 2. tirsdag i måneden med at hente
patches. WUS, Adobe, Java osv osv. Med MacFlip skal jeg bruge endu
mer' tid til det pjat.

> Jeg ved ikke om du har overvejet det - men man kan også løse bøger
> på en MacBook med dens helt alm. skærmvisning.

Siderne passer bedre når skærmen er drejet 90 grader.

Macbooks har noget der hedder SMC - sudden motion censor. En smart
funktion, som bl.a benyttes i et Pinball program - du skubber lidt
til komputeren og styrer kuglen med stød lig'som på en rigtig pinball
maskine.

Det burde være sådan, at når man drejer Macbooken, så følger skærmen
automatisk med.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-05-10 16:37

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Macbooks har noget der hedder SMC - sudden motion censor.

Det skulle hedde SMS - Sudden Motion Sensor.

Og det findes allerede

http://osxbook.com/software/sms/

Se under "SMSRotateD".

Men hvordan det virker i praksis...

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-10 16:44

Hej,

> Og det findes allerede

Ja, selvfølgelig findes det allerede... jeg anbefalede dig jo at
installere et sådant program for flere indlæg siden.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-05-10 17:33

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Ja, selvfølgelig findes det allerede... jeg anbefalede dig jo at
> installere et sådant program for flere indlæg siden.

Men virker det? Det virker noget halvfærdigt ud at dømme fra omtalen.

Jeg ville nok fortrække 3 indstillinger, 90 grader til venstre, 90 til
højre og "lodret" = den "normal" orientering. Det ka' jeg indstille til
selvvalgte tastaturkombinationer i nVidia Desktop Manager panelet til
mit 6200 grafikkort i Windows XP. Ctrl+Alt+ henhv højre-, venstre- eller
pil op.

Men sådan en manager findes åbenbart ikke i Vista HP kontrolpanelet til
GeForce 9400M?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-05-10 17:49

<snip>

> [...]
> pil op.
>
> Men sådan en manager findes åbenbart ikke i Vista HP kontrolpanelet til

Hmm! Det er åbenbart Vista - og Win 7 - der er problemet.

http://superuser.com/questions/67459/nvidia-nview-manager-missing

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-05-10 17:54

> Men virker det? Det virker noget halvfærdigt ud at dømme fra omtalen.

det er vel opensource ... så hvis man har brug for mere kan man jo altid
arbejde videre på den ?
/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-10 17:59

Hej,

> Men virker det?

Prøv.

> Men sådan en manager findes åbenbart ikke i Vista HP kontrolpanelet til
> GeForce 9400M?

Jeg snakker på intet tidspunkt om Windows.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-10 16:42

Hej,

> Hvorfor? Når nu nVidia kan - i Windows.

Fordi det ikke er Windows. Det er stadig grafikkortet der gør det.

> Jeg bruger hver måned en masse tid 2. tirsdag i måneden med at hente
> patches. WUS, Adobe, Java osv osv. Med MacFlip skal jeg bruge endu
> mer' tid til det pjat.

Så må du jo lade være med at installere programmet.

> Macbooks har noget der hedder SMC - sudden motion censor. En smart

Det var jeg sjovt nok klar over i forvejen... har du overhovedet læst
hvad MacFlip kan eller brokker du dig bare på forhånd?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-05-10 17:33

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Fordi det ikke er Windows. Det er stadig grafikkortet der gør det.

Jeg ville ellers sige det var kontrolpanelet/Prefs der gør det.

> Så må du jo lade være med at installere programmet.

> Det var jeg sjovt nok klar over i forvejen... har du overhovedet læst
> hvad MacFlip kan eller brokker du dig bare på forhånd?

Næh. Jeg vil ha' nVidia til at gøre det.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-10 18:00

Hej,

> Jeg ville ellers sige det var kontrolpanelet/Prefs der gør det.

Det mener jeg så er et forsimpelt syn på teknikken.

> Næh. Jeg vil ha' nVidia til at gøre det.

Så må du uddybe hvad "nVidia" er, hvis det ikke er dit grafikkort. Jeg
gætter mig lidt til, at du snakker om et Windows-program. I så fald
melder jeg mig ud af diskussionen.

Fra : KentBM

Dato : 12-05-10 19:06

Den 12/05/10 19.00, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
>
> Så må du uddybe hvad "nVidia" er, hvis det ikke er dit grafikkort. Jeg
> gætter mig lidt til, at du snakker om et Windows-program. I så fald

Muligvis Nvidia kontrolpanel, som jeg har på min Win 7 bærbar. Men under
Windows 7 kan skærmen selvfølgelig også roteres med standard
skærm-indstilling.

Og det er selvfølgelig også (via OS X pref) muligt at rotere den
eksterne Samsung 20" skærm, som jeg har tilsluttet til min MacBook. Men
selv uden fod bliver det en ret ubekvem e-bogs-læser.

--

Kent

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-05-10 19:21

KentBM <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

> Muligvis Nvidia kontrolpanel, som jeg har på min Win 7 bærbar. Men under
> Windows 7 kan skærmen selvfølgelig også roteres med standard
> skærm-indstilling.

Standard skærmindstillinger i Windows?

Det er ellers noget der kaldes for nView Desktop Manager, men skulle
heller ikke kunne benyttes i Win 7:

http://superuser.com/questions/67459/nvidia-nview-manager-missing

Tilsyneladende osse brugbar med GeForce 9400M. Du kan se et screnn shot
længere nede - en helvedes masse indstillingsmuligheder.

--
Ikke ham på Facebook.