Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lukker hænger på Canon EOS 40D
Fra : Erik Hansen

Dato : 13-05-10 13:11

Hejsa.

Jeg har et Canon EOS 40D som i dag har påført sig noget mærkeligt.

Når jeg tager et billede så er det lige som lukkeren hænger, og
softwaren i kameraet går ned, LCD displayet bliver helt blank, der
står intet tekst og hvis jeg prøver t slukke kameraet på afbryderen
sker der ikke noget. Det er kun ved at tage batteriet ud at jeg får
liv i det igen. Først når batteriet sættes i klapper lukkeren ned
igen, og jeg kan se i gennem søgeren.
Det sker ikke hver gang, kun en gang i mellem, og en af de gange hvor
jeg satte batteriet i igen, skrev den fejlkode 99.

Jeg har prøvet at holde udløseren ned for at se om det kan tage
hurtige billeder og det går fint.

Noget som har en ide hvad jeg kan gøre, garantien er desværre udløbet
da det blev købt i marts 2008.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Allan

Dato : 13-05-10 14:22

Erik Hansen skrev:
> [...]
> hurtige billeder og det går fint.
>
> Noget som har en ide hvad jeg kan gøre, garantien er desværre udløbet

Det kunne lyde som om at batteriets kapacitet er ved at være begrænset.
Prøv med et nyt.

Fra : Allan

Dato : 13-05-10 14:29

Allan skrev:

> Det kunne lyde som om at batteriets kapacitet er ved at være begrænset.
> Prøv med et nyt.
Eller dårlige kontaktforbindelser mellem kamerahus og objektiv.

Fra : Erik Hansen

Dato : 13-05-10 19:32

On Thu, 13 May 2010 15:22:17 +0200, Allan <afuttb@mail.dk> wrote:

>Det kunne lyde som om at batteriets kapacitet er ved at være begrænset.
>Prøv med et nyt.

Batteriet er ellers ladt helt op, og indikatoren på LCD displayet
indikere fund styrke, så jeg tror ikke det skyldes det.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Per Jensen

Dato : 15-05-10 19:52

On 13/05/10 20.31, Erik Hansen wrote:

> Batteriet er ellers ladt helt op, og indikatoren på LCD displayet
> indikere fund styrke, så jeg tror ikke det skyldes det.

Kameraet måler på batteriets spænding, det giver ingen indikation om
batteriets "styrke" som sådan.

Når batteriet bliver træt stiger den interne modstand i det, og
spændingen stiger lidt.

Hvis du har et digitalmultimeter kan du prøve at måle spændingen henover
+ og - terminalen efter opladning.

Et Lithium ion batteri har en topspænding på 4,2 volt, og en
hvilespænding på ca 3,7 volt - måler du mere end 3,7 volt efter ladning,
er batteriet tjenesteligt til udskiftning.

// Per.

Fra : Erik Hansen

Dato : 16-05-10 09:10

On Sat, 15 May 2010 20:51:40 +0200, Per Jensen
<news@removethepigzapro.dk> wrote:

> [...]
>hvilespænding på ca 3,7 volt - måler du mere end 3,7 volt efter ladning,
>er batteriet tjenesteligt til udskiftning.

Nu er det et Li-ion 7,4 volt, så jeg kan ikke helt sammenligne med
dine tal, men efter jeg har målt på det i dag uden at oplade på det
samt der er taget en 20 - 30 billeder er der stadig 8,09 volt, på så
jeg formoder at det er i orden ude fra den beskrivelse du har angivet.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Per Jensen

Dato : 17-05-10 14:43

On 16/05/10 10.10, Erik Hansen wrote:

> [...]
> samt der er taget en 20 - 30 billeder er der stadig 8,09 volt, på så
> jeg formoder at det er i orden ude fra den beskrivelse du har angivet.

Batteripakken til 40D er to-cellet, derfor denne spænding. Du skal bare
tage mit regnestykke og gange med 2

Jeg har selv en 20D og en 40D, jeg tænkte bare ikke nærmere over at det
er en to-cellet pakke :-/

Men opførslen med at kameraet simpelthen blackouter efter at første
lukkergardin er aktueret, passer helt fint med træt batteri.

Om det skulle have noget med kommunikation med objektivet at gøre, kan
hurtigt afsløres, pil objektivet af, og hold hånden hen over åbningen så
du ikke får en masse støv ind, eller sæt dækslet på hvis du kan finde
det, og så bare knips derud af.

2x3,7 volt (typisk hvilespænding) er også 7,4 volt, så 8 volt
hvilespænding lyder som et træt batteri.

Jeg har lige målt mine 2 celler, de måler hhv. 7,62 og 7,65 Volt (de
sidder i et batterigreb)

// Per.

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 13-05-10 16:02

"Erik Hansen" <nej_tak_spam00@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtige billeder og det går fint.
>
> Noget som har en ide hvad jeg kan gøre, garantien er desværre udløbet

Det kan også være lukkeren som er kaput. Hvor mange billeder kar kameraet
taget?

Fra : Erik Hansen

Dato : 13-05-10 19:33

On Thu, 13 May 2010 17:02:22 +0200, "Hans Chr. Sørensen"
<hcs@tunenet.dk> wrote:

>Det kan også være lukkeren som er kaput. Hvor mange billeder kar kameraet
>taget?

Det har kun taget små 3.000 så efter min fornemmelse er det næsten som
nyt, det er i hvertfald meget lidt brugt.

Kan det tænkes noget skal smøres eller noget skidt.?

--
....::Hilsen Erik

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 14-05-10 08:10

> [...]
> nyt, det er i hvertfald meget lidt brugt.
>
> Kan det tænkes noget skal smøres eller noget skidt.?

Ja! Så skulle den jo ikke allerede være færdig.

Fra : KsK FUT

Dato : 15-05-10 13:47

"Erik Hansen" <nej_tak_spam00@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> nyt, det er i hvertfald meget lidt brugt.
>
> Kan det tænkes noget skal smøres eller noget skidt.?

der kigge sikket en linse der er faldet af hans objetiv , det er jo Canon

ksk

Fra : J

Dato : 15-05-10 14:45

?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 15-05-10 20:58

On 13-05-2010 14:11, Erik Hansen wrote:
> [...]
> hurtige billeder og det går fint.
>
> Noget som har en ide hvad jeg kan gøre, garantien er desværre udløbet

Jeg havde samme oplevelse 2 gange på et tidligere kamera. Her fik jeg
indtryk af, at det skyldtes uorginale batterier, når jeg 2 pænt mange
billeder under fodboldkampe. Men ved det ikke præcist. Det virkede
altid, når jeg tog ud og ind. Men ikke videre hensigtsmæssigt i den
situation.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk