MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Win7 - udfordring til ældre programmer
Fra : Marianne

Dato : 12-05-10 16:27

Hej

Jeg håber dælme, at der er en, der kan hjælpe mig her!

Jeg har adskillige programmer, som jeg har brugt på min gamle XP-maskine -
kæmpe-ordbøger, statistikpakker etc. (som tilsammen repræsenterer rigtig
mange kr.) - men jeg kan ikke få dem til at køre på min nye Win7, 64-bit.
Har selvfølgelig prøvet at sætte kompatabiliteten, men det synes ikke rigtig
at være en løsning.

Oxford University Press meddeler lakonisk:

"- For the 64-bit version of Windows 7, Micosoft has released a Windows
update. Be sure your Windows is up to date. It may also be necessary to set
Compatibility."

Jo tak - jeg er efter min egen opfattelse helt opdateret, men hvad kan de så
mene?

Hvad gør man lige???

mvh
Marianne

Fra : Cykelsmeden

Dato : 12-05-10 16:34

Marianne skrev:

> [...]
> på min nye Win7, 64-bit. Har selvfølgelig prøvet at sætte
> kompatabiliteten, men det synes ikke rigtig at være en løsning.

Jeg mener flere steder at have læst at hvis man er afh. af ældre
programmer, slipper man lettest ved at installere 32bit windows ???

finn

Fra : Marianne

Dato : 12-05-10 19:39

> Jeg mener flere steder at have læst at hvis man er afh. af ældre
> programmer, slipper man lettest ved at installere 32bit windows ???
>
> finn

Åhja - men er det eneste mulighed?

mvh
Marianne

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-05-10 19:45

On Wed, 12 May 2010 20:39:01 +0200, "Marianne" <mjanneh@gmail.com>
wrote:

>Åhja - men er det eneste mulighed?
Nej, men nok den nemmeste i en håndevending, men ikke nogen garanti
for at det så vil virke.

En alternativ måde er at installerer noget virtuelt OS i et program
for sig selv, og så her installerer et for enes program supporteret
windows version, men det fordre så en licens til windows (hvad version
man nu måtte ønske)
Man kan benytte Vmware workstation til at lave den virtuelle
installation, og så afvikle den i Vmware player, så kan den del gøres
gratis.

/Hans

Fra : Marianne

Dato : 12-05-10 21:39

> [...]
> Man kan benytte Vmware workstation til at lave den virtuelle
> installation, og så afvikle den i Vmware player, så kan den del gøres

Det, du skriver, er, at beskeden fra en af producenterne, så er forkert?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-05-10 06:06

On Wed, 12 May 2010 22:39:00 +0200, "Marianne" <mjanneh@gmail.com>
wrote:

>Det, du skriver, er, at beskeden fra en af producenterne, så er forkert?
Nej, jeg svare generelt på hvordan man med meget stor sandsynlighed
kan afvilke "ikke 64 bit kampatible") windows programmer under et 64
bits operativsystem (og andre programmer der ikke vil kører under
Windows 7).

>"- For the 64-bit version of Windows 7, Micosoft has released a Windows
>update. Be sure your Windows is up to date. It may also be necessary to set
>Compatibility."
Nu kan jeg ikke se hvilket program svaret vedrører, ejheller hvilken
version af Windows 7 (home/ulitmate/etc.) det vedrører.

/Hans

Fra : Marianne

Dato : 12-05-10 21:44

> [...]
> Man kan benytte Vmware workstation til at lave den virtuelle
> installation, og så afvikle den i Vmware player, så kan den del gøres

OK - lidt googling gav følgende:

Simply put, yes, you will be able to run your Windows XP apps on Windows 7.
First, there is a good chance the programs will function normally, without
any special attention. If this isn't the case, you can right click the
program icon and go to Properties. Under the Compatibility tab, you can set
the program to run under compatibility settings for Windows XP (or virtually
any other Microsoft Operating System). This step will, in 99% of cases,
allow legacy Windows XP programs to run fine under Windows 7. Lastly, if the
program still refuses to run, you can use a virtualization program. Windows
7 Professional (one step up from Home Premium) and Windows 7 Ultimate both
have access to a piece of software called "XP Mode." This is a free download
from Microsoft that will only work on Windows 7 Professional and up, that
gives you a copy of Windows XP in a virtualized environment in which you can
install applications that will only work on XP. You will be able to access
these programs normally from the start menu, but they will load in XP,
removing any compatibility issues. Take note, however, that XP Mode requires
specific hardware to function, so check Microsoft's website for more details
if you require XP Mode. If you don't want to use Microsoft's XP Mode, you
can always purchase virtualization software from 3rd party vendors. In
addition, Microsoft offers a tool called the Windows 7 Upgrade Advisor,
found at
[http://www.microsoft.com/windows/windows-7/get/upgrade-advisor.aspx]. This
tool will check all of your hardware and software to determine if your
system would be compatible for an upgrade to Windows 7, but can also be used
to find out if any specific applications are incompatible with Windows 7. I
would highly recommend using this tool. All in all, application
compatibility should not be too large of an issue with Windows 7, as the OS
has been designed with backward compatibility in mind.

For more info on application compatibility, see
http://www.microsoft.com/windows/windows-7/features/whats-new-work.aspx?tab=2

mvh

Marianne

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-05-10 06:25

On Wed, 12 May 2010 22:44:20 +0200, "Marianne" <mjanneh@gmail.com>
wrote:

> [...]
>any other Microsoft Operating System). This step will, in 99% of cases,
>allow legacy Windows XP programs to run fine under Windows 7.
Pas på med at lægge for meget i deres procentsatser. de skriver at
mange ældre (ikke skrevet til Windows 7) programmer kan bringes til at
køre ved at skrue i egenskaberne.

> [...]
>have access to a piece of software called "XP Mode." This is a free download
>from Microsoft that will only work on Windows 7 Professional and up,
Microsoft løsning som er meget lig det jeg skitserede i det første
afsnit du øverst citerer, men MS løsning fordre så Windoes 7
Professionel.

>Take note, however, that XP Mode requires
>specific hardware to function, so check Microsoft's website for more details
>if you require XP Mode.
Nok værd at undersøge inden man evt. opgraderer til Professionel
versionen.

>If you don't want to use Microsoft's XP Mode, you
>can always purchase virtualization software from 3rd party vendors.
Det jeg skitserede i det du citerer.

> [...]
>compatibility should not be too large of an issue with Windows 7, as the OS
>has been designed with backward compatibility in mind.
Måske værd at forsøge, hvis denne advisor kan køre under windows 7
kunne du prøve det, hvis den komme ud med at nogle af dine pt.
installerede programmer er inkompatible med W7, ja så er det dommen og
du skal over virtualisering for at komme videre, enten ved en
opdatering til W7 pro eller 3de parts virtualiserings programmer.

Men vær opmærksom på at advisoren er tiltænkt at afvikles på et
"ældre" operativsystem (etv. også ældre HW) som man påtænker at
opgraderer til W7, derfor kan det være at den ikke kan afvikles på W7.

/Hans

Fra : Marianne

Dato : 13-05-10 06:45

> Pas på med at lægge for meget i deres procentsatser. de skriver at
> mange ældre (ikke skrevet til Windows 7) programmer kan bringes til at
> køre ved at skrue i egenskaberne.

Ja - statstikken er i hvert fald dår ig her - jeg har 4 programmer, der ikke
kan køre ud af 6.

> [...]
> Professionel.

> Nok værd at undersøge inden man evt. opgraderer til Professionel

Min 7'er er 'ultimate'

> Det jeg skitserede i det du citerer.

OK

> [...]
> "ældre" operativsystem (etv. også ældre HW) som man påtænker at
> opgraderer til W7, derfor kan det være at den ikke kan afvikles på W7.

Ja - jeg prøver

mvh
Marianne

Fra : Cykelsmeden

Dato : 13-05-10 09:40

Marianne skrev:

> [...]

hvis du ender op med virtualisering, kan du jo også vælge MSegen
virtualPC.
Nu luder du ikke til at være begynder mht. PCproblemer, men min egen
erfaring med VM/vPC er, at microsofts model er enklere og hurtigere at
implementere, men at VM er mere bøvlet, men mere stabil og med højere
performance (min favorit)

finn

Fra : Jakob

Dato : 13-05-10 13:43

On Thu, 13 May 2010 07:45:06 +0200, Marianne wrote:

> Min 7'er er 'ultimate'
>

> mvh
> Marianne

Prøv at hente Microsofts XP mode til det der ikke vil
http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx
--

/Jakob
Battle Against Any Raid Five