Bedre GPS... - Mon vi kan mærke det på van~
Fra : Ukendt

Dato : 11-05-10 14:29

http://crn.dk/nyheder/Nye-satellitter-giver-bedre-GPS-1.351005.html?utm_source=crn-for2_newsletter&utm_medium=newsletters

Det er jo meget godt, men hvis søkortene - og ikke mindst
dybdekurverne - ikke har en tilsvarende nøjagtighed, så har *vi* vel
ikke så meget glæde af den forøgede præcision ... ...

Jeg har dog været ganske imponeret over den nuværende præcision, når
jeg f.eks. har sat waypoints ind i form af sømærker, havneindløb, o.l.
Der var ikke mange meters difference imellem kort og virkelighed ...

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-05-10 08:14

Hej Flemming,

Den forbedrede nøjagtighed er nok ikke baseret på lystsejlerne.
Dybdekurverne er en variabel størrelse hvori indgår sandvandring og
vanddybdeændringer forårsaget på anden måde.

Priserne på vores typer modtagere er i lavprisklassen andre kan dyrere
modtagere afhængig af det formål de skal benyttes til.

Ledningsentrepenører og Landbruget kan til gengæld have stor glæde af
mere nøjagtige GPS signaler, herved kan reference sendere måske
undgås.
Se f.eks dette link:
http://www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Praecisionsjordbrug-og-GIS/Sider/GPS_til_enhver_anvendelse1.aspx

Til almindelig navigationsbrug i forhold til søkort er vores nuværende
GPS modtagere til brug i lystbåde ganske fremragende,kalibrerings
nøjagtigheden i forhold til søkortene og de algoritmer der anvendes i
navigationsprogrammerne, taget i betragtning.

Mvh/Harding

Fra : Christian Stidsen

Dato : 12-05-10 09:15

Jeg vil nok stille mig enig med Harding - de nye forbedrede signaler vil
ikke være til den store gavn for lystbådssejlads o.l.
Og set den anden vej rundt, hvad skal man bruge så nøjagtige positioner til
i en lystbåd ?
Hidtil har nøjagtigheden på GPS-systemet som bekendt været på ca 15 meter,
og det er vel langt rigeligt ?

Jeg er selv erhvervssejler, og har arbejdet med nøjagtigheder ned til 1
meter hvilket vi havde brug for.
Det er klart, at i vores tilfælde vil mere nøjagtige positioner kun være til
det gode!

Mht landbruget tror jeg stadig de vil bruge referencestationer - det vil nu
engang give dem en bedre positione, og i og med de laver deres egne lokale
referencestation er det jo ikke den store omkostning i forhold til hvad de
kan vinde på det ved markarbejdet.

M.v.h.

Christian

Fra : John Hilt

Dato : 21-05-10 21:05

On Wed, 12 May 2010 10:14:37 +0200 Christian Stidsen
wrote in news:dk.fritid.sejlads

>Og set den anden vej rundt, hvad skal man bruge så nøjagtige positioner til
>i en lystbåd?

Finne grunner og gode fiskeplasser? Unngår å seile på feil side av
sjømerker i tett tåke, eller stummende mørke? Det er alltid greit å vite
hvor man er, med størst mulig presisjon.

Et eksempel: For noen år siden, før GPS ble vanlig, navigerte jeg etter
Decca og kompass øst for Grenå havn, på vei vestover. Plutselig ble det
så mørkt at jeg ikke kunne se hånden foran meg, og heller ikke
kompasset.

Decca-navigatoren blinket da plutselig rødt, og anga en unøyaktighet på
1500 meter. I mørket skimtet jeg da såvidt et sjømerke til styrbord, som
skulle ha vært til babord. Sjømerket markerer en av Danmarks få
kalksteinsgrunner, som nylig hadde skrelt bunnen av en cabincruiser. Den
sank som et strykejern. Tanken på dette gjorde meg ganske skjelven da
jeg var kommet vel i havn.

>Hidtil har nøjagtigheden på GPS-systemet som bekendt været på ca 15 meter,
>og det er vel langt rigeligt?

Min Garmin GPS har typisk en nøyaktighet på +/- 1 meter ved fri sikt til
horisonten i sør. Så stor unøyaktighet som +/- 15 meter har jeg aldri
opplevd med GPS.

--

He walketh on the water, and they all sayeth unto Him:
- How the *fuck* did you do that?

Fra : Ole Pagh

Dato : 22-05-10 07:00

John Hilt forklarede den 2010-05-21:

> Min Garmin GPS har typisk en nøyaktighet på +/- 1 meter ved fri sikt til
> horisonten i sør. Så stor unøyaktighet som +/- 15 meter har jeg aldri
> opplevd med GPS.

Je tror at du her begår den klassiske fejl at opgive den nøjagtighed
som DIN GPS beregner og viser. På min gamle Garmin GPS128 hed det vist
EPE (Estimated Position Error).

Det tal er udelukkende baseret på nøjagtigheden af de
beregningsalgoritmer der er i GPS'en ved en given satellitgeometri og
det er kun en lille del at de samlede usikkerhedsbidrag.
Det er desuden et dejligt lille tal, som GPS fabrikanterne ynder at
opgive i deres salgsmateriale.

Der er mindst 6 yderligere fejlkilder som bidrager. Her taget fra
linket herunder:

1) Ephemeris data--Errors in the transmitted location of the
satellite
2) Satellite clock--Errors in the transmitted clock, including SA
3) Ionosphere--Errors in the corrections of pseudorange caused by
ionospheric effects
4) Troposphere--Errors in the corrections of pseudorange caused by
tropospheric effects
5) Multipath--Errors caused by reflected signals entering the
receiver antenna
6) Receiver--Errors in the receiver's measurement of range caused by
thermal noise, software accuracy, and inter-channel biases

link: http://edu-observatory.org/gps/gps_accuracy.html

Alle disse fejlkilder kan koges sammen til et matematisk udtryk for den
samlede usikkerhed med f.eks. 95 % sandsynlighed.

Men en meget lettere måde at finde ens GPS's aktuelle nøjagtighed på er
at lade den stå på et fast sted i f.eks. 24 timer og så logge alle data
og plotte disse ind i et diagram.
Det kan f.eks VisualGPS:
http://www.visualgps.net/VisualGPS/default.htm

Så vil du erfare at vores almindelige, billige forbruger GPS enheder
(L1 C/A code) uden differential korrektion (SBAS / EGNOS) vil have en
typisk horisontal nøjagtighed (95%) på 8-15 m og med SBAS 3-4 m.

Før 1. maj 2000 da der blev 'slukket' for den ekstra bevidst tilførte
unøjagtighed (SA), var den samlede præsition omkring 50-100 m.
Det kommer forhåbentlig ikke igen.

--
/ Ole

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-10 10:28

God kommentar Ole ... Og så kan jeg iøvrigt ikke nære mig - jf. vores
tidligere debat: Hvad er nøjagtigheden af de søkort, som vi sejler
rundt efter? ...

Men, som jeg tidligere har givet udtryk for: Jeg er generelt meget
tilfreds med nøjagtigheden af min GPS til mit formål.

Flemming Torp

Fra : HEME

Dato : 22-05-10 11:12

Hej Flemming mfl.

Du kan gratis hente
http://www.kms.dk/NR/rdonlyres/1A7277E1-3A0C-4FF3-B7FB-78EDE0CFB8F5/0/Bagomsoekortet_ny.pdf
Her er megen god information om søkortets (de officielle danske søkort!)
nøjagtighed.

mvh
HEME

Fra : Ole Pagh

Dato : 24-05-10 06:22

Flemming Torp formulerede lørdag:
> Og så kan jeg iøvrigt ikke nære mig - jf. vores
> tidligere debat: Hvad er nøjagtigheden af de søkort, som vi sejler rundt
> efter? ...

Der skal man, som HEME skriver have fat i værket "Bag om Søkortet", som
i øvrigt er trættende at læse, fordi der hele tiden gentages med en
irreterende løftet pegefinger: ...Navigatøren skal..., Navigatøren
bør...

Jeg ved ikke hvor nøjagtige de geodætiske referencepunkter som er opsat
rundt omkring på f.eks. toppen af bakker er, men hvis man f.eks.
placerer sin GPS antenne på toppen af sådan en pæl og så logger i
f.eks. 24 timer med 5 sek. interval og plotter det ind i et diagram,
får man et indtryk af sin modtagers nøjagtighed.

> Men, som jeg tidligere har givet udtryk for: Jeg er generelt meget tilfreds
> med nøjagtigheden af min GPS til mit formål.

Helt enig. GPS & sund fornuft er den bedste blanding.

--
/ Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-05-10 03:51

Et godt input Ole!

Ja det er rigtigt at GPS fabrikanterne "pynter" lidt på nøjagtigheden.
Deres test er klippet ud fra en periode af data på præcis 24 timer.
Der er i perioden ikke konstateret anomal solaktivitet med tilhørende
ionosfæriske forstyrrelser, som der er i virkeligheden.
Desuden skal man være opmærksom på at satelliter der ligger under 45
grader fra zenit normalt har så stort et støj/signalforhold at de ikke
kan anvendes. Desuden forekommer det ofte at der kun er tre satelitter
tilbage for positionsbestemmelsen og at disse i korte perioder kan
ligge på linie og derfor vil en positionsbestemmelse ikke være mulig.
Afhængig af modtageren/PC´ens program og indstilling giver dette
forskellige eller ingen advarselssignal.

Endelig skal man da heller ikke regne med at en bøje står korrekt.
Ankerets position kan være korrekt; men på grund af
vandstandsforskelle og dermed afstanden fra bøje og ned til anker, kan
bøjen, afhængig af strømmen, flytte sig op til 50 meter til hver side,
hvor den står på dybt vand.
Kun de bøjer der står ved anduvning til småhavne med lavt vand omkring
står rimeligt nøjagtigt.
Kan man ikke finde dem i tåge og ens udstyr og kort ikke har en
tilstrækkelig nøjagtighed, må man blot søge lidt væk fra stedet og
ankre op indtil forholdene bedres.

Endelig har kortene også unøjagtigheder. nok ikke så meget i
tegningen; men som hidrørende fra grundlaget, projektion, datum m.m.

Derfor skal vi med alm. GPS i både ikke stole 100% på
positionsangivelsen men desforuden bruge et passende skøn over mulige
unøjagtigheders indflydelse. Husk altid på at ansvaret for
navigationen alene påhviler skipper og hans dømmekraft.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-05-10 13:10

Ved et tilfælde formulerede Ole:
"Jeg ved ikke hvor nøjagtige de geodætiske referencepunkter som er
opsat rundt omkring på f.eks. toppen af bakker er".

Hertil kan forklares:

Usikkerheden ligger på kun 1,5 buesekund. Det svarer til, at vi kunne
se hver sidekant på en 50-øre på 300 meters afstand.

M.h.t. navigatøren "skal/bør" terminologien, så er det vel ikke for
meget forlangt, stedse at gøre opmærksom på det ansvar der påhviler en
navigatør.

Mvh/Harding