Google kalender kan man synce sådan her ??
Fra : jagge

Dato : 11-05-10 10:01

Hey

Jeg har set at agendus nu er kommet i en ny version og jeg vil MEGET
gerne have en erstatning til Apples.

Problemet er at jeg også vil have sync med apple kalender (faktisk busy
cal på desktoppen)

Anyway min desktop kalender består af min private + import af en firma
gmail kalender. Jeg vil jo gerne have det hele inkl farver på aftaler
over i agendus på iphone og det kan man så vidt jeg kan se kun via gmail
kalender. MEN kan jeg få gmail kalender til at importere alt inholdet
fra mine to kalendere, og eksportere til disse når jeg laver nye aftaler
??

Håber ikke spørgsmålet er for knudret.

MVH

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 11-05-10 15:25

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Jeg har set at agendus nu er kommet i en ny version og jeg vil MEGET
> gerne have en erstatning til Apples.

Jeg se at Agendus er en iPhone-kalender.

> Problemet er at jeg også vil have sync med apple kalender (faktisk busy
> cal på desktoppen)

Her kan du se et firma der er i gang med at lave kalender- og
opgavesynkronisering til Apples extensible Sync Service [Sneleopard].

<http://pocketinformant.com/products_info.php?p_id=pocketinformant_iphon
e&tab_id=sync>

Regn også med at der kommer sync til iCal på iPhone. Som gennem MobileMe
vil gå ind i de selv samme Sync Services.

Jeg ved ikke om andre virksomheder er i gang med tilsvarende systemer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-05-10 15:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> vil gå ind i de selv samme Sync Services.
>
> Jeg ved ikke om andre virksomheder er i gang med tilsvarende systemer.

Det er jo lidt tom luft at snakke om et produkt de ikke har lavet
endnu.... ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-05-10 18:58

> Det er jo lidt tom luft at snakke om et produkt de ikke har lavet
> endnu.... ?

Som de er ved at lave - selv om de nu også siger at det har vist sig
vanskeligere end de havde regnet med. En public beta til Windows Outlook
frigivet i januar er stadig - en public beta. Og synkroniseringen til
Sync Services [på iPhonen er det samme opdateringer af PI-softwaren der
bruges] giver problemer.

Jeg går dog ud fra at når iPhoneOS 4.0 frigives vil synkroniseringen til
iCal på iPhone gå gnidningsløs [og dermed synkroniseringen til MobileMe
og Sync Services]. Men det gælder kun for kalenderdelen.

Det der også er med, og som kræver direkte adgang til en Mac med
extensible Sync Services [Sneleopard] er tasks, som skal kunne
synkroniseres direkte med andre programmer på Mac af samme art. Tasks
som i modsætning til dem man finder i iCal også indeholder startdato,
estimeret længde, projekt og kontext. Ligesom i OmniFocus.

Som i øvrigt også er kommet i knibe. Folk rapporterer og dubleringer af
tasks når der synkroniseres til iCal. Grunden er naturligvis at der slet
ikke synkroniseres til iCal men til Sync Services, /og at disse nu
extensible Sync Services nu fuldt ud synkroniseres gennem MobileMe, også
når det drejer sig om tasks/. OmniFocus går ud fra at man skal
synkronisere med en central base anbragt på iDisk, og fra hver enkelt
Mac synkronsere disse tasks til den lokale Sync Services.

Cirkulære synkroniseringer er en uting ...

Men lad os se hvad der sker ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-05-10 19:04

> [...]
> iCal på iPhone gå gnidningsløs [og dermed synkroniseringen til MobileMe
> og Sync Services]. Men det gælder kun for kalenderdelen.

hvorfor går du ud fra det ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-10 04:08

> hvorfor går du ud fra det ?

Fordi det er fremgået af hvad jeg har læst. Med iPhone OS 4.0 bliver det
muligt for 3. parts kalenderprogrammer at synkronisere med den
indbyggede iCal, med den ene begrænsning at 3. parts programmer ikke kan
defineres nye kalendere; det skal ske på normal vis. Men den er vel til
at leve med.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-05-10 15:40

> [...]

> kalender. MEN kan jeg få gmail kalender til at importere alt inholdet
> fra mine to kalendere, og eksportere til disse når jeg laver nye aftaler

hvad bruger som desktop kalender .. iCal ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-05-10 18:58

> hvad bruger som desktop kalender .. iCal ?

BusyCal, der virker som en »iCal Pro«, synkroniserer let med Google
Calendar, der sikker godt kan synkronisere med Agendus.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-05-10 19:04

> BusyCal, der virker som en »iCal Pro«, synkroniserer let med Google
> Calendar, der sikker godt kan synkronisere med Agendus.

gud fader du støjer ....

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-05-10 22:18

> BusyCal, der virker som en »iCal Pro«, synkroniserer let med Google
> Calendar, der sikker godt kan synkronisere med Agendus.

Jeg kan bare ikke lige overskue hvor meget jeg kan synce frem og tilbage
men det burde jo virke.

Alså min Ical importere en google kalender med diverse aftalekategorier
så min ical kalender er en blanding af mine egne kalender data og google
importen.

Den samlede kalender information vil jeg så synce over i en anden google
kalender for at bruge den som springbræt til agendus.

Det jeg ikke kan overskue er at hvis jeg tilføjer data i agendus i en
kalender kategori der har oprindelse i den første google kalender vil
det så blive syncet hele vejen baglæns.......

Gider ikke lige brænde pengene af på programmet hvis det ikke virker,
men jeg kan jo selvføligelig prøve med google først.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-05-10 22:19

> [...]
>
> Gider ikke lige brænde pengene af på programmet hvis det ikke virker,
> men jeg kan jo selvføligelig prøve med google først.

når du siger "import" er det så en engangs import eller "sync"
kontinuerligt ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-05-10 22:53

> når du siger "import" er det så en engangs import eller "sync"
> kontinuerligt ?

he jeg mener bestemt kontinuerlig sync. Du har ret det er en væssentlig
pointe.

Jeg kunne selvføligelig importere alt mit Ical over i google. Herved
oprettes der vel kategorier der modsvarer dem jeg har i ical. Så kunne
jeg slette dem i Ical og herefter abonnere på dem i google.

Lidt bøvlet men det kunne funge.

MVH

Jakob

MVH

Jakob

Fra : jagge

Dato : 11-05-10 22:11

> hvad bruger som desktop kalender .. iCal ?

altså jeg bruger jo busy cal, men det trækker jo bare data fra Ical, så
ja det gør jeg. Data i ical og busy cal er hvertfald helt identisk.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-05-10 22:15

> altså jeg bruger jo busy cal, men det trækker jo bare data fra Ical, så
> ja det gør jeg. Data i ical og busy cal er hvertfald helt identisk.

suk .. jeg skal lære at læse langsommere ... men det stod i 2 ord.

ja, BusyCal syncer data igennem Sync Services ... så alt hvad du kan
synce via Google Calendar vil du jo kunne synce til det App på telefonen

Mit råd vil nok være at tage en god backup af dine data og så prøve dig
frem med hvordan du kan få det igennem Google Calendar og samtidig
beholde adskildelsen mellem de forskellige kalendre.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-05-10 22:51

> Mit råd vil nok være at tage en god backup af dine data og så prøve dig
> frem med hvordan du kan få det igennem Google Calendar og samtidig
> beholde adskildelsen mellem de forskellige kalendre.

Jeg har nu rodet lidt med det og det ser ud til at man IKKE kan synce
ical kategorier over i google kalender.

MEN jeg kan se og redigere google kalender kategorier via ical. Så en
løsning kunne være at oprette de kategorier jeg bruger i Ical igen men
denne gang i google kalender, og så begynde at bruge dem istedet for
ical versionen.

På den måde vil min ical bestå af indhold fra 2 forskellige google
kalendere som så kan smides over i agendus, men det er sgu en smule
bøvlet men måske ok når det er gennemført.

Hmm kan ikke forstå at der ikke er en sync application mellem google
kalender og ical, leder lige lidt mere.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-05-10 22:54

> [...]
> bøvlet men måske ok når det er gennemført.
>
> Hmm kan ikke forstå at der ikke er en sync application mellem google

understøtter Google Calendar ikke CalDAV efterhånden ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-05-10 23:04

> understøtter Google Calendar ikke CalDAV efterhånden ?

Er ikke helt med på hvad det er MEN jeg har fundet ud af at jeg kan få
en menu frem ved alle mine kalendre hvor jeg kan vælge " publish to
google calender", juhu det prøver jeg lige.

Hvis jeg publisher google kalender 1 (importeret fra en google konto) og
mine ical kalenderkategorier til google konto 2, og herefter syncer
denne med agendus funger det måske.

Hygge

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-10 04:08

> Jeg har nu rodet lidt med det og det ser ud til at man IKKE kan synce
> ical kategorier over i google kalender.

Du kan i hvert fald gøre det gennem BusyCal, hvor det er ganske let.

Det er sådan jeg gør det - i hvert fald indtil iPhone OS 4.0 kommer, og
tingene burde kunne forløbe lettere, uden om Google Calendar.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 12-05-10 08:07

> Du kan i hvert fald gøre det gennem BusyCal, hvor det er ganske let.
>
> Det er sådan jeg gør det - i hvert fald indtil iPhone OS 4.0 kommer, og
> tingene burde kunne forløbe lettere, uden om Google Calendar.

Ja det har jeg lige fundet ud af. Jeg ærgrer mig noget over at have købt
agendus, de havde ikke en demo version.

Det funger faktisk, MEN det går langsomt når jeg åbner agendus på iphone
går der 20-30 sek før den har syncet og det allene dur ikke for mig.

Så er skærmen også rigtigt dårligt udnyttet man skal scrolle uendeligt
for at se en hel dag i "day view" det burde bestemt ikke være nødvendigt
med den opløsning.

Der er heller ikke noget med at rotere skærmen for at få overblik, eller
ved tekstinput.

Spildte penge, må hellere lave et review på appstore.

Men tak for hjælpen

Jeg HÅBER at apple opper sig i OS 4.0 og kommer en smule mere
funktionalitet i den kalender som uge view og andet.

Hvad har du hørt om sync ??

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-05-10 08:28

> Det funger faktisk, MEN det går langsomt når jeg åbner agendus på iphone
> går der 20-30 sek før den har syncet og det allene dur ikke for mig.

ugh ... det er skidt ... gør den hver gang ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 12-05-10 21:58

> ugh ... det er skidt ... gør den hver gang ?

Yes og det går ikke hurtigere efter 1 gang. Nu har jeg lige ventet noget
der ligner 40 sek, fuldstændigt ubrugeligt.

Jeg kan selvføligelig vælge IKKE at synce men det er jo lige så
ubrugeligt ikke at have opdateret data i sin kalender.

ØV øv

MVH

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-10 10:10

> [...]
>
> Det funger faktisk, MEN det går langsomt når jeg åbner agendus på iphone
> går der 20-30 sek før den har syncet og det allene dur ikke for mig.

Den skal naturligvis kun synce når man beder om det. Derudover burde en
sync går hurtigt når man ikke taler om den første.

Men Google Calendar er og bliver en nødløsning.

> [...]
>
> Jeg HÅBER at apple opper sig i OS 4.0 og kommer en smule mere
> funktionalitet i den kalender som uge view og andet.

Det skal du ikke regne med. Af samme grund har jeg forlængst droppet
iCal som »primær« kalender, og bruger i stedet Pocket Informant - som i
øvrigt /har/ en demo. En gratis light-udgave.

> Hvad har du hørt om sync ??

At man med OS 4.0 vil kunne synce direkte med iCals database [dog ikke
nye kalender; kalendere skal defineres i iCal, eller i Indstillinger
hvis vi taler om kalendere man abonnerer på].

iCal syncer naturligvis så videre med MobileMe, hvis man abonnerer på
denne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 12-05-10 21:58

> [...]

> iCal som »primær« kalender, og bruger i stedet Pocket Informant - som i
> øvrigt /har/ en demo. En gratis light-udgave.

har prøvet den MEN det at der ikke var ical sync og push alarmer var et
nogo for mig. Mener det var de argumenter :0)

Men det lyder godt med det OS4 det er da nogle helt nødvendige
opdateringer.

MVH

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-10 08:41

> [...]

> nogo for mig. Mener det var de argumenter :0)
>
> Men det lyder godt med det OS4 det er da nogle helt nødvendige

Ja, de burde have været der allerede ved 3.0, men hellere sent end
aldrig.

I dag synkronseres iCal [på iPhone] gennem MobileMe, og syncen på Mac
går gennem BusyCal til Google Calendars til Pocket Informant [på
iPhone].

I dag arbejder de så på en direkte sync til Sneleopardens extensible
Sync Services. Jeg så så i går at hvis ikke OmniGroup selv laver en sync
til disse services, så vil WebIS [PI] selv lave en AppleScript løsning.
Samtidig planlægger de nu at lave en direkte Mac-udgave af deres Pocket
Informant, som ellers kun er til iPhone [og snart også til iPad].

Men hvor lang tid det ligger ude i fremtiden - må guderne vide.

De vil i øvrigt lave noget tilsvarende til Things. Såvel OmniFoucs som
Things er task [eller todo eller action] applikationer uden kalenderdel.
PI integrerer kalender og tasks med start- og slutdato [iCal på Mac +
BusyCal har kun slutdato], project, context og varighed.

Som følge af de stærkt begrænsede synkroniseringsmuligheder når det
drejer sig om tasks bruger jeg i dag udelukkende OmniFocus til det, mens
PI er min kalender på iPhone, BusyCal på Mac og Outlook på Win.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk