Tænk, hvor nemt ... soden næsten væk ... ;~
Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 14:19

Det må da siges at være en for os sejlere nærliggende måde at løse en
stor del af vores sodproblemer på ... ... Hvem tør?:

http://ing.dk/artikel/108688-en-sjat-vand-i-dieseltanken-fjerner-89-procent-sodpartikler?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingeftermiddag

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-05-10 08:57

Hyggelig læsning og sjove kommentarer.
Man skal lægge mærke til ordene: "mikroemulsion af olie og vand ", der
står heller ikke hvad der er for vand; men du ved teknisk funderede
udredninger er der ikke overskrifter i.
Det kræver udstyr der kan mikroemulgere på senest mulige sted inden
forbrændingen.
En sjat vand i tanken fremmer kun det såkaldte dieselpest problem og
har ikke noget sammenhæng med forsøget.

Mvh/Harding

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-05-10 17:09

Den Mon, 10 May 2010 15:18:58 +0200 skrev Flemming Torp:

> [...]
procent-sodpartikler?
utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingeftermiddag

Jeg blev ret forbavset, for ikke at sige meget harm, da jeg så en
udsendelse på DR2 omhandlende det svineri, i dobbelt forstand, som store
skibsmotorer forårsager.
Disse motorer forbrænder nærmest tjære, nemlig "bunker-olie", og
forurener ligeså meget som 1 million personbiler!!

Ufatteligt at ingen politikere formår at kræve, at dette svineri straks
bringes til ophør.

--
Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-10 17:11

Den 10 May 2010 16:09:14 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> Disse motorer forbrænder nærmest tjære, nemlig "bunker-olie", og
> forurener ligeså meget som 1 million personbiler!!

Og transporterer lige så meget som hvor mange millioner personbiler?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 17:15

"Karl Erik Christensen" <none@none.invalid.co> skrev i meddelelsen

> [...]
> forurener ligeså meget som 1 million personbiler!!
>
> Ufatteligt at ingen politikere formår at kræve, at dette svineri straks

Og miste bestikk--- oops - partitilskuddet?
Det går jo slet ikke---

MVH
Egon

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-05-10 17:43

Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> forurener ligeså meget som 1 million personbiler!!
>
> Ufatteligt at ingen politikere formår at kræve, at dette svineri straks

Og hvor mange millioner personbiler skal der så til for at transportere
samme mængde gods?

Disse hurtige populistiske sammenligninger som journalister er
verdensmestre i og desværre næsten altid tyger til, siger ikke en
tøddel. Desværre er Ingeniøren også hoppet med på den vogn selv om de
påstår de er et teknisk fagblad.

Det vil være mere relevant at se på hvor meget brændstof pr fragtet kg
gods pr km der bliver brugt og hvilken mængde af forurening det
medfører. Derefter kan man sammenholde det med hvad andre alternative
fragtformer som fly, tog, lastbil etc. udleder.
I denne rapport fra Mærsk står der lidt på side 11 om CO2 udledningen i
fht. andre transport typer.
http://www.maersk.com/Sustainability/Documents/CO2bookletApril2008.pdf

Iøvrigt, når du bliver så harm over at de bruger bunker-olie i
maskineriet på skibene, så kan du måske fortælle mere om hvor meget
renere det er først at rafinere olien på et olierafinaeri? Det er vel
heller ikke ren luft og vand de lukker ud?

Og det sidste og vigtigste spørgsmål: Hvad gør du SELV for at undgå
unødig forurening - kan du leve med alternativerne?
Med det spørgsmål menes ikke kun om du husker at slukke for lyset og
spare på vandet mv. Næh, lader du være med at købe et 36" fladskærms tv
fordi du ved de bliver produceret i asien og transporteret på svinende
skibe? Lader du være med at købe spanske tomater om vinteren men i
stedet klarer dig igennem årstiden med de grøntsager naboen har dyrket?
I stedet for at kaste skylden på politikerne og kræve handling fra deres
side, synes jeg folk selv skulle tage ansvar. Den ansvarsfraflygtigelse
der hærger samfundet er til at brække sig over.

- Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-10 18:00

Den Mon, 10 May 2010 18:42:58 +0200 skrev Lars Kristensen:

> [...]
> renere det er først at rafinere olien på et olierafinaeri? Det er vel
> heller ikke ren luft og vand de lukker ud?

Er bunker-olien ikke netop resultatet?

Efter hvad jeg lærte i folkeskolen, sker der på raffinaderiet en
opdeling efter hvor tyk olien er - asfalt i bunden, så tjære, så
bunkerolien, og højere oppe petroleum, dieselolie, benzin og øverst
naturgas.

Førhen, da man ikke vidste hvad man skulle bruge naturgassen til,
blev den bare brændt af. Deraf billederne med en konstant gasflamme
over raffinaderiet (eller endda boreplatformen). Hvis man ikke kunne
bruge bunkerolien til noget fornuftigt, ville det helt sikkert gå
på samme måde med den.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 10-05-10 17:43

Det var dog en en-sidig holdning. Totalt ude af proportioner.

OK, der findes gamle polske, russiske og andre 3.lande's flåder, hvor
skibene er over 30år, og det er sikkert også sådan at der er nogle redere
der ikke har installeret afsodnings anlæg m.v.

Men for alle nyere Skibe, og især den danske flåde, gør hvad der er teknisk
muligt for tiden.

Man kan så bekymre sig over de skibe der, når de bliver for gamle, bliver
udflaget til lande og systemer som er ligeglade, og så kan denne kommentar
læses forfra, fra linie 3.

Alle store skibe, og mange små skibe sejler på tung olie, da det generelt er
billigere og nemmere at raffinere, end indkøbt diesel olie.

PÃ¥ et moderne handels skib, der ligger den tunge olie ligger i en dobbelt
bund, og det har konsistens som tjære.
Herfra flytter man gennem filtre og varme systemer, brændstoffet op i dags
tankene. Brændstoffet herfra renset og raffineret, og sendes til motorerne,
(det brændstof kan en normalt dieselbil køre på).

Efter diverse genvindings processer, og filter processer, som er helt på
højde med andre Danske generator anlæg (f.eks. på Amager)
Så er det nærmest ren vanddamp der kommer ud af skorstene.

mvh
/Børge

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-05-10 17:26

Den Mon, 10 May 2010 16:11:10 +0000 skrev Kent Friis:

> Og transporterer lige så meget som hvor mange millioner personbiler?
>
> Mvh
> Kent

Thats not the question, dear Kent

Forureningen kan nemt undgås. Heldigvis arbejder flere forskere rundt
omkring på at nedbringe den.
Det jeg syntes var mest interessant, var en svensker der ved forsøg med
at pumpe luft ud langs skibssiden, kunne nedbringe forbruget af bunker-
olie betragteligt.

Men det ser desværre ud til at skibsrederne skal tvinges til at investere
i disse tiltag.

--
Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-10 17:39

Den 10 May 2010 16:25:47 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> Det jeg syntes var mest interessant, var en svensker der ved forsøg med
> at pumpe luft ud langs skibssiden, kunne nedbringe forbruget af bunker-

"Forsker", "forsøg".

> Men det ser desværre ud til at skibsrederne skal tvinges til at investere
> i disse tiltag.

De gør det der bedst kan betale sig. At nedbringe forbruget vil altid
være et mål, men det kræver lige at de kommer fra laboratoriet ud
i "butikkerne".

Du kunne lige så godt skrive "men det ser desværre ud til at bilisterne
skal tvinges til at investe i brint-biler".

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-05-10 19:04

> [...]

> kaste skylden på politikerne og kræve handling fra deres side, synes jeg
> folk selv skulle tage ansvar. Den ansvarsfraflygtigelse der hærger

Hvor var det nu jeg sidst hørte den sang?

Åh ja, det var jo i en børnehave, hvor en flok pædagogkvinder skulle løse
et simpelt problem.
De diskuterede i timevis: "Hvis nu bare verdenen havde været perfekt.",
men det var verdenen jo ikke, og derfor blev det simple problem ikke løst.

På kort sigt kan man fjerne en mængde forurening - det er nu engang
nemmere at sætte noget i værk for 50 containerskibe, end for 50 millioner
biler, for det haster vistnok. Men på lang sigt skal alle muligheder
analyseres.

Jeg for mit vedkommende spiser økologiske gulerødder - så kan jeg slå en
skid, med ren samvittighed.

--
Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-10 19:13

Den 10 May 2010 18:04:09 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Jeg for mit vedkommende spiser økologiske gulerødder - så kan jeg slå en
> skid, med ren samvittighed.

Hvad med kaffen sejlet hertil fra Brazilien?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-05-10 19:18

Den Mon, 10 May 2010 18:12:55 +0000 skrev Kent Friis:

> Hvad med kaffen sejlet hertil fra Brazilien?
>
> Mvh
> Kent

Nixen bixen - den _går_ jeg i Netto efter

--
Karl Erik.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-05-10 12:54

Stop nu det øfferi, du lyder som en nordjysk tranlampe.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 10-05-10 20:28

Harding E. Larsen wrote:
> Stop nu det øfferi, du lyder som en nordjysk tranlampe.
>
> Mvh/Harding
Klip

For pokker da - Harding!

Kan du ikke "se" Karl Eriks SMILEY?

Hans svar, at han henter kaffen i Netto er da sort humor - tøhø

Forureningsdiskussioner fører i øvrigt ikke til noget konstruktivt,
medmindre diskussionerne og forhandlingerne sker imellem magtfulde mænd og
kvinder på verdensplan - vel at mærke, hvis de pgl. har viljen til at se
problemerne.
Senest så vi jo viljen i december 2009 i forbindelse med den Globale
opvarmning, som i den grad lader sig afvente i dette forår - og så´n var det
jo også sidste år i juni.... = SMILEY og lidt ironi og måske også en
"lille sort" humor.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-05-10 15:08

Jeg synes det er en unødig og dum bemærkning der ikke bidrager noget
til trådens spørgsmål.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 10-05-10 22:32

Harding E. Larsen wrote:
> Jeg synes det er en unødig og dum bemærkning der ikke bidrager noget
> til trådens spørgsmål.
>
> Mvh/Harding

Jamen det er da noget, som du ikke selv holder dig tilbage for i relation
til feks. Egon , hvilket er bekendt for de fleste, der benytter sig af
denne gruppe.

Men endnu en gang:
Vi skal alle være her! Der er ingen grund til at optræde som censor i
forhold til bidrag i gruppen - og selvfølgelig har også du ret til ytre dig,
når noget ikke falder i din smag - alt det er jo et spørgsmål om
temperament.

Du er irriterende på din måde, jeg er irriterende på min måde, Karl Eriks
nordjyske humor preller af på dig, og sådan er det. Kan kan ikke holde ud at
læse andres bidrag - dumme eller ej - så kan man jo filtrere dem fra.

Det var så lige den korte version.

Til trods for det ene og andet, så yder du trods alt en stor indsat i
forhold til at dele informationer ud til andre her i gruppen - i nogle
tilfælde så grundigt (incl. indklip af lange artikler og deslige fra diverse
elektroniske medier), at det føles som om, man skal føres igennem hele
skabelseshistorien her på jorden i forhold til et ret banalt spørgsmål i
relation til motorproblemer eller andre småting = smiley.

Det lysner i øst - snart bliver vejret endnu bedre, og så høres vi ved til
efteråret - om gud det vil = endnu en smiley omend i en form for sort
humor.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : HO

Dato : 11-05-10 07:17

Du skal da ikke kritisere andre, du er ikke et hak bedre.
I tråden:
Vandfyldte blærer på kølen ... 22. april 2010 22:35
Som vi andre behandlede meget seriøs, er det eneste du kommer med de disse
to indlæg:

CTs afløser er tilbage

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-05-10 22:27

Den Mon, 10 May 2010 14:07:37 -0700 skrev Harding E. Larsen:

> Jeg synes det er en unødig og dum bemærkning der ikke bidrager noget til
> trådens spørgsmål.
>
> Mvh/Harding

Jeg forstår dig Harding, og føler sympati med dig.
Du har akut behov for psykologhjælp.

Mange mennesker ville bukke under for det pres du har været udsat for,
langt tidligere. At du stod for presset så længe, kan du være stolt af.
Men du må også indse, at nu er tiden inde til at søge professionel hjælp.

--
Karl Erik.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-05-10 05:07

Sig et og gør noget andet, sig et og gør noget andet, sig et og gør
noget andet.
Jeg kan se at bunden gør som toppen.

Ja, CTs afløser er tilbage. HO.HO.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-05-10 06:51

Det er rigtigt at der gøres virkeligt meget for at nedsætte
forureningen, i den forbindelse er det vigtigt at påpege at 90% af
verdenshandelen foregår til søs.
Selv små besparelser på brændstofforbruget giver en kæmpe effekt på
såvel bundlinien som CO2-regnskabet.
Der er mange tiltag der forbedrer dette:
optimering af propeller kan nedsætte brændstofforbruget med omkring
4%.
Man kan sætte dyser omkring propellerne for at øge propellerens
virkningsgrad. det kan spare op til 5%.
Der kan påmonteres "Scrubber" en slags partikelfilter der kan reducere
SOx emmisioner med op til 98% og skadelige partilkler med op til 80%.
Når skibe ligger i havn produceres i dag el- med dieselgeneratorer.
Ved erstatning med naturgas, kan der opnås ca. 20 % COs besparelse.
Jo glattere bundmaling, desto lavere vandmodstand, potentialet er på
mellem 3-8%.
Op til 10% energiforbrug spares ved varmegenanvendelse, hvor man
genindvinder energi fra motorernes røggas.
Ved at tilsætte vand til brændstoffet lige før indsprøjtningi motoren,
sænkes forbrændingstemperaturen, hvilket resulterer i en reduktion af
NOx med 30-35 %.
NOx-udledningen kan reduceres med op til 80 %. Dette gøres ved at føre
noget af udstødningsgassen tilbage til forbrændingskammeret, derved
sænkes forbrændingstemperaturen og dermed også NOx udledningen.
Med et effektivt kølesystem er det muligt at spare op til 2+% af den
generedee energi, hvilket svarer til 1,5 % besparelse på brændstoffet.
For at optimere skibet under sejlads er det vigtigt, at deres dybgang
hele tiden er korrekt, og da skibets last varierer, foregår
tilpasningen af dybgangen ved at ændre på mængden af ballastvand.
Det ballastvand der f.eks indtages i Sydamerika vil naturligvis
indeholde en mængde mikroorganismer, der lever i det sydamerikanske
økosystem. Kun en lille del vil overleve opholdet i ballasttankene, og
en del vil ikke kunne overleve i de nye omgivelser, hvor ballastvandet
ledes ud. Dog vil nogle få mikriorganismerne overleve turen og måske
endda få mere gunstige betingelser i de nye omgivelser, eksempelvis
færre narurlige fjender.
Dette kan i værste fald resultere i, at organismerne bliver meget
dominerende og skadelige for deres nye omgivelser.
Danske virksomheder er undervejs med systemer der er designet til at
rense ballastvand fra skibe uden brug af kemikalier. Ved brug af
systemet hverken tilsættes eller genereres der kemiske stoffer, og
energiforbruget er lavt.
Der bruges UV-lys og ultralyd og systemet kræver minimal
vedligeholdelse.
Systemet er i overensstemmelse med IMO´s lovgivning på området.

Dette er igen eksempler på dansk indsats for at mindske forurening og
udslip.

Mvh/Harding