Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Browser og farvestyring
Fra : Gert Nielsen

Dato : 10-05-10 14:13

Mange har talt godt om firefox. Jeg havde problemer med den på XP.
Nu prøvede jeg så ver. 3.6 på Win7 /64.

Resultatet var ikke bedre end IE8, men testsiden:
http://www.color.org/version4html.xalter
viser, at den er farvestyret som ICC ver2.

Jeg har prøvet at indsætte stien til min ICM fil (kalibreret med Spyder
2pro.
Den ignorerer filen, med forkerte overmættede farver på min Dell 2709.

IE8 er jo ikke farvestyret, mens Safari bare fungerer pefekt - til
billedvisning, men har desværre en del mangler som std. browser.

Gør jeg noget forkert. ICC ver2 er ok til billedvsning og det ville være
rart med kun en browser og her er firefox jo fin.

Gert

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-05-10 14:18

"Gert Nielsen" <gert.nielsen@nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Gør jeg noget forkert.

Det mener jeg ikke.
Der var nogle versioner af Firefox som havde fuld farvestyring.
Sidst jeg checkede har den nyeste Firefox ikke fuld farvestyring - og så
vidt jeg kunne spore er det pga. performance...

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Gert Nielsen

Dato : 11-05-10 09:04

> [...]
> Sidst jeg checkede har den nyeste Firefox ikke fuld farvestyring - og så
> vidt jeg kunne spore er det pga. performance...

Tak for svaret.
Det betyder jo at der ikke er noget alternativ til Safari, hvis man vil se
billeder på nettet.
- og er fotonørdet nok
Gert

Fra : Michaelbs

Dato : 11-05-10 09:37

"Gert Nielsen" <gert.nielsen@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret.
> Det betyder jo at der ikke er noget alternativ til Safari, hvis man vil se
> billeder på nettet.
> - og er fotonørdet nok
> Gert

Jeg bruger Firefox 3.63 og jeg mener, at den er fuldt farvestyret.
I hvert fald består den testen her:

http://www.gballard.net/psd/go_live_page_profile/embeddedJPEGprofiles.html

Det gør IE ikke.

Før Firefox 3.5 skulle man ind i about:config og enable color_management
manuelt. Det skal man ikke mere.
Man kan stadig gå ind og ændre nogle værdier, hvis man synes det passer
bedre til ens brug.
Du kan læse om det her:
http://www.earthboundlight.com/phototips/firefox-color-management.html
Og scrolle lidt ned til det handler om version 3.5

mvh Michael

Fra : Robert Piil

Dato : 11-05-10 09:42

Michaelbs skrev:

> Jeg bruger Firefox 3.63 og jeg mener, at den er fuldt farvestyret.
> I hvert fald består den testen her:

Det gør jeg også, og den giver samme resultat som Gert her:

http://www.color.org/version4html.xalter

--
Robert Piil

Fra : Michaelbs

Dato : 11-05-10 09:47

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Det gør jeg også, og den giver samme resultat som Gert her:
>
> http://www.color.org/version4html.xalter
>
> --
> Robert Piil

Ups.. du har ret.
ICC version 4 understøttes ikke.

mvh Michael

Fra : Gert Nielsen

Dato : 11-05-10 14:13

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:4be91975$0$274$14726298@news.sunsite.dk...

> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Ups.. du har ret.
> ICC version 4 understøttes ikke.

Det er ikke så slemt endda. Men det er fatalt at firefox ikke kan læse den
ICM fil kalibratoren genererer.
Kun en generisk ICC fil som fx WideGamutRGB.icc-
Gert

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 11-05-10 14:42

> Det er ikke så slemt endda. Men det er fatalt at firefox ikke kan læse den
> ICM fil kalibratoren genererer.

Jeg har ingen problemer med at få FF 3.6 til at læse min skærmprofil
under Ubuntu. Jeg ved ikke med Windows, som jeg næsten aldrig bruger til
andet end Adobeprogrammer. Profilen er skabt i Windows med eye-one og
problemfrit flytte over i Ubuntu, hvor den loader som den skal. Man skal
dog selv sørge for at loade profilen under Gnome opstart.

Jeg måtte selv ind og sætte farvestyringen til i about:config i 3.5, men
opsætningen har overlevet opgraderingen.

(Selv om der er en vis standard for, at profiler skal ligge i

/usr/share/color/icc/

er standarden ikke rigtig slået igennem i de (desværre få) farvestyrede
programmer til Linux. Så inden man river håret af i fortvivlelse over,
at farvestyring ikke virker, er det en god idé at se efter, om
programmet overhovedet kan finde profilen - Firefox kunne ikke.)

Mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Gert Nielsen

Dato : 11-05-10 15:15

"Jens Chr. Jensen" <jcjensen@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

at farvestyring ikke virker, er det en god idé at se efter, om
programmet overhovedet kan finde profilen - Firefox kunne ikke.)

***************
Jeg skal nu ikke over på Linus
Jeg har skam prøvet med about:config og givet den fulde sti til min profil.
Desværre kan FF kun læse en xx.ICC fil.
Derfor dur den ikke.
Gert

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 11-05-10 17:14

> Jeg skal nu ikke over på Linus

Det havde jeg nok heller ikke regnet med To gange reboot til ære for
dig - godt nok kun til XP, ikke Win7.

> Jeg har skam prøvet med about:config og givet den fulde sti til min profil.
> Desværre kan FF kun læse en xx.ICC fil.

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med xx. Min icc ver 2 profil
indlæses fortræffeligt i FF 3.6 også under Windows, og billeder ser
rigtige ud. Jeg har også en widegamut skærm (hp 2475), og jeg kan
forsikre dig for, at der er forskel på farvestyret og ikke farvestyret -
rigtig meget endda. En flot mørkebå himmel (lidt ekstra forstærkning)
ender op som søgrøn uden farvestyring. Det er rigtig slemt, men den ser
ud som den skal i FF.

Ud fra tidligere erfaringer med Spyder1 kunne problemet måske ligge i
selve profilen. Min Spyder1 med tilhørende software lavede profiler på
2Kb, hvor profilerne fra min EyeOne er på 6Kb. Og der er forskel på dem
- de gamle virkede ikke i Linux, men kun med PhotoCal under Windows.
Spyder1 duer ikke til LCD skærme, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig
med at lave en prøveprofilering med Spyderen for at se, om det gør nogen
forskel hos mig. Men hvis din profil er meget lille, kunne det være et
hint om, at det er problemet, og at FF altså læser profiler anderledes
end andre programmer.

Jeg ved det ikke, det er kun gætteværk, men underligt er det.

mvh
Jens Chr.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 11-05-10 20:52

> [...]

>En flot mørkebå himmel (lidt ekstra forstærkning) ender op som søgrøn uden
>farvestyring. Det er rigtig slemt, men den ser ud som den skal i FF.

Profil filer har ekstention .ICC eller .ICM. Min Spyder2Pro genererer en
..ICM fil
FF accepterer en .ICC og udfører den korrekt- Men ikke en .ICM fil-
Så xx er bare =*

> [...]
>problemet, og at FF altså læser profiler anderledes end andre programmer.

Ja, FF kan ikke læse min 1-Plug and Play-skærm_Dell.icm
Og det hjælper ikke at rename til 1-Plug and Play-skærm_Dell.icc.

>Jeg ved det ikke, det er kun gætteværk, men underligt er det.

Tak alligevel
Gert

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 11-05-10 21:41

Den 11-05-2010 21:51, Gert Nielsen skrev:
> Profil filer har ekstention .ICC eller .ICM. Min Spyder2Pro genererer en
> .ICM fil
> FF accepterer en .ICC og udfører den korrekt- Men ikke en .ICM fil-
> Så xx er bare =*

Ok, så er jeg med. Min spyder1 lavede også .icm filer, og det er helt
ligegyldigt. Så vidt jeg ved er det ikke andet end det sædvanlige
"Windows skal lave det på sin egen måde".

> Ja, FF kan ikke læse min 1-Plug and Play-skærm_Dell.icm
> Og det hjælper ikke at rename til 1-Plug and Play-skærm_Dell.icc.

Det ville have været mit forslag Jeg giver fortabt, og det kan jeg
ikke li'

mvh
Jens CHr.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-05-10 14:51

"Gert Nielsen" <gert.nielsen@nospam.dk> skrev i meddelelsen
> Mange har talt godt om firefox. Jeg havde problemer med den på XP.
> Nu prøvede jeg så ver. 3.6 på Win7 /64.

Jeg vil anbefale at du hurtigst muligt får opgraderet din Firefox til minmum
version 3.6.2, da version 3.6 har et kæmpe sikkerhedshul...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Gert Nielsen

Dato : 11-05-10 15:16

> "Gert Nielsen" <gert.nielsen@nospam.dk> skrev i meddelelsen
>
> Jeg vil anbefale at du hurtigst muligt får opgraderet din Firefox til
> minmum version 3.6.2, da version 3.6 har et kæmpe sikkerhedshul...

Det er seneste version jeg har, men den må lade livet for Safari + IE8
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-05-10 21:20

On 2010-05-10 15:12:48 +0200, "Gert Nielsen" <gert.nielsen@nospam.dk> said:

> [...]
>
> Gør jeg noget forkert. ICC ver2 er ok til billedvsning og det ville være
> rart med kun en browser og her er firefox jo fin.

Jeg bruger Spyder 3 Elite og på både min Windows 7 maskine og Mac vises
billeder ens i både Firefox 3.6 og Safari. Nu sidder jeg på et hotel i
Spanien og derfor selvfølgelig ikke checke min Windows desktop, men på
min Mac er versionen af profilen 2. Når jeg har tilsluttet min HP
LP3065 til begge maskiner vises billeder så vidt jeg kan se fuldstændig
ens og uanset om det er FF eller Safari.

Spyder 2 Pro har jeg droppet. Jeg havde egentlig solgt den, men køberen
kunne ikke få den til at virke under Windows 7, så jeg forespurgte om
det, da jeg ikke havde installeret under Windows 7 og kun under RC
versionen (hvor jeg ikke havde problemer). Svaret var ikke specielt
opløftende, som du kan se

Thank you for your message and faith in Datacolor products.
The final version of Spyder2Pro, version 2.3.5 is Windows 7 compatible
as of the current service pack. I see that you have Spyder2Pro 2.3.5 so
this should work for you.

Please note: The latest version of Spyder2Pro, version 2.3.5 will work
with Windows 7, but that as of this version we no longer officially
support the Spyder2 product line and as such cannot guarantee it's
compatibility with future versions of Windows 7.
Unfortunately due to it's age(developed over 5 years ago), the Spyder2
device is not compatible with the latest display technologies such as
LED backlight, glossy screen, and wide gamut displays and as such we no
longer officially support it.

As a loyal Spyder user we can offer you a 20% discount on a Spyder3Pro
or Elite when purchased from our online store:
http://spyder.datacolor.com/products.php
http://www.datacolor.eu/en/products/index.html

To receive the 20% off discount please enter the code LOYALSPYDER at checkout.

Please let us know if you have any further questions.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Gert Nielsen

Dato : 12-05-10 09:39

> [...]
> begge maskiner vises billeder så vidt jeg kan se fuldstændig ens og uanset

Du rammer nok hovedet på sømmet
Firefox kan ikke læse/eksekvere Spyder2 Pro icm filen.
Hvis jeg opgraderede til Spyder3 pro ville det nok virke - også med
Firefox. Dit og Sørens indlæg.

Alle mine andre farvestyrede programmer; W7 fotofremviser, PS, LR, Safari mf
virker perfekt med Spyder2 kalibrering.
Så jeg må "nøjes" med Safari til fotobrug.
Det er givet at nyere skærme kan kræve en opgradering af Spyderen. Det måtte
Jan Bøgh erfare.
Firefox er ikke grund nok til en upgradering - for mig.

> [...]
> backlight, glossy screen, and wide gamut displays and as such we no longer

Det skal de jo skrive. Men som sagt, den virker perfekt med min nuværende
skærm og alle vigtige farvestyrede programmer.

> [...]
> http://www.datacolor.eu/en/products/index.html
>
> To receive the 20% off discount please enter the code LOYALSPYDER at

De annoncerer ikke med rabatten på deres hjemmeside. Måske er tilbudet
forældet?
Gert

Fra : Michaelbs

Dato : 12-05-10 11:18

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> da jeg ikke havde installeret under Windows 7 og kun under RC versionen
> (hvor jeg ikke havde problemer). Svaret var ikke specielt opløftende, som

Hvis man ser bort fra kompatibilitets problematikken. Kan du se, at din nye
Spyder kalibrerer mere nøjagtigt end den gamle eller er det mere end
teoretisk forbdring.
Hvori består forskellen i givet fald?

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-05-10 10:23

On 2010-05-12 12:18:13 +0200, "Michaelbs"
<mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> said:

> [...]
>>

> Hvis man ser bort fra kompatibilitets problematikken. Kan du se, at din
> nye Spyder kalibrerer mere nøjagtigt end den gamle eller er det mere

På Mac'en så det bedre ud med Spyder 3 (og den egentlige årsag til
opgraderingen), men under Windows så jeg ikke en forskel, der var stor
nok til at min hjerne kunne huske det mellem reboots :) På min Mac kan
jeg skifte mellem forskellige profiler uanset om det er genereret af
Spyder 2 eller Spyder 3, men under Windows skal jeg bruge Spyder
loaderen og Spyder 3 loaderen kan ikke loade Spyder 2 profiler.

Jeg har også købt opgraderingen til Spyder 4 softwaren og den kan måle
hvor jævn belysningen af en skærm er. Det skulle jeg nok ikke have
gjort ;) Min HP skærm er ikke så jævn som man kunne ønske sig. Det
havde jeg nu nok på fornemmelsen, da jeg havde set det når jeg lavede
soft proofing og flyttede rundt på vinduerne.

Om nøjagtingheden er der er straks en anden sag, som jeg ikke lige har
en idé til hvordan jeg kan checke. Jeg er f.eks. ikke så glad for at se
forskelle mellem forskellige software versioner til Spdyer 3'eren! Men
det er så kun én gang jeg har set en sådan forskel.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-05-10 20:40

On 13-05-2010 11:22, Hans Kruse wrote:
> [...]
> nu nok på fornemmelsen, da jeg havde set det når jeg lavede soft
> proofing og flyttede rundt på vinduerne.

Det har jeg også. Har du nogen forklaring på hvorfor 3-4 Elite giver en
"større" (areal) profil end 2 Express på samme skærm (Dell)?

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-05-10 21:48

On 2010-05-13 21:40:12 +0200, Soeren Friberg
<hushovmesterenfjern@msn.com> said:

> Det har jeg også. Har du nogen forklaring på hvorfor 3-4 Elite giver en
> "større" (areal) profil end 2 Express på samme skærm (Dell)?

Måske er jeg træt efter mange dage her, men hvad mener du med større profil?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-05-10 21:51

On 13-05-2010 22:47, Hans Kruse wrote:

> Måske er jeg træt efter mange dage her, men hvad mener du med større
> profil?

Ja, jeg havde også lidt svær ved at beskrive det, men den laver jo sådan
et trakantet profil-billede.

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-05-10 22:25

On 2010-05-13 22:50:50 +0200, Soeren Friberg
<hushovmesterenfjern@msn.com> said:

> Ja, jeg havde også lidt svær ved at beskrive det, men den laver jo
> sådan et trakantet profil-billede.

Her er et screenshot af den første HP kalibrering med Spyder 2 og den
sidste med Spyder 3. Det fremgår af navnene hvornår de er lavet
http://www.pbase.com/hkruse/image/124503327/original

De afviger en pæn del fra hinanden og den første var ikke
tilfredsstillende, hvorfor jeg købte Spyder 3. Men det er som sagt på
Mac, så jeg må kigge på min Windows maskine, når jeg forhåbentlig er
hjemme igen i morgen (altså om der ikke er aske i luften ;) ).

Men jeg går ud fra det er disse trekanter du mener. Spyder 2 var iflg.
deres support ikke god til high gamut displays, hvad der kom som lidt
af en overraskelse for mig, da jeg ingen steder havde set noget om det
før mht. Spyder 2.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-05-10 22:37

On 13-05-2010 23:25, Hans Kruse wrote:
> (altså om der ikke er aske i luften ;) ).

Hørte lige om en meget lokalpolitistation, hvor 6 ud af 8 mand var
strandet i Spanien, men de er da vist lige kommet hjem.

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 12-05-10 13:20

Den 11-05-2010 22:20, Hans Kruse skrev:

> Jeg havde egentlig solgt den

Spyder2Pro er den, der også kan kalibrere projektorer, ikke sandt?

Hvis så, kunne jeg godt være interesseret i at købe, hvis prisen er
fornuftig (Spyder3 er bedre, og Spyfder2 funker ikke med Win7). Indtil
videre kører jeg diasshows på en WinXP maskine, så jeg kunne godt leve
med 2'erens begrænsninger et stykke tid. Min eye-one klarer ikke
projektoren, kun skærm og bærbar.

Jeg bor i Vestjylland (Bramming), men den er jo nem at sende.

Du kan evt. sende mig en mail (adressen er valid) eller gå over i
markedsgruppen, som jeg også læser.

Jeg skal afsted til konfirmation i Nordjylland om en halv time og er
først hjemme igen på søndag, hvor jeg checker mail.

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-05-10 12:21

On 2010-05-12 14:20:11 +0200, "Jens Chr. Jensen" <jcjensen@esenet.dk> said:

> [...]
>
> Jeg skal afsted til konfirmation i Nordjylland om en halv time og er
> først hjemme igen på søndag, hvor jeg checker mail.

Ja, den kan kalibrere en projektor. Det var en der havde set billeder
på min projektor der var imponeret og derfor gerne ville købe Spyder
2'eren til deres fotoklub. De kunne ikke få det til at køre under
Windows 7 og jeg har ikke fået den tilbage endnu, så kan ikke
dobbeltchecke selv. Men XP er selvfølgelig ikke noget problem.

Jeg har sendt en mail.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 13-05-10 12:59

> [...]
> til deres fotoklub. De kunne ikke få det til at køre under Windows 7 og
> jeg har ikke fået den tilbage endnu, så kan ikke dobbeltchecke selv. Men

Med ver. 2.35, der kan hentes fra Colorvision kører det fint på W7 - også
W7/64
At den så ikke er kompatibel med de nyeste skærme er en anden snak.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-05-10 17:43

On 2010-05-13 13:58:42 +0200, "Gert Nielsen" <gert.nielsen@nospam.dk> said:

> Med ver. 2.35, der kan hentes fra Colorvision kører det fint på W7 - også
> W7/64
> At den så ikke er kompatibel med de nyeste skærme er en anden snak.

Det var også den besked jeg gav dem, men alligevel hjalp det ikke og de
kunne ikke kalibrere en projektor. Nå, men jeg checker selvfølgelig når
jeg har den igen.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 11-05-10 21:39

On 10-05-2010 15:12, Gert Nielsen wrote:
> Jeg har prøvet at indsætte stien til min ICM fil (kalibreret med Spyder
> 2pro.
> Den ignorerer filen, med forkerte overmættede farver på min Dell 2709.

Jeg har ikke problemer med samme skærm og Spyder3Pro og Win 7.