wifi + min egen
Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 10-05-10 09:34

Jeg kører på trådløst netværk herhjemme.
Når jeg er på ferie, kobler jeg mig tit på et wifi-net på en
campingplads eller lignende. Der her jeg så adgang til min normale POP3
server til indgående post, men ikke min SMTP-server til udgående post.
Hvorfor denne forskel?
Kan jeg koble til min "normale" SMTP-server på et "fremmed" wifi-net?

Med venlig hilsen
Jørgen

Fra : Ole C

Dato : 10-05-10 10:59

Jørgen Nyerup skrev blandt andet:

> [...]
> post. Hvorfor denne forskel?
> Kan jeg koble til min "normale" SMTP-server på et "fremmed" wifi-net?

Det bør kunne lade sig gøre, hvis du i stedet bruger TDC's ASMTP-server.
Følg vejledningen her: http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=14229

--
vh
Ole C

Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 10-05-10 14:23

Den 10-05-2010 11:59, Ole C skrev:

> Det bør kunne lade sig gøre, hvis du i stedet bruger TDC's ASMTP-server.
> Følg vejledningen her: http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=14229

Jamen jeg har ikke TDC - jeg har min mail-server på domaindirect og så
har jeg webspeed hos yousee.

mvh Jørgen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 10-05-10 15:42

Jørgen Nyerup skrev:

> Jamen jeg har ikke TDC - jeg har min mail-server på domaindirect og
> så har jeg webspeed hos yousee.

så skal du bruge yousee's mailserver.
(er det forresten ikke TDCs? - prøv)

finn

Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 10-05-10 15:57

Den 10-05-2010 16:41, Cykelsmeden skrev:

> så skal du bruge yousee's mailserver.
> (er det forresten ikke TDCs? - prøv)
>
> finn
Jeg bruger smtp.mail.dk - det lyder vist som TDC's.
I eksemplet er der flueben i "Den udgående server kræver godkendelse" -
hvad ligger der i det. Porten sættes også til: 587 - hvad ligger der i
det? Jeg bruger port 25.
Jeg kan se, at hvis jeg sætter flueben i "kræver godkendelse", så skal
jeg også opgive brugernavn og kodeord i konto-oplysninger. Det kan jeg
selvfølgelig gøre.
Helt ærligt - jeg forstår ikke forskellen.

mvh
Jørgen

Fra : Ole C

Dato : 10-05-10 16:05

> [...]

> selvfølgelig gøre.
> Helt ærligt - jeg forstår ikke forskellen.

Forskellen er, at du opnår dit mål, hvis du gør som anbefalet

--
vh
Ole C

Fra : Cykelsmeden

Dato : 10-05-10 16:07

Jørgen Nyerup skrev:

> [...]
> flueben i "kræver godkendelse", så skal jeg også opgive brugernavn og
> kodeord i konto-oplysninger. Det kan jeg selvfølgelig gøre. Helt

smtp.mail.dk mener jeg er åben mailserver for TDCkunder (bruger den
selv som sådan) - altså uden brugernavn/passwd
Asmtp er en lukket. dvs at der skal angives brugernavn/passwd, således
at man undgår/kan lokalisere spammere. for at adskille de 2 funktioner,
vælger man at bruge port 587 i stedet for standardporten 25.
Jeg tror TDC har lavet noget automatik, således at man ved henvendelse
til smtp. på port 587, automatisk bliver sparket over på asmpt. men
bliver geledet ind på smtp hvis man bruger port 25, og så ignorerer
brugernavn/passwd.

finn

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-05-10 16:08

Jørgen Nyerup <joergen@nyerup.dk> skrev :

>Helt ærligt - jeg forstår ikke forskellen.

Hvis det var muligt for alle at poste gennem en udbyders
smtp-server, så ville det gøre det meget nemmere for spammere og
virusspredere at sprede deres møg.

Derfor skal man enten

1. være opkoblet gennem den udbyder, hvis smtp-server man vil
bruge.

Eller alternativt
2. logge sig på med brugernavn og adgangskode.

I begge tilfælde kan en poster nemt efterspores, hvis det er
nødvendigt.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Jørgen Nyerup

Dato : 10-05-10 16:16

Den 10-05-2010 17:08, Kerim Ellentoft skrev:

> [...]
>
> Eller alternativt
> 2. logge sig på med brugernavn og adgangskode.
>
> I begge tilfælde kan en poster nemt efterspores, hvis det er
Tak for svaret Kerim - det forstod jeg godt - og det er jo klart nok,
hvis jeg havde tænkt mig lidt om.

mvh Jørgen

Fra : Lars Raaby

Dato : 10-05-10 19:05

Den 10-05-2010 10:33, Jørgen Nyerup skrev:
> [...]
> Hvorfor denne forskel?
> Kan jeg koble til min "normale" SMTP-server på et "fremmed" wifi-net?

Som alle de andre skriver skal du bruge asmtp.yousee.dk som smpt
server. Port 587
Brugernavn og adgangskode som du bruger til yousee

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby