Furuno 4800 og AIS
Fra : DH

Dato : 09-05-10 10:06

Hej Folkens

Håber at der er en med viden om data der kan hjælpe.

Hardware:
Garmin 126 GPS
Furuno 4800 VHF
Board PC m. 2 x RS232

Problemstilling:
Ingen AIS signal

Beskrivelse:
Har i flere år brugt PC med Maxsea / Opencpn som får GPS signal via com1.
Jeg har nu i år invisteret i ny 12V. PC med 2 com porte, og en Furuno 4800
VHF.
Signalet fra GPS til com1, og AIS signal fra 4800 til com2.
Fra GPS til PC virker.
Fra GPS til VHF virker. (position ses i display)
Har forbundet fra VHF NMEA kabel til RS232 kabel:
blå til rød
skærm til grøn
Har på VHF i AIS menu aktiveret rs232 og 38400 baud.
Har indstilt com2 port på pc til 38400 baud.
Alt efter bogen... men der kommer ingen data!

Har prøvet at ændre til 4800 baud.
Har prøvet at slutte til på com1 istedet.
Har installeret serialmonitor, og rs232 logger, der fint viser gps data på
com1.
Men der sker intet på com2.

Hvad gør jeg forkert, hvor skal jeg søge fejlen?

Dieter Hahn
dh@compexx.dk (slet et x)

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-05-10 12:42

Den Sun, 09 May 2010 11:05:35 +0200 skrev DH:

> Furuno 4800 VHF

Har du checket indstilling af radioen til RS232 eller 422?

RS232 er Blå TX og Hvid er GND.

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-05-10 12:46

Den Sun, 09 May 2010 11:41:53 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> Har du checket indstilling af radioen til RS232 eller 422?

Nå ja, det kan jeg se du har. Det er Blå og Hvid du skal bruge fra Radio
til RS232.

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-05-10 13:08

> Har du checket indstilling af radioen til RS232 eller 422?
>
> RS232 er Blå TX og Hvid er GND.

Det var snuppet fra et US forum, men ser ikke ud til at være rigtigt.
GND er "Bare wire" - altså uisoleret.

http://www.furuno.dk/uploads/tx_vtfuruno/RO-4800_P-4800.pdf

Så må du checke om den Røde til com porten er TX eller RX (skal være RX).

Der skal jo også komme AIS signaler ind

--
Karl Erik.

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 09-05-10 16:48

Hej DH

Personligt kan jeg ikke overskue din løsning i "tekst", så jeg ville sætte
pris på en tegning.

Se eventuelt
http://www.maximalt.dk/Artikler/Connect/Garmin_nx2/Garmin_nx2.htm

Jeg er sikker på at jeg kan hjælpe dig.

mvh
/Børge

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-05-10 18:31

Den Sun, 09 May 2010 18:48:44 +0200 skrev DH:

> Du skriver: Så må du checke om den Røde til com porten er TX eller RX
> (skal være RX).
> Den forstår jeg ikke lige...
>
> D.H.

Hej DH.

En com port bruger 3 ben til RS232. Hvis det er et "lille" stik på PC'en
- normalt til mus, er ben 2 og 3 RX (recieve) og TX (transmit) - husker
ikke lige hvad er hvad, og ben 7 er GND. Den blå fra radioen er TX, altså
den sender signaler til com porten. Disse signaler skal modtages på RX
benet på com porten.

Håber jeg har gjort mig forståelig

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-05-10 18:44

Den Sun, 09 May 2010 17:31:02 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> ikke lige hvad er hvad, og ben 7 er GND. Den blå fra radioen er TX,
> altså den sender signaler til com porten. Disse signaler skal modtages

Der kan også være software problemer. Programmet skal indstilles til at
modtage GPS signaler på ex. com1, og AIS signaler på com2.

Det er ret unormalt at en bærbar har 2 com porte, men går ud fra at det
har du styr på

--
Karl Erik.

Fra : DH

Dato : 10-05-10 20:24

Hej Folkens..

Fandt løsning på problemet, efter ulukkelsesmetoden.
Skærm til skærm og blå-nmea til brun-rs232, så kom der data.
Anvisningen, der lå med rs232 kablet fra Furuno passede simpelthen ikke.
Det er da tankevækkende.

D.H.

Fra : JPN

Dato : 30-05-10 22:50

On 9 Maj, 19:31, Karl Erik Christensen <n...@none.invalid.co> wrote:

> [...]
> ikke lige hvad er hvad, og ben 7 er GND. Den blå fra radioen er TX, altså
> den sender signaler til com porten. Disse signaler skal modtages på RX

GND ligger på ben 5 på en DB9

Betegnelse    Forkortelse   DB9   DB25   DTE   DCE
Transmit Data    TX    3   2    Ud   ind
Receive Data    RX    2   3    Ind   Ud
Request To Send   RTS    7   4    Ud   Ind
Clear To Send    CTS    8   5    Ind   Ud
Data Set Ready    DSR    6   6    Ind   Ud
Signal Ground    GND    5   7    -   -
Data Carrier Detect   DCD    1   8    Ind   Ud
Data Terminal Ready   DTR    4   20    Ud   Ind

Mvh
Jens