Pc som kortplotter med touchscreen ...?
Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 00:31

Med fare for at få vores "nordjyske humørbombe på nakken" faldt jeg
over denne mulighed for at betjene en moderne PC om bord uden
nødvendig brug af tastatur eller mus til en pris, der ligger lidt
under en vandtæt touch screen:

http://aldi.medion.com/md98320/dk/?refPage=aldi

Den er jo ikke vandtæt, men kunne måske alligevel være et godt bud på
en "all round båd-PC" med de ellers rimelige specifikationer, hvis den
ikke skal "stå ude i møgvejr" ...

Problemet er nok skærmens lysstyrke. De bærbare, jeg har prøvet om
bord har ikke været anvendelige i dagslys oppe i cockpittet - og det
er denne såmænd nok heller ikke ... Jeg har ikke lige kunnet finde
specifikationerne på skærmen eller strømforbruget ... Men nede om læ
ville jeg da hellere have sådan en fætter end en "rigtig" kortplotter

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-05-10 01:21

Ja jeg så reklamen.
Det er en større sag som nok ikke rigtigt passer på navigationsbordet;
men den kunne placeres på hovedskottet som et multicenter.
At placere den på forskottet ville i mange både være ensbetydende med
at den var i beskyttede omgivelser, i delvis mørke og at den har en
sådan størrelse at den også kan ses fra cockpittet med søkort på.
Et af vores svenske medlemmer i B-31 Klubben har lavet en tilsvarende
løsning og det virker fremragende.
Skal man betjene den fra cockpittet kan det gøres med den trådløse
mus.

Mvh/Harding

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 09-05-10 16:00

Hej Flemming

Umiddelbart en god ide, og fuldt ud i forlængelse af min tråd om
resourceforbruget ombord på vore sejlbåde.

Håber der er en sejler der køber den, og hurtigt melder ind med erfaringer,
herunder strømforbrug.

Jeg har desværre set nogle tidlige Medion Laptops, som havde et strømforbrug
svarende til at man måtte have en ledning til land under hele sejladsen.

mvh
/Børge

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 09-05-10 16:58

Hej Flemming

Jeg ville ikke være i tvivl.

DLSK plus nedenstående tilbud - outperformer enhver søkortplotter til
dagligt brug. Og så med en skærm I den klasse!!, og det giver meget mere
fleksilitet.....

Med mindre man har strømovervejelser, så vil jeg til enhver tid købe en PC
før en Plotter....

Hvis du vil købe en Garmin plotter i den klasse hedder det 25.000 kr.

Hvis du vil sejle udenfor DLSK område (inklusiv NO og SE mv) så skal du da
måske overveje en anden løsning, igen strømforbrug og også det faktum at PC
søkort, andre end DLSK, syntes at være urimeligt dyre, i andre områder en
USA..

Eller måske ikke... Men det kræver du får Seaclear, Oziexplorer, MaxSea
e.lign, på PC'en

Held og lykke, og meld dit valg tilbage.

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 18:13

Børge Wedel Müller wrote:
> Hej Flemming
>
> Jeg ville ikke være i tvivl.

SNIP - nogle gode råd ...

> Held og lykke, og meld dit valg tilbage.
>
> mvh
> /Børge

Hej Børge,

Mit indlæg var nu mest af 'informativ karakter' til denne
nyhedsgruppes potentielt interesserede læsere, der evt. går med
overvejelser om en "båd-PC" ... versus en "rigtig" kortplotter.

Personligt har jeg begge dele om bord: En Raymarine kortplotter til
C-Map kort - desværre fastmonteret ved kortbordet - og en en ældre
Medion notebook - gemt væk i kortbordet - nu i forbindelse til en
touch screen, jeg kan montere/afmontere og se og betjene fra "pinden"
i cockpittet.

A propos dine overvejelser om styresystem, har jeg besluttet at
fortsætte med at køre WinXP med TIKI og SOB, som er de to
navigationsprogrammer, jeg pt. benytter mig af. TIKI til mine
rasterbaserede elektroniske søkort i BSB-format og SOB til mine
vektorbaserede kort i form af C-Map-brikker ...

Praksis sidste år viste, at jeg helt primært brugte min PC med den
lille skærm, jeg kan aflæse og betjene med fingrene fra min rorpind
.... selv i stærkt solskin ...

Mit dilemma er strømforbruget ... Dér vinder søkortplotteren ...

Flemming Torp