Priserne på iPads
Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-10 12:15

På basis af iPad-priserne i UK, med en moms på 17,5%, er jeg nu nået
frem til hvad priserne i Danmark må blive for henholdsvis den billigste
og dyreste model:

iPad 16GB WiFi: 3.700.
iPad 64GB WiFi + 3G: 6.050.

På den baggrund har jeg ikke svært ved at beslutte mig for hvilken jeg
køber, når den kommer til København ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-05-10 13:11

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> iPad 16GB WiFi: 3.700.
> iPad 64GB WiFi + 3G: 6.050.
>
> På den baggrund har jeg ikke svært ved at beslutte mig for hvilken jeg

YES! Topmodellen! 8-D
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 09-05-10 13:42

> YES! Topmodellen! 8-D

Nåerhh...I to har måske fællesøkonomi?...sødt

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-10 13:53

Den 09/05/10 14.41, Morten Lind skrev:

> Nåerhh...I to har måske fællesøkonomi?...sødt

Har du fået talt den langhårede fra at skulle have en sådan, fordi den
har en ARM i stedet for en PowerPC-processor i?

Eller hur?

Fra : Morten Lind

Dato : 09-05-10 18:52

> Har du fået talt den langhårede fra at skulle have en sådan, fordi den
> har en ARM i stedet for en PowerPC-processor i?
>
> Eller hur?

Næeh....burde jeg det? Jeg holder jo med Henrik

M., der blot prøvede at ironisere, men mod mange kæmper få
forgæves[ML(til lejligheden)]

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-10 19:57

Den 09/05/10 19.52, Morten Lind skrev:

> Næeh....burde jeg det? Jeg holder jo med Henrik
>
> M., der blot prøvede at ironisere, men mod mange kæmper få
> forgæves[ML(til lejligheden)]

Tror du er blevet for vant til værkstedshumor. Du må oppe dig lidt her

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-05-10 15:53

> Nåerhh...I to har måske fællesøkonomi?...sødt

Jeg prøver bare at drille Per lidt. Selv vil jeg gerne have en iPad med
3G, men efter en tidligere diskussion her i gruppen kan det være, jeg
nøjes med en af de mindre modeller, hvad hukommelse angår. Der er jo
ingen grund til at ofre for meget, da der sikkert hurtigt kommer en
bedre model, man gerne vil have. Med hurtigt tænker jeg på, at der
sikkert kommer nye modeller hvert år, så efter i hvert fald to år har
man som regel ret meget lyst til en ny.
Desværre ser det ud til, at det har lange udsigter med at få en
iPad i Danmark. Apple har netop fremlagt lanceringsdatoer for flere
lande helt frem til juli, og Danmark er ikke nævnt. Jeg ved godt, at man
kan tage til udlandet at købe en, og nu kan de jo snart købes i f.eks.
Tyskland. Jeg vil bare gerne vente, til der er dansk tastatur osv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-10 17:08

> [...]
> bedre model, man gerne vil have. Med hurtigt tænker jeg på, at der
> sikkert kommer nye modeller hvert år, så efter i hvert fald to år har

Sagen er så at sådan vil jeg ikke reagere; køber jeg en iPad skal den
kunne holde mindst 10 år ud i fremtiden. Jeg har da heller ingen hensigt
om en opgradering af min iPhone 3G til en nyere model, før min iPhone i
sig selv er gået død. Med iPhone OS 4.0 og de snarlige opgraderinger til
de apps der ligger på den [især når det drejer sig om syncs] har jeg i
og for sig heller ikke yderligere behov.

> [...]
> kan tage til udlandet at købe en, og nu kan de jo snart købes i f.eks.
> Tyskland. Jeg vil bare gerne vente, til der er dansk tastatur osv.

Du bor så kort fra Hamburg at det ikke burde volde dig nogen problemer.

Der er ikke den fjerneste grund til at vente på et dansk tastatur. Når
iPad kommer til Danmark med dansk tastatur vil du bare kunne slutte til
din i Tyskland købte iPad til iTunes og opgradere firmware. Og senest
med iPhone OS 4.0 til iPad [omkring 1. oktober] skal du regne med at den
vil køre fuld dansk OS.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 17:09

Hej,

> Sagen er så at sådan vil jeg ikke reagere; køber jeg en iPad skal den
> kunne holde mindst 10 år ud i fremtiden.

Jeg tror ikke en iPad holder 10 år.

> om en opgradering af min iPhone 3G til en nyere model, før min iPhone i
> sig selv er gået død. Med iPhone OS 4.0 og de snarlige opgraderinger til

Vær opmærksom på, at det ikke er alle ting i OS 4.0 som kommer til
iPhone 3G.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-10 17:37

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Jeg tror ikke en iPad holder 10 år.

Det får vi se. Mit udstyr plejer ikke at gå i stykker efter kun 10 års
forløb.

> Vær opmærksom på, at det ikke er alle ting i OS 4.0 som kommer til
> iPhone 3G.

Det er jeg udmærket klar over, men det jeg finder væsentligst kommer.

Jeg har ikke det store behov for at sætte 3. parts programmer til at
køre i baggrunden, og skulle behovet vise sig ville jeg så blot
jailbreake iPhonen. Noget jeg måske alligevel vil gøre hvis jeg ikke kan
få et microSIM kort til min kommende iPad, på samme dataplan som jeg har
til min iPhone. Så installerer jeg nemlig bare MyWi så den bliver til en
WiFi hotspot.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 17:47

Hej,

> Det får vi se. Mit udstyr plejer ikke at gå i stykker efter kun 10 års
> forløb.

Du har magisk tryllestøv der får batteriet til at holde længere?

> Jeg har ikke det store behov for at sætte 3. parts programmer til at
> køre i baggrunden, og skulle behovet vise sig ville jeg så blot
> jailbreake iPhonen.

Så er det en god idé at komme i gang inden det er for sent. Men det har
jeg jo nævnt for dig før

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-10 18:38

> Du har magisk tryllestøv der får batteriet til at holde længere?

Batterier plejer at kunne blive udskiftet ...

> Så er det en god idé at komme i gang inden det er for sent. Men det har
> jeg jo nævnt for dig før

Ja, men sagen er så blot at jeg ikke rigtigt har noget behov for at
sætte 3. parts programmer til at køre i baggrunden. Der ville højst
kunne være tale om at Pocket Informant & OmniFocus skulle kunne bringes
til at skifte badge i baggrunden, så deres angivelser af aktuelle antal
aftaler og opgaver blev holdt opdateret.

Det kunne nemlig ikke falde mig ind at streame radioindhold blot for at
høre P1, P2 eller DR Klassisk. Jeg kan jo nøjes med at høre de værker af
Monteverdi, Cavalli, Schütz, Bach og Händel jeg allerede har lagt ind.

Sammen med Poul Reumerts recitation af bl.a. Guldhornene og Hakon Jarls
Død.

Endelig - så er der jo kun et par måneder til vi kan opdatere til 4.0
.... og vi ved vist efterhånden alle at når vi kommer til 5.0 så findes
der ingen opdateringer til en iPhone 3G.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 20:22

Hej,

> Batterier plejer at kunne blive udskiftet ...

Tjoh tjah. Der skal såmænd nok om 10 år være sådan et datalogisk museum
som holder liv i tingene lidt endnu.

Jeg vil dog gætte på, at du kommer til at betale noget nærmest
tilsvarende nyprisen for et nyt batteri.

> Ja, men sagen er så blot at jeg ikke rigtigt har noget behov for at
> sætte 3. parts programmer til at køre i baggrunden.

Det er som sagt et par hundrede gange heller ikke det eneste, det
handler om.

Jeg tror en del overser det her med, at hvis man ikke jailbreaker nu
(uanset om man så skal bruge det eller ej) - så vil man muligvis ikke
kunne jailbreake senere.

> høre P1, P2 eller DR Klassisk. Jeg kan jo nøjes med at høre de værker af
> Monteverdi, Cavalli, Schütz, Bach og Händel jeg allerede har lagt ind.

Hvis du kan nøjes med de komponister, så er det jo også fint.

> Endelig - så er der jo kun et par måneder til vi kan opdatere til 4.0

Som du så måske ikke vil kunne jailbreake.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-10 20:38

> Som du så måske ikke vil kunne jailbreake.

Står jeg mellem at skulle vælge mellem en jailbroken 3.1.3 og en 4, så
vælger jeg altså 4.eren ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 20:45

Hej,

> Står jeg mellem at skulle vælge mellem en jailbroken 3.1.3 og en 4, så
> vælger jeg altså 4.eren ...

Jeg troede du skulle bruge wifi-deling af dit 3G?

Men mit udsagn kan nu stadig gælde...

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-10 06:38

> Jeg troede du skulle bruge wifi-deling af dit 3G?

Ja, de gange hvor jeg måtte have brug for det.

Men de forbedrede synkroniseringsmuligheder [især i kalenderdelen]
iPhone OS 4.0 giver er blot vigtigere for mig.

> Men mit udsagn kan nu stadig gælde...

Og efter al sandsynlighed jailbreaker jeg også min iPhone når den er
opdateret til iPhone OS 4.0 ... om få måneder.

Ingen grund til at rode med det før.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 11:25

Hej,

> Ingen grund til at rode med det før.

Det er vel som man tager det. Hvis man ikke jailbreaker nu kan man som
sagt miste muligheden for at gøre det i fremtiden. Har advaret om det
nogen gange.

Fra : Steen

Dato : 09-05-10 18:19

In article <hs6mr6$ekl$1@news.klen.dk>,
Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Jeg tror ikke en iPad holder 10 år.

Gør en MacBook?
Jeg plejer at skifte hvert 3-4 år

--
http://www.facebook.com/isteendk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-10 19:08

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Gør en MacBook?
> Jeg plejer at skifte hvert 3-4 år

Jeg har for få måneder siden skiftet /batteriet/ på min MacBook, der er
tre år gammel. Den end ikke nærmer sig udskiftningsdagen.

Og jeg bruger skam stadig min gamle G4/867 QuickSilver fra 2001, nu til
Mathematica 5 "Teacher's Edition" som ikke er kompatibel med
Sneleoparden. Her kører jeg så Tiger, så jeg også har adgang til
Classic-programmer. For langsom? Den er nu forsynet med en 1,6 GHz
dobbeltprocessor og 1,5 GB RAM. Men bussen er naturligvis stadig den
samme.

Når jeg om godt et år begynder på fysik / kemi opgraderer jeg så
Mathematica til den nyeste version, her som »student« og til £90. Det er
billigst, og så kender jeg jo den gamle ganske grundigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 20:18

Hej,

> Gør en MacBook?

Ikke hjemme hos mig i hvert fald.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-10 20:38

> Ikke hjemme hos mig i hvert fald.

Hvordan behandler du dem da?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 20:47

Hej,

> Hvordan behandler du dem da?

Utroligt godt.

Hint: Der kan være andre årsager til at skifte en computer end at man
har smadret dem.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-05-10 22:40

Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hint: Der kan være andre årsager til at skifte en computer end at man
> har smadret dem.

Ja, Windows-computere synes eksempelvis at være selvnedbrydende.

/Lars

Fra : KentBM

Dato : 10-05-10 11:35

Den 09/05/10 23.39, Lars Kongshøj skrev:

> Ja, Windows-computere synes eksempelvis at være selvnedbrydende.
Jeg har lige smidt en Pc med AMD Athlon 700 MHz processer fra 1999 ud.
Men det var fordi jeg havde fået ødelagt CD-drevet i forbindelse med
flytning af maskinen.

Og min Pc med Intel Pentium 2,4 GHz processer er fra 2003. Og den holde
jo nok et par år mere, så 10 år passer meget godt når man passer på tingene.

--

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 11:39

Hej,

> Og min Pc med Intel Pentium 2,4 GHz processer er fra 2003. Og den holde
> jo nok et par år mere, så 10 år passer meget godt når man passer på
> tingene.

Jeg har en computer som er over 20 år gammel. Den virker stadig.

Ville jeg nogensinde drømme om at bruge den til det, jeg normalt bruger
en computer til i dag? - Nej.

Fra : KentBM

Dato : 11-05-10 21:09

Den 10/05/10 12.39, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Ville jeg nogensinde drømme om at bruge den til det, jeg normalt bruger
> en computer til i dag? - Nej.

Det var nu også ment som en kommentar til Lars Kongshøjs bemærkning om
at Windows-maskiner ser ud til at være selvnedbrydende.

Min Pentium 4 maskine bruge jeg faktisk tit. CPUen er for svag til
internet-film (Youtube) i mere end laveste kvalitet, men jeg ser
DVD-film på maskinen. Og almindelig surf går udmærket.

--

Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-10 06:38

> [...]

> Hej,

> Utroligt godt.
>
> Hint: Der kan være andre årsager til at skifte en computer end at man

Ja, jeg købte eksempelvis en PowerPC 1600, en G4/867 QuickSilver og en
Intel MacBook da Apple skiftede arkitektur. Min MacBook og MacMini kan
holde mange år endnu, og jeg bruger altså stadig min G4/867, i
øjeblikket endog ganske hyppigt - for at sætte mig helt ind i min
Mathematica, især notebooks.

Stephen Wolframs »Mathematica Book 5th Edition« fylder da også 1.500
siders tætskreven tekst; den tilsvarende til Mathematica 7 10.000 sider
som naturligvis så kun er tilgængelig på nettet. Gratis.

Jeg har nu i øvrigt forespurgt om mine problemer med Mathematica 5 hos
wolfram, da jeg har modtaget en mail fra en der tilsyneladende kører
Mathematica Teachers Edition uden problemer under Sneleopard. Dels får
jeg en bestemt fejlmeddelelse, dels synes det ikke /helt/ umuligt at få
en opgradering; jeg får blot den meddelelse at jeg ikke kan få
online-opgradering men skal henvende mig direkte til wolfram.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 11:27

Hej,

> Stephen Wolframs »Mathematica Book 5th Edition« fylder da også 1.500
> siders tætskreven tekst; den tilsvarende til Mathematica 7 10.000 sider

Nogen gange forstår jeg ikke helt, hvad du vil med det du skriver. Hvad
har udskiftning af gamle computere at gøre med, at du har en meget stor
bog stående derhjemme?

(Jeg har i øvrigt samme bog...)

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-10 13:08

> [...]

> Nogen gange forstår jeg ikke helt, hvad du vil med det du skriver. Hvad
> har udskiftning af gamle computere at gøre med, at du har en meget stor

Og man kan have den liggende på en iPad, da man i dag kan downloade den
i pdf-format fra wolframs sider.

Så slipper man for at skulle have den store moppedreng med i tasken.

Men nogle gange får man bare ikke skrevet alle »mellemregniner« med ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-05-10 19:19

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

<snip>

> [...]
> kunne holde mindst 10 år ud i fremtiden. Jeg har da heller ingen hensigt
> om en opgradering af min iPhone 3G til en nyere model, før min iPhone i

<snip>

Af bitter erfaring med hardware og snart to års erfaring med iPhone,
tror jeg desværre, at al den nye high-tech ikke er så holdbar som en
VolksWagen.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-10 19:52

Den 09/05/10 20.19, Morten Lind skrev:
> [...]
>
> Af bitter erfaring med hardware og snart to års erfaring med iPhone,
> tror jeg desværre, at al den nye high-tech ikke er så holdbar som en

Var din forrige telefon en Nokia 3210?

http://wulffmorgenthaler.dk/2009/08/16/horrorfilm-2020

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-10 20:27

> [...]
>
> Af bitter erfaring med hardware og snart to års erfaring med iPhone,
> tror jeg desværre, at al den nye high-tech ikke er så holdbar som en

Jeg har endnu ikke oplevet en mobil, pda eller smartphone der gik i
stykker som følge af almindelig slitage.

Jeg har dog oplevet en Palm der fik trykket knap ind da jeg tabte den på
toilettet, i forbindelse med en lidt vild fest på lærerværelset.

Og en Nokia der fik kvast halvdelen af glasset. Den sad i bæltet da jeg
styrtede på cykel, og glasdelen ramte uheldigvis en lille sten.

Hvorfor skulle det dog være værre med en iPhone eller iPad?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 20:49

Hej,

> Jeg har endnu ikke oplevet en mobil, pda eller smartphone der gik i
> stykker som følge af almindelig slitage.

Det har jeg.

> Jeg har dog oplevet en Palm der fik trykket knap ind da jeg tabte den på
> toilettet, i forbindelse med en lidt vild fest på lærerværelset.

Du lever da det vilde liv på kanten.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-10 06:38

> Det har jeg.

> Du lever da det vilde liv på kanten.

Så længe man ikke er blevet en sat efterlønsmodtager med stok eller
rollator ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-05-10 22:16

> [...]

> de apps der ligger på den [især når det drejer sig om syncs] har jeg i
> og for sig heller ikke yderligere behov.

Jeg synes efterhånden hurtigt, jeg bliver træt af de produkter, jeg har,
og får lyst til den nye model. Det er selvfølgelig et trick, som de
bruger i markedsføringen. Når der kommer en ny model, så kan man godt
forsvare at beholde sin gamle. Så meget er der trods alt ikke sket. Men
når der er kommet ny model 2, 3 eller måske 4 gange, så synes man altså,
det er noget gammelt skidt, man har. Derfor kommer der nye modeller
hvert år, og det gælder det meste elektronik. Faktisk kommer der nye
modeller med 7-9 måneders mellemrum indenfor mange kategorier.

> Du bor så kort fra Hamburg at det ikke burde volde dig nogen problemer.

Jeg må indrømme, det er fristende. Normalt kører jeg tingene efter
bogen. Jeg fik ikke en iPhone, før de kom til Danmark. Så kunne jeg til
gengæld glæde mig over en iPhone 3G, mens de utålmodige, der selv
skaffede den i USA, kun havde den oprindelige iPhone.
Med iPhone var der jo også problemet, at man skulle købe den med
abonnement i USA og lave fiksfakserier og måske snyde, hvis man ville
have den til Danmark. Det gælder jo ikke for en iPad. Samtig har Apple
annonceret lancering i bl.a. Tyskland d. 28. maj og i en række andre
lande til juli. Danmark er ikke nævnt endnu, så det bliver i hvert fald
først efter juli. Så er der jo lang tid til, og der når nok ikke at
komme en ny model alligevel. Jeg vil da tro, at iPad officielt kommer
til Danmark senest i efteråret.

> [...]
> din i Tyskland købte iPad til iTunes og opgradere firmware. Og senest
> med iPhone OS 4.0 til iPad [omkring 1. oktober] skal du regne med at den

Jeg ved det godt. Det er jo heller ikke en 100% diskvalifikation med
sprog og tastatur, men blot en del af mine overvejelser. Køber jeg den i
Danmark, er det jo også efter dansk købelov og med dansk garanti. Det er
trods alt noget nemmere end at skulle til Tyskland, hvis der opstår
problemer. Modsat mange københavneres forestilling om os sydjyder, så
ligger vi ikke og farter til Tyskland efter billig øl og sodavand hver
weekend. Der er derfor ikke noget med, at jeg alligevel skal til
Tyskland.
Nå, men vi må se. Det kommer også an på, hvad jeg lige har lyst
til, når den tid kommer. En iPad er kun en del af mine planer for
computerne her i familien fremover. Ud over det rationelle, må jeg også
tænke på mit image. Folk forventer jo, at jeg kommer slæbende med det
sidste nye fra Apple. Lidt fanboy har man vel lov at være
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-10 06:38

> Modsat mange københavneres forestilling om os sydjyder, så ligger vi ikke
> og farter til Tyskland efter billig øl og sodavand hver weekend.

Det forestiller vi os nu heller ikke - men et par gange i kvartalet skal
vel passe meget godt, ikke .

I øvrigt må Hamburg jo være den nærmeste storby, og den by du må søge
til for at se opera og klassisk ballet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Steffen

Dato : 10-05-10 11:08

> Det forestiller vi os nu heller ikke - men et par gange i kvartalet skal
> vel passe meget godt, ikke .
>
> I øvrigt må Hamburg jo være den nærmeste storby

Nu er det jo heller ikke lige "om hjørnet", som jeg oplever, at mange
tror. Vi har faktisk 85 km fra Esbjerg til Sæg grænse, som er det
nærmeste og 135 km til Padborg.
Samtidig er det min opfattelse, at mange her i vores hjørne af landet er
rimeligt sparsommelige, hvad angår afstande, er det ikke sådan, at man
lige henter en tysk øl, hvis man bliver tørstig.

mvh
steffen

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-10 13:08

Steffen <steffen@soerensen.mail.dk> wrote:

> [...]
> rimeligt sparsommelige, hvad angår afstande, er det ikke sådan, at man
> lige henter en tysk øl, hvis man bliver tørstig.

Jamen, så har I jo kun 8 mil til grænsen, som en svensker ville have
udtrykt det.

Engang jeg var med spejderne på kanotur ved den svensk-norske grænse,
var vi i en landsby. Vi spurgte om det nærmeste systembolag, og fik
udpeget retningen. »Ud af den vej og så kun 20 mil« ...

Vel, landsbyen var præget af plakater om at stoppe drikkeriet, og unge
mennesker hængende på gadehjørnerne med sprit i hænderne. Om natten
kørte ungdommen så i kortege gennem hovedgaden og derefter tilbage efter
en vej uden om bygden. Skrålende og drikkende....

Men »värdshuset« havde naturligvis også en aldersgrænse på 21, så hvad
skulle de 16-20 årige ellers foretage sig i weekenden?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-05-10 22:55

> Det forestiller vi os nu heller ikke - men et par gange i kvartalet skal
> vel passe meget godt, ikke .

Vi gør i hvert fald ikke. Vi var faktisk dernede i en grænsebutik efter
øl og sodavand engang sidste år. Det var fordi, vi skulle til Danfoss
Universe med børnene, og en af de andre insisterede på, at vi så kørte
til Tyskland. Og bevares, det viser jo også, at der er nogle herovre,
der jævnligt gør det. Jeg har da også hørt om pensionister, der tager
turen hver lørdag for hyggens skyld. Men som sagt: Efter 16 år herovre,
kan jeg huske den ene gang sidste år.

> I øvrigt må Hamburg jo være den nærmeste storby, og den by du må søge
> til for at se opera og klassisk ballet ...

Aldrig! Skal vi noget, er det København, Odense eller Århus, vi tager
til. Der kan såmænd også være store arrangementer f.eks. i Herning, hvor
vi var til Genesis-koncert sidste år. Hvad opera angår, så rejser den
jyske opera skam rundt og holder bl.a. koncerter i det glimrende
Musikhuset, vi har her i Esbjerg. Vi har faktisk set en Wagner-opera
forrige år, men jeg må tilstå, at vi nok ikke er så gode til at gå i
teater og den slags. Vi er ikke den slags mennesker, der går så meget
ud. Det er selvfølgelig for dårligt, og man burde bruge mere tid på
kultur.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-10 22:59

> Vi er ikke den slags mennesker, der går så meget
> ud. Det er selvfølgelig for dårligt, og man burde bruge mere tid på
> kultur.

ta' til Ozzy her i Herning så ! :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 11-05-10 00:08

<snip>

> [...]
> teater og den slags. Vi er ikke den slags mennesker, der går så meget
> ud. Det er selvfølgelig for dårligt, og man burde bruge mere tid på

At være/blive hjemme er vel også kultur

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-10 14:43

> [...]

> iPad 16GB WiFi: 3.700.
> iPad 64GB WiFi + 3G: 6.050.
>
> På den baggrund har jeg ikke svært ved at beslutte mig for hvilken jeg

det var vist ca. også de priser jeg gættede på ...

Nu mangler vi bare at se hvad abb. på 3G version bliver ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-10 17:31

> det var vist ca. også de priser jeg gættede på ...
>
> Nu mangler vi bare at se hvad abb. på 3G version bliver ...

Hvilket abonnement?

De sælges naturligvis uden abonnement, og som allerede vist flere gange
kan man altid skifte sit mikro-SIM kort ud til et andet.

De dataplaner jeg hidtil har set har drejet sig om betaling af 3G-adgang
helt ned til for en enkelt dag.

Personligt satser jeg på at kunne få et mikroSIM kort fra 3 der kører på
den dataplan jeg i forvejen bruger. Ellers bliver min iPhone jailbreaket
så jeg kan installere MyWi på den - og bruge den som transportabel WiFi
hotspot.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-10 20:14

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvilket abonnement?
>
> De sælges naturligvis uden abonnement,

naturrligvis ? .. heh, nej teleselskaberne vil jo helst binde dig et
Abb. på ærmet ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-10 20:38

> naturrligvis ? .. heh, nej teleselskaberne vil jo helst binde dig et
> Abb. på ærmet ...

Og hvilket abonnement er folk der har købt dem i USA så blevet bundet på
ærmet?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-10 20:47

> Og hvilket abonnement er folk der har købt dem i USA så blevet bundet på
> ærmet?

du kan vel ikke i ramme alvor sammenligne det danske og amerikanske
marked ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-05-10 21:26

> du kan vel ikke i ramme alvor sammenligne det danske og amerikanske
> marked ?

Nu ved ingen af os jo, hvad der vil ske, men det er da ikke
usandsynligt, at iPad bliver solgt uden abonnement her i Danmark ligesom
i USA. Hvorfor skulle man ikke bare kunne købe den på Apple Store eller
hos en fysisk forhandler? Hvorfor skulle man overhovedet blande
teleselskaberne ind i sagen? At mange teleselskaber så sikkert vil lave
abonnementer møntet på iPad er en anden sag. Sådan et kan man jo så
vælge frit bagefter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-10 21:34

> [...]
> teleselskaberne ind i sagen? At mange teleselskaber så sikkert vil lave
> abonnementer møntet på iPad er en anden sag. Sådan et kan man jo så

sikkert ... men du kan bide dig selv i næsten på at teleselskaberne nok
skal lave en god pakke inkl. abb.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-10 06:38

Faktisk er det på den måde den sælges også i lande som Tyskland og UK. I
Apple Store eller hos en Apple-forhandler.

> sikkert ... men du kan bide dig selv i næsten på at teleselskaberne nok
> skal lave en god pakke inkl. abb.

Men så er det jo dig selv der ønsker at binde dig ... jeg køber min iPad
uden binding og forsøger at få noget igennem med 3, så jeg kan sætte et
microSIM kort i den der hører til samme datapakke som min iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-10 10:29

> [...]
> uden binding og forsøger at få noget igennem med 3, så jeg kan sætte et
> microSIM kort i den der hører til samme datapakke som min iPhone.

det er sådan noget som det her jeg mener:

<http://news.o2.co.uk/Home-Page-Body-Announcement/O2-announces-data-plan
s-for-iPad-Wi-Fi-3G-in-UK-294.aspx>

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-10 13:08

> det er sådan noget som det her jeg mener:
>
> <http://news.o2.co.uk/Home-Page-Body-Announcement/O2-announces-data-plan
> s-for-iPad-Wi-Fi-3G-in-UK-294.aspx>

Som også indeholder en option der hedder £2 for en dag, med 500 MB. En
flad tier ...

Jeg synes ikke at det virker særligt »bindende«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-10 13:15

> Som også indeholder en option der hedder £2 for en dag, med 500 MB. En
> flad tier ...
>
> Jeg synes ikke at det virker særligt »bindende«.

hvem har sagt "binde" ... jeg snakker om at teleselskaberne vil lave
nogen pakke som de markedsfører sammen med iPad'en...

Har vi et data abb. i danmark som virker på den måde nu ?

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-05-10 22:00

Per Rønne skrev:
> Som også indeholder en option der hedder £2 for en dag, med 500 MB. En
> flad tier ...

Snarere en tyver.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-10 22:10

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Snarere en tyver.

17,185

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-05-10 22:18

Thomas von Hassel skrev:

> 17,185

Afhængigt af hvilken kurs man regner med. Men langt nærmere tyve end ti.

/Laes

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-10 22:25

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Afhængigt af hvilken kurs man regner med. Men langt nærmere tyve end ti.

nu har de også lavere moms så ja, nok nærmere 20 ..

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-05-10 22:39

Thomas von Hassel skrev:

> nu har de også lavere moms så ja, nok nærmere 20 ..

Min pointe var at det er noget vrøvl at 17,3 ≈ 10. Ved de sædvanlige
afrundingsregler afrundes 17,3 til 20, når man afrunder til nærmeste ti'er.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-10 22:41

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Min pointe var at det er noget vrøvl at 17,3 ≈ 10. Ved de sædvanlige
> afrundingsregler afrundes 17,3 til 20, når man afrunder til nærmeste ti'er.

jep .. men sådan er der såmeget :)

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-05-10 01:07

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Snarere en tyver.

Ja, naturligvis. Jeg må have haft $ snarere end £ i hovedet.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-10 10:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> jeg køber min iPad
> uden binding og forsøger at få noget igennem med 3, så jeg kan sætte et
> microSIM kort i den der hører til samme datapakke som min iPhone.

Det er 3 jo ikke interesseret i ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-10 13:08

> Det er 3 jo ikke interesseret i ..

Det vil vise sig; jeg har før skiftet selskab hvis jeg fandt et bedre
tilbud andetsteds.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-10 13:15

> Det vil vise sig; jeg har før skiftet selskab hvis jeg fandt et bedre
> tilbud andetsteds.

jeg tror ikke du finder noget selskab som vil være interesseret i at
sælge dig ét abb. som du kan bruge på to enheder samtidigt ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-10 13:46

> jeg tror ikke du finder noget selskab som vil være interesseret i at
> sælge dig ét abb. som du kan bruge på to enheder samtidigt ...

Det vil vise sig; hvis ikke bruger jeg min iPhone som wifi hotspot. Med
MyWi gennem en jailbread af iPhonen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 14:05

Hej,

> Det vil vise sig; hvis ikke bruger jeg min iPhone som wifi hotspot. Med
> MyWi gennem en jailbread af iPhonen.

Hvis du da når det i tide...

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-10 15:16

> Hvis du da når det i tide...

Du forestiller dig stadig at det ikke vil være muligt at jailbreake en
iPhone 3G med iPhone OS 4 installeret? Som jeg har forstået det er det
kun en iPhone 3GS der skulle være i risikozonen.

I øvrigt er de forbedrede synkroniseringsmuligheder i iPhone OS 4.0 så
vigtige for mig at jeg hellere dropper et sådant jailbreak end undlader
opdateringen til OS 4. Jeg ved nemlig udmærket at ved opdateringer af
firmware ryger jailbreaket ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 15:17

Hej,

> Du forestiller dig stadig at det ikke vil være muligt at jailbreake en
> iPhone 3G med iPhone OS 4 installeret?

Der kan da nemt gå et stykke tid før det er muligt. Det tog da et
kvartals tid sidste gang fx.

> Som jeg har forstået det er det
> kun en iPhone 3GS der skulle være i risikozonen.

Ah, havde helt glemt igen, at det kun er 3G'eren du snakker om. Der er
selvfølgelig ikke helt samme problematik med den, som der er med de nye
enheder (3GS og Touch).

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 16:22

Hej,

> iPad 16GB WiFi: 3.700.
> iPad 64GB WiFi + 3G: 6.050.

> På den baggrund har jeg ikke svært ved at beslutte mig for hvilken jeg
> køber, når den kommer til København ...

Jeg har haft en 64 GB Wifi-model et stykke tid. Jeg vil helt klart bytte
den ud med en 3G-model om ikke så længe. Hvis man har et forbrug ligesom
mit vil man sætte stor pris på 3G.

Hvis du kun regner med at skulle bruge den hjemme - eller du er typen
som på forhånd hælder underholdning på dimsen inden du tager afsted (fx
ved at købe et par bøger inden rejsen eller loade film derover på), så
kan du selvfølgelig nøjes med Wifi-modellen.

Jeg har fundet ud af, at det for mig er en god idé med 3G. Det er rent
faktisk muligt (i modsætning til iPhone synes jeg) at sidde og skrive
længere email-svar på den. Og man kan hurtigt vænne sig til
internetradio og ABC Player og den slags. iPad er ret god når man sidder
i lufthavnen, som 'rejsebog' på rejsen, på togturen, osv.

Mht. pladsen valgte jeg 64 GB modellen ud fra devisen "better safe than
sorry". Der kan jeg se nu, at det måske ikke var helt så nødvendigt til
mit brug. Jeg kan hurtigt fylde den op med musik - men jeg bruger
alligevel min iPhone til at høre musik fra i de fleste situationer. Film
og video streamer "man" bare. Hvis man gerne vil kunne bære rundt på et
par spillefilm eller 5, så kan det jo stadig lade sig gøre på 32 GB
modellen. Mht. apps har jeg ikke brugt så meget plads, selvom jeg da har
fået installeret en del forskelligt. Bruger ca. 5 GB til apps alt i alt.
Jeg har dog ikke købt de typer apps som er særligt store (fx TomTom
eller nogle af de meget store 3D spil).

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-10 17:31

> [...]

> ved at købe et par bøger inden rejsen eller loade film derover på), så
> kan du selvfølgelig nøjes med Wifi-modellen.

Personligt regner jeg med efter sommerferien næste år at tage et par
ekstra fag på universitetet [fysik / astronomi], og her ville den være
fremragende til en del bøger, muligvis endda også en Mathematica [det er
der på nettet nogle der udtrykker ønske om]. Og her ville det være rart
ikke at være afhængig af lokale, trådløse netværks til ting som kalender
og task-manager.

> Jeg har fundet ud af, at det for mig er en god idé med 3G. Det er rent
> faktisk muligt (i modsætning til iPhone synes jeg) at sidde og skrive
> længere email-svar på den.

Med tofinger-sytemet, går jeg ud fra ...

> Og man kan hurtigt vænne sig til internetradio og ABC Player og den slags.

Ja, det vænner jeg mig i hvert fald aldrig til; streaming er for mig for
dyrt ...

> [...]
> fået installeret en del forskelligt. Bruger ca. 5 GB til apps alt i alt.
> Jeg har dog ikke købt de typer apps som er særligt store (fx TomTom

Jeg har efterhånden de applikationer jeg har brug for på min iPhone, og
det er langt fra alle jeg ville flytte med over på en iPad, og i hvert
fald ikke min Navigon [en iPad på cykelstyret!]. Men prisforskellene op
til større lagerplads synes beskedne i forhold til at have en enhed, som
gerne skulle holde rigtigt, rigtigt længe.

Under alle omstændigheder vil jeg altid have min iPhone på mig, og skal
der skrives længere også min MacBook, med Mathematica [praktisk på
fysik/astronomi]. Jeg ser således heller ingen grund til at hælde mine
ordbøger over på iPad [i iPhone-version;-(] medmindre de direkte var
blevet integreret i iPad'ens ordbogsunderstøttelse, herunder til opslag
i iBook ... noget andet med software man kunne risikere at skrive lidt
længere i, som Pocket Informant og OmniFocus.

Men med de beskedne prisforskelle der synes at aftegne sig ville jeg
være tilbøjelig til at sige 64GB, WiFi + 3G modellen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 17:58

Hej,

> Personligt regner jeg med efter sommerferien næste år at tage et par
> ekstra fag på universitetet [fysik / astronomi], og her ville den være
> fremragende til en del bøger, muligvis endda også en Mathematica [det er

Du kan ikke få Mathematica til iPad. Du kan få Wolfram Alpha, hvis du
kan nøjes med det.

Mht. bøger på iPad. Jeg synes ikke jeg har set nogen af de bøger, jeg
brugte til fysik på uni til iPad. Du kan selvfølgelig godt få
formelsamlinger i PDF-format og bruge dem - men det er ikke sådan
supersmart.

> der på nettet nogle der udtrykker ønske om]. Og her ville det være rart
> ikke at være afhængig af lokale, trådløse netværks til ting som kalender
> og task-manager.

Med mit kendskab til universiteterne i Danmark vil jeg mene, at du
sagtens kan stole på de lokale, trådløse netværk. De er overalt nu til
dags.

> Med tofinger-sytemet, går jeg ud fra ...

Nej, ikke tofingersystemet.

> Ja, det vænner jeg mig i hvert fald aldrig til; streaming er for mig for
> dyrt ...

Tjah, jeg synes ikke det er så dyrt endda. Man kan få 10 GB/mnd for 148
kr/mnd - det synes jeg er til at betale.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-10 19:08

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Du kan ikke få Mathematica til iPad.

Hvis du havde nærlæst hvad jeg skrev havde du lagt mærke til
konjunktiven. På nettet er der dem der har nævnt et ønske om at få
Mathematica til iPad.

> Du kan få Wolfram Alpha, hvis du
> kan nøjes med det.

Jeg kan ikke få WolframAlpha, da jeg allerede har programmet, endda
betalt for det da det stadig var dyrt [og ja, jeg får refunderet i
beløbet på 299 kroner]. Programmet er endda nu universelt, så det vil
helt automatisk komme på min iPad, sammen med i øvrigt
powerOne-kalkulatoren [også universel] men uden SpaceTime [de er grådige
og har lavet en separat udgave til iPad, og i øvrigt kan man jo altid
bruge den fra ens iPhone, når der ikke er netforbindelse til Wolfram].

For en god ordens skyld, som så meget andet af hvad jeg har købt er de
købt i en bestemt tidsmæssig rækkefølge. En god del af hvad jeg har købt
havde jeg aldrig købt, hvis jeg havde vidst hvad der kom kort efter ;-(.

> [...]
> brugte til fysik på uni til iPad. Du kan selvfølgelig godt få
> formelsamlinger i PDF-format og bruge dem - men det er ikke sådan

iPad har været på markedet i ganske kort tid, og derudover er det først
om godt et halvt år jeg vil have mulighed for at begynde.
Lærebogsmarkedet til amerikanske universiteter har knap nok fået deres
aftaler med Apple på plads, og så er der derudover også Amazons Kindle
som jo også kører på iPad.

Endelig udgives en del ting i pdf-filer som direkte kan lægges ind på en
iPad, snart endda gennem DevonThink Pro.

> Med mit kendskab til universiteterne i Danmark vil jeg mene, at du
> sagtens kan stole på de lokale, trådløse netværk. De er overalt nu til
> dags.

Nu er det vel ikke udelukkende der man vil kunne få brug for det.

> Nej, ikke tofingersystemet.

10-finger blindskrift?

> Tjah, jeg synes ikke det er så dyrt endda. Man kan få 10 GB/mnd for 148
> kr/mnd - det synes jeg er til at betale.

Jeg foretrækker så 100 MB/md for 79 kr/md. I øvrigt er det så sjældent
jeg hører musik fra min iPhone at der sagtens kan gå måneder imellem.

Det kan gå når man går gennem Strøget, men er man på cykel kan det være
livsfarligt. Man skal jo kunne høre trafikken.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 20:17

Hej,

> Hvis du havde nærlæst hvad jeg skrev havde du lagt mærke til
> konjunktiven.
> På nettet er der dem der har nævnt et ønske om at få
> Mathematica til iPad.

Alt hvad der står på nettet skal såmænd nok blive til virkelighed.

> Jeg kan ikke få WolframAlpha, da jeg allerede har programmet

Nu ordkløver du vist mere end rigeligt.

> 10-finger blindskrift?

Ja.

> Jeg foretrækker så 100 MB/md for 79 kr/md. I øvrigt er det så sjældent

Okay. Jeg synes ikke de ekstra 69 kr/mnd er for dyrt.

> Det kan gå når man går gennem Strøget, men er man på cykel kan det være
> livsfarligt. Man skal jo kunne høre trafikken.

Det synes jeg nu heller ikke er det store problem. Kommer vel også lidt
an på, hvor man cykler.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-10 20:38

> Okay. Jeg synes ikke de ekstra 69 kr/mnd er for dyrt.

Ja, jeg er i hvert fald altid opmærksom på /faste/ udgifter.

På Nørrebrogade, København ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 20:51

Hej,

> Ja, jeg er i hvert fald altid opmærksom på /faste/ udgifter.

Jeg har til gengæld et helt nuanceret forhold til udgifter. Jeg vil
hellere spare en masse løse udgifter til fordel for een, lavere fast udgift.

Det er jo heller ikke mere fast end at man kan opsige med få dages varsel.

> På Nørrebrogade, København ?

Der cykler jeg aldrig.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-10 06:42

> Jeg har til gengæld et helt nuanceret forhold til udgifter. Jeg vil
> hellere spare en masse løse udgifter til fordel for een, lavere fast udgift.

Ditto.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-10 21:17

Den 09/05/10 21.38, Per Rønne skrev:

> På Nørrebrogade, København ?

Er der ikke så meget trafik dér at det kræver en målrettet indsats IKKE
at kunne høre trafikken?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-10 06:42

> Er der ikke så meget trafik dér at det kræver en målrettet indsats IKKE
> at kunne høre trafikken?

Målrettet? Jeg ville i hvert fald aldrig køre der igennem med Wagners
Vallkyrieridt for fuld drøn i høretelefonerne ...

Er der noget målrettet i ikke altid at rende rundt med musik i
øregangene?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 11:37

Hej,

> Er der noget målrettet i ikke altid at rende rundt med musik i
> øregangene?

Nej, netop ikke.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-05-10 17:22

Den 10/05/10 07.41, Per Rønne skrev:

> Målrettet? Jeg ville i hvert fald aldrig køre der igennem med Wagners
> Vallkyrieridt for fuld drøn i høretelefonerne ...
>
> Er der noget målrettet i ikke altid at rende rundt med musik i
> øregangene?

Med mindre jeg husker meget forkert, er Nørrebrogade et meget trafikeret
sted, og trafik LARMER. Det er derfor ret svært IKKE at høre trafikken.

Fangede du slet ikke dén?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-10 19:08

> Med mindre jeg husker meget forkert, er Nørrebrogade et meget trafikeret
> sted, og trafik LARMER. Det er derfor ret svært IKKE at høre trafikken.
>
> Fangede du slet ikke dén?

Næh, jeg kører nemlig aldrig rundt med noget i ørerne, og gik ud fra som
givet at man ved at skrue tilstrækkeligt op for lyden ikke kunne høre
andet end musikken.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk