DLS
Fra : Ukendt

Dato : 08-05-10 17:27

Er det mig, der ikke kan navigerer, eller findes der ikke på siderne fra DSU
noget som helst om 2010 versionen af DLS?

Forventede Systemkrav - udkommelsesdato osv.?

Man kan jo fristes til at tro, at de totalt har opgivet ævret---

Egon

Fra : blueocean

Dato : 08-05-10 15:35

On 8 Maj, 18:27, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:
> [...]
>
> Forventede Systemkrav - udkommelsesdato osv.?
>
> Man kan jo fristes til at tro, at de totalt har opgivet ævret---

ja.sådan kan du godt se ud til at være...................for tiden for
at det skulle på gaden er jo efter deres udmeldning overskredet en
del.

Gert

Fra : Lars Thorborg

Dato : 09-05-10 19:49

Det er vist det samme hvert år. Jeg ved ikke hvad der sker med opdateringer
om vinteren, men hvis de kunne tage sig sammen, så udgivelsesdatoen var 1.
december, var det en oplagt julegaveidé, til manden m/k der har alt.
Selv valgte jeg sidste sæson at købe tyske papirkort, da mine var lidt vel
bedagede. Der følger cd-rom med, der snakker fint sammen med min garmin 128
fra da far havde hår på hovedet. Ikke helt det levede søkort, men det
smager..
Hilsen Lars Thorborg
ISIS - Fr.sund Bianca 28 D130 - Endnu ikke i vandet, men malet og poleret

Fra : HH

Dato : 09-05-10 11:34

Jeg kunne godt finde på DS sider, at der er en udmelding om at DLSK
2010 er forsinket og at der vil komme info på siden senere.
Udgave 2010 blev præsenteret på udstillingen i Bella Center i vinters,
men ellers er det temmeligt useriøst ikke at have info om den nye
udgave.
Intet nyt i dette desværre.

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-10 19:02

"HH" <hhmcsv@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

******************************

Tjah--

Jeg havde overvejet at give DLSK een chance til--
Jeg har jo haft dårlige erfaringer med et par af de tidligere årgange.
Åbenbart skal vi nu have en "ny" betaversion sådan cirke to trediedel henne
i sæsonen--

Det lader til, at man skal se bort fra skidtet, som det halvhjertede
amatørbras, det hele tiden har været

MVH
Egon

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 09-05-10 19:22

news tele dk wrote:

> [...]
> henne i sæsonen--
>
> Det lader til, at man skal se bort fra skidtet, som det halvhjertede

I forhold til Det Levende Søkort, så er jeg faktisk rigtig godt tilfreds.
Jeg beholder min 2006-version, som er rigtig god i forhold til planlægning
af ture i fremtiden. Jeg medtager altid min gamle bærbare computer på
længere ture. Jeg har dog luret lidt på AIS-mulighederne, men jeg *orker*
det ikke, da det jo ikke er alle fartøjer, der udsendet det signal

Af og til har jeg ladet computeren køre under sejlads sammen med min
Garmin-kortplotter, og jeg er nødt til at sige, at DLSK vinder på grafikken
og overblikket.
På grund at strømforbruget til computeren via en converter, så har jeg dog
generelt fravalgt DLSK i fobindelse med sejlads - især når det er med
fremdrift fra kludene.

Jeg har samme oplevelse i forhold til det program, der medfølger de tyke
søsportskort.

For at undgå hævede pegefingre, så vil jeg ikke undlade at fortælle, at jeg
*altid* følger med på papirskortene - en beskæftigelse, der er med til at
gøre "langweilige" distancer til noget helt andet, og så er det jo altid
rart, at man ved, hvor man befinder sig, uanset hvad en elektronisk enhed nu
engang fortæller.

Med sejlerhilsen

Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-10 10:07

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> fremdrift fra kludene.
>
> Jeg har samme oplevelse i forhold til det program, der medfølger de tyke

Når jeg er blevet utilfreds med det levende, skyldes det simpelt hen for
meget bøvl med driftsikkerhed, samt at produktet jo aldrig har været færdigt
til brug, når det er sendt på gaden.
Leden, hentning og installering af for sent opdagede hjælpeprogrammer,
patches og lignende.
Kravet om CD-drev er ligeledes en torn i øjet på mig.

Efter forlydende skulle 2010, når det engang hen på efteråret, sansynligvis,
kommer på gaden, komme i dongle-form.
Et fremskridt.

Til da vil jeg anvende de tyske, som kører upåklageligt, og kun har den
"fejl", at mit C-map ikke kan anvendes her, og jeg må "nøjes" med at
planlægge på PC-planner.
Lidt bøvlet - og ærgerligt når man betænker, at det tilsyneladende er på
grund af manglende omtanke samt halvhjertethed, at det levende ikke er
blevet hvad det kunne/burde være blevet til.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-05-10 12:41

Jeg har installeret X-port således at op til 128 programmer samtidigt
kan deles om én GPS.
Jeg starter alle programmerne og kan hurtigt skifte mellem dem.
Det giver mulighed for nemt at forskellene i de forskellige
programmers funktioner og kortenes tegninger, signaturer m.m.
Som jeg tidligere har nævnt så er DLS-kortene langt de bedste og mest
detaljerede.
Om man har en ældre udgave eller en nyere med AIS er ligegyldig blot
man kan opdatere kortene til nyeste udgave og det kan man fra KMS-
server.
Så hvad er problemet?

Har du blot et alm batteri omborde f.eks. et 90 AHT startbatteri er
der rigeligt til kontinuerlig kørsel med en PC, også når man sejler
for sejl på alm. dagsture rundt i skandinaviske farvande.
I havn lades der natten over. I Danmark er det som regel gratis; men i
sossernes Sverige koster det typisk 40,- kr for landstrøm.

Mvh/Hardiong

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 09-05-10 19:55

Harding E. Larsen wrote:
> Som jeg tidligere har nævnt så er DLS-kortene langt de bedste og mest
> detaljerede.

Det var så bare min udmelding i forhold til kritiske holdninger til DLSK

> Om man har en ældre udgave eller en nyere med AIS er ligegyldig blot
> man kan opdatere kortene til nyeste udgave og det kan man fra KMS-
> server.
> Så hvad er problemet?

Jeg mener ikke, at jeg har angivet et problem - blot tilfredshed med DLSK,
men din udmelding lyder særdeles interessant.
Jeg vil da gerne vide, hvordan jeg opdaterer mine kort i DLSK 2006 til
nyeste udgave, så kør bare på med info og links. Om det så koster noget,
fremgår ikke af det, du skriver her
Jeg har lige lettere overfladisk besøgt KMS, men ikke umiddelbart fundet
det, du anføer omkring opdateringer af kortene.

> Har du blot et alm batteri omborde f.eks. et 90 AHT startbatteri er
> der rigeligt til kontinuerlig kørsel med en PC, også når man sejler
> for sejl på alm. dagsture rundt i skandinaviske farvande.

Jeg bruger helst DLSK og computeren, når jeg sejler for motor, men ved godt
fra min tidligere sejlbåd, at man kan bruge computeren og DLSK på dagture på
blot ét batteri.

Klip noget med Sverige

> Mvh/Hardiong

Jeg har hele 3 batterier - et startbatteri og 2 til forbrug, men jeg er
miljøskadet og sparer på forbruget, så godt jeg kan. Lidt det samme som at
rydder op på harddisken (80 MB i starten) og til nu med så meget plads, at
det er ligemeget - nåh, men det var blot en sammenligning eller et "billede"
af samme problematik.

--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-05-10 13:56

Ja vi er enige DLS-kortene er de bedste blot i de forkerte format.

Der var engang da KMS var markedsfører af DLS at de havde en server
med kortopdateringer tilgængelig for alle, sådan er det desværre ikke
mere, Kun en meget begrænset skare har adgang; men en åbning, mere
skal der ikke til igen for at alle sejlere, af hensyn til sikkerheden,
kan få de nye kort. Var de så, så fremsynede at de leverede i BSB/S-57
formatet ville de nærme sig tilstanden i U.S.A. hvor alle elektroniske
kort er gratis og ligger opdaterede på nettet.

Det ser ud til at du har rigelig batterikapacitet; men selvfølgelig
skal man altid overvåge ens energikapaciteter. Kører du med varme og
køl æder de forbrugere meget.
Prøv at sætte din PC til, og lad den køre på et batteri og se så hvor
meget der i virkeligheden tappes, det er nok ikke så meget som du
tror.
Jeg har samme størrelse harddisk som du; men jeg skrev i et tidligere
indlæg hvor meget jeg havde på min PC, det er ikke lidt. Man skal blot
rydde op og fjerne det man ikke bruger og så ikke bruge den som
spillemaskine; men reservere den alene til bådens drift. Heri
indregner jeg dog TV da det kan bruges til teksttv´s
vejrtjenester )

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 09-05-10 21:28

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> formatet ville de nærme sig tilstanden i U.S.A. hvor alle elektroniske
> kort er gratis og ligger opdaterede på nettet.

Klip

Det her forstår jeg ganske simpelthen ikke. I foregående indlæg skrev du:

"Om man har en ældre udgave eller en nyere med AIS er ligegyldig blot
man kan opdatere kortene til nyeste udgave og det kan man fra KMS-
server.Så hvad er problemet?"

Helt klart en udmelding om at man kan opdatere kortene vis KMS, men nu
skriver du så, at sådan er det desværre ikke.

Forvirret - ja i den grad

Og ved du hvad? Når nu at jeg skriver, at jeg har en gammel vane med at
spare på strøm, tror du så, at jeg ville glemme det i forhold til forbrug
til varme og køl eller alt muligt andet? Jeg har prøvet at sejle og opdage,
at kileremmen var sprunget = ingen opladning, og så er det at man får
slukket for alt muligt luksusudstyr som kortplotter, opladning af
mobiltelefoner, opladning af batterier til digitale cameraer og meget andet,
fordi man hele vejen rundt også har brugt sine kort i papirudgaven og derfor
ved, hvor man befinder dig

Hallo Harding - vi er meget enige omkring DLSK, at det ikke er så ringe, som
nogle gør det til, men meget andet som du så slår en krølle på har ingen
gang her på jorden - specielt er det skuffende, at du frembringer oplysning
om opdatering af DLSK-kort fra KMS, når det så alligevel ikke kan lade sig
gøre.
Hvad er det for en begrænset skare, der har adgang til opdatering ??

Gratis minus 50% som i USA får vi vel ikke her i DK uanset synspunkter om
sikkerhed til søs.

Med sejlerhilsen - og stadig godt tilfreds med min 2006 version af DLSK.

--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-05-10 03:03

Har du slet ikke fulgt med i tidligere tråde og forfulgt disses
informationer. Der blev brugt vendingen "ethvert gadehjørne".
Har du en 2006 version kan du under "Maps" lægge nyere kort ind som
erstatning.
Mange betaler heller ikke forsikringsstatsafgiften på både, de er med
i en "frimærkeklub".

Når kileremmen knækker så standses motoren med det samme og kileremmen
skiftes.
Der bruges ikke tid på at slukke for elektrisk udstyr med den smule
strøm det bruger.
Hav altid en ekstra kilerem ombord. den kan skiftes på få minutter og
så kan man komme videre.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 10-05-10 14:19

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> strøm det bruger.
> Hav altid en ekstra kilerem ombord. den kan skiftes på få minutter og

Hej Harding
Dit svar er en politiker værdig. Du snor dig udenom din egen fejlagtige
oplysning tidligere i tråden - lidt a la Søvndal - så lad os kalde det, at
der smuttede en finke af fadet.
Jeg må så finde en eller anden bekendt, der har en nyere version af DLSK og
så "stjæle" de nyere kort til brug for min version 2006 - eller har jeg helt
misforstået det hele?

Med hensyn til hvad man gør, når en kilerem springer i min båd, så er jeg
endog meget overrasket over, at du så kontant angiver, hvad man skal gøre.
Du aner jo ikke en dyt om min båd incl. hvilken slags motor, jeg har -
ferskvands- eller saltvandskølet incl. om min vandpumpe/impeller trækkes af
kilerem eller direkte via motoren
I øvrigt har jeg TO kileremme med som reserve, og min kilerem kan bestemt
ikke skiftes på et par minutter - blot for at sætte din påstand i relief til
min virkelighed.

Hatten af for klogskab og viden, som dog kan føre alt for vidt, når den
bruges på noget, du ikke ved en dyt om! Mvh
--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-05-10 07:42

Hej Torben,

Jeg kan se at du lugtede lunten.

Og m.h.t. motor har du så ikke fortsat en Volvo Penta MD17C
saltvandskølet. Det er da ikke så længe siden at du skrev det?

Mvh/Harding

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-05-10 15:02

Den Mon, 10 May 2010 11:06:50 +0200 skrev news tele dk:

> [...]
> installering af for sent opdagede hjælpeprogrammer, patches og lignende.
> Kravet om CD-drev er ligeledes en torn i øjet på mig.

Plus at det _skal_ installeres på "C:" drevet.

Da mit "C:" drev af forskellige årsager hedder "E:", lader DLSK sig ikke
uden problemer installere. Ret amatøragtigt.

--
Karl Erik.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-05-10 08:46

"Mange MS-DOS-baserede og Windows-baserede programmer henviser til
bestemte drevbogstaver, f.eks. miljøvariabler eller andre variabler.
Hvis du ændrer drevbogstavet, fungerer disse programmer måske ikke
korrekt."

Sådan skriver Microsoft og ja det stemmer. DLS styreprogram er et
gammelt program, som DS ikke selv er helt tilfreds med at have
overtaget fra KMS. Det er desværre nødvendigt for at kunne afvikle .it
kortene at anvende et KMS produkt.
DS vil sikkert prøve at ændre denne platform når/hvis det bliver
muligt at ændre til S-57 kortene.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 11-05-10 01:39

On 10 Maj, 16:45, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
>...(...)...DLS styreprogram er et
> gammelt program, som DS ikke selv er helt tilfreds med at have
> overtaget fra KMS. Det er desværre nødvendigt for at kunne afvikle .it
> kortene at anvende et KMS produkt.

I øvrigt vil jeg godt vædde på at selve kortene, endda i .IT-format,
har været klar længe. I S57 er data jo klar hele tiden, for ellers kan
der ikke leveres kort til erhvervsskibsfarten via PRIMAR. Det er
processen med at få lavet en ny samlet leverence af styreprogram og
kort, hvadenten det nu er CD eller dongle, der forsinker processen.
Det understreger udfordringen for DS. At opdaterede søkort uden
navigationsprogram kunne have været på markedet for længst..!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-05-10 05:05

Det har du ret i, både .it og S-57 findes altid tilgængelige. Det er
ikke KMS der ventes på.
Styreprogrammet er heller ikke ændret, så det er også klart.
Resten er kontraktaftaler, der blot skal være udfærdiget korrekt og
overholdt.
DS skal som køber af ydelsen for deres medlemmer, være på hele tiden
for at aftaler, tests, tilretning m.m. bliver udført til tiden.
Det er vel nok snart det eneste krav fra bredden under DS, som de
burde være i stand til at opfylde.
Seancen gentages hvert år så lidt rutine i opgaven burde være
indarbejdet grundigt.
Ja vi kan snart ikke gentage det mere: Distribuer kortene online
gratis i BSB/S-57 format og overlad til sejlerne hvilket styreprogram
de skal indsætte kortene i.

Mvh/Harding