Linksys problemer
Fra : thohei

Dato : 08-05-10 09:24

Jeg prøver at sætte en Linksys wireless router WRT54GS op.
Har fundet en del enslydende beskrivelser af hvordan man indstiller
den via en webbrowser og følger dem nøje.

Når jeg er færdig kommer navnet på det trådløse netværk frem på Mac'en
- der oppe i menubjælken hvor man kan se alle wifi-netværkene. Men
når jeg vælger det, bliver jeg ikke bedt om at indtaste password og
det virker ikke selvom der er fuldt udslag på wifi indikatoren.

Når jeg kører en dianogstisering fra systemindstillinger/netværk får
jeg bare at vide at den ikke kan finde internettet, men samtidig siger
den at alt er ok med wifi. Det kan jo ikke være rigtig.

Der er jo åbenlyse problemer, men det er så svært at finde ud af når
Mac'en siger wifi-delen fungerer. Hvilke indstillinger i routeren har
typisk med internettet at gøre?

Hvis alt går galt kan jeg så slå dhcp og wifi fra og så bruge den som
switch sammen med min Airport. Det er egentlig derfor jeg prøver at
installere den, for at kunne bruge de ekstra indgange som jeg ikke har
på min Airport Express.

På forhånd tak for svar.

Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-10 16:30

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> jeg bare at vide at den ikke kan finde internettet, men samtidig siger
> den at alt er ok med wifi. Det kan jo ikke være rigtig.

jo .. det kan jo godt have en god trådløs forbindelse, men ikke noget
hul ud i verden ..

> Der er jo åbenlyse problemer, men det er så svært at finde ud af når
> Mac'en siger wifi-delen fungerer. Hvilke indstillinger i routeren har
> typisk med internettet at gøre?

Kig efter WAN, Internet eller lign.

prøv at tegne en lille tegning med hvordan du har sat dine dimser
sammen.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-05-10 16:44

Den 08/05/10 17.23, thohei skrev:

> [...]
> når jeg vælger det, bliver jeg ikke bedt om at indtaste password og
> det virker ikke selvom der er fuldt udslag på wifi indikatoren.

Specielt ældre Mac'er har svært ved de nye WPA2 og WPA og jeg skal komme
efter dig.

Prøv først at slå al trådløs beskyttelse fra, og se så om ikke det
virker bedre.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-10 16:59

> Specielt ældre Mac'er har svært ved de nye WPA2 og WPA og jeg skal komme
> efter dig.
>
> Prøv først at slå al trådløs beskyttelse fra, og se så om ikke det
> virker bedre.

hvis han ikke bliver bedt om nogen keyphrase når han forbinder så er der
jo ingen beskyttelse på...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-05-10 17:52

Den 08/05/10 17.58, Thomas von Hassel skrev:

> hvis han ikke bliver bedt om nogen keyphrase når han forbinder så er der
> jo ingen beskyttelse på...

Det tyder netop på at der er kludder i et eller andet. Slå alt fra, og
se om det SÅ virker.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-10 17:54

> Det tyder netop på at der er kludder i et eller andet. Slå alt fra, og
> se om det SÅ virker.

i 10.6 er det jo dejligt nemt .. se om der er en hængelås ved siden af
navnet i Airport menuen ...

At han har forbindelse til den trådløse dims men ingen internet tyder jo
på at WAN indstillinger på routeretn er borked.

/thomas

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-10 08:05

Den 08/05/10 18.53, Thomas von Hassel skrev:

> At han har forbindelse til den trådløse dims men ingen internet tyder jo
> på at WAN indstillinger på routeretn er borked.

For at være helt præcis, at DHCP-handshake ikke lykkes.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-10 09:23

> For at være helt præcis, at DHCP-handshake ikke lykkes.

hvis TDC stadig kører med lås på MAC adressen så går der lidt tid efter
man skifter router inden det virker igen.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-10 09:30

Den 09/05/10 10.22, Thomas von Hassel skrev:

> hvis TDC stadig kører med lås på MAC adressen så går der lidt tid efter
> man skifter router inden det virker igen.

Routeren kan sagtens diske en lokal DHCP-adresse ud med den selv som
default gateway inden den får sin egen fra udbyderen.

Er vi ved at nærme os et problemområde du ikke er på hjemmebane i?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-10 09:39

> Routeren kan sagtens diske en lokal DHCP-adresse ud med den selv som
> default gateway inden den får sin egen fra udbyderen.

Som DHCP _server_ ja ... men jeg snakker om den DHCP adresse den får dem
DHCP _klient_ på WAN siden .

> Er vi ved at nærme os et problemområde du ikke er på hjemmebane i?

det er sku lidt svært at gætte sig til OP's problem når man ikke har
alle fakta .. jeg har f.eks. fisket efter hvordan WAN indstillingerne på
den Netgear dims ser ud ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-10 09:40

> Som DHCP _server_ ja ... men jeg snakker om den DHCP adresse den får dem
> DHCP _klient_ på WAN siden .

"som HDCP klient" skulle der have stået ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-10 10:13

Den 09/05/10 10.38, Thomas von Hassel skrev:

> Som DHCP _server_ ja ... men jeg snakker om den DHCP adresse den får dem
> DHCP _klient_ på WAN siden .

Ja, men det er ikke sikkert at det er der problemet er, når han ikke får
en IP-adresse fra sin _router_.

> det er sku lidt svært at gætte sig til OP's problem når man ikke har
> alle fakta .. jeg har f.eks. fisket efter hvordan WAN indstillingerne på
> den Netgear dims ser ud ...

Hvilket bringer os tilbage til om det virker på en forbindelse med alt
WPA/WPA2 slået fra?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-10 10:31

> Ja, men det er ikke sikkert at det er der problemet er, når han ikke får
> en IP-adresse fra sin _router_.

det gør han jo, han kan pinge den lokalt:

-sakset:

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-10 11:59

Den 09/05/10 11.31, Thomas von Hassel skrev:

> det gør han jo, han kan pinge den lokalt:

Det var via kabel... En meget vigtig detalje.

Hvis krypteringsmekanismen ikke er i sync mellem router og klient,
kommer pakkerne ikke korrekt frem og tilbage og han får ikke en
DHCP-tildelt adresse men en selvtildelt i 169.254.vistnok området.

Jeg formoder stadig at hvis man slår al kryptering fra og bare kører
vidt åbent, så vil det virke.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-05-10 12:00

Den 09/05/10 12.58, Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> [...]
> DHCP-tildelt adresse men en selvtildelt i 169.254.vistnok området.
>
> Jeg formoder stadig at hvis man slår al kryptering fra og bare kører

Jeg tager det i mig igen. Der stod også:

"Selv ikke med ethernetkablet direkte i computeren kommer jeg på nettet."

og det tror jeg jeg har overset. På dét plan er det tiden at ringe til
udbyderen og lige høre om DE kan se om der er hul ud til dit stik i væggen.

Fra : N/A

Dato : 08-05-10 22:33

Fra : thohei

Dato : 08-05-10 14:24

Tak for gode svar. Jeg har nu prøvet at slå alle beskyttelser fra
(jeg havde valgt WEP personal).
Det duer stadig ikke.
Selv ikke med ethernetkablet direkte i computeren kommer jeg på
nettet.
Jeg har checket firmware-version - den er fra 2006, men det ser ikke
ud som om de har noget nyere på Linksys hjemmeside.
Jeg ved ikke hvordan jeg laver en tegning som I kan se. Men
tilslutningen er:
Telefonstik ind (TDC kalder det et multistik)
Så et delefilter.
Derfra 'Internet' ud til et Speedstream modem (måske hedder det 4100)
Ud af modem og ind i 'internet' på Linksys.
Det er det. Normalt virker det fint, bare med en Airport Express i
stedet for Linksys.
Jeg har ikke ændret nogle indstillinger i Linksys, bare givet den et
navn og sat security (som jeg så har pillet fra igen).
Jeg har set mange guides på nettet og ingen af dem anviser at man
skulle ændre nogle indstillinger.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-10 21:50

> [...]

> navn og sat security (som jeg så har pillet fra igen).
> Jeg har set mange guides på nettet og ingen af dem anviser at man

Du må sætte nogen indstillinger under "WAN" eller "Internet" eller hvad
linksys nu engang kalder det.

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-05-10 22:33

thohei skrev:
> [...]
> navn og sat security (som jeg så har pillet fra igen).
> Jeg har set mange guides på nettet og ingen af dem anviser at man

Prøv at spørge i d.e..netvaerk - det ser ud til at det er ok på
mac-siden. Prøv evt. at pinge routeren fra din mac for at være sikker på
hvor problemet er.

/Lars

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-05-10 15:27

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> Det er det. Normalt virker det fint, bare med en Airport Express i
> stedet for Linksys.

Har du prøvet at hardware resette Linksysen?
Hvor mange maskiner har du koblet på til TDC på samme forbindelse?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : N/A

Dato : 08-05-10 22:33

Fra : thohei

Dato : 08-05-10 16:09

> [...]

--- 192.168.1.1 ping statistics ---
packets transmitted = 5 , packets received = 5 packet loss = 0%

Takker igen for al hjælp.

Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-10 23:25

> [...]
> --- 192.168.1.1 ping statistics ---
> packets transmitted = 5 , packets received = 5 packet loss = 0%

Det er alt sammen indstillinger til det lokale netværk .. ikke
internforbindelsen.

/thomas

Fra : thohei

Dato : 09-05-10 04:25

Nu fungerer det sådan at hvis jeg sætter et password skal jeg også
indtaste det når jeg vælger det trådløse netværk og det bliver
tilsyneladende accepteret. Men jeg kommer stadig ikke videre - heller
ikke med WPA slået helt fra. Der er ikke udfyldt noget i domain name
og i server name. Skal der være det?
Firefox siger at den ikke kan finde noget som helst og det kan være
problemer med Proxy-server (som jeg ikke kan finde noget op i router-
opsætningen) eller DNS adresserne. De står alle sammen til 0 i min
opsætning. Men måske har de ting ingen betydning?
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-10 13:23

> [...]

> opsætningen) eller DNS adresserne. De står alle sammen til 0 i min
> opsætning. Men måske har de ting ingen betydning?

Igen, der må være et sted hvor du indstiller hvordan den skal sætte
forindelsen til internettet op.

Hvis du kan så smid et par screenshots af hvordan opsætningen ser ud
nu..

/thomas

Fra : thohei

Dato : 09-05-10 09:16

> Har du prøvet at hardware resette Linksysen?
> Hvor mange maskiner har du koblet på til TDC på samme forbindelse?
>
> --
Ja tak har re-settet Linksys mange gange. Har genstartet modemet.

Jeg kan godt tale med TDC imorgen, men eftersom modemet jo duer med
Airport Express, regner jeg med at de ikke kan se nogle problemer.

Nu har jeg lagt screenshots på
http://www.facebook.com/photos.php?id=536576578#!/album.php?aid=214383&id=536576578

Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-10 20:13

> [...]
>
> Jeg kan godt tale med TDC imorgen, men eftersom modemet jo duer med
> Airport Express, regner jeg med at de ikke kan se nogle problemer.

billede 9 viser at du ikke har fået tildelt en WAN IP adresse fra TDC...
nok fordi de har registeret din airport express' MAC adresse i deres
DHCP.

Ring til dem og sig du har sat noget nyt udstyr på .. så kan de
"resette" din forbindelse

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-05-10 10:34

<snip>

> Ring til dem og sig du har sat noget nyt udstyr på .. så kan de
> "resette" din forbindelse

Det er da meget nemmere at "clone" MAC adressen. Ellers skal OP ringe
ind til TDC hver gang han skifter udstyr.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-05-10 12:28

> <snip>

> Det er da meget nemmere at "clone" MAC adressen. Ellers skal OP ringe
> ind til TDC hver gang han skifter udstyr.

Er det en skudsikker metode? Og hvordan gør man, bare en ultrakort
forklaring.

Men, ellers er det jo væsentligt af spørgeren bliver opmærksom at dette
er den hyppigste fejl. Jeg har brugt meget tid på at vente på at fx TDC,
dog højst en time, hvis man har skiftet grej, indtil man har fået
tildelt en ny adresse.

Jeg bruger andelsnet og jeg havde meget bøvl indtil det gik op for mig
at jeg ikke havde fået de tre opkoblingsmuligheder jeg havde forventet.
De tillod kun to forskellige MAC-adresser indenfor en given tid.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-05-10 12:34

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Er det en skudsikker metode?

nej :)

> Og hvordan gør man, bare en ultrakort
> forklaring.

Det afhænger meget af dimsen ... visse dimser undertøtter det slet ikke

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-05-10 17:31

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Er det en skudsikker metode? Og hvordan gør man, bare en ultrakort
> forklaring.

Ja. Du finder opsætning til MAC adressen i den nye routers
configuationen og der kan du så enten "clone" det automatisk, hvilket
kræver at det er den MAC adresse som den computer du benytter har som du
vil "clone" eller gør det med "håndkraft", hvis det f.eks er en anden
routers- eller PCs (hvor PCen har været opkoblet direkte til TDCs
DSL-modem - uha!) MAC adresse du vil bruge, ved at indtaste MAC adressen
i den nye routers configuration.

Jeg tror alle routers har den mulighed. Især de ældre konsum slags,
fordi de ofte skulle benyttes på en forbindelse hvor ISPen havde
begrænset antallet af samtidige opkoblede computere.

Og Windows PCer har den osse. Der er et problem med Mac og OS X, idet OS
X ikke tillader at man "spoofer" - som det hedder når det gøres på en
computer - computeren MAC adresse. Hvorfor det er sådan aner jeg ikke.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : thohei

Dato : 10-05-10 23:37

> [...]
> DHCP.
>
> Ring til dem og sig du har sat noget nyt udstyr på .. så kan de

Hvad nu hvis det ikke virker, kan jeg så ikke genetablere det hele med
min Airport? Det har jo været min trøst indtil videre.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-05-10 07:18

> Hvad nu hvis det ikke virker, kan jeg så ikke genetablere det hele med
> min Airport? Det har jo været min trøst indtil videre.

hvis tdc genkender din linksys router så skulle det jo gerne virke ...

/thomas

Fra : thohei

Dato : 11-05-10 15:52

> hvis tdc genkender din linksys router så skulle det jo gerne virke ...
>
> /thomas

Ok, det gør jeg. Et sidste spørgsmål. Hvis jeg får Linksys til at
virke kan den så snakke med en Airport Express jeg har som forlænger
signalet og som er tilsluttet noget musik?
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-05-10 22:54

> Ok, det gør jeg. Et sidste spørgsmål. Hvis jeg får Linksys til at
> virke kan den så snakke med en Airport Express jeg har som forlænger
> signalet og som er tilsluttet noget musik?

ja .. sæt din Express til "connect to wireless network" mode ...

/thomas

Fra : thohei

Dato : 14-05-10 04:24

> Ring til dem og sig du har sat noget nyt udstyr på .. så kan de
> "resette" din forbindelse
>
> /thomas

Tålmodighed er en dyd!
Jeg ringede til TDC og de fortalte at når man skifter det første
apparat efter modemet ud, kan der gå op til to timer før det får
tildelt en ip-adresse. Med mindre man ringer, altså, så kan det gøres
på under 15 min.
Tak for alt hjælp - det lader til at funge nu.
Thomas