Forslag til middag?
Fra : Ukendt

Dato : 07-05-10 10:48

hej
Jeg er helt blank. Hvad skal jeg hitte på til middag i de næste par dage.
Husstanden er nede på 3, og jeg har slet ingen idéer.

I dag tror jeg det bliver fisk - jeg kører i hvert fald på havnen om en
times tid og ser, hvad der er at få.

Det behøver ikke være hurtiglavet mad, men jeg orker heller ikke stå i
køkkenet i 5 timer -

Hvad skal I andre have?

MVH Leopold

Fra : Kallehave

Dato : 07-05-10 11:23

"Firstname Lastname" <None> skrev i meddelelsen
> [...]
> times tid og ser, hvad der er at få.
>
> Det behøver ikke være hurtiglavet mad, men jeg orker heller ikke stå i

Kogte en kylling i går, hvor vi (en voksen + et barn) så fik tarteletter med
høns i asparges.
I dag står den på suppe - vejret er til det :)

Hilsen
Kallehave

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-10 12:20

"Kallehave" <nejtak@nejtak.dk> skrev

> Kogte en kylling i går, hvor vi (en voksen + et barn) så fik tarteletter
> med høns i asparges.
> I dag står den på suppe - vejret er til det :)

Tarteletterne fik vi forleden, men suppen var også en brugbar idé -

Fra : Max

Dato : 07-05-10 11:42

Hej

> I dag tror jeg det bliver fisk - jeg kører i hvert fald på havnen om
> en times tid og ser, hvad der er at få.

Igår fik jeg lasange, mon ikke det kan laves med fisk ?

Max

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-10 12:17

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> Igår fik jeg lasange, mon ikke det kan laves med fisk ?

sikkert - jeg er ikke nået til fiskemanden endnu...

Men jeg har vist noget kødsovs i fryseren der kunne udnyttes -
Og vejret er stadig til kost i den tungere ende, så det var en fin idé.
Så har jeg også en undskyldning for at svine mig til i hvidløg...

Fra : Ralph

Dato : 07-05-10 16:51

> Hej
> Igår fik jeg lasange, mon ikke det kan laves med fisk ?

Jeps, med flødestuvet spinat, fersk laks og cocktailtomater - det skal jeg
vist snart lave.

Men igår fik vi rødspættefileter (som er en truet fisk, men der var ingen
skrubber hos fiskemanden) Raspen fik mig til at længes efter karbonader, så
det skal vi ha' idag. Ren mormormad, fisk med persillesovs og kartofler,
karbonader med stuvet gulerødder og ærter, dog lavet med kogevandet og ikke
(ret meget) fløde.
Ellers har vi i denne uge fået hjemmelavet pizza, coq au vin, HotDogs m/
pommes friter, weberburgere m/bacon, "Lady og vagabonden" kødboller m/
spaghetti og tomatsovs (tre-fire løg i ringe kogt mindst ½ time i 1 dl olie
+ en masse tomater koge igen i mindst ½ time, salt og peber (ingen oregano
eller parmesan))

--
Ralph

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-05-10 21:54

Firstname Lastname <None> skrev i en meddelelse
4be3e1d2$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Hvad skal I andre have?

Det blev faktisk fisk: Tunbøffer serveret med DeCecco-pasta, vendt i
hjemmelavet pesto. Danske (drivhus-) jordbær med fløde til dessert.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Preben

Dato : 08-05-10 15:26

Har lige fået kyllingefilet som gammeldags grydestegt kylling.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=8342

Den kan varmt anbefales.

- Preben

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-05-10 08:31

On 7 Maj, 11:48, "Firstname Lastname" <None> wrote:

> Hvad skal I andre have?

Vi er lidt på pumperne kulinarisk set i disse dage, da hustanden lige
er blevet forøget med endnu en arving i onsdags. Men på denne årstid
er en af mine favoritter en cremet risotto på hvidvin og god
grønsagsboullion (eller suppe) og så grønne asparges og fintskivede
forårsløg. Hvis det ikke straks får dig til at nikke, poster jeg gerne
fremgangsmåde. Men husk for guds skyld, at asparges og og løg først
skal i til allersidst, lige inden parmesan og smørklat.

Som italiensk fantatisk fundamentalist serverer jeg gerne en ret efter
en risotto eller pasta. Det kunne for tiden være et stykke kylling
eller en sønderbanket kalveschnitzel vendt i hvedemel og salt og stegt
et halvt minut på hver side og dernæst kogt ind med en deciliter
hvidvin/marsala/citronsaft(ved citronsaft: inkl lidt sukker). Og så
bare en salat til f.eks. på skvalderkål, hvis man har have og er en
dårlig ukrudtsbekæmper som jeg (hvis man ikke kan komme af med
skidtet, kan man ligeså godt nyde det på middagsbordet). Og brød. Og
haven bugner jo af rabarber, så en gang kompot med en klat fløde på
eller en tærte... Eller rabarberis - mulighederne er mange .. bliver
helt sulten, må hellere se, hvad køleskabet gemmer...

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : battlefields

Dato : 09-05-10 16:06

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]
(klip)

Hej Kevin

Jeg vil da gerne have en opskrift på denne risotto.

Hilsen Vibeke

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-05-10 08:35

On 8 Maj, 16:25, "Preben" <r...@c.com> wrote:

> http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=8342

Jeg forestiller mig, det er sådan, man laver mad på et trist, gråt
betonhospital, hvor tusinder dagligt skal bespises.

"Uden skind og ben".... Det er altså skind og ben, der giver smag til
en gammeldags kyllingesteg. Og så i øvrigt alle de smagfulde
kødstykker, som ikke sidder på brystet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-05-10 16:40

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
d6f6d94d-9087-4cd8-a8e0-2954c8b0cbe8@o14g2000yqb.googlegroups.com

> "Uden skind og ben".... Det er altså skind og ben, der giver smag til
> en gammeldags kyllingesteg. Og så i øvrigt alle de smagfulde
> kødstykker, som ikke sidder på brystet.

Samt al den persille, man propper kræet med, og al den fløde, man hælder i.

Og så med hjemmelavet agurkesalat og nye aspargeskartofler, der må være lige
på trapperne...

Bortset fra det, så eeeeelsker jeg at pille og spise kødet fra rygsiden af
kyllinger og ænder, hvor det allerbedste kød imo sidder. Det er én af
fordelene ved at tage sig af køkkenregionen

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-05-10 10:09

On 8 Maj, 17:40, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Bortset fra det, så eeeeelsker jeg at pille og spise kødet fra rygsiden af
> kyllinger og ænder, hvor det allerbedste kød imo sidder. Det er én af
> fordelene ved at tage sig af køkkenregionen

Helt sikkert. Ryggen er det bedste sted på fjerkræ. Ikke til at have
med at gøre, men det smager dæleme godt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 09-05-10 12:41

On 9 Maj, 17:05, "battlefields" <battlefi...@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg vil da gerne have en opskrift på denne risotto.

Ok, det bliver som altid ca.-mål, jeg laver det altid på slump.

4 personer:

Et halvt bundt asparges "knækkes" og enderne smides i en godt liter
småsimrende grønsagsboullion eller suppe. Resten skæres i nogenlunde
mundrette bidder og 4 forårsløg skæres i tynde skiver. 4 fed hvidløg
finthakkes og klares ved middel varme i en halv deciliter olivenolie i
en stor pande. Hvidløg, der ikke må tage farve, tages op og lægges til
side. 250 gram risottoris (jeg bruger altid carnaroli) steges let i
hvidløgsolien, og varmen øges til halvkraftig. Aspargesenderne optages
af boullionen, som holdes simrende. 1 dl tør hvidvin eller tør
vermouth tilsættes risene og koger væk under omrøring. Fra dette punkt
omrøres risene konstant med højre hånd, mens venstre står for alt det
andet. Når vinen er væk, tilsættes en deciliter af den simrende
boullion, som koger helt ind, og sådan fortsættes til risene er al
dente (altså med let bid i). Nu bedes folk indfinde sig ved bordet.
Asparges og forårsløg samt stegt hvidløg tilsættes. Herefter tilsættes
omtrentlig 4 store teskefulde smør og en ordentlig håndfuld friskrevet
parmiggiano samt lidt friskkværnet peber. Skulle det mod forventning
og al erfaring være nødvendigt at salte, gøres det her. "Cremøsiteten"
justeres evt. med mere smør og ost, og risottoen serveres med det
samme smør og ost er optaget i risottoen.

Serveres der ikke en hovedret efter, kan portionen gøres større.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : battlefields

Dato : 09-05-10 19:55

[...]

Tak for opskriften, den må snarest prøves.
Hilsen Vibeke