Kogebog - sølvskeen
Fra : Ukendt

Dato : 07-05-10 10:40

hej
Er Sølvskeen værd at købe?

Jeg har fået lidt blandede tilbagemeldinger og kunne tænke mig at høre her:
Er den så god en kogebog, så man bør eje den, eller...
Kan den inspirere?
Er den grundig nok i beskrivelserne?

Fra : Max

Dato : 07-05-10 11:41

Hej

> Kan den inspirere?

Ja, det mener jeg den kan.

> Er den grundig nok i beskrivelserne?

Jeg kan finde ud af at lave mad efter den, og mine evner
er ikke særlig store, så man må vel sige at det er den.

Men betragt den som et opslagsværk, og kik den
igennem engang imellem. Og så kan den jo købes
på tilbud i supermarkederne til små penge efterhånden.

Max

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 07-05-10 14:09

Hej First....

Jeg har købt den på tilbud, og det er jeg egentlig glad for.
Bogen har RIGTIG mange opskrifter, men hvis du har det som jeg, så er der
for få billeder.
Jeg kan godt lide at blive inspireret af et appetitvækkende billede, for
også på den måde at "få lyst" til at lave netop den ret.
Dette værende sagt, så er det en meget grundig bog, der en mængde tips som
nogle vil finde anvendelse for, og andre finde overflødige.
Jeg fandt nogle om udskæring af hele dyr - Noget jeg for længst havde glemt,
så det var rart at genopfriske.
Håber at du kan bruge denne lille "boganmeldelse"
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
John Senius-Jørgensen

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 07-05-10 16:16

Firstname Lastname wrote:
> [...]
>

> Jeg har fået lidt blandede tilbagemeldinger og kunne tænke mig at
> høre her: Er den så god en kogebog, så man bør eje den, eller...

Bogens kvalitet fejler ikke noget. Den er grundig og en af årsagerne til
dens mange opskrifter er netop dens grundighed - billedlig talt skifter en
ret navn, hvis der kommer et ekstra skvæt salt i. Jeg lånte den på
biblioteket og undlod efterfølgende at købe den, fordi den var
uinspirerende. Ingen billeder, ingen begejstring. Køb den, hvis du skal have
et madleksikon.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-05-10 08:23

On 7 Maj, 11:40, "Firstname Lastname" <None> wrote:

> Er Sølvskeen værd at købe?

Ja og nej. Hvis man tror, at nu får man facitlisten til det
autentiske, italienske køkken, så bliver man skuffet. Det er en
kogebog, der i den grad er lavet *til* italienere og er derfor
international i sit tilsnit. Jeg har taget udgangspunkt i dens
opskrifter nogle gange, men sjovt nok meget ofte gået til den for at
finde en opskrift på noget bestemt, jeg husker fra min tid i Italien,
og så ikke fundet det. Det er således langt fra en bibel til det
italienske køkken, og både metodisk og råvaremæssigt kan den
sommetider springe over, hvor gærdet er lavest (sikkert til mange
rigtige mammaers skræk). Det er således min vurdering, at den mest
kommer til sin ret i køkkenet hos en moderne italiensk husmor, der
ikke har tid til at lave mad, og som på ingen måde er kulinarisk
fundamentalist. Jeg har dog læst den et par gange, og det giver
bestemt inspiration, hvis man er vidende og kritisk.

Et kuriosum ved bogen er, at den er oversat til dansk fra engelsk. Det
giver nogle gange nogle rodede og til tider deciderede morsomme
sproglige vendinger. Sjovest er den med rettelsesblad omtalte
oversættelse af cinghiale, som oversættes konsekvent til Vildbjørn -
det spiser de åbenbart meget af i Italien. På engelsk hedder det wild
boar, og så forstår man pludselig det hele...

Og så lige den gængse anbefaling: SKAL man ud og have sig en bibel til
traditionel italiensk madlavning, så få fat i en af Marcella Hazans
grundbøger. De findes desværre ikke på dansk (så vidt jeg ved), men
engelske kan købes f.eks. på saxo.com eller på amazon.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : N Dude

Dato : 08-05-10 15:41

Firstname Lastname wrote.:

> Er Sølvskeen værd at købe?

Det er den ENESTE kogebog, der er værd at købe!

Sølvskeen er ubestridt den bedste og mest autentiske kogebog, der findes på
markedet. Ethvert køkken er fattigt uden sølvskeen.

Fås i Føtex til KUN 199,- lige nu!

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-05-10 10:07

On 8 Maj, 16:41, "N Dude" <inva...@invalid.invalid> wrote:

> Det er den ENESTE kogebog, der er værd at købe!

Enten arbejder du på forlaget, eller også har du ikke set ret mange
kogebøger.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : N Dude

Dato : 08-05-10 18:08

Kevin Borbye Edelvang wrote.:

> Enten arbejder du på forlaget, eller også har du ikke set ret mange
> kogebøger.

Jeg vil vædde på, at jeg sikkert har tre-fire gange så mange kogebøger end
du har...

Sjovt nok er alle fagfolk helt enige i, at The Silver Spoon er blandt
verdens bedste.

Problemet er bare, at alle ugebladstumperne ikke forstår bogen, fordi der
ikke er nogen billeder. Det er jo en opskrifts og kogebog - ikke en
fotobog!!

Men køb du bare noget Jamie Oliver eller Isabella Smith. Det er sikkert mere
dit niveau...

Fra : Hauge

Dato : 08-05-10 18:16

N Dude skrev:
> Men køb du bare noget Jamie Oliver eller Isabella Smith. Det er sikkert mere
> dit niveau...

Uvidenhed er i orden, men dumhed er dumt.

/Hauge

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-05-10 12:35

On 8 Maj, 19:08, "N Dude" <inva...@invalid.invalid> wrote:

> Problemet er bare, at alle ugebladstumperne ikke forstår bogen, fordi der
> ikke er nogen billeder. Det er jo en  opskrifts og kogebog - ikke en
> fotobog!!

Den indeholder dog vignetter. Det kan man ikke sige om de største
skatte i mit kogebogsbibliotek, der er ganske uden illustrationer. Det
er svært at sige, at der er én kogebog, man kan eje, og så er man
glad. Jeg ville ikke være foruden Escoffiers "Ma cuisine", som jeg har
i dansk udgave, Ali-Babs "Gastronomisk Haandbog", Artusis "La scienza
in cucina e l'arte di mangiare bene (Køkkenets videnskab og kunsten at
spise godt)" som desværre endnu ikke (efter snart 120 år på bagen),
Frøken Jensens førsteudgave... Men jeg ville ikke benævne nogen af dem
som "et must" eller "eneste vigtige kogebog". Køkkenkunsten har
udviklet sig gennem årtusinder (min ældste kogebog er fra 300-tallet,
dog i et noget nyere oplag), og det er bestemt ikke positiv evolution
alt sammen. Når man f.eks. sammenligner kogebøger fra før Escoffier
med dem efter, ser man en tydelig udvikling, mens det igen begynder at
gå ned ad bakke i mellemkrigsårene for at blive helt elendigt fra
50'erne og frem. Der udgives stadig splinternye kogebøger den dag i
dag, der ikke helt er kommet sig over margarinetider og som prædiker
hurtig mad og lette løsninger - selv om den ægte vare ofte viser sig
at være næsten lige så hurtig og i hvert fald lige så let.

Moderne kogebøger er sjældent interessante. Dog har jeg faktisk fundet
en del inspiration hist og her og har vel efterhånden et temmeligt
omfattende kogebogsbibliotek, hvis jeg selv skal sige det. Du har uden
tvivl over 500 kogebøger. Med min bibliomani har jeg desværre ikke
plads til så mange. Men mange af dem jeg har, er guldklumper i mit
skatkammer.

Nok om det, enige bliver vi næppe. Men jeg vil fastholde, at Sølvskeen
er en nogenlunde kogebog uden dog på nogen måde at nå svimlende
højder. Og jeg vil fastholde, hvad jeg har skrevet tidligere i tråden,
at bogen på ingen måde er fyldestgørende som indføring i et klassisk
italiensk køkken. Og så er den dårligt oversat.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Emil

Dato : 08-05-10 21:35

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote:

>Jeg ville ikke være foruden Escoffiers "Ma cuisine", som jeg har
>i dansk udgave, Ali-Babs "Gastronomisk Haandbog",

Netop disse to, har været øjenåbnere for mig, og de er blevet læst
flere gange, da de går helt grundlæggende til værks.
Madam Mangors tre bøger bør også nævnes, da de fortæller meget om
vores madkultur - og så kan man genopfriske de gamle skrifttyper

Jeg har mistet hele mit bibliotek, og den bog jeg virkeligt savner,
var en lille tynd sag, knap A5 og kun 1-2 cm tyk.
Indholdet var de franske navne på en tilberedning, efterfulgt af en
kort besrivelse på få linier. Alene "Pommes" fyldte 5-6 sider.

Jeg mener at kunne huske at den hed noget i retning af "Gastronomisk
håndbog ....." men det er der nu en anden som hedder. For en halv snes
år siden udkom den under en ny tittel i retning af "Lærebog for
restationsbrancen / tjenere"
Som antydet, har jeg aldrig hæftet mig ved udgivelsernes tittel, men
alene ved indholdet. Jeg har Googlet på de formodede titler, men alle
hits var nitter.

Kan du hjælpe med at opklare, hvilken bog jeg søger?

m.v.h. Emil

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-05-10 14:47

On 8 Maj, 22:34, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> Madam Mangors tre bøger bør også nævnes, da de fortæller meget om
> vores madkultur - og så kan man genopfriske de gamle skrifttyper

Naturligvis. Disse bøger ville også komme med, hvis jeg skulle have
fortsat listen lidt. Sammen med Marcella Hazan og måske også
Kokkebogen.

> Kan du hjælpe med at opklare, hvilken bog jeg søger?

Nej, det siger mig slet ikke noget. Desværre! Men jeg gad da også godt
vide, hvad det var for en bog, hvis nogen skulle ligge inde med den
viden.

Jeg har i øvrigt for nylig fået Thorvald Pedersen i gave, så det
bliver spændende at læse lidt om laboratoriekogekunst, som jeg jo ved,
du er troldmand udi.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Emil

Dato : 09-05-10 23:48

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote:

>Naturligvis. Disse bøger ville også komme med, hvis jeg skulle have
>fortsat listen lidt. Sammen med Marcella Hazan og måske også
>Kokkebogen.

Førstnævnte kender jeg ikke, men jeg vil undersøge nærmere.
Hvis "Kokkebogen" er den, som bruges til kokkeuddannelsen, har jeg
læst en god del af den.
Da den indeholdt mange faktuelle fejl, kunne jeg mærke, at jeg blev
dårlig tilpas ved at læse alle de fejlagtige oplysninger, som man
underviser nye kokke i, så den kom retur til biblo meget hurtigt.
Kanske der er kommet en opgraderet udgave.

>Jeg har i øvrigt for nylig fået Thorvald Pedersen i gave, så det
>bliver spændende at læse lidt om laboratoriekogekunst, som jeg jo ved,
>du er troldmand udi.

Jeg kan godt lide Thotvald´s nøgterne tilgang til fakta, og hans
populære måde at forklare tingene på, også selv om div. formler
overstiger min viden.

Ingen troldmand her. Jeg har alene fokuseret på de basale teknikker og
hvorledes råvarerne opfører sig under forskellige betingelser. Og det
har givet pote! Altså ingen gelé- eller skumfiduser her.

Det er ren fornøjelse, når maden er forudsigeligt og perfekt
tilberedt.

Thovald´s klummer (som er essensen i begge hans bøger) kan læses på
<http://www.techmedia.dk/default.asp?Action=List&CategoryID=378>

m.v.h. Emil