Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Linse filter
Fra : \"@

Dato : 07-05-10 14:39

Hej

Nu har jeg købt til min Canon 350D en linse og et filter, men hvordan
f***** sætter man filteret på linsen??

Linse
http://www.sigmaphoto.com/shop/17-70mm-f28-4-dc-macro-os-hsm-sigma

filter
https://www.schneideroptics.com/Ecommerce/CatalogItemDetail.aspx?CID=681&IID=4476

Håber nogle kan hjælpe, på forhånd tak.

Mvh. Michael

Fra : J

Dato : 07-05-10 14:46

""@" <""overblik(\"@)hotmail.com"> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Nu har jeg købt til min Canon 350D en linse og et filter, men hvordan
> [...]

Det kan du ikke.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-05-10 14:59

"J" <j@nospam.xy> skrev i meddelelsen

> ""@" <""overblik(\"@)hotmail.com"> skrev i en meddelelse

> Det kan du ikke.

Det kan han vel godt selvom filter størrelserne ikke passer sammen - der
skal vel bare en adapter fra 72 til 77 mm til?

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-05-10 15:02

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i meddelelsen
> "J" <j@nospam.xy> skrev i meddelelsen

> Det kan han vel godt selvom filter størrelserne ikke passer sammen - der
> skal vel bare en adapter fra 72 til 77 mm til?

Som f.eks. det her:
http://www.amazon.com/Tiffen-7277SUR-Step-Filter-Black/dp/B00016USA0 -
alternativt returnere filteret og få et 72 mm i stedet.

Fra : J

Dato : 07-05-10 15:35

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse
> "J" <j@nospam.xy> skrev i meddelelsen

> Det kan han vel godt selvom filter størrelserne ikke passer sammen - der
> skal vel bare en adapter fra 72 til 77 mm til?

Kan spørgeren sætte et filter med en diameter på 77 mm på et objektiv med en
diameter på 72 mm. Svaret er nej.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-05-10 20:46

J wrote:

> Kan spørgeren sætte et filter med en diameter på 77 mm på et objektiv med en
> diameter på 72 mm. Svaret er nej.

Har du da aldrig hørt om en 'step-ring'? - så svaret er jo! - Jeg har
flere specialfiltre i både 55mm og 58mm, som jeg med stor fornøjelse
bruger på mine både 49mm og 52mm optikker via en step-ring...

- Og det kan endda i visse tilfælde være en fordel at bruge en step-ring
især med de nye filtertyper, hvor fatningen er meget lav.

mvh. Erik Richard

Fra : J

Dato : 07-05-10 21:13

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

J wrote:

> [...]

- Og det kan endda i visse tilfælde være en fordel at bruge en step-ring
især med de nye filtertyper, hvor fatningen er meget lav.

Læs, hvad jeg skriver hr. Erik.: Kan spørgeren sætte et filter med en
diameter på 77 mm på et objektiv med en diameter på 72 mm. Svaret er nej.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 08-05-10 13:47

> Læs, hvad jeg skriver hr. Erik.: Kan spørgeren sætte et filter med en
> diameter på 77 mm på et objektiv med en diameter på 72 mm. Svaret er nej.

Hold da op - det er vist op ad bakke her ...

Fra : Jakob Griffel

Dato : 07-05-10 14:58

> Nu har jeg købt til min Canon 350D en linse og et filter, men hvordan
> f***** sætter man filteret på linsen??
I specifikationerne til objektivet står der 'Filter Size 72 mm'
Filteret er 77mm....

--
Hilsen Jakob

Fra : \"@

Dato : 07-05-10 16:09

"@ skrev:
> Hej
>
> Nu har jeg købt til min Canon 350D en linse og et filter, men hvordan
> [...]

Tak for svarne min forhandler får det retur

Fra : ab©

Dato : 07-05-10 21:56

> Tak for svarne min forhandler får det retur

Ud over at diamereren ikke passer til filtret, har du da forhåbentligt ikke
givet $ 176,- for et UV-filter ?

ab©

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-05-10 22:32

ab© wrote:

> Ud over at diamereren ikke passer til filtret, har du da forhåbentligt ikke
> givet $ 176,- for et UV-filter ?

Prøv lige at spørge din lokale fotohandler, hvad han skal have for fx.
et Hoya Pro filter... Du vil blive chokeret... - Jeg var heldig for t
par år siden at få både Hoya Pro 72mm og 82mm med i et samkøb med en
kammerat fra HongKong til ca. 250kr. pr./stk. - ca. halv pris af, hvad
de koster herhjemme i de størrelser...

mvh. Erik Richard

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-05-10 07:21

Erik Richard Sørensen wrote:
> Prøv lige at spørge din lokale fotohandler, hvad han skal have for fx.
> et Hoya Pro filter... Du vil blive chokeret...

Hvorledes forholder det sig egentlig med de helt billige filtre
f.eks. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15091 til omkring
40 kroner incl. porto?
Vil man kunne se forskel på et billede taget med et sådant filter
sammenlignet med et taget med f.eks. et Hoya Pro der koster måske
10 gange så meget?
Er der eventuelt nogen, der har lavet en blindtest?
Jeg er med på, at der givetvis vil være forskel på den mekaniske
kvalitet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra :    ab©

Dato : 08-05-10 07:53

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i meddelelsen
> Er der eventuelt nogen, der har lavet en blindtest?
> Jeg er med på, at der givetvis vil være forskel på den mekaniske
> kvalitet.

Jeg har testet både billige UV og polfiltre og endnu ikke fundet et filter,
hvor jeg kunne se nogen forskel holdt op mod nogle dyre
kamera-mærkevare-filtre (som sikkert bliver fabrikeret hos Tokina / Hoya
eller en anden filterfabrikant). Har endda prøvet at stakke flere op til 6
(hvoraf de 3 var no-name) uden at kunne se nogen forskel. Jeg har også
testet i modlys / indfaldende sollys. Det er selvfølgelig vigtigt, at
filtrene er plane og det er rimelig nemt at kontrollere ved at kikke gennem
filtret i en meget lille vinkel og vippe det op og ned.

Jeg tror at den største forskel ligge i, at mange mener at en høj pris gør
en forskel og dermed aldrig opdager, at det er spild af penge.

ab©

Fra : Jens G

Dato : 08-05-10 10:43

On Sat, 8 May 2010 08:20:40 +0200, "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx>
wrote:

>Vil man kunne se forskel på et billede taget med et sådant filter
>sammenlignet med et taget med f.eks. et Hoya Pro der koster måske
>10 gange så meget?

Et billigt UV filter kan ihvertfald give en underlig effekt på bokeh,
som det ses på dette billede

http://jensg.dk/album/displayimage.php?pos=-53

hvor der er lodrette striber i det uskarpe område.

Uden det billige UV filter, eller med et Hoya Pro1 protect filter,
kommer de lodrette striber ikke.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.

Fra : ab©

Dato : 08-05-10 17:00

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Et billigt UV filter kan ihvertfald give en underlig effekt på bokeh,
> som det ses på dette billede

Bob, bob - Jeg har ikke fantasi til at forstå, hvordan et filter (billigt
eller dyrt) nogensinde skulle få den viste konsekvens ...

ab©

Fra : Jens G

Dato : 08-05-10 22:11

On Sat, 8 May 2010 17:59:58 +0200, "ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote:

>"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

>Bob, bob - Jeg har ikke fantasi til at forstå, hvordan et filter (billigt
>eller dyrt) nogensinde skulle få den viste konsekvens ...

Det må være striber i coatingen, eller sådan noget.
Men det er et faktum at de skyldtes UV filteret.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 08-05-10 22:17

On 08-05-2010 23:10, Jens G wrote:

> Det må være striber i coatingen, eller sådan noget.
> Men det er et faktum at de skyldtes UV filteret.

Må jeg se billedet uden filter?

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : Jens G

Dato : 08-05-10 22:43

On Sat, 08 May 2010 23:16:57 +0200, Soeren Friberg
<hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

>Må jeg se billedet uden filter?

Nu kan man jo ikke bare pille filteret af et billede

Men jeg har et andet billede fra nogenlunde samme sted, dog uden frø,
hvor filteret er pillet af:
http://jensg.dk/album/albums/test/DSC02858_edited-1.jpg

Der er stor forskel, synes jeg.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 08-05-10 22:47

On 08-05-2010 23:43, Jens G wrote:
> http://jensg.dk/album/albums/test/DSC02858_edited-1.jpg
>
> Der er stor forskel, synes jeg.

Det synes jeg også. Underligt; men det har jeg ikke oplevet med mine
filtrer, der nok ikke er billige.

Dit site er i øvrigt en herlig oplevelse. Sikke en tålmodighed, der skal
til med alt det kryb!

--
Kh. Søren
http://www.facebook.com/pages/Soeren-Friberg-photography/378651830060

Fra : Jens G

Dato : 08-05-10 22:58

On Sat, 08 May 2010 23:47:16 +0200, Soeren Friberg
<hushovmesteren@msn.com> wrote:

>Det synes jeg også. Underligt; men det har jeg ikke oplevet med mine
>filtrer, der nok ikke er billige.

Filteret kostede, så vidt jeg husker, 100 svenske kroner for et 77mm.
Det var nok en tand for billigt, eller også fik jeg et dårligt
eksemplar.

>Dit site er i øvrigt en herlig oplevelse. Sikke en tålmodighed, der skal
>til med alt det kryb!

Tak.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-10 23:14

ab© wrote:

> Bob, bob - Jeg har ikke fantasi til at forstå, hvordan et filter (billigt
> eller dyrt) nogensinde skulle få den viste konsekvens ...

Forkert glastype, forkert støbning/hærdning - eller, hvad man kalder
det, - og ikke mindst forkert coatning. Som jeg skrev, så er der gode og
dårlige 'billige filtre', og hvis det er noget noname eller Kina-værk,
vil jeg råde til, man _ser_ og prøver filtrene først. - Og som jeg også
skrev, så er Massa på vej tilbage igen med gode og prisbillige filtre
både i CPL og UV/Skylight...

Jeg har faktisk et filter, jeg ikke kan læse navnet på, da det står på
koreansk, men det er ikke noget, jeg vil bruge andet end som beskyttelse
på mine 'museumsgenstande'. - Holder jeg det en smule skråt i sollys,
fortegner det i buer, så det er et andet eksempel på noget ...hm, -
mindre godt.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-10 23:32

> så er Massa på vej tilbage igen med gode og prisbillige filtre
> både i CPL og UV/Skylight...

Massa ... kører han ikke Formel 1 normalt ?

/thomas

Fra : co@ch [4130]

Dato : 10-05-10 07:02

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen
> On Sat, 8 May 2010 08:20:40 +0200, "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx>
> wrote:
>

> http://jensg.dk/album/displayimage.php?pos=-53

Flotte billeder i dit galleri

Hvilken linse bruger du til at komme så tæt på fuglene?

mvh
Bri@n

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-05-10 09:04

On 2010-05-10 08:02:14 +0200, "co@ch [4130]" <eksisterer@ikke.danmark> said:

> "Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen

> Flotte billeder i dit galleri
>
> Hvilken linse bruger du til at komme så tæt på fuglene?

Ja, det er jo ret små fugle :)

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jens G

Dato : 10-05-10 14:34

On Mon, 10 May 2010 08:02:14 +0200, "co@ch [4130]"
<eksisterer@ikke.danmark> wrote:

>"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen

>Flotte billeder i dit galleri

Tak

>Hvilken linse bruger du til at komme så tæt på fuglene?

Jeg bruger et Sony 70-400G objektiv til fuglene, og et Tamron 90mm til
macro'erne.

Fra : co@ch [4130]

Dato : 10-05-10 17:00

> Jeg bruger et Sony 70-400G objektiv til fuglene, og et Tamron 90mm til
> [...]

Har samme Macro, men kun en middelmådig Tamron 28-250 II Zoom til Sony.
Rart med stabilizer i huset.

Kan godt forstå du tar så fine billeder, det er et godt objektiv....det er
prisen vist osse

Mvh
Bri@n

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-10 12:56

Per H. Nielsen wrote:

> [...]
> Er der eventuelt nogen, der har lavet en blindtest?
> Jeg er med på, at der givetvis vil være forskel på den mekaniske

Der er meget stor forskel på de billige filtre. Du kan godt være heldig
at få filtre, der er fuldt ud lige så gode som de dyre Hama, Hoya, Rowi,
Kaiser, B+W osv., men jeg vil mene, man normalt skal se og prøve filtret
i hvert enkelt tilfælde, når man køber de helt billige. - Du kan få et
par af de helt billige og være uheldig at få filtre, hvor der er
bittesmå bobler i glasset i det ene, mens det andet er fuldstændig fejlfrit.

Jeg har dog i flere tilfælde købt de billige filtre i massevis endda, da
jeg er samler, og jeg har den politik, at det udstyr, jeg køber, skal
være fuldt funktionsdygtig. Og er der ikke et UV/Skylight filter på, så
køber jeg gerne de billigst mulige og sætter på som beskyttelse. - Et
gammelt kamera mister jo en væsentlig del af værdien, hvis en optik
bliver ridset.

I den forbindelse har jeg købt flere filtre netop af mærket 'Massa' -
opr. et italiensk mærke - til ca. 50-75kr. for UV/Skylight. De er
faktisk så gode, at jeg har valgt at bruge dem på et par af de
objektiver, jeg stadig bruger til både min Contax og mine Canon EOS
analoge og digitale SLR. Sidste gang, jeg købte et par stykker, valgte
jeg så også at købe et par CPL polfiltre i de helt store 72mm og 82mm
til lige omk. 90kr. pr. stk....

Jeg har et enkelt Hoya CPL til et andet af mine 62mm Ø objektiver, og
når jeg bruger Massa polfiltret på det ene og Hoya'en på det andet, kan
jeg ikke umiddelbart se nogen forskel ved almindelig fotografering ved
brug på mit Canon EOS 1N.

Bruger jeg derimod mit Canon D60, synes jeg, der er en anelse forskel i
de røde og blå farver, om jeg bruger Hoya CPL eller Massa CPL filtret.
Hoya'en har samtidig indb. UV (UV 0), - det har Massa filtret ikke i den
billigste serie, så den er jo ideel at sætte sammen med min 18-35mm,
hvor der sidder et Hoya HMC Pro UV filter.

I de helt billige filtre kan man godt være ugheldig at få coatede
filtre, hvor belægningen er noget uensartet, og i det tilfælde kan det
godt have nogen indflydelse på det færdige billede - både analogt og
digitalt. - Jeg købte et sådant noname UV filter på QXL, men gav til
gengæld heller ikke ret meget. Men det er tydeligt at se, der er et
uensartet farvespil, når det holdes skråt i direkte sollys. - Det er
ligesom om, at farvespillet 'buer over mod den ene side. Laver man samme
'test' med fx. et Hoya Pro filter, vil farvespillet være fuldstændig
ensartet og jævnt fordelt - uanset, hvordan man drejer filtret.

Så jo, der er forskel på de helt billige og så mærkevarerne, men som
sagt kan man godt være heldig at finde et billigt produkt, der er lige
så godt som de dyrere mærker. Og Massa er et af de nye 'gamle' mærker,
jeg roligt kan anbefale. - Det allerførste UV filter, jeg overhovedet
købte helt tilbage i 1960'erne var faktisk et Massa filter, - så de er
altså på vej frem igen. - Jeg køber dem på QXL hos én, der har det
lidt sjove brugernavn 'Farsoverskudslager'. Han holder til i Hedensted
og er en virkelig seriøs sælger på QXL.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Andersen

Dato : 08-05-10 14:34

"ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i meddelelsen

> ""@" <""overblik(\"@)hotmail.com"> skrev i en meddelelse
>
> Ud over at diamereren ikke passer til filtret, har du da forhåbentligt
> ikke givet $ 176,- for et UV-filter ?
>
> ab©
Tjae man kan kan da sige at det er sku betalt, Hvis det så havde været et
Hoya filter.
Meeeeen 1027 kr for et UV filter, så har man sku for mange penge bare til at
SMIDE ud, for et UV filter har man ikke noget at bruge til
üd over at det beskytter mod riser
kurt

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-05-10 08:38

On 2010-05-08 15:34:00 +0200, "Kurt Andersen" <klander52@hotmail.com> said:

> [...]
> Meeeeen 1027 kr for et UV filter, så har man sku for mange penge bare
> til at SMIDE ud, for et UV filter har man ikke noget at bruge til

Netop. Jeg bruger aldrig UV filtre og har aldrig fået en eneste ridse i
frontlinsen. Modlysblænden er som regel en meget effektiv beskyttelse.
Ivørigt sjovt at se, hvor mange der fotograferer med modlysblænden
vendt omvendt :)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-05-10 09:31

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Ivørigt sjovt at se, hvor mange der fotograferer med modlysblænden
> vendt omvendt :)

Selvfølgelig - sådan ligger den jo i æsken, når man køber objektivet
)

Jan

Fra : Jens G

Dato : 09-05-10 09:39

On Sun, 9 May 2010 09:37:38 +0200, Hans Kruse
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>frontlinsen. Modlysblænden er som regel en meget effektiv beskyttelse.
>Ivørigt sjovt at se, hvor mange der fotograferer med modlysblænden

Det det sidder vel sådan når kameraet er i tasken, og folk gider så
ikke sætte det rigtigt?

Eller folk har opdaget den underlige skygge der kommer hvis de bruger
kameraet indbyggede blitz med påmonteret modlysblænde?

Fra : \"@

Dato : 09-05-10 08:54

"@ skrev:
> Hej
>
> Nu har jeg købt til min Canon 350D en linse og et filter, men hvordan
> [...]

Jeg er vist god til at få stillet spørgsmål der udvikler utrolig lange
tråde herinde, og tak for det jo mere info jo bedre.

Jeg har givet den pris 700kr. + moms. men det kan jeg forstår var meget
dumt?? hænger pris og kvalitet ikke sammen i denne branche???

mvh. michael

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-05-10 09:28

""@" <""overblik(\"@)hotmail.com"> skrev i meddelelsen
> Jeg har givet den pris 700kr. + moms. men det kan jeg forstår var
> meget dumt?? hænger pris og kvalitet ikke sammen i denne branche???

Med nogle ting jo - et filter er jo egentlig bare et stykke farvet
glas - og i tilfældet med UV filter har det absolut ingen virkning på et
digital-kamera.

Fotohandlerne har så øjnet en mulighed for at sælge dem som beskyttelse
mod ridser på frontlinsen - efter princippet "hellere en ridse på
filtret end på objektivet" - men hvis man ikke ligefrem smider
objektivet i en stenbunke, så skal man vist være meget uheldig, for at
det sker.

Jeg har aldrig mødt nogle, der har oplevet det i virkeligheden - kun
hørt at det kan ske.

En modlysblænde kan også beskytte meget - og den gør da lidt gavn på
anden måde også.

Så nej - jeg bruger som så mange andre heller ikke uv-filter.

Jan

Fra : Kurt Andersen

Dato : 09-05-10 20:29

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> måde også.
>
> Så nej - jeg bruger som så mange andre heller ikke uv-filter.

Hej
Som Jan siger så er UV filter spild af kr hvis du vil have filter så køb et
Pol filter som hjælper på blanke overflader og giver gode farver i naturen
eller ND filter som virker som solbrille på kameraet.
Og ja pris og kvalitet hører sammen og i 72 mm er de meget dyre, Hoya og B&W
filter er blandt de bedste og dyreste.

Kurt

Fra : Peter Engelsted Jona~

Dato : 09-05-10 21:20

Jan Vestergaard skrev:

> Jeg har aldrig mødt nogle, der har oplevet det i virkeligheden - kun
> hørt at det kan ske.

Hermed møder du "virtuelt" een, som var rigtig glad for, at der var et
filter yderst på objektivet, da det ramte noget skarpt i en togvogn i
Paris. Filteret gik i stykker, men jeg havde et helt objektiv!

--
vh/Peter E. Jonasen
www.kvv73.dk - www.digitaltog.dk - www.digital-train.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-10 22:56

Peter Engelsted Jonasen wrote:

> Hermed møder du "virtuelt" een, som var rigtig glad for, at der var et
> filter yderst på objektivet, da det ramte noget skarpt i en togvogn i
> Paris. Filteret gik i stykker, men jeg havde et helt objektiv!

Og hermed én mere, der var særdeles glad for at have et filter på
kameraet, da jeg kravlede op ad skrænterne ved den store Tel a'Crish
udgravning i Israel - med kameraet hængende om halsen. ...Godt nok
var/er linsen 'kun' en Yashica-klon af en Planar til den nette pris af
1495kr. i jan.1989..., - gummimodlysblænder og UV filter reddede den et
par gange....

mvh. Erik Richard