Hjemmebygget NAS
Fra : Kristian

Dato : 07-05-10 07:48

Hej alle

Jeg overvejer at bygge mit eget NAS da jeg synes performance er for
ringe på den man kan købe til en fair pris. I denne forbindelse har jeg
et spørgsmål i forbindelse med Raid, og mere specifikt Raid 5. Mange af
de NAS servere man kan købe understøtter at man, i Raid 5, blot kan hive
en disk ud og smide en større disk i og derved opnå større kapacitet
uden at tænke på noget som helst selv. Er det sådan Raid 5 er bygget op
eller skal man selv gøre noget aktivt i sådan et tilfælde hvis man
bygger sit eget NAS?

Jeg har tænkt mig at bruge et Atom bundkort og kigget på denne raid
controller: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=366883

Håber der er nogen som har erfaring med dette.

Mvh.
Kristian

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-05-10 20:13

Kristian <junk@paralyzed.dk> writes:

> [...]
> større kapacitet uden at tænke på noget som helst selv. Er det sådan
> Raid 5 er bygget op eller skal man selv gøre noget aktivt i sådan et

Dette har, så vidt jeg ved, ikke noget med RAID5 at gøre, men hvordan
filsystemet er opbygget. Læs på wikipedia hvis du vil kende
detaljerne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_Volume_Manager_%28Linux%29#Common_uses
http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_volume_management

Vil du udvide et filsystem på en RAID5 partition, skal du huske at
opgradere alle diskene for at få ekstra kapacitet.

Kai