Genfrysning af optøede andelår
Fra : Heidi

Dato : 06-05-10 18:21

Jeg har dummet mig - i morges skulle jeg have noget op af fryseren, og tog
derfor den store pose op med ca. 25-30 vakuumpakkede andelår, som tager
udsigten for det øvrige fryserindhold.
Da jeg kom hjem i dag - ak og ve, posen med andelår stod stadig på gulvet,
og lårene var selvsagt så godt som optøede.
Jeg har smidt dem i fryseren igen, men er der mon nogen sundhedsmæssig
risiko ved at spise lårene når det kommer på tale? Planen var at de fleste
skal laves til confit, som vi vil servere juleaften for familien, hvis de
bliver gode.
Eller er det med genfrysningen mest et spørgsmål om at konsistensen af kødet
bliver anderledes? (Og vil det ikke være lidt lige meget i en confit
situation?)
Pengemæssigt er det ikke en kæmpeulykke - vi gav henholdsvis 5 og 10 kr. pr.
lår, så det er max ca. 250 kr. vi snakker om - men det bliver selvfølgelig
svært at finde dem igen til den pris...

Planen er indtil videre at vi om et par måneder tager nogle stykker op og
tilbereder, hvis ikke de lugter mærkeligt eller ser underlige ud - medmindre
nogen herinde mener det er en absolut dårlig ide at gemme dem?!

--
Heidi

Fra : Emil

Dato : 06-05-10 21:48

"Heidi" <xnospamx@fjomp.com> wrote:

>Da jeg kom hjem i dag - ak og ve, posen med andelår stod stadig på gulvet,
>og lårene var selvsagt så godt som optøede.

Hvis de stadigt var højest +5 grader C., er der ikke noget
sundhedsmæssigt problem.

>Jeg har smidt dem i fryseren igen, men er der mon nogen sundhedsmæssig
>risiko ved at spise lårene når det kommer på tale?

Nej.

>Eller er det med genfrysningen mest et spørgsmål om at konsistensen af kødet
>bliver anderledes? (Og vil det ikke være lidt lige meget i en confit
>situation?)

Jo, kødfibrene er blevet sprængt ved frysningerne, og ja, det er
faktisk en fordel, hvis kødet anvendes til confit.
Men her skal saltningen nedsættes til højest 2% (helst 1%), da
confitten ellers kan opleves som trevlet, hvilket ikke er den
oplevelse som er tilstræbt.

>Planen er indtil videre at vi om et par måneder tager nogle stykker op og
>tilbereder, hvis ikke de lugter mærkeligt eller ser underlige ud - medmindre
>nogen herinde mener det er en absolut dårlig ide at gemme dem?!

Det er helt OK. Skal i være på den sikre side, skal
centrumtemperaturen være mindst 55 grader C. i mindst 5 timer, så er
det tæt på sterilt.
Det er nemmest at styre med vand fra den varme hane (60-65 grader
varmt) hvorimod en kogeplade er ukontrolabel i de fleste tilfælde.

Helst ikke over 58 grader, da kødet så bliver fastere (opleves som
tørt, men er det ikke).

m.v.h. Emil

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-05-10 22:44

Emil wrote:

> Hvis de stadigt var højest +5 grader C., er der ikke noget
> sundhedsmæssigt problem.

Denne tråd giver god anledning til et spørgsmål jeg i måneder har ville
stille i gruppen, men endnu ikke har fået taget mig sammen til

Er der i det hele taget - sundhedsmæssigt - noget i vejen med at
genindfryse madvarer? Det står ret tit på madvarer, men jeg fryser rask
væk hvad som helst ned igen og har endnu ikke oplevet andet end evt.
skuffelser over forkert konsistens.

Fx laver vi tit mad til flere dage og får nogle gange frosset det ned i
for store portioner. Så fryser jeg det tiloversblevne ned igen, evt.
efter at have genopvarmet hele baduljen for at slå evt. bakterievækst
ned. Har vi tøet for mange boller/rundstykker op, ryger de sommetider
også tilbage i fryseren.

Jeg tør normalt op i køleskabet.

Hilsen
Martin

Fra : Emil

Dato : 06-05-10 23:36

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>genindfryse madvarer? Det står ret tit på madvarer, men jeg fryser rask
>væk hvad som helst ned igen og har endnu ikke oplevet andet end evt.

Det er derfor (forkert konsistens), at de fleste fabrikanter fraråder
genindfrysning. De kan også have en skjult dagsorden.

Men der er alvorlige bivirkninger, hvis varen har været over 5 grader
C. i længere tid (værst ved 20 - 45 grader C.).

Problemet er, at baktusser m.v. udskiller toxiner (giftstoffer), som
ikke ødelægges ved kogning! Altså potentielt dødeligt gift.

Så selv om baktusserne dør, har kogningen ingen indflydelse på de
allerede dannede toxiner (gifte), men alene indflydelse på
formeringen.
Det er de allerede dannede toxiner, som forårsager ulykkerne. hvor
hovedårsagerne er forkert behandling af råvarerne.

> [...]
>for store portioner. Så fryser jeg det tiloversblevne ned igen, evt.
>efter at have genopvarmet hele baduljen for at slå evt. bakterievækst

Opgaven er, at varme det, som skal spises varmt, og så få afkølet
resten hurtigst muligt. Her tæller minutterne.

>Jeg tør normalt op i køleskabet.

Så må fruen jo nøjes med "en kold fra køleren". Om den er bedre end en
stivfrossen, må være en smagssag.

m.v.h. Emil

Fra : Heidi

Dato : 07-05-10 05:28

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvis de stadigt var højest +5 grader C., er der ikke noget
> sundhedsmæssigt problem.

Ja det tør jeg jo så ikke sige - nogle af dem føltes lidt kølige, men om de
har været over eller under 5 grader ved jeg ikke. Jeg gik sådan nærmest lidt
i panik, og smed bare hele baduljen ned igen, uden at undersøge dem alle
nærmere.

> Det er helt OK.

Ville du også turde gøre det, når jeg ikke ved hvad temperaturen nåede op
på, inden de røg i fryseren igen?

--
Heidi

Fra : Emil

Dato : 07-05-10 13:53

Altså stadigt meget kolde!

>Ville du også turde gøre det, når jeg ikke ved hvad temperaturen nåede op
>på, inden de røg i fryseren igen?

Ja, så absolut!

Jeg har bemærket, at du skrev "posen med andelår". Den stillestående
luft i posen isolerer ret godt, også selv om det har været en åben
indkøbspose med åbningen opad.
Den store masse holder også godt på kulden.

Dine varer var fra start -18 grader, og selve faseskiftet fra frossen
til optøet kræver rigtigt meget energi (varme).
Så et realistisk gæt er, at varene højest har været 0 - 1 grad varme
efter 12 timer (egen erfaring med tilsvarende) hertil kommer så
_mindst_ 4-6 timer ved stuetemperatur iflg. nedenstående.

Sikkerhedsmæssigt skal fødevarer til svækkede personer (småbørn, syge
og ældre) højest være mellem +5 og +55 grader C i 4 timer, for raske
personer i 6 timer. Bemærk temperaturerne, de er høje. Tallene er fra
de strenge amerikanske sundhedmyndigher, som Baldwind kalder absurde
(se linket herunder).

Du kan læse mere om fødevaresikkerhed her, Part I: Technique
1. Safety:
<http://amath.colorado.edu/~baldwind/sous-vide.html>
Du kan evt. kopiere linket ind i Google Oversæt.

m.v.h. Emil

Fra : Heidi

Dato : 08-05-10 06:03

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

Jeg siger tak for svarene - vi prøver at tilberede et par stykker om noget
tid, og hvis ikke vi selv bliver syge af dem, så får familien resten til jul

--
Heidi

Fra : Henry Vest

Dato : 08-05-10 07:12

Heidi wrote:

> Jeg siger tak for svarene - vi prøver at tilberede et par stykker om noget
> tid, og hvis ikke vi selv bliver syge af dem, så får familien resten til
> jul

Smukt. De fleste ville nok have gjort det i omvendt rækkefølge

--
Henry Vest

Fra : John Doe

Dato : 07-05-10 13:36

Jeg ville absolut ikke have nogle forbehold imod at lave confit ud af dem,
for uanset de har stået på gulvet i et døgns tid, så er det altså en stor
klump frossen kød, der ikke sådan lige at fordærve, på så kort tid, så kør
bare løs.

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-05-10 21:47

> [...]

> Jeg har smidt dem i fryseren igen, men er der mon nogen sundhedsmæssig
> risiko ved at spise lårene når det kommer på tale?

-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 07-05-10 22:34