Hvad betaler I for god kaffe?
Fra : Steen

Dato : 06-05-10 10:08

Jeg foretrækker absolut en ordentlig kaffe, fremfor
supermarkeds-vakumpakket standardkaffe. Alligevel er det ikke en billig
fornøjelse, hvis 250 gram koster 50,-

Hvad betaler I for ordentlig kaffe?

Fra : Max

Dato : 06-05-10 10:35

Hej Steen

> supermarkeds-vakumpakket standardkaffe. Alligevel er det ikke en
> billig fornøjelse, hvis 250 gram koster 50,-

Jeg syntes faktisk at det er en billig fornøjelse, og betaler
gerne det og mere til for god kaffe.

--
Mvh Max

Fra : Steen

Dato : 06-05-10 12:12

Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Steen

> Jeg syntes faktisk at det er en billig fornøjelse, og betaler
> gerne det og mere til for god kaffe.

Tjooo, alt er jo relativt. Et par gange om måneden, render jeg da ud og
køber noget ordentligt kvalitetskaffe...og så ind imellem nøjes jeg med
noget billigere.

Fra : Max

Dato : 06-05-10 12:41

Hej Steen

> Tjooo, alt er jo relativt. Et par gange om måneden, render jeg da ud
> og køber noget ordentligt kvalitetskaffe...og så ind imellem nøjes
> jeg med noget billigere.

Jeg vil hellere sætte mit forbrug efter pengepungen og så
drikke det mindre kaffe. Hellere 1 god kop kaffe end 10
dårlige. Men det er jo også underligt at kaffe faktisk er en
af de få fødevare der er steget de sidste 30 år.

Max

Fra : Aksel

Dato : 06-05-10 13:37

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tjooo, alt er jo relativt. Et par gange om måneden, render jeg da ud og
> køber noget ordentligt kvalitetskaffe...og så ind imellem nøjes jeg med
> noget billigere.

Hvad er kvalitetskaffe??
Der står "kvalitetskaffe" "specialristet" etc. på de kaffeposer, jeg ser i
supermarkedet til priser fra kr. 17 - 50 for 500 gram - hvilket er
uforskammet billigt set i forhold til det store arbejde avlerne - som nok
får den mindste del af "kagen" - har haft.
Men det kan vel ikke bare være prisen, der fortæller, om kaffen er god.
Det er vel med kaffe som eksempelvis med bla.a. ost og vin - behandlingen af
råvaren er altafgørende.
Hvilke mærker kan I anbefale?
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 06-05-10 13:35

Hej Aksel

> Hvilke mærker kan I anbefale?

Du får ingen anbefalinger herfra, du må selv finde en
kaffe du kan lide. At jeg kan lide en kaffe er jo ingen
garanti for at du kan lide den. Og det er med kaffen
som med vin, man kan ikke se på pris og etiket om
den er værd at drikke. Og med kaffen betyder til-
beredningen også rigtig meget.

Max

Fra : Steen

Dato : 06-05-10 16:53

Aksel <Aksel@stribnet.dk> wrote:

> [...]
> Det er vel med kaffe som eksempelvis med bla.a. ost og vin - behandlingen af

Det jeg køber i supermarkedet, vil jeg ikke kalde kvalitetskaffe.
Jeg vil heller ikke kaste mig ud i at anbefale mærker - men jeg går ned
i det lokale risteri, og køber nyristede hele bønner, som jeg så maler
når jeg laver kaffe. Det betaler jeg ca. kr. 50,- for hvert 250 gram.
Jeg ved så samtidigt, at den oprindelige bondemand, får et fair afkast
på hans høst (i hvert fald er det hvad risteriets koncept er bygget på).

Jeg var lige i Føtex i dag, hvor jeg supplerede med et par dåser Kaffe
Cru (de dér "pressede bønner" af malede kaffebønner). Det er lige en
smule bedre end diverse Gevalia, Karat etc.

Det er selvfølgelig kun min vurdering - der er mennesker der ikke kunne
finde på at drikke andet end rød Karat.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-05-10 21:36

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Det er selvfølgelig kun min vurdering - der er mennesker der ikke kunne
> finde på at drikke andet end rød Karat.

Men det er der vel heller ikke noget galt i, hvis de synes det smager
godt?!

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Hauge

Dato : 27-05-10 22:07

Jesper Haaber Gylling skrev:
> Men det er der vel heller ikke noget galt i, hvis de synes det smager
> godt?!

Schhh, nu ikke ødelægge hans verdensopfattelse. Det skal jo være trendy,
lige som Ipod, NatPot, Weber, B&O og lign. café-lir.

/Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-05-10 18:57

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i meddelelsen

> Men det er der vel heller ikke noget galt i, hvis de synes det smager
> godt?!
>
> --
> med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling

Vi, d.v.s. min mand (jeg drikker te) skifter mellem rød Merrild og Gevalia.
Det er de to mærker han synes bedst om. Vi brugte i flere år B.K.I. Classic,
men den smagte lige pludselig meget mærkeligt, så derfor skiftede vi. Jeg
kan dog godt finde på at drikke en enkelt kop kaffe ind imellem, og jeg kan
bedst li' Gevalia. Den serverer jeg også gerne for mine (uventede) gæster.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 06-05-10 05:48

On 6 Maj, 11:07, ist...@gmail.com (Steen) wrote:

> Hvad betaler I for ordentlig kaffe?

Mellem 200 og 300 kroner kiloet for nyristede bønner til espresso.
Typisk 120-200 kroner for de kaffer, jeg bruger til filter, igen for
hele bønner, men ikke altid helt nyristede.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-05-10 17:01

Max skrev:

> Hellere 1 god kop kaffe end 10 dårlige.

Enig.

> Men det er jo også underligt at kaffe faktisk er en
> af de få fødevare der er steget de sidste 30 år.

Du mener som *ikke* er steget, ikk'? I 1979-80 stod jeg for kaffe-
kassen på min arbejdsplads, og jeg kan huske at vi betalte 27,95 kr
for et pund [Karat eller Gevalia] i Føtex. Det er vel nogenlunde
samme pris i dag, er det ikke (jeg drikker andre mærker i dag)?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 06-05-10 17:17

Hej Klaus

> [...]
> for et pund [Karat eller Gevalia] i Føtex. Det er vel nogenlunde
> samme pris i dag, er det ikke (jeg drikker andre mærker i dag)?

Du har helt ret, jeg aner ikke hvor mine tanker var. Jeg ved at
et 1/2 kg. kaffe i 1975 kostede 13,95 kr. Det svare til lige
omkring 60 kr idag, så kaffen er ikke steget.

Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-05-10 18:48

Steen wrote:
> Jeg foretrækker absolut en ordentlig kaffe, fremfor
> supermarkeds-vakumpakket standardkaffe. Alligevel er det ikke en
> billig fornøjelse, hvis 250 gram koster 50,-
>
> Hvad betaler I for ordentlig kaffe?

Jeg betaler 100 kr/kg plus forsendelse for Indonesiske Java Estate
Blauan, grønne bønner.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Steen

Dato : 07-05-10 10:18

Erik Olsen <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Jeg betaler 100 kr/kg plus forsendelse for Indonesiske Java Estate
> Blauan, grønne bønner.

Det var billigt!
Desværre er jeg ikke så meget for at riste selv

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-05-10 18:06

Steen wrote:

> Det var billigt!
> Desværre er jeg ikke så meget for at riste selv

Det er nu ikke så galt.

Vi har arvet en lille elektrisk kafferister som tager 150-175 g grønne
kaffebønner ad gangen, to gange ristning giver os kaffe nok et par ugers
kaffeforbrug. Når først ristetiden for den aktuelle kaffe er fastlagt
(kan variere lidt fra en levering til den næste), rister man blot på
tid.

Fra : padre

Dato : 07-05-10 08:53

> Hvad betaler I for ordentlig kaffe?

Jeg giver omtrent 45,- for 250 gram Illy bønner i en tysk webshop

http://www.kaffee-frei-haus.com/dk-kaffe/kaffebonner.php?sessionid=eej9n5eh16vk398nm63u2jdpd6

--
padre

Fra : Aksel

Dato : 07-05-10 12:20

> "Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Jeg giver omtrent 45,- for 250 gram Illy bønner i en tysk webshop

> [...]

Jeg er hoppet mellem diverse supermarkeders mærker, men har fundet mest
behag i Columbia Blanding fra Emdruplund til 17,50 for 500 gram, selvom det
piner mig, at kaffedyrkeren ikke fået ret meget for sit produkt. Så er der
nogle støtte arrangementer, som skulle imødegå dette, men jeg tvivler på, at
pengene havner i de rette lommer.
Mvh
Aksel

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-05-10 22:10

Aksel <Aksel@stribnet.dk> skrev i en meddelelse
vdqdndFtzqSGaH7WnZ2dnUVZ8oCdnZ2d@giganews.com

> [...]
> mest behag i Columbia Blanding fra Emdruplund til 17,50 for 500
> gram, selvom det piner mig, at kaffedyrkeren ikke fået ret meget for

Kaffedyrkeren får nøjagtig dét, markedet (dvs. du) bestemmer. Og det er
rigtigt fint for alle parter.

> Så er der nogle støtte arrangementer, som skulle imødegå
> dette, men jeg tvivler på, at pengene havner i de rette lommer.

Ellers kan du nok få lidt aflad ved at give udtryk for din bekymring over,
at kaffedyrkeren får for lidt, på usenet. Og dét kan du så kombinere med en
kop kaffe.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : eljay

Dato : 09-05-10 18:53

Steen skrev:
> Jeg foretrækker absolut en ordentlig kaffe, fremfor
> supermarkeds-vakumpakket standardkaffe. Alligevel er det ikke en billig
> fornøjelse, hvis 250 gram koster 50,-
>
> Hvad betaler I for ordentlig kaffe?

Jeg er blevet meget glad for Irma's egen kaffeserie. Deres espresso er
rigtig god, og til stempelkaffen bruger jeg Kenya AA, Karoma Estate og
Monsooned Malabar. Rigtig god kaffe til 29.95 for 250g.

Estate Coffee er et andet godt mærke, der kan fås i flere supermarkeder.
Det er lidt dyrere (fra 40-50kr./250g).

I begge tilfælde er der tale om hele bønner, som jeg selv maler.
Opbevaring skal ske i køleskabet. Så holder smag og duft sig bedre.

De "almindelige" mærker køber jeg aldrig.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 09-05-10 23:36

Steen skrev:
> Jeg foretrækker absolut en ordentlig kaffe, fremfor
> supermarkeds-vakumpakket standardkaffe. Alligevel er det ikke en billig
> fornøjelse, hvis 250 gram koster 50,-
>
> Hvad betaler I for ordentlig kaffe?

Lidt forskelligt.

Normalt mellem 70-100 kroner per kilo for grønne bønner. Det er omtrent
dobbelt op i pris hvis de købes ristet.

/Jesper

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-05-10 20:42

> [...]

> Jeg foretrækker absolut en ordentlig kaffe, fremfor
> supermarkeds-vakumpakket standardkaffe. Alligevel er det ikke en billig

Jeg køber Netto's Amora bønner og kværner dem i butikken tæt på hvor jeg
bor.

De koster vidt 30,- for 500 gram og kaffen smager fantastisk.

Jeg bruger dem kun til stempelkanden og jeg maler dem på fineste niveau.

Fra : (-Peter-)

Dato : 25-05-10 03:54

> [...]
> Jeg foretrækker absolut en ordentlig kaffe, fremfor
> supermarkeds-vakumpakket standardkaffe. Alligevel er det ikke en billig

Coop's butikker har en serie som jeg mener bærer coop's navn - her fås
forskellige kaffer helt ned til 5 poser a 250 g til 50 kr nogle
gange... (både hele bønner og malet til denne pris!).. Ved dog ikke
hvad normalprisen er..

Jeg synes begge dele er "meget mere værd end prisen" og generelt
gode.

Jeg er dog enig med andre I at der engang imellem må betales mere for
kvalitetskaffe..

/Peter