Anoder
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-05-10 19:59

Hej NG

Bl.a. ShipShop skriver at Zink anoder ikke virker i saltvandt (se evt.
nedenståedne link) fordi der kan lægge siog en belægning på anoden så den
stopper med at virke.

http://www.shipshop.dk/magnesium_anode___nom__v%C3%A6gt_0_4_kg___hulafstand_140_mm-p-3507.html

I min varmeveksler har jeg en anoder i hver sin side, den ene side med
saltvand og den anden med ferskvand (kølervædske) Til ferskvandssiden søger
jeg en anoder som denne

http://www.shipshop.dk/anoder_univers__motor_anode-c-452_565.html i 1/2" Ø16
x 50

Men den skulle jo være i magnesium for at det virker til ferskvand, og det
er ikke lykkes mig at finde nogen steder, heller ikke ved Ship Shop.

Nogen der ved hvor man kan finde sådanne stick anoder?

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-10 20:09

Hejsa

On 06-05-2010 20:58, Jan Rasmussen wrote:
> Hej NG
>

> Bl.a. ShipShop skriver at Zink anoder ikke virker i saltvandt (se evt.
> nedenståedne link) fordi der kan lægge siog en belægning på anoden så den
> stopper med at virke.

Du mener nok at det ikke virker i ferskvand?

> I min varmeveksler har jeg en anoder i hver sin side, den ene side med
> saltvand og den anden med ferskvand (kølervædske) Til ferskvandssiden søger
> jeg en anoder som denne

Det er ikke nødvendigt med anoder i kølevandskredsen. I kølevæsken er
tilsat et antikorrosionsmiddel for at forhindre tæring.

--
Casper

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-05-10 20:30

"Casper Mønster" <casper.monster.FJERN_DETTE@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:4be313c5$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>>

> Det er ikke nødvendigt med anoder i kølevandskredsen. I kølevæsken er
> tilsat et antikorrosionsmiddel for at forhindre tæring.

Ja, jeg mener omvendt... at zinkanoder ikke virker i ferskvand. I
ferskvand skal der anvendes magnesium (bedst) eller aluminuim (næst bedst)

Du har ret i at kølevædske er tilsat nogle additiver der hindrer /
nedstætter rustdannelse, men jeg tror bestemt ikke det hindrer galvanisk
tæring.

Så, nu mangler jeg bare anodesticken af magnesium, måske aluminium som
alternetiv.

Mvh
JR