Hvilket operativ system bruger i ombord?
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 06-05-10 18:30

Hej gruppe

Jeg ved godt at dette spørgsmål vil dele vandende, da det burde være sendt
til en OS gruppe, men jeg håber vi kan aftale, at hvis man kan bringe
brugbar info ind til gruppen, så svarer man, og alle andre lytter og lærer.

Sagen er den at min elskede IBM T30 - næsten - er afgået ved døden, efter
rigtigt mange års tro tjeneste.

Den var, da jeg købte den for ca 6-10 år siden,(og er lidt endnu) udstyret
med Windows XP/nu SP3, 1Gb Ram, 60GB Hardisk. (rammen blev opgraderet for få
måneder siden fra 512Mb)

Men jeg har så købt en ny PC, som langsomt, skal oplæres til at opfylde mine
behov, men jeg er allerede skuffet over den.

Den nye PC er baseret på Windows 7, Intel Core I3, 4Gb RAM, 500 GB Harddisk.

Paradigme/Spørgsmål 1:
A: Min "gamle" PC som jeg har installeret mange programmer på, men også
tunet mange gange, og bruger for tiden ca 500Mb RAM når den er ny opstartet.
B: Min nye W7 PC, bruger allerede over 1Gb Ram når den er ny opstartet, så
er det muligt at tune?.

Paradigme/spørgsmål 2:
A: Kan man tune W7?
B: Er det nu man bør bruge energien på at skifte OS?

Paradigme/spørgmål 3:
A: Skal jeg nedgradere til XP?
B: Skal vi hjælpes med at tune W7?
C: Er det nu at en Linux (evt med Wine) skal efterprøves, og vil i hjælpe
med test og support?

Paradigme/spørgsmål 4: (kræver i stadigt er med )
A: Hvordan sikrer jeg mig juridisk overfor HW leverandør, hvis jeg
nedgraderer OS?

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-10 20:15

Hej Børge - spændende emne ...

Et generelt svar kan næppe gives, da vi nok har ret så forskellige
ambitioner og kompetenceprofiler - også hvad IT-anvendelse ombord
angår ...

Børge Wedel Müller wrote:
> Hej gruppe

SNIP

> Paradigme/Spørgsmål 1:
> A: Min "gamle" PC som jeg har installeret mange programmer på, men
> også tunet mange gange, og bruger for tiden ca 500Mb RAM når den er
> ny opstartet. B: Min nye W7 PC, bruger allerede over 1Gb Ram når den
> er ny opstartet, så er det muligt at tune?.
>
> Paradigme/spørgsmål 2:
> A: Kan man tune W7?
> B: Er det nu man bør bruge energien på at skifte OS?

Min holdning er, at med de priser, der er på hardware, er det ikke
umagen værd at bruge mange ressourcer på tuning af software ... Såvidt
jeg kan se, har du 4GB tilgængelig ... er det en alvorlig begrænsning?
Eller ser du et andet problem?

> Paradigme/spørgmål 3:
> A: Skal jeg nedgradere til XP?
> B: Skal vi hjælpes med at tune W7?
> C: Er det nu at en Linux (evt med Wine) skal efterprøves, og vil i
> hjælpe med test og support?

Mit princip: "Don't rock the boat" ... dvs. hvis mine
navigationsprogrammer (og mange andre nyttige programmer) kører fint
på WinXP, skal jeg ikke "have klinket noget" ... Jeg har "leget med"
Win7 på en desktop, og kan ikke rigtigt se, at det giver væsentlige
fordele, hvis vi taler IT ombord, herunder navigationsprogrammel ...
Linux og Apples OS'er er helt ud over min IT-viden og interesse ...
Først når samtlige leverandører af mit programmel erklærer, at det er
"100% kompatibelt med Win7", vil jeg overveje et skifte ... dvs. næppe
de første par år, sålænge XP fortsat kører stabilt ...

> Paradigme/spørgsmål 4: (kræver i stadigt er med )
> A: Hvordan sikrer jeg mig juridisk overfor HW leverandør, hvis jeg
> nedgraderer OS?

Mig bekendt er der ikke noget juridisk krav om at en given PC SKAL
køre et bestemt OS ..., men måske forstår jeg ikke din bekymring?

Flemming Torp

Fra : claus.b.p.

Dato : 07-05-10 00:07

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> med test og support?
>
> Paradigme/spørgsmål 4: (kræver i stadigt er med )

Du gør dig selv en masse unødige bekymringer. Det primære spørgsmål bør
være: Kører mine programmer, eller gør de ikke!
Du skal lære meget mere om O/S'er, når du tror du kan bruge en enkelt
oplysning som kriterie for om det kører godt eller ej.
Windows idag som for år tilbage bruger løs af RAM, når den er til rådighed.
Er der ikke brug for RAM'en til applikationen, bruges den fx. til diskcache.
Det er kendt, at W7 bruger mere RAM end XP, Vista bruger endnu mere. Men
med 4GB (hvoraf kun godt 3GB rent faktisk kan udnyttes i 32bit Windows) er
der stadig højt til loftet. Så - en ting er at beslutte sig for hvornår man
skal skifte sin gamle velfungerende XP ud med W7, men at gå baglæns, det er
der ingen grund til, - hvis dine programmer og enheder fungerer. Det er
sørgeligt at fx. DLSK ikke fungerer under Linux, men det er en helt anden
historie. (F..... kopibeskyttelse)
Din hardware leverandør kan iøvrigt ikke bestemme hvilket O/S du må bruge,
de kan kun vælge ikke at ville hjælpe, i tilfælde af problemer. Mange
leverandører kan faktisk tilbyde et "nedgraderingskit" til XP for et
"mindre" gebyr. Men kun hvis man absolut ikke kan installere mere end ca.1
GB RAM er det en fordel at blive på XP. Det er fx. tilfældet på en del af de
små netbooks.
Tuning af Windows... Tror du ikke vi har andet at tage os til? Helt
generelt; lad være at installere residente programmer, du ikke har brug for,
og defragmenter din disk hver 3. måned.

Mvh. Claus

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-05-10 05:44

Den Thu, 06 May 2010 19:30:22 +0200 skrev Børge Wedel Müller:

> Hej gruppe

> mvh
> /Børge

Ufatteligt at Columbus fandt Amerika uden brug af PC.

Nåå ja, han troede sgu osse det var Indien.

Siden har mange *Sømænd* lært at *sejle*.

Hvad om dagens "Bolværksmatroser" også lærte at sejle?

--
Karl Erik.

Fra : Flemming Torp

Dato : 07-05-10 11:17

"Karl Erik Christensen" <none@none.invalid.co> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nåå ja, han troede sgu osse det var Indien.
>
> Siden har mange *Sømænd* lært at *sejle*.
>
> Hvad om dagens "Bolværksmatroser" også lærte at sejle?

Hvad er dit budskab - og til hvem?

Flemming Torp

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 07-05-10 17:21

Hej Karl Erik

Jeg frabad mig specielt denne type kommentarer.

For interesserede:
Jeg er Ingeniør, med M.Sc. speciale i Naval architecture.
Jeg har et hav af Windows kursus og certifikater.
Jeg har et hav af Linux kurser og certifikater.
Jeg har sejlet i mere end 40 år.
Jeg har sønæringsbevis.

Gider ikke høre dit uinteressante ævl og kævl.

mvh
/Børge

Fra : Henning

Dato : 08-05-10 14:14

On Fri, 7 May 2010 18:20:51 +0200, Børge Wedel Müller
<boerge@myller_fjern.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har sejlet i mere end 40 år.
>Jeg har sønæringsbevis.
>
>Gider ikke høre dit uinteressante ævl og kævl.

Men alligevel kan du ikke poste i den rigtige gruppe? Selv om du
bruger din pc ombord på en båd, hører spørgsmålet ikke til i denne
gruppe. Er du i tviv er du velkommen til at spørge i news:dk.velkommen

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-10 14:43

Henning wrote:

> Men alligevel kan du ikke poste i den rigtige gruppe? Selv om du
> bruger din pc ombord på en båd, hører spørgsmålet ikke til i denne
> gruppe. Er du i tviv er du velkommen til at spørge i

Åhh nej ... en ny bedrevidende 'tjenbetjent', der med stor
selvsikkerhed og løftet pegefinger føler sig kaldet til at kaste sit
"oplysende lys" over alle os uvidende - for ikke at sige uartige -
stakler ... med uvenlige kritiske anvisninger ... ak, ja ...

Jeg er dog overbevist om, at mange af os synes det er helt fint, hvis
der i gruppen diskuteres emner, der *kan* være relevante for os i
vores interesse for sejlsport ... det være sig emner inden for
motorteknik, elektronik, IT, kemi, duft, fugt, materialer, fugemasse,
lim, køjebund, ankerpladser, meteorologi, søkort, tovværk, antenner,
ankre, rensning af spil, osv. osv. osv.

Ud fra den betragtning, er den rigtige gruppe for mig således den, der
læses og kommenteres af ligesindede med interesser for sejlsport. Hvis
jeg hver gang, jeg har et spørgsmål om noget vedrørende min båd skulle
til at overveje om jeg nu skulle stille mit spøgsmål i en anden
gruppe, jeg ikke kender og som ikke kender min baggrund, ville jeg
næppe få samme gode information, som jeg får i denne gruppe. Og det er
vel begrænset, hvor mange grupper, man orker at følge med i ... Havde
Børge rejst sit spørgsmål "i den rigtige gruppe" havde jeg ikke set
den ... Jeg ved det er mit problem, men alligevel ...

Det er på den anden side klart, at ikke alle sejlere har alle - eller
samme - interesser ... Men de kan så bære springe de for dem
uinteressante tråde over og nøjes med at læse de indlæg, de er
interesserede i ...

Det er jo f.eks. tydeligt, at Karl Erik f.eks. ikke er specielt
interesseret i emnet i denne tråd og i den anledning føler sig kaldet
til at anvende 'sort Nordjysk humor', som jeg ganske enkelt ikke
fatter en lyd af, men vælger at ryste på hovedet af ... Men jeg er -
i modsætning til Harding - også født på djævleøen, så måske jeg er
undskyldt? ... ...

Og Henning har intet at byde ind med andet en bedrevidende, mavesur
kommentar, som er så forudsigelig, inderlig overflødig og uinteressant
for de fleste deltagere i netop dette forum ...

Flemming Torp

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 07-05-10 17:42

Hej

Lige en tilføjelse, som nok er relevant.

Mit primære ønske er at batteri optimere min løsning.

Og det fremskaffes ved at minimalisere computerens samlede behov for
CPU/RAM/Disk access osv osv.

Og så en kommentar til et andet indlæg.
Når en frisk installeret W7 bruger 1.2GB ram, og min søns 4 måneder gamle W7
bruger 2,5GB ram
Og min æld gamle XP bruger under ½GB

Så er der plads til fortsat tuning.
Jeg har år efter år lykkedes at forlænge antallet af døgn jeg kan sejle uden
opladning temmeligt meget, og PC'en er stor forbruger.
Selvfølgeligt kan jeg finde vej uden PC, men jeg kan godt lide at
efterfølgende se hvorledes mit polar diagram så ud, så jeg ved hvor optimalt
jeg sejlede en given dag/uge.

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-10 19:00

Børge Wedel Müller wrote:
> [...]
>
> Mit primære ønske er at batteri optimere min løsning.
>
> Og det fremskaffes ved at minimalisere computerens samlede behov for

OK, den vinkel havde jeg ikke fanget ... og min begrænsede IT-viden
gør, at jeg bare følger med 'over skulderen' ... men synes at den
vinkel på problemstillingen er interessant, hvis der virkelig er noget
at hente på den front ...

Min "løsning" har været *ikke* at benytte de allerhøjst specificerede
bærbare PC'er på båden, da min erfaring er, at de
navigationsprogrammer, jeg anvender, ikke er så ressourcekrævende hvad
f.eks. CPU-ydelse, I/O, grafikkort eller RAM angår. De kører
fortrinligt på XP og jeg kan ikke rigtig se nogle argumenter for at
min 'båd-PC' behøver mere ...

Til gengæld kører jeg den bærbare og monitoren i cockpittet over en
220V inverter, hvilket langt fra er en strømeffektiv løsning ... men
nem og enkel i det daglige ... Så dér har jeg nok større muligheder
for at 'batteri-optimere' ...

Når nu du er igang med at uddybe dit første indlæg: Hvad mener du med
dit spørgsmål under punkt 4?

Flemming Torp

Fra : HKN

Dato : 07-05-10 21:18

Hej Børge,

Allerførst - undskyld topposteringen....

Dernæst - batterioptimering i windows, tjaa....du er tilsyneladende
velbevandret i selve OS'et, og der er ikke de store forskelle i mulighederne
for at "tweake" de nævnte OS versioner - øvelsen ligger i at fjerne så mange
residente programmer som overhovedet muligt.

Det har også marginal betydning for strømforbruget ift hvor meget RAM selve
OS gør krav på. Den største synder i den ligning er CPU'en og der er jo sket
en del siden Pentium 4 M, samtidig med at der i OS er blevet optimeret på
tilgængelighed ift slumre/dvale tilstand - dvs at der idag ligger langt
flere processer i RAM/Diskcache end tidligere.

Som tidligere beskrevet, så "æder" Windows så meget RAM der er muligt ift
den fysisk installerede mængde, og så meget som den aktuelle HW leverandør
tillader. Windows har i 32-bit versionen en naturlig grænse på max 3GB RAM,
i nogle tilfælde 4 GB (afhængig af om HW platformen tillader det), og derfor
kan der være forskel i mængden der er tilgængelig på forskellige HW
platforme.

Kort sagt - du skal investere i en ATOM baseret platform for at få maximal
batteriudnyttelse. Det er denne platform de fleste netbooks bygger på, men
også Industri PC'ere bygges på denne platform af miljømæssige hensyn.

Så for at svare på dine "paradigmer"; du kan godt "tweake" win7 - omend jeg
vil påstå at gevinsten er marginal, da det er CPU'en der er den store
synder.

Nej, du skal ikke nedgradere til XP igen - fordelene ved Win7, og især
tilgængeligheden overskygger langt XP. Om du skal gå på Linux kan jeg ikke
udtale mig om da det er flere år siden jeg har beskæftiget mig med en af de
distributioner (Red Hat) Personligt ville jeg ikke gøre det, hvis det er til
brug i båden.

Det sidste har du fået svar på - så blot for at gentage; HW leverandøren kan
i nogen grad hjælpe dig med funktioner der er direkte tilknyttet OS, og
ellers er du overgivet til dig selv. Såvidt jeg husker har HW leverandøren
ikke nogen supportforpligtelser ift OS - kun der hvor der er en direkte
forbindelse imellem OS og HW (eksempelvis hvis der er en knap der skal
"trigge" specifikke funktioner)

Mvh
Henrik

Fra : HKN

Dato : 09-05-10 12:17

Jeg kom lige til at tænke på at den ene af mine sønner er slugt af en gal
computerspiller, og bruger et stykke software der hedder "gamebooster" under
Win7 - og det virker ret effektivt! Det fjerner simpelthen alle unødvendige
processer og programmer, som kører i baggrunden, således at CPU, RAM og
Netværk får optimale betingelser. Det kunne være værd at prøve....
Jeg vil dog stadig sige at din T30's arkitektur ikke er bygget til Win7
under optimale forhold, og at du bør kigge efter en ATOM baseret løsning som
afløser....

Mvh
Henrik

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 09-05-10 16:16

Hej Henrik

God kommentar, min egen søn har netop bekræftiget dette er rigtigt.
Hermed bevist at man bør holde sig ung til en hvis grad, for programmet
virker faktisk.

Jeg har ikke set ATOM løsninger med rimelige skærme endnu, men det må vi
efterspørge.

mvh
/Børge

Fra : HKN

Dato : 09-05-10 21:40

Hej Børge,

Jeg investerede sidste år i en Atom baseret netbook, sammen med en ekstern
IP68 touch monitor a la den der reklameres for i Sejlershoppen. Så kunne jeg
sidde om læ og lave ruteplanlægning via DLSK, og under sejlads kunne jeg så
blot have PC'en kørende sit batteri sammen med en USB GPS - jeg vil tro at
den kunne køre 7 - 8 timer således. Det eneste der skulle bruge strøm var
min monitor, og den bruger ca. 16 - 18W.
I år har jeg valgt at fastinstallere en Atom baseret IPC, med SSD disk og
DLSK, og så ryger der en 17 el. 19" monitor op foran kortbordet, som så kan
slukkes så snart jeg går fra landstrøm over på batteri. Nu får jeg så en
arbejdsplads hvor jeg har et fornuftigt skærmareal, som jeg kan sidde og
lave ruteplanlægning på, og desuden alle de andre dejlige informationer som
jeg kan få via PC'en. Ialt får jeg et strømforbrug på ca. 30W - noget mere
hvis jeg vil have konstant netforbindelse, men ikke noget der burde være
kriminelt ift min batteribank på 110Ah.

Fra : claus.b.p.

Dato : 08-05-10 01:19

Børge Wedel Müller wrote:
> [...]
> Selvfølgeligt kan jeg finde vej uden PC, men jeg kan godt lide at
> efterfølgende se hvorledes mit polar diagram så ud, så jeg ved hvor

Du skal ikke installere mere RAM end du har behov for. Du skal bruge en
laptop med lowpower cpu. Windows 7 og drivere er langt bedre optimeret til
at skrue ned for strømforbruget, end XP generelt er. Men W7 kræver lidt mere
power under drift. W2k og NT war de rene strømtyve. Men de er heldigvis også
sjældne idag.
Jeg har et par gamle Hitachi laptops som kan køre med et forbrug på 12-15W
men de har slet ikke ydelse til dagens applikationer. 1,2GHz og 256MB. Men
kører direkte på 12V.
De fleste moderne laptops kan køre fint med 30-40W forbrug, noget mindre når
de ikke knokler.
Denne maskine er en laptop med Athlon X2 1,9GHz pg 4GB RAM, og den bliver
varm. (Altså bruger strøm, ca. 40W)
På arbejde har jeg en Lenovo med Intel dualcore, og ca. samme ydelse, og den
er meget køligere. Kan spare mere ved marginal drift, bilder jeg mig ind.
Men målt på strømforsyningen er det stadig 35-40W. De fleste laptops kan
indstilles til at spare mere på strømmen ved batteridrift end når
strømforsyningen er tilsluttet. Det kan man med fordel skrue lidt på, så
der også opnås besparelse med strømforsyning tilsluttet. Man må selvfølgelig
opsøge en 12V strømforsyning, det er spild af energi at opkonvertere 12V til
230V for derefter igen at nedkonvertere til 15-20 Volt.
Der er formentlig en hel del opnået ved bare at kigge rundt på forskellige
mærker. Indstiller man de strømbesparende funktioner optimalt, er der også
en del at spare. Skærmen på en laptop bruger meget strøm når den er tændt.
Derimod er det måske omsonst at lade den slukke for harddisken, hvis den
kontinuerligt opsamler data fra fx. GPS.
Men at optimere O/S er der ikke så meget at hente på. Lad være at installere
en masse residente programmer, og så, som sagt, memoryforbruget er ikke
proportionalt med maskinens ydelse. Det mest intelligente er jo at kunne
udnytte de resourcer der er til rådighed, og at kunne undvære dem, når de
ikke er. Om man er til Windows eller ej, så er det faktisk en ting Windows
kan.

Mvh. Claus

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-05-10 19:05

Den Fri, 07 May 2010 18:20:51 +0200 skrev Børge Wedel Müller:

> [...]
> certifikater. Jeg har sejlet i mere end 40 år.
> Jeg har sønæringsbevis.
>
> Gider ikke høre dit uinteressante ævl og kævl.

Så lad være med at spørge dumt. Stil dine fjollede spørgsmål i en edb/os
gruppe. Og tag så og vis at du ikke har trukket alle dine fine beviser i
en automat. Men du er måske bare teoretiker?

--
Karl Erik.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-05-10 07:24

Henning denne gruppe er til sejladsrelaterede emner og der spørges til
hvilket operativ system der bruges ombord.
Derfor fremsættes indlægget i denne gruppe.
Jeg tror nok at gruppens medlemmer er i stand til at svare på
spørgsmålet og det tillige til glæde for andre her i gruppen der også
interesserer sig for udstyr til sin båd.

Mvh/Harding

Fra : Henning

Dato : 08-05-10 14:56

On Sat, 8 May 2010 06:24:27 -0700 (PDT), "Harding E. Larsen"
<harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Henning denne gruppe er til sejladsrelaterede emner og der spørges til
>hvilket operativ system der bruges ombord.

Ok, du mener så jeg skal spørge i cykelgruppen, fordi jeg bruger min
pc til at lægge cykelruter? Eller i havegruppen fordi jeg ser på
blomster på nettet? Der findes en gruppe omhandlende Windows, der vil
spørger kunne finde svar på alle sine os-spørgsmål.

Fra : Kent Friis

Dato : 08-05-10 15:30

Den Sat, 08 May 2010 15:55:46 +0200 skrev Henning:

> [...]
> blomster på nettet? Der findes en gruppe omhandlende Windows, der vil
> spørger kunne finde svar på alle sine os-spørgsmål.

Hvor mange i den gruppe tror du kan svare på hvilket system de bruger
ombord?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-05-10 14:41

Følgende er skrevet af Børge Wedel Müller:
> [...]
> til en OS gruppe, men jeg håber vi kan aftale, at hvis man kan bringe brugbar
> info ind til gruppen, så svarer man, og alle andre lytter og lærer.

Så laver du da bare en X-post mellem denne gruppe og en relevant EDB
styresystemgruppe og med FUT (Follow Up To) til EDB gruppen.
Det er en win-win-win situation (ikke MS-Windows! :/ ).
- Du når alle de rigtige eksperter, hvadenten de siddet her eller i
EDB gruppen.
- Dem der er interesseret i emnet følger med over i EDB gruppen og
fortsætter diskutionen der. Lytter og lærer og kan måske senere
aflevere sejladsrelevante detaljer her.
- Du og vi andre undgår det mundhuggeri som opstår pga. fejlbrug af
grupperne.
- Alle har fulgt USEnettets regler netikette = alle er glade.

--
/ Ole

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-10 15:04

Ole Pagh wrote:

> [...]
> grupperne.
> - Alle har fulgt USEnettets regler netikette = alle er glade.

Ja, det er da måden at dele sol og vind lige på! ... Og måske vejen
til at få endnu mere kvalificerede svar på tekniske spørgsmål.

Det tip "køber jeg" ... og vil forsøge at huske! ...

I samme åndedrag vil jeg dog ikke undlade at udtrykke min uforbeholdne
mening om de personer (for hvem jeg benytter en af vore drenges
tidlige terminologi - tjenbetjent), der ikke bidrager med noget som
helst fagligt i en nyhedsguppe andet end - som du kalder det -
mundhuggeri ...

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-05-10 09:11

Alle dewr har en PC ombord kan blot ved et blik på en nyere PC´s front
se hvad der står.
Der kan f.eks være skilte med teksten: Intel inside, Windows XP, ATI,
fabrikat med grundspecifikationerne, på undersiden
Radiodeklarationscertifikat, Windows produktkode o.s.v.
Det skal der ikke stor viden til at kunne læse.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-10 17:29

For mig ser det ud til, at I taler forbi hinanden ...
Som jeg læser det spørger Kent Friis Henning, hvor mange deltagere i
*"OS-gruppen"*, der kan besvare Børges oprindelige spørgsmål ... ...
Og du Harding, svarer på et helt andet spørgsmål ... som jeg læser
meningsudvekslingen ... ...

Flemming Torp

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse:
Alle der har en PC ombord kan blot ved et blik på en nyere PC´s front
se hvad der står.
SNIP

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 08-05-10 19:07

Vedr. krydsposting, så har jeg ikke positive erfaringer, da jeg har set at
mange indlæg, normalt får dobbelt så mange "idioter" på nakken.

Og OUTLOOK er ikke optimalt til krydsposting og FUT, efter min mening, og
jeg savner det egentligt ikke, da GOOGLE normalt er min ven.

Men de af jer som er så meget usenet betjente, kunne I vejlede os andre,?

mvh
/Børge

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-05-10 11:22

Jamen det er rigtigt Flemming, jeg er i sejladsgruppen og ikke i
cykelgruppen/OS-gruppen. Det tror jeg også at Børge og du er ik´?.

Mvh/Harding

Fra : Kent Friis

Dato : 08-05-10 19:44

Den Sat, 8 May 2010 10:22:10 -0700 (PDT) skrev Harding E. Larsen:
> Jamen det er rigtigt Flemming, jeg er i sejladsgruppen og ikke i
> cykelgruppen/OS-gruppen. Det tror jeg også at Børge og du er ik´?.

Henning mente at spørgsmålet hørte til i windows-gruppen, og ikke
i sejlads-gruppen. Jeg spurge så om hvormange i den gruppe (altså
windows-gruppen) der er i stand til at svare på spørgsmålet "hvilket
operativsystem bruger I ombord?" - ud fra den betragtning at det
nok ikke er ret mange i windows-gruppen der sejler.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-05-10 13:06

Ja du har så evigt ret, spørgsmålet er jo også stillet i
sejladsgruppen og kan derfor bedst besvares her.

Mvh/Harding

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-05-10 13:26

Den Sun, 09 May 2010 14:00:54 +0200 skrev Torben Skovgaard Bach:

> At klippe det overflødige (som fremgår af tidligere tråde!) væk burde
> vel være børnemad for div. personer med et hav af Windows kurser og
> certifikater.

> Med sejlerhilsen
> Torben

Hø-hø - Har du aner i det Nordjyske, Torben?

--
Karl Erik.

Fra : dybvad

Dato : 15-05-10 13:55

On 6 Maj, 19:30, "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote:
> [...]
> med test og support?
>
> Paradigme/spørgsmål 4: (kræver i stadigt er med )

Hej Børge

Jeg synes spørgsmålet hører hjemme her i gruppen.

Jeg har brugt Vista, men er gået tilbage til XP, som efter min mening
er et udmærket OS til brug i båden.

Bruger en Toshiba bærbar som er "født" med Vista, men blev
omformatteret til XP.

Blev meeeeget hurtigere.

Meget lettere at finde opdaterede drivere til XP.

Jeg synes spørgsmålet hører hjemme her i gruppen.

Mvh
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-10 10:41

"dybvad" <mcludo@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

Blev meeeeget hurtigere.

Meget lettere at finde opdaterede drivere til XP.

Jeg synes spørgsmålet hører hjemme her i gruppen.

Ganske enig i, at nævnte har relevans for gruppen. (naturligvis fordi jeg
selv er interesseret

Selv kan jeg nok ikke bidrage med så meget, men håber på, at andre kan.

Anvender selv en Medion med Vista, men skal til at oplære en lillebitte
Acer, uden cd-drev men med XP til sølivet.

MVH
Egon

Fra : steffen skov

Dato : 16-05-10 13:56

Hejsa og O-høj
Det er da et yderst relevant emne for denne gruppe, men måske kunne man lave
en "undergruppe", så ikke elektroniksejlere kan omgås alle de gode råd? FX.:
dk.fritid.sejlads.elektronik

Vista er, efter min uforbeholdne mening, noget skrammel. Jeg erhvervede en
HP Pavillion med Vista installeret. Det var flot, men min tålmodighed rækker
ikke så langt. Jeg installerede Win 7, og det kører godt.

Egon, hvis det er en Acer Aspire One (el. lign.) du vil installere DLSK på,
skal du være opmærksom på, at du skal have et cd-drev til rådighed hver 21.
dag. Skærmopløsningen kan sikkert også være et problem. Jeg har selv en
mini-pc som benævnte, men jeg har endnu ikke prøvet at installere DLSK på
den, så jeg vil gerne læse om dine erfaringer.

Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-10 17:19

"steffen skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> selv en mini-pc som benævnte, men jeg har endnu ikke prøvet at installere
> DLSK på den, så jeg vil gerne læse om dine erfaringer.

Jeps.
jeg er ganske opmærksom på problemet.
Og har ikke forsøgt at installerer kortet på maskinen.
Jeg har, ikke uden problemer, haft det på xp maskiner.
Men med drev.
Det eneste der, så vidt jeg ved, kunne installeres uden afhængighed af CD,
var den første udgave.

Og det er jo netop een af årsagerne til, at jeg er ved at få en
overordentlig stor modvilie mod den såkaldte "sejlunion", idet 2010 udgaven
af DLS er lovet som noget USB-noget, men som vanligt sikkert først kommer
betids nok til, at børnene kan nå at købe den som julegave---

MVH
Egon

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 16-05-10 17:58

Hej gruppe

Jeg har nu købt en Intel core I3-330M bærbar PC som erstatning for min (dog
stadigt levende IBM T30)

Den nye PC har selvfølgeligt Win7
Den gamle IBM kører, på 7'ende år XP. (uden reinstallation, men løbende og
kraftig oprydnig med CC-cleaner, osv)

Nuværende konklusion, er at min gamle T30 starter hurtigere til at starte,
og er nemmere at vedligeholde. Og bruger mindre ampere.

På nuværende tidspunkt har min nye I3 (straks efter boot) brugt mere plads
på Harddisk, og memory, end hvad der samlet set er til rådighed på min gamle
PC.

Målet er stadigt at kunne sejle langdistance, med PC'en tændt hele tiden.
(PC'en bruger langt over halvdelden af mit samlede energi forbrug på
langdistance sejlads, og jeg tror på man kan bringe det med, med de rette
parmetre, og HW kombinationer)

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-10 10:04

> [...]
> (PC'en bruger langt over halvdelden af mit samlede energi forbrug på
> langdistance sejlads, og jeg tror på man kan bringe det med, med de rette

Hvor meget man mon kqan spare ved at køre applikationer fra et memorykort?
Ala et virtuelt ramdrev, som vi brugte i de glade DOS-dage--
Det burde vel reducerer brugen af harddisken, som jo sluger en del strøm.

MVH
Egon

Fra : Morten Hindsholm

Dato : 17-05-10 12:36

<egon-stich snabela mail.dk> writes:
> Hvor meget man mon kqan spare ved at køre applikationer fra et memorykort?
> Ala et virtuelt ramdrev, som vi brugte i de glade DOS-dage--
> Det burde vel reducerer brugen af harddisken, som jo sluger en del strøm.

Det er faktisk ikke helt korrekt. Moderne laptop-diske bruger meget lidt
strøm, så de største strømforbrugere i en laptop er display og cpu.

Der findes "memorykort harddiske" (såkaldte SSD diske) på markedet (fx
http://www.sandisk.com/consumer-products/computing/ssd-landing), men de bruger
ikke væsentlig mindre strøm end de traditionelle.

Til gengæld performer de bedre og indeholder de ingen bevægelige dele, hvilket
selvfølgelig er en fordel...

--
/\/\orten

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 02-06-10 23:28

WinXP og Win7 er skønne operativsystemer som heldigvis frigører os fra
Vista. Ja, win7 bruger dobbelt RAM, men i mellemtiden er PC'erne jo udstyret
med 4-6 gange så meget RAM, så 'relativt' bruger det ikke mere end XP.

Jeg ville aldrig nedgraderer Win 7. men vil gøre hvad som helst for at
slippe af med Vista.

Bjarke