ekstern hd til brug på flere computere?
Fra : E

Dato : 06-05-10 16:21

Kan man købe en ekstern hd som man kan bruge på flere computere uden at
skulle flytte den?

Fra : N Dude

Dato : 06-05-10 16:31

E wrote.:

> Kan man købe en ekstern hd som man kan bruge på flere computere uden
> at skulle flytte den?

Ja, hvis den har *ethernet* eller bare netværks tilslutning. Kaldes også en
NAS eller en filserver. Det er nødvendigt, at det er apparatet selv, som
forvalter filtabellen, hvilket IKKE sker på en USB disk, fordi der er det
OS'et der gør det.

http://www.computercity.dk/Products/Section.aspx?id=3970476

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 06-05-10 20:47

"E" <noegle@undermaattentrala.dk(fjern trala)> skrev i en meddelelse
> Kan man købe en ekstern hd som man kan bruge på flere computere uden at
> skulle flytte den?

Du kunne overveje en TDC HomeDisk:
http://gear.comon.dk/nyheder/Fed-Home-Disk-fra-TDC-1.339008.html og
http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=p_shop_bb_tlv_hd

Søren

Fra : N Dude

Dato : 07-05-10 09:21

Søren Bøgh Nielsen wrote.:

> Du kunne overveje en TDC HomeDisk:
> http://gear.comon.dk/nyheder/Fed-Home-Disk-fra-TDC-1.339008.html og

Ja, og droppe det hurtigt igen. Det er da pløkåndsvagt at betale kr 736,- i
leje det første år og 600,- de efterfølgende for en sølle 500 gb disk!

Er der andre, som hopper på den, så bare ring til mig, jeg lejer meget gerne
harddiske ud til samme beløb!

Fra : Rado

Dato : 07-05-10 10:08

On Fri, 7 May 2010 10:20:41 +0200, "N Dude" <invalid@invalid.invalid>
wrote:

>Ja, og droppe det hurtigt igen. Det er da pløkåndsvagt at betale kr 736,- i
>leje det første år og 600,- de efterfølgende for en sølle 500 gb disk!

Nu er der jo også 500 GB online backup inkl. i prisen.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : J

Dato : 07-05-10 13:46

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er der jo også 500 GB online backup inkl. i prisen.

Hvad mener geniet med "jo også"?

Fra : Rado

Dato : 07-05-10 15:15

On Fri, 7 May 2010 14:46:06 +0200, "J" <j@nospam.xy> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Hvad mener geniet med "jo også"?

At man både får en 500 GB NAS tilsendt, plus 500 GB online plads hos
TDC, til sikkerhedsbackup af indholdet på NASen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-05-10 16:42

Den 07/05/10 16.14, Rado skrev:
> At man både får en 500 GB NAS tilsendt, plus 500 GB online plads hos
> TDC, til sikkerhedsbackup af indholdet på NASen.

og automatisk spejling derop.

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 07-05-10 14:03

"N Dude" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> Ja, og droppe det hurtigt igen. Det er da pløkåndsvagt at betale kr 736,-
> i leje det første år og 600,- de efterfølgende for en sølle 500 gb disk!

Med et lige så intuitivt interface og opsætning, så en netværksharddisk ikke
'kun er for nørder', 500 GB automatisk onlinebackup, og gratis support på
dansk?

> Er der andre, som hopper på den, så bare ring til mig, jeg lejer meget
> gerne harddiske ud til samme beløb!

Tilbyder du de samme ting?

Søren

Fra : N Dude

Dato : 07-05-10 21:25

Søren Bøgh Nielsen wrote.:

> Tilbyder du de samme ting?

Ja, hvis du tegner en kontrakt for fem år!

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 08-05-10 15:52

> Ja, hvis du tegner en kontrakt for fem år!

Næppe - jeg nøjes med TDC HomeDisk ;)

Søren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-05-10 16:42

Den 07/05/10 10.20, N Dude skrev:

> [...]
>
> Er der andre, som hopper på den, så bare ring til mig, jeg lejer meget gerne

Der er tilsyneladende automatisk spejling til en TDC-server af filerne
hvis man er uheldig. Det er faktisk ret fikst.

Fra : Rado

Dato : 07-05-10 16:49

On Fri, 07 May 2010 17:41:58 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

>Der er tilsyneladende automatisk spejling til en TDC-server af filerne
>hvis man er uheldig. Det er faktisk ret fikst.

Der er dog et men:

"4. Sikkerhed
Online backup af TDC HomeDisk sker ved overførsel
af data fra kundens TDC HomeDiskt til TDC via en
krypteret forbindelse. Opbevaringen af data hos TDC
er ikke krypteret.

TDC har truffet forskellige sikkerhedsforanstaltninger
for at beskytte kunden mod tab og misbrug af data,
herunder ved at der en gang dagligt tages back up
af alle de lagrede og sikkerhedskopierede filer på
serverne. TDC kan dog ikke fuldstændig udelukke, at
uvedkommende ulovligt vil kunne skaffe sig til adgang
til serverne og dermed se kundens data."

Det betyder så formodentlig også at admins etc. hos TDC kan kigge i
folks filer.

Fra : Jens Petersen

Dato : 07-05-10 18:53

On Fri, 07 May 2010 17:48:40 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Det betyder så formodentlig også at admins etc. hos TDC kan kigge i
>folks filer.

Man kan jo kryptere filerne på disken, så er backup'en også krypteret.

--
OV1A Jens

Drive the way you wish your children would.

Fra : Rado

Dato : 07-05-10 19:22

On Fri, 07 May 2010 19:53:22 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Man kan jo kryptere filerne på disken, så er backup'en også krypteret.

Det kræver at hver enkelt fil er krypteret individuelt, og det er ikke
en smart måde at kryptere filer på, især ikke hvis det er filer man
bruger hele tiden.

Det ville være meget smartere hvis TDC gav mulighed for at kryptere
samtidig med upload. Det gør de fleste andre online backup services.
Og det er relativt simpelt at lave.

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-05-10 23:42

Rado wrote:

> Det ville være meget smartere hvis TDC gav mulighed for at kryptere
> samtidig med upload. Det gør de fleste andre online backup services. Og
> det er relativt simpelt at lave.

Kender du en serviceudbyder til private, hvor krypteringsnøglen genereres
klient-side og bliver der (og *kun* der for den private nøgle hvis det er
PGP), således at det med 100% sikkerhed kan udelukkes at udbyderen (eller
andre skumle typer) har en bagdør der giver adgang til dine data?

Jeg krypterer selv... (jeg bruger ikke TDC men rsync.net).

--
Jesper Lund

Fra : Rado

Dato : 08-05-10 13:45

On 07 May 2010 22:41:48 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

> [...]
>PGP), således at det med 100% sikkerhed kan udelukkes at udbyderen (eller
>andre skumle typer) har en bagdør der giver adgang til dine data?

Hos mozy.com (som jeg selv bruger) kan man selv generere nøglen, men
der er selvfølgelig ingen garanti for at den ikke bliver sendt videre.
Det er så AES 256 bit. Man kan også bruge deres egen nøgle, det er
Blowfish 448 bit.

Hvorfor de har valgt forskellige krypteringsmetoder her kan man så
fundere lidt over. Det kan jo ikke udelukkes at de har en skjult
aftale med NSA, AES 256 er jo ifølge nogle mulig at knække med
tilstrækkelig CPU kraft (om det så er rigtigt ved jeg ikke), det er
vist ikke tilfældet med Blowfish 448. Men NSA er nok næppe
interesseret i private folks data, det er nok mere terrorister og den
slags de er ude efter. Men det kunne jo også være for at et firma der
har penge nok kan betale nogen med en supercomputer til at redde deres
data, hvis de skulle smide nøglen væk.