Nokia 5800 update?
Fra : Brian Lund

Dato : 05-05-10 09:19

Hejsa, jeg har nu i snart et år haft en Nokia 5800 XM købt gennem
telmore og den har software version 20.0.012... Jeg ville egentligt godt
have det nye gratis Ovi kort, men det kræver software version 30.x.xxx
eller nyere.

Jeg har så forsøgt at opdatere OTA ved at trykke *#0000# og så valg, søg
efter opdateringer, men den siger bare at der ikke findes nye opdateringer!

Jeg har så tilsluttet den til computeren og via. nokias software updater
forsøgt at opdatere den. Den finder den nyeste version der hedder
50.0.005 men så snart den forsøger at opdatere så slukker telefonen af
sig selv! Programmer skriver så at jeg skal tage stikket ud, genstarte
telefonen og forsøge trykke fortsæt, men præcis det samme sker igen og
igen, jeg har nu forsøgt 10 gange uden held!

Er det mig der gør noget forkert? Hvad gør jeg for jeg vil sgu gerne
have nyere telefonsoftware og det nye Ovi kort...!
Skal jeg forbi en fagmand? Og hvor dælen gør jeg det når jeg har telmore..!?

Mvh
Brian

Fra : simon

Dato : 05-05-10 13:57

Brian Lund formulerede spørgsmålet:
> [...]
> nyere telefonsoftware og det nye Ovi kort...!
> Skal jeg forbi en fagmand? Og hvor dælen gør jeg det når jeg har telmore..!?

Du skal hente og installere OVI's software til din Nokia 5800
Her er et link:
http://europe.nokia.com/support/download-software/nokia-ovi-suite/compatibility-and-download

Det er en såkaldt multilanguage-version, hvor der også skulle være
dansk.
Når du har installeret programmet og tilsluttet din 5800, skulle
det være en smal sag at opdatere softwaren via programmet.
Desuden kan du netop via dette program hente de gratis kort
til navigation, når du har opgraderet dit software i telefonen.
Har selv porøvet det, og det fungerer udmærket.
mvh
simon

Fra : simon

Dato : 05-05-10 22:10

Følgende er skrevet af simon:
> [...]
> til navigation, når du har opgraderet dit software i telefonen.
> Har selv porøvet det, og det fungerer udmærket.

Den version du nævner - 50.0.005 - har jeg prøvet at kikke efter
ved at skrive *#0000#, og så opdatere telefonen via det indbyggede
trådløse net.
Det var der ingen problemer i - telefonen hentede den nye version
og installerede den.
Dit problem er måske, at du først skal hente de tidligere versioner,
som jeg har beskrevet.
Min telefon er købt hos Callme, så ingen af de to telefoner skulle
være branded med anden software.
Jeg håber det lykkes for dig.
/simon

Fra : Brian Lund

Dato : 06-05-10 16:18

Den 05-05-2010 14:56, simon skrev:
> Brian Lund formulerede spørgsmålet:

> Du skal hente og installere OVI's software til din Nokia 5800
> [...]

Ingen forskel..! Telefonen slukker og programmet siger den har mistet
USB forbindelsen og jeg skal genstarte telefonen og trykke ok, præcist
som med Nokias eget program, hvorefter der ikke sker en skid selvom jeg
gør præcist som programmet siger...

Brian

Fra : simon

Dato : 06-05-10 16:54

Brian Lund har bragt dette til os:

> [...]
> Nokias eget program, hvorefter der ikke sker en skid selvom jeg gør præcist

Ja, så må der være noget galt med den :'(
/simon

Fra : Anders

Dato : 06-05-10 16:54

"Brian Lund" <brian@lundfoto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forbindelsen og jeg skal genstarte telefonen og trykke ok, præcist som
> med Nokias eget program, hvorefter der ikke sker en skid selvom jeg gør

Har du prøvet med en anden USB port, evt. bag i din PC, har selv været ude
for et lignende problem, da jeg skulle flashe en mobil, og der brugte jeg
USB porten i fronten....

Fra : Brian Lund

Dato : 06-05-10 20:30

> Har du prøvet med en anden USB port, evt. bag i din PC, har selv været ude
> for et lignende problem, da jeg skulle flashe en mobil, og der brugte jeg
> USB porten i fronten....

Jeg har nu prøvet på min netbook med windows XP istedet for min
stationære der ellers kører Win 7! Denne gang lykkedes det!

Men jeg må indrømme at update programmet er farligt meget misvisende!
Først skriver den at _ældre_ versioner af programmet kan skrive at man
mister forbindelsen - jeg har lige hentet den nyeste - update programmet
genstarter telefonen i en update-tilstand hvorefter programmet sjovt nok
skriver at det har mistet forbindelsen og jeg skal slukke telefonen og
tænde den igen!!

I modsætning til på den stationære var der dog lys i telefonen
tilsluttet netbooken så jeg havde en mistanke om at den faktisk var
igang med at opdatere, så den fik lov til at køre de ca. 15 minutter som
programmet anslog det ville tage, efter et stykke tid fik programmet så
kontakt til telefonen igen...

NÅ men så til en anden ting..!
Ovi kort, kan det passe at man altid skal gå (mobil) på nettet for at
hente kortene? Hvorfor kan jeg f.eks. ikke gå på wifi og hente kortene?
Hvorfor kan jeg ikke downloade en færdig kortpakke over et område!?

Det bliver sgu da hurtigt dyrt hvis jeg skal en tur gennem tyskland! Jeg
kan selvfølgelig bare "gennemse" turen hjemmefra så kortet passer og så
slå internetforbindelsen fra (det kan man vel godt, eller?)...
Men man kan jo ikke altid vide på forhånd præcist hvor man kommer hen af!

Brian

Fra : simon

Dato : 06-05-10 21:24

> [...]
> kortene? Hvorfor kan jeg f.eks. ikke gå på wifi og hente kortene? Hvorfor kan
> jeg ikke downloade en færdig kortpakke over et område!?
Jo du kan downloade alle de kort du ønsker via Ovi's program, så de
ligger i din 5800.
Når det er gjort, er det kun de data der hentes for at beregne ruten,
du skal betale for.

> [...]
> internetforbindelsen fra (det kan man vel godt, eller?)...
> Men man kan jo ikke altid vide på forhånd præcist hvor man kommer hen af!

/simon

Fra : N/A

Dato : 08-05-10 12:06

Fra : N/A

Dato : 08-05-10 12:06

Fra : N/A

Dato : 07-05-10 15:37

Fra : MicDK

Dato : 07-05-10 08:24

Efter at jeg har opdateret til den seneste version, bliver den ved med
at spørge hvilket WLAN den skal bruge. Jeg har ikke installeret nye
programmer (udover Ovi sync, men den er sat til manuel)... Samtidigt
er 3g forbidelsen blevet "stiplet", hvor den tidligere var "hel"...

Lidt irreterende...

Jeg har sat alle indstillinger som før, checket og dobbelt-checket,
men alligevel spørger den om net-adgang.

Har andre oplevet det samme - og er der en løsning?

pft

Fra : Brian Lund

Dato : 07-05-10 15:37

Den 07-05-2010 16:23, MicDK skrev:
> [...]
> men alligevel spørger den om net-adgang.
>
> Har andre oplevet det samme - og er der en løsning?

Du mener som f.eks. når du vil bruge browseren?

Min virker som før ihvertfald...

Min har altid spurgt hvilket netværk jeg vil bruge (wifi/mobilnet) også
inden jeg opdaterede, men den husker da selv adgangskoder og detekterer
hvilke netværk der er tilgængelige... Jeg har efterhånden fået indkodet
en hel del wifi net!

Brian

Fra : N/A

Dato : 07-05-10 15:37

Fra : MicDK

Dato : 07-05-10 09:51

On 7 Maj, 16:37, Brian Lund <br...@lundfoto.dk> wrote:
> [...]

> inden jeg opdaterede, men den husker da selv adgangskoder og detekterer
> hvilke netværk der er tilgængelige... Jeg har efterhånden fået indkodet

Nej,

10 sek. efter jeg tænder telefonen spørger den hvilket netværk jeg vil
bruge. Og derefter ca. hvert 10 min, når telefonen bare ligger stille
- med skærmen på "home-screen". Jeg bruger igen programmer - det er
det, som er det mystiske ;)

/Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 08-05-10 12:06

> [...]
> bruge. Og derefter ca. hvert 10 min, når telefonen bare ligger stille
> - med skærmen på "home-screen". Jeg bruger igen programmer - det er

Ok, ja det lyder sært! - Det gør min ihvertfald ikke...

Den er ikke blevet sat til manuel valg af operatør og det så er det der
går noget galt med?

Brian

Fra : MicDK

Dato : 08-05-10 06:31

On 8 Maj, 13:05, Brian Lund <br...@lundfoto.dk> wrote:

> Ok, ja det lyder sært! - Det gør min ihvertfald ikke...
>
> Den er ikke blevet sat til manuel valg af operatør og det så er det der
> går noget galt med?
>
> Brian

Nej, alle opsætninger OK.

Jeg burde nok preciesere, at når den spørger om netværk, så er det
hvilken WLAN adgang jeg vil bruge (operatør er der ingen problemer
med). Ca. hver 10 min. scanner den efter wlan, og spørger mig hvilket
jeg vil benytte.

Jeg har prøvet at geninstallere fw igen - det gav ikke noget.

Michael

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-05-10 14:07

On 5 Maj, 10:18, Brian Lund <br...@lundfoto.dk> wrote:
> [...]
> eller nyere.

>Den finder den nyeste version der hedder

Gad vide hvad der er ændret? Gad vide om interfaset er lavet om eller
noget, fx ny sms trådlæsning osv?

Jeg har stadig version 11.0.008 Derfor jeg ikke igen køber 3´
telefoner.... 3 har stadig ikke frigivet nogen nyere firmware selvom
de for over 1år siden sagde at der snart var en opdatering klar.. og
når man snakker med dem idag, skal de have penge for at unbrande
telefonen.... hvis man selv prøver, går garantien.

Sorry jeg ikke kunne hjælpe på dit spørgsmål.

Fra : MicDK

Dato : 07-05-10 08:27

On 5 Maj, 22:06, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> når man snakker med dem idag, skal de have penge for at unbrande
> telefonen.... hvis man selv prøver, går garantien.

Mærkeligt... Jeg har køb min gennem 3 og jeg har ikke haft problemer
med løbene at opdatere den. Har du prøvet via Nokias software (ovi
suite) ?

/Michael

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-05-10 02:40

On 7 Maj, 16:27, MicDK <b...@lortecitroen.dk> wrote:

> Mærkeligt... Jeg har køb min gennem 3 og jeg har ikke haft problemer
> med løbene at opdatere den. Har du prøvet via Nokias software (ovi
> suite) ?

Det kan være de stoppede med at brande dem, da de var i pressen om
dårlig software fra 3´ og at de snart ville løse problemet... Men det
har de åbenbart kun gjort ved nye kunder?!

Har lige prøvet OVI suite.... Umildbart siger softwaren at den ikke
kan genkende telefonen!

Det er rimeligt irreterende, for jeg for sms fra nokia hver måned ca
hvor de oplyser om ny software.

Er der kommet fx SMS tråde i den nye software?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-05-10 16:26

On 7 Maj, 10:27, MicDK <b...@lortecitroen.dk> wrote:

> Mærkeligt... Jeg har køb min gennem 3 og jeg har ikke haft problemer
> med løbene at opdatere den. Har du prøvet via Nokias software (ovi
> suite) ?

Hmm nu virkede det af en eller anden grund så blev den da
opdateret...

Men synes godtnok den er blevet lidt sløv i det!?

Den spørger også KONSTANT efter Wlan selvom jeg har slået det fra. Men
det kan jeg se åbenbart er et problem..

Fra : MicDK

Dato : 14-05-10 08:48

On 14 Maj, 00:26, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> Den spørger også KONSTANT efter Wlan selvom jeg har slået det fra. Men
> det kan jeg se åbenbart er et problem..

Jeps. Irreterende - især hvis man har den på lydløs (f.eks. på job) og
skærmen pludselig tænder... Det fanger opmærksomheden med det
samme ;)

Jeg lod den logge på på mit netværk og iløbet af 14 timer havde den
brugt ca 5kb. Ved ikke til hvad - og hvorfor... Ingen programmer
kørende i baggrunden. Måske at den bare kan lide at være online.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-05-10 13:24

MicDK skrev:
> Jeg lod den logge på på mit netværk og iløbet af 14 timer havde den
> brugt ca 5kb. Ved ikke til hvad - og hvorfor... Ingen programmer
> kørende i baggrunden. Måske at den bare kan lide at være online.

5K? Det er jo ingenting - 6-7 bytes i minuttet. Der er sædvanligvis
masser af udstyr (fx Windows-PC'er erller routere) på et netværk, der
står og småmumler lidt. Så tallet er lavt.

Sæt en sniffer på netværket.

/Lars

Fra : N/A

Dato : 15-05-10 13:24