Oliemængde og type på Honda CB450DX (CB450~
Fra : Bo :o\)

Dato : 04-05-10 18:39

Hej

Jeg har netop købte en 1933 Honda CB450DX (PC14) som dybest set er et
"genoptryk" af en CB450N fremstillet i Brasilien.

Jeg har også bestilt en servicemanual men vil gerne have skiftet olien inden
den ankommer.....

Er der nogen der ved hvor meget olie der skal fyldes på - jeg synes ikke det
står på motoren ?

Og hvilken viskositet skal man vælge til sådan en traditionel motor ?

På forhånd tak.

Bo

Fra : Grunnet

Dato : 04-05-10 18:44

"Bo " <bo.oo.dk@fjerndetteGMAIL.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> det står på motoren ?
>
> Og hvilken viskositet skal man vælge til sådan en traditionel motor ?

årgang 1933 - det var en ældre sag

Olieskift uden filterskift: 2,0 L. 10W40/15W40
Olieskift med filterskift: 2,3 L

Se datablad her:
http://www.louis.de/_105f25807691aff9781baa42db58969efd/index.php?topic=bikedb&article_context=bikedb&anzeige=0&CONTENT=technik&typ_id=PC14

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Bo :o\)

Dato : 04-05-10 18:52

> årgang 1933 - det var en ældre sag
>
> Olieskift uden filterskift: 2,0 L. 10W40/15W40
> [...]

Hej

Ups 1933 og så vil de ikke engang veteranforsikre den nå men du har
luret det er en 1993 kan jeg se.

Tusind tak for hjælpen, det var lige hvad jeg søgte.

Jeg undlader lige at fortælle at jeg rent faktisk selv havde forsøgt mig på
louis.de uden det helt store held ( flov smiley her )

Bo

Fra : Armand

Dato : 04-05-10 19:25

Grunnet skrev:
> "Bo " <bo.oo.dk@fjerndetteGMAIL.com> skrev i meddelelsen

> årgang 1933 - det var en ældre sag

Ja, for helvede - pas godt på dén!

> [...]
> Olieskift uden filterskift: 2,0 L. 10W40/15W40

Jup!
Og dét er meget(!) lidt olie, så 450'eren (der som type bedst betegnes
som den 6-ventilede twin!) skal holdes til med oliecheck!
Jeg tror egentlig ikke jeg har hørt om andre dødsårsager for den
6-ventilede twin, end færdige topstykker p.g.a. oliemangel, men dém
findes der også en del eksempler på

Et forbrug på én liter olie på 1000km er den almindeligt kendte grænse
for om der skal til at renoveres motor.
Sagt på en anden måde: Op imod én liters olieforbrug pr. 1000 km er ikke
et særsyn på aldrende motorer.
På 450'eren er et sådant forbrug til gengæld det halve af hvad der er i
motoren - Hvor længe derefter kan man frvente at det bliver ved med at
gå uden efterfyldning?

1000km er sådan cirka 3-4 tankfulde, så det kan pludselig have snydt
dig. Kontrollér derfor olie hver(!) gang du tanker, indtil du får et
billede af om det er nødvendigt så ofte.
Og selv om den kun har et moderat olie-forbrug kan det stige voldsomt
med temperaturen (højsommer/stop'n go trafik) eller farten (130 på
motorvej kan sagtens vise at være grænsen), så kontroller ekstra ved
brug der adskiller sig fra daglidagen!

Et tillægs-skræk scenarie:
Hvor Ebay normalt er stabil og billig leverandør af brugte reservedele,
er der ingen knastaksler med fuld ydelse at finde, men derimod masser af
tyske 27hk's knastaksler.
Sagt på en anden måde: Det koster kassen at reparere en 6-ventilet twin
der er kørt tør for olie =

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 04-05-10 12:30

On 4 Maj, 19:52, "Bo :o\)" <bo.oo...@fjerndetteGMAIL.com> wrote:

> Tusind tak for hjælpen, det var lige hvad jeg søgte.

Og ellers kan du supplere hos
http://kleinjung.de/techdata/
indtil bogen kommer

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 04-05-10 12:33

On 4 Maj, 20:24, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> Jeg tror egentlig ikke jeg har hørt om andre dødsårsager for den
> 6-ventilede twin, end færdige topstykker p.g.a. oliemangel, men dém

Erh, det skulle da lige vaere oliemangel pga. uoriginalt oliefilter -
eller for sent skiftet originalt, ikke

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 04-05-10 19:45

Richard skrev:

> Erh, det skulle da lige vaere oliemangel pga. uoriginalt oliefilter -
> eller for sent skiftet originalt, ikke

Nu ved jeg godt at du refererer til VFR-folkets uangribelighed, men
alligevel:
Det store skel omkring motorcyklers olieforbrug skete ved
implementeringen af vandkøling: Moderne vandkølede motorcykler har meget
sjældent behov for at blive efterfyldt med olie før længe efter de har
rundet 100.000km.
Derfor har folk med tiden glemt hvor meget olie selv mindre luftkølede
motorer med moderat km-tal, kan bruge.
Den luftkølede 6-ventilede er ydermere unik derved at stemplerne følger
hinanden op og ned, som på klassiske engelske twins (en såkaldt 360°s
krumtap), og derved 'pumper' undersiden af stemplerne hårdere i
krumtaphuset/motorblokken, hvilket kan være årsag til at der tidligere
trænger olie forbi nogle slidte olieringe end på en twin hvor de to
stempler kører modsat hinanden (en såkaldt 180°s krumtap), hvor
motorblokkens luftmængde 'blot' flyttes fra undersiden af det ene
stempel til det andet!

--
Armand.

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 09-05-10 21:40

Fra : N/A

Dato : 04-05-10 19:45

Fra : Richard

Dato : 04-05-10 12:50

On 4 Maj, 20:45, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Nu ved jeg godt at du refererer til VFR-folkets uangribelighed, men <snip>

Naeh det var nu en generel maski-mekanisk betragtning. Og en saadan
uangribelighed eksisterer vist hovedsagelig i andres bevidsthed

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Bo :o\)

Dato : 04-05-10 20:10

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse

> [...]

Naeh det var nu en generel maski-mekanisk betragtning. Og en saadan
uangribelighed eksisterer vist hovedsagelig i andres bevidsthed

Hej begge to.........

Tak for gode indlæg og betragtninger omkring "min" motor.

Det med nødvendigheden af hyppige olietjek havde jeg læst så indtil jeg
bliver venner med den kører jeg nærmest med en finger på oliepinden hele
tiden

Jeg har aldrig været den store fan af paraleltwins men jeg synes faktisk den
her 360 grader som i kalder den er ganske imponerende, den er super
omgængelig og trækker ganske fornuftig også selvom jeg ikke tæsker den helt
igennem det er slet ikke det maskinen er købt til, det har jeg en ny Hornet
der kan få lov til i stedet .-)

Hvad er det med uoriginal oliefilter, skal jeg passe på med det ?

Bo

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-05-10 07:36

Bo wrote:

> Hvad er det med uoriginal oliefilter, skal jeg passe på med det ?

Neej da - du har jo sparet en tier, og alle ved at de kommer fra samme
fabrik

--
vh
Torben

Fra : Bo :o\)

Dato : 05-05-10 18:07

> Neej da - du har jo sparet en tier, og alle ved at de kommer fra samme
> fabrik
>
> --
> vh
> Torben

Nah.... jeg har sparet bøvlet ved at forklare en eller anden Honda
forhandler hvad jeg skal bruge og bestilt et uoriginalt online i stedet

Bo

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-05-10 08:05

Bo wrote:

> Nah.... jeg har sparet bøvlet ved at forklare en eller anden Honda
> forhandler hvad jeg skal bruge og bestilt et uoriginalt online i stedet

Doom! Agusta Claus vil hjemsøge dig på en CB750K1'er i dine mareridt :D

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 09-05-10 21:40

Fra : Richard

Dato : 07-05-10 15:17

On 4 Maj, 21:09, "Bo :o\)" <bo.oo...@fjerndetteGMAIL.com> wrote:

> [...]
> igennem det er slet ikke det maskinen er købt til, det har jeg en ny Hornet

Ja, brug den til det grove og nyd blot de fine nuancer ved mc-kørslen
på din nye twin

Du er godt på vej, det lyder faktisk, som om du er ved at nå
erkendelsens højest trin: At en traditionel rækkefirer er en glimrende
motor til en mindre bil, men qua sin karakteristik og jævne motorgang
en ret kedelig mc-motor

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Bo :o\)

Dato : 08-05-10 16:18

> [...]

erkendelsens højest trin: At en traditionel rækkefirer er en glimrende
motor til en mindre bil, men qua sin karakteristik og jævne motorgang

Hej Richard

Hvis jeg skal have et skud adrenalin frigivet i mine blodårer så er Hornet'n
nu stadig uovertruffen, og som du skriver, den slår ikke en prut forkert
sådan en række-4 uanset hvad man udsætter den for

Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige motorvarianter, tror faktisk
kun jeg mangler en wankel, og de har hver sin charme og så passer det mig da
vældig godt at jeg har en gammel CB450DX når jeg "bare skal ud og køre" jeg
ville nødig undvære hverken den eller min Hornet.

Nå ja så har jeg jo også en Puch 250TF fra 1953, den kan du jo google og se
om du kender sådan en motorkonstruktion ?

Bo

Fra : Armand

Dato : 08-05-10 21:45

Bo skrev:

> Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige motorvarianter, tror faktisk
> kun jeg mangler en wankel ........

Mnjaarh :-/
Både to og firecylindrede boxere?
Sekscylindret (række eller boxer)?
Kvadratmotor (2 hhv. 4 -takter)?
Eller hvad med to-takts V2 eller boxer?

Men OK, du får nok prøvet en Vankel' førend en radialer

--
Armand.
(180° hhv 360° parallel-twin med 4, 6 og 8 ventiler; fire-cylindret

Fra : Bo :o\)

Dato : 08-05-10 21:59

> [...]
> Kvadratmotor (2 hhv. 4 -takter)?
> Eller hvad med to-takts V2 eller boxer?
>
> Men OK, du får nok prøvet en Vankel' førend en radialer

Nah jeg må bøje mig i støvet og indrømme du nævner et par typer jeg ikke har
været på ryggen af endnu, nok også bedst at lade være, man bliver jo
"forelsket" hver gang man prøver noget nyt - jeg gør i hvert fald.

Jeg kan for øvrigt ikke lade værer med at undres hver gang jeg har Hornet'n
oppe og kysse 13000 rpm, det burde være fysisk umuligt at få en stempelmotor
til at nærme sig de omdrejninger, og da slet ikke et billigt produkt som de
fleste motorcykler jo er før vores "elskede" registreringsafgift er blevet
lagt på et par gange.

Jeg tror for øvrigt også der er planlagt en tur på RD500 i løbet af
sommeren, den er da også lidt speciel.

Bo

Fra : Armand

Dato : 08-05-10 23:40

Bo skrev:

> [...]
> fleste motorcykler jo er før vores "elskede" registreringsafgift er blevet

Jup!
Jeg tror at det er i det seneste MOTORRAD hvor der filosoficeres over
såvel de hastigheder som kortvarigheden deraf, som der foregår i
motorens indre - Bl.a: Luften suges ind forbi ventilhovedet med
hastighed over lydens selvom der kun er 2/100sek. til at komme op i dén
fart og fylde cylinderen helt

> Jeg tror for øvrigt også der er planlagt en tur på RD500 i løbet af
> sommeren, den er da også lidt speciel.

Det er godt at have udsigt til sligt mums på en sur og kold dag som idag

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 09-05-10 21:43

Fra : N/A

Dato : 09-05-10 21:40

Fra : Richard

Dato : 07-05-10 15:19

On 5 Maj, 19:07, "Bo :o\)" <bo.oo...@fjerndetteGMAIL.com> wrote:

> Nah.... jeg har sparet bøvlet ved at forklare en eller anden Honda
> forhandler hvad jeg skal bruge og bestilt et uoriginalt online i stedet

Bøvl med en Honda-forhandler? – det er vist på tide, du finder en
rigtig

Hvor bor du i landet?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Bo :o\)

Dato : 08-05-10 16:21

[...]

Jeg bor ved Vejen, og jeg har skam ikke noget at udsætte på TG-Motor som
normalt servicerer mig

Bo

Fra : Richard

Dato : 09-05-10 10:13

On 8 Maj, 17:21, "Bo :o\)" <bo.oo...@fjerndetteGMAIL.com> wrote:

> Jeg bor ved Vejen, og jeg har skam ikke noget at udsætte på TG-Motor som
> normalt servicerer mig

Nåeh, men så kunne du jo trygt have udbygget bekendtskabet ved at lade
ham/hende/dem sælge dig et oliefilter

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 09-05-10 10:53

On 8 Maj, 17:18, "Bo :o\)" <bo.oo...@fjerndetteGMAIL.com> wrote:

> [...]
> vældig godt at jeg har en gammel CB450DX når jeg "bare skal ud og køre" jeg
> ville nødig undvære hverken den eller min Hornet.

Jaeh Bo, det er jo individuelt, hvilke af mc'ens egenskaber, vi sætter
pris på, og heldigvis er der da også *lidt* for enhver smag i dag.
Hvad udvalg af motortyper angår, ærgrer det mig blot, at udbudet i dag
er så smalt ifht. midtfirsernes guldalder. Ikke mindst fordi udbyderne
med tre rækkefirere i 600 og 1000cc-klassen kunne øge bredden i
udvalget ved på den ene modelserie at bøje to af krumtapsølerne fx
90grader, hvilket lader til at virke rigtig godt på Super Tenere/TRX
og den sene TDM-motor.

Rækkefireren er uden tvivl billig at producere i både materialer,
værktøj og bearbejdningstid, men hvorfor skal de (næsten) alle slæbe
rundt på en traditionel 180-graders krumtap og ditto
tændingsrækkefølge?

> Nå ja så har jeg jo også en Puch 250TF fra 1953, den kan du jo google og se
> om du kender sådan en motorkonstruktion ?

Jamen den tostemplede Puch blev da endnu jævnligt omtalt dengang i
midt-60erne, hvor min knallert- og mc-interesse blev vakt. Og for en
dengang stolt ejer af en Tomos Sport var licensgiveren Puch's bud på
en anderledes skyllende totakter særlig interessant. Senere vandt
reed- og drejeventiler så bedre indpas i mc-verdenen, ligesom regulære
udstødningsventiler har gjort i de helt store totakts-dieselmotorer,
men det er en anden historie. Håber du passer godt på din Puch, Bo

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Bo :o\)

Dato : 09-05-10 20:48

> [...]

>værktøj og bearbejdningstid, men hvorfor skal de (næsten) alle slæbe
>rundt på en traditionel 180-graders krumtap og ditto

Der er slet ingen tvivl om at en rækkefirer er den nemme og billige vej til
en masse brugbar effekt. Og dybest set tror jeg ikke at de japanske
producenter har nogen som helst intentioner om at lave noget nyt og
spændende, det skal være billigt og effektivt og BMW er jo også "faldet til
patten".
Men så er der jo heldigvis stadig nogle af de andre producenter hvis man vil
prøve lidt andet. Sådan en 3-cylindret Triumph er ganske imponerende, jeg
har også prøvet en HD XR1200 som faktisk også er sjov - hvis man ellers kan
leve med den frygtelige gearkasse der sidder på den og at den vejer næsten
lige så meget som en HT bus.

> Håber du passer godt på din Puch, Bo
Det kan du tro jeg gør. De andre kan jo erstattes, sådan en Puch er lidt
sværere at finde og så er den utrolig sjov at køre på

Bo

Fra : Richard

Dato : 09-05-10 10:56

On 8 Maj, 22:45, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> luftkølet rækkemotor; fire-cylindret vandkølet rækkemotor; 6-cylindret
> rækkemotor; V4 vandkølet; V2 vandkølet totagger; etcylindret totagger -
<snip>

Imponerende udvalg, Armand, men ud over de trebenede mangler du
ihvertfald denne – Honda, eller ej:

http://thekneeslider.com/archives/2009/03/16/honda-xr600-9-cylinder-radial-engine-update/

Hvad den så end skal bruges til, et imponerende projekt er det IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 09-05-10 21:40

Richard skrev:

> [...]
>
> Hvad den så end skal bruges til, et imponerende projekt er det IMHO

Jo jo. Det er jo bl.a. dén radialer jeg nævner ovenfor, og længere nede
på siden er der billede af den i brug:
<http://thekneeslider.com/archives/2006/05/10/radial-engine-powered-motorcycle/>
Men den er også set lagt på tværs (á krumtappen) af stellet:
<http://thekneeslider.com/images/radialmotorcycle2.jpg>

Og så er det faktisk 'the kneeslider' der har et imponerende udvalg af
alternative motorcykler. Jeg fiskede lige denneher, der må være
off-røddernes våde drøm:
<http://www.google.dk/images?q=Hyanide%20and%20Baal&oe=utf-8&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=da&tab=wi>

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 09-05-10 11:08

On 8 Maj, 22:59, "Bo :o\)" <bo.oo...@fjerndetteGMAIL.com> wrote:

> [...]
> fleste motorcykler jo er før vores "elskede" registreringsafgift er blevet

Pas på, Bo, det går nødvendigvis heller ikke godt særlig længe: 'Fem
ud af ni superbikes døde under højfartstest' i Motorrad, skrev
magacin.dk fornylig. Og det skete allerede efter 2-3 timer og for
ellers velanskrevne mærker:

http://magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=1228

Har ikke læst den citerede artikel i Motorrad, men det lyder
foruroligende IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Bo :o\)

Dato : 09-05-10 20:39

> [...]

http://magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=1228

Har ikke læst den citerede artikel i Motorrad, men det lyder

Jeg er nu ikke bekymret for min Hornet, for det første er det ikke en
superbike, den yder trods alt kun 102 hk på en 600cc og så er det heller
ingen Honda'r på den liste hvilket jo bekræfter min teori om at de godt kan
skrue en motor sammen der kan tåle at tage lidt omdrejninger

Og den test er vel næppe realistisk, jeg tror de færeste bruger deres
maskine på den måde.

Bo

Fra : Armand

Dato : 09-05-10 21:43

Richard skrev:

> [...]
> ud af ni superbikes døde under højfartstest' i Motorrad, skrev
> magacin.dk fornylig. Og det skete allerede efter 2-3 timer og for

Jeg tror faktisk at de ene kun lige nåede op på Vmax inden den jokkede
en bet ud gennem siden =

--
Armand.